Hei! Jeg trenger litt hjelp til å lære meg om tv og lyd osv

melvh

0
13 Okt 2007
12
0
1
Hei
Jeg har nettopp kjøpt meg en ny tv. Det var en Sony X93j for 6000 kroner fra komplett. Den var demo men er veldig fin og var på service og fikset. 24 måneder garanti osv. Jeg er veldig fornøyd men jeg må lære meg litt.

Slik jeg forstår det så er ikke tv, film osv perfekt. En vil mest sannsyneligvis aldri få det helt perfekt? Og en må velge og ta ting slik det kommer, som f.eks hvis en skal se SDR i dagslys så bør en kanskje skru på noen automatiske ting, men som igjen da kan kanskje skape irritasjoner av f.eks litt belysning også en litt dim bilde. At det ikke finnes perfekte bildeinstillinger men heller hva en foretrekker, og at en må ta konsekvensen av noen valg.

F.eks i min situasjon så har jeg en Xbox Series S, en Switch og en Spinner WD harddisk der jeg legger til ting jeg evt ønsker å se (spille igjennom tv eller xbox) og evt bare streaming apps. Jeg elsker HDR, det er utrolig lyst og til og med Switch ikke HDR ser utrolig friskt ut. Problemet for meg er når jeg skal se på noe "eldre" SDR content. I mitt tilfellet gjaldt det nå Boardwalk Empire. Jeg synes det er vanskelig å godt bilde på den. Jeg endte opp med å gå den "kjipe" veien der jeg satt på Vivid med Expert1 colour og da var det en contrast enhancer som desverre gjorde slik i noen tilfeller at tven ble forvirret og lagde en slags "lys bilde opp og ned igjen veldig fort uten at en legger merke til det så mye men likevel kjedelig" situasjon. Etter mye greier så satt jeg den på Custom og tok vekk all type bilde hjelp som endte med at bilde ble MYE lysere men jeg mistet noen farger osv. Men det som er rart er at noen filmer som f.eks jeg ser på Bravia Core som er laget på 1970 tallet ser utrolig mye bedre ut en f.eks Boardwalk Empire...kanskje det var imax enhanced eller noe annet.
Jeg prøver å se mest mulig film osv i mørket og da er det aldri noen klager nesten. Har også lagt merke til at det kommer ofte ann på hvilken kilde av film en kikker på om det er god HDR osv.

Er det sånn en mener når en må velge hva som en trives med og heller ta konsekvensen av det da?

Er veldig fornøyd med tven og kommer fra en 8 år gammel Sony 4k normal sdr tv.

Jeg ønsker om dere kan lage en liste til meg; eller linke en nettside til meg som kanskje forklarer noen ting bedre?
Har forstatt at noe heter judder, screen tearing, fps osv (disse tingene har jeg lært fra pc) og vet ikke om de gjelder så mye for tv, men jeg er veldig ivrig i å lære mer! Hva f.eks visse problemer film kan ha og hvordan noen tver prøver å læse det, hva det heter og hva andre problemer det kan forårsake.
Takk for hjelp

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Vivid osv er ting man skal holde seg unna og ha av. Expert colour også, og Expert Colour1 skal av. Jeg vet ikke hvorfor alle TV-er fortsatt bruker kr på slike »ekstra alt» funksjoner som ødelegger bilde. Er litt som alle DSP scene settinger til AV receivere,Straight eller Pro Logic funksjoner er eneste nyttige.

modus skal aldri være Dynamisk på tv da dette er butikk innstilling som skal lyse mest opp og imponere kunder som sammenligner.

Jeg foretrekker som regel Cinema eller DV mørk. På dagtid om du har mye sollys så kan det være nyttig å teste ut Normal.

På SDR eller Dvd så kan det være en ide å tweake litt på Skarphet/sharpness. Som regel vil jeg ha minimalt på denne på Blu-ray og 4k. Men på sdr og dvd så kan det hjelpe å ha litt høyere.

Sony har skapermodus og Standard har de ikke? Skapermodus/Creative er nok best på 4k, Standard Kan muligens være bedre på sdr.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: americanFord

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Om du er helt grønn på innstillinger og ikke har kalibrerings disc, så har ofte nettsider litt grunnleggende basis tips.

Jeg fant din tv, om du er stødig på engelsk så har du en del tips her.

Det jeg så du hadde på var iallefall mye feil.. Så greit å lese litt gratistips.

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Ellers har jo HBO rykte for veldig dårlig bilde da, jeg ser på det jeg. Men hører mange klage spesielt på de.

Dette kan også være lurt å justere litt på sdr som Boardwalk, jeg foretrekker å ha sånt av men på sdr og dvd så kan det være nyttig.

Random Noise Reduction and Digital Noise Reduction were also left disabled, but they can help improve the image quality of low-quality videos.