Hjelp med akustikk i lytterom / frekvensmåling

d-fens

Medlem
23 Feb 2023
4
2
3
Jeg prøver meg her på forumet for å se om det er noen som kan hjelpe meg med utfordringene jeg har i mitt lytterom.

Jeg flyttet inn i nytt hus for ikke så lenge siden og gledet meg stort til å innrede kjellerstua til lytterom. Men det har vist seg vanskeligere å få god lyd i dette rommet enn jeg trodde.

Problemet er hovedsakelig at bassen i rommet blir veldig tynn, visse frekvenser er nesten helt fraværende. Det er aller tydeligst med når lytteposisjon er et stykke ut fra veggen. Setter jeg meg helt inntil veggen er det mer bass, men den er pløsete og ikke godt definert. Jeg har eksperimentert mye med plassering av høyttalere, lytteposisjon etc. Også prøvd å ommøblere rommet og plassere høyttalerne mot andre vegger. Men jeg er fortsatt et godt stykke unna et tilfredsstillende resultat. Hvilke frekvensområder som lider mest forandrer seg utfra hvor høyttalerne står, men uansett er det tydelige problemområder.

Jeg er relativt grønn på dette med akustikk, men har i det siste lest meg litt opp på det, bl.a. på tråder her i forumet. Rommet er tilnærmet kvadratisk (5m x 4,85m), noe jeg har skjønt ikke er optimalt. Takhøyden er for øvrig 2,25m og tre av veggene er kledd med furupanel, mens bakveggen (bak lytteposisjon) er tegl/murstein. Det er tregulv, men ganske mye av gulvflaten er dekket av et stort teppe. Se vedlagt skisse av rommet, her er høyttalere og lyttteposisjon plassert litt tilfeldig.

Jeg lurer på om noen med kompetanse på dette kan gi meg råd om hva som kan hjelpe, og evt. om noen har måleutstyr som jeg kunne lånt / leid for en billig penge, så jeg kunne fått gjort en skikkelig frekvensmåling. Jeg holder til i Moss.

Jeg vurderer å prøve å bygge noen bassfeller, f.eks. såkalte «superchunks» i hjørner, men vil gjerne få noen kvalifiserte meninger før jeg setter i gang. Og evt. gjort en måling som kanskje gjør det lettere å mene noe om løsninger.

Utstyret jeg bruker er for øvrig:

Høyttalere: Fyne Audio F502
Forsterker: Rega Elex-r
Platespiller: Rega Planar 2
Dac: Rega Dac-r
Streaming: Tidal Hifi/masters med Audirvana på en Macbook Pro.
Kan også nevne at jeg er sikkert på det ikke er fasefeil eller andre feil på utstyret.

Er takknemlig for all hjelp og råd :)

Vedlegg

• skisse lytterom.jpg
    skisse lytterom.jpg
    63,6 KB · Sett: 22
23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Hei!
Hadde selv problemer med bassen i stua mi, etter noen vel plasserte skustikkplater i 1 refleksjon, bak høyttalere og bassgeller i hjørnene forran er jeg tilfreds. Har dog ikke en bakvegg å bekymre meg for 😉 tjukt teppe hjelper ogso godt.
Vurderer ogso diffusjon i taket på sikt

d-fens

Medlem
23 Feb 2023
4
2
3
Hei!
Hadde selv problemer med bassen i stua mi, etter noen vel plasserte skustikkplater i 1 refleksjon, bak høyttalere og bassgeller i hjørnene forran er jeg tilfreds. Har dog ikke en bakvegg å bekymre meg for 😉 tjukt teppe hjelper ogso godt.
Vurderer ogso diffusjon i taket på sikt
Takk for svar! Bygde du bassfeller og sånt selv, eller var det noen ferdige løsninger?

16 Mar 2012
750
793
93
Gratulerer med nytt hus!

Som du sier er jo rommet ditt neste kvadratisk som ofte byr på problemer. Panel skaper også ofte litt tull har jeg fått med meg. Vil anbefale deg og kjøpe en umik https://www.avshop.no/product/minidsp-umik-1-usb-kalibrert-malemikrofon/ og laste ned REW. Koster ikke stort og er relativt greit å få til basicen på. REW har også en room simulator som man kan simulere rommet i for å få antydninger på hvordan det vil oppføre seg ved ulike plasseringer av ht og sitteposisjon.

d-fens

Medlem
23 Feb 2023
4
2
3
Gratulerer med nytt hus!

Som du sier er jo rommet ditt neste kvadratisk som ofte byr på problemer. Panel skaper også ofte litt tull har jeg fått med meg. Vil anbefale deg og kjøpe en umik https://www.avshop.no/product/minidsp-umik-1-usb-kalibrert-malemikrofon/ og laste ned REW. Koster ikke stort og er relativt greit å få til basicen på. REW har også en room simulator som man kan simulere rommet i for å få antydninger på hvordan det vil oppføre seg ved ulike plasseringer av ht og sitteposisjon.

Tusen takk for det!

Ja, har i denne prosessen skjønt at rommet er vanskelig. Flere som har tipset om REW + målemikrofon, tror jeg skal prøve meg på det før jeg evt. setter i gang med noe bygging av bassfeller el.l. :)

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Tusen takk for det!

Ja, har i denne prosessen skjønt at rommet er vanskelig. Flere som har tipset om REW + målemikrofon, tror jeg skal prøve meg på det før jeg evt. setter i gang med noe bygging av bassfeller el.l. :)
Jeg mener det er lurt ihvertfall, så slipper man også bygge masse tiltak som kanskje ikke har den effekten som ønsket. Det sagt, så vil nok noen hjørne feller ala Vegardxf rydde endel, men hjelper begrenset hvis du sitter i et null punkt. 😊

• Like
Reactions: d-fens