Hjelp! Deffekt diskant på Cerwin Vega

wormen

0
6 Okt 2010
13
0
1
Hei! Trenger litt hjelp.
Jeg oppdaget plutselig at diskanten på begge mine høytalere var borte.
Cerwin Vega xls-28.
Ikke noe ulyd, bare helt dødt.
Sjekket sikringer og de var brent. Byttet, men fremdeles dødt.
Noen nevnte at det kunne være delefilter?
Ikke kjørt høyttalerene spesielt hardt, så er redd dette er strømrelatert.
Hvordan får jeg sjekket dette? Er det eventuelt noen som kjenner til hvor man kan få sjekket/fixet? Holder til på østlandet.
På forhånd, takk for tips/hjelp!

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Hei! Trenger litt hjelp.
Jeg oppdaget plutselig at diskanten på begge mine høytalere var borte.
Cerwin Vega xls-28.
Ikke noe ulyd, bare helt dødt.
Sjekket sikringer og de var brent. Byttet, men fremdeles dødt.
Noen nevnte at det kunne være delefilter?
Hvordan får jeg sjekket dette? Er det eventuelt noen som kjenner til hvor man kan få sjekket/fixet? Holder til på østlandet.
På forhånd, takk for tips/hjelp!
Om det er delefilter så hadde jeg se om det er mulig å bytte nytt selv. Men spesielt at begge delefilter har rykt samtidig.

Er det vanlig koblet eller biwire?

Har du testet med annen forsterker eller høytalere?

hårek

0
26 Mai 2003
3.467
9
38
Vet ikke om du er klar over det, men det trengs ikke mye effekt. En for liten forsterker som klipper har knekt mange diskanter.
Delefilter vil blokkere likestrøm fra forsterker. Men om forsterker går i selvsving så kan det bli effekt over hørbar frekvens, og det brenner diskant.

wormen

0
6 Okt 2010
13
0
1
Om det er delefilter så hadde jeg se om det er mulig å bytte nytt selv. Men spesielt at begge delefilter har rykt samtidig.

Er det vanlig koblet eller biwire?

Har du testet med annen forsterker eller høytalere?
Vanlig koblet. Altså bass og diskant fra samme kabel.
Jeg benytter forsterker CervinVega CXA 10 2x900W.
Ja testet andre høytalere og annen forsterker. Samme resultat. Forsterker ok, diskanter døde..

wormen

0
6 Okt 2010
13
0
1
Vet ikke om du er klar over det, men det trengs ikke mye effekt. En for liten forsterker som klipper har knekt mange diskanter.
Delefilter vil blokkere likestrøm fra forsterker. Men om forsterker går i selvsving så kan det bli effekt over hørbar frekvens, og det brenner diskant.
Benytter CervinVega CXA 10 2x900W
Nei er ikke klar over så mye når det gjelder lyd, da dette er nytt for med sånn sett.
Har begynt å mistenke at dette har skjedd etter et strømbrudd i huset. Men vet ikke🤷‍♂️

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Vanlig koblet. Altså bass og diskant fra samme kabel.
Jeg benytter forsterker CervinVega CXA 10 2x900W.
Ja testet andre høytalere og annen forsterker. Samme resultat. Forsterker ok, diskanter døde..
Ser du noe skade på diskanten da, er det Horn eller? Husker ikke. Ellers er det vel bare å bytte og håpe på det beste.

Synd at Hifiklubben sluttet med Cerwin, for da ville det vært litt enklere å få nye deler.

Om Du fikk delefilter med retur rett og klarte å teste, så kunne det vært en ide, ellers må du bare teste deg fram.

Tror ikke disse delene er dyreste eller vanskelig å finne på nett.

Sist redigert:

einis

0
6 Jan 2004
16.161
14
38

wormen

0
6 Okt 2010
13
0
1
Ser du noe skade på diskanten da, er det Horn eller? Husker ikke. Ellers er det vel bare å bytte og håpe på det beste.

Synd at Hifiklubben sluttet med Cerwin, for da ville det vært litt enklere å få nye deler.

Om Du fikk delefilter med retur rett og klarte å teste, så kunne det vært en ide, ellers må du bare teste deg fram.

Tror ikke disse delene er dyreste eller vanskelig å finne på nett.
Ja det er horn. Jeg har ikke demontert noe, så ser ikke noe skade enda. Ser ikke ut til at det er helt rett frem. Ser ikke hvordan jeg kan få ut høytaler uten å splitte ramme/treverket. Dette må jeg nok sette vekk eventuelt om det ikke er delefilter, og om delefilter er enkelt nok å bytte selv.(?)

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Ja det er horn. Jeg har ikke demontert noe, så ser ikke noe skade enda. Ser ikke ut til at det er helt rett frem. Ser ikke hvordan jeg kan få ut høytaler uten å splitte ramme/treverket. Dette må jeg nok sette vekk eventuelt om det ikke er delefilter, og om delefilter er enkelt nok å bytte selv.(?)
Delefilter er enkelt å bytte, feks ved å skru ut elementer eller kabel plate. Du må bare ha lykt å se hvor den er, med så store bass woofere, så bør det være enkelt. Jeg tror jeg ville skrudd ut Bakplate og se, eventuelt woofer også om det er vanskelig å komme til, om den ikke sitter rett på bakplate.

Det er masse How to på youtube, siden det er en relativt kjent høytaler.....

Det ser ut som det er enklest å bytte delefilter, mens diskant krever endel skruing.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Har sikringene brent, så er det nok sannsynligvis diskantene som har blitt ødelagt.