HDMI-kabel Ikke betal ekstra for en stilig kabel

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Men litt mere spørsmål? Er det virkelig noen som mener helt sikkert at bildet har blitt bedre med en veldige, veldig dyr HDIM kabel? Vet det er lyd forskjell mellom analog kabler. Har duttet litt ut av tråden....
Det er noen enkelte som hevder dette, og noen produsenter.

Men det er ikke målt, og vitenskap sier njet.

Bilde er vel forholdsvis lett å måle nøyaktig.
En dyr lang Hdmi har nok mer sjangs til å lykkes sende det meste.

Men Gorm sier ikke engang Monster som ikke akkurat er billig sannsynligvis ikke holder 10+m på høyeste settings til projektor.. og det tror jeg på.

Det er sjangsespill som beror på signalstyrke til anlegget som sender også tror jeg, samt båndbredde som kabel holder...

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Fiberkabelen fra Amazon fungerte veldig bra. Jeg tror ikke det er pga. den Billy Lynn filmen ikke spilte av 100% perfekt. Jeg hadde samme problemet med 2m Biltema-kabel også, så det er kanskje en dårlig rip eller noe sånt.
Ok, bra det funker. :)

Var det toll også eller, den kostet vel mer enn tollfri vare?

15 Feb 2006
530
12
18
41
avforum.no
Ok, bra det funker. :)

Var det toll også eller, den kostet vel mer enn tollfri vare?
Amazon tok depositum på toll da jeg bestilte, så vet ikke om det dekker hele fortollingen eller om det kommer et gebyr senere.
Ser jeg betalte 1294kr inkl. frakt og $30 i tolldepositum for 10m fiber-HDMI. BlueAVS er merket. $30 burde dekke toll og moms tenker jeg. Dette er under halv pris av Supra fiber-kabel i Norge og det selv med Express-frakt på 2 dager.

• Like
Reactions: Danke
9 Jun 2019
483
58
28
He he. Jeg kjøpte en dyr Monster HDIM kabel for noen år siden. Måtte roe ned nervene! Så testet mot standard Elkjøp vs Monster. Ingen forskjell. Kanskje litt mere bedre sortnivå. Men umulig og si! Hvis jeg kunne ha testet to optiske AQ samtidig med og skifte kilder med fjernkontroll, så kanskje. Men med optiske AQ var det mere luft med Vodka. Angrer på jeg solgte den...

9 Jun 2019
483
58
28
Men jeg tror på at skjerming er viktig med alle kabler. Og at noen folk har problemer med noen HDIM over 10 meter. Men de fleste har vel ikke bruk for 10 meter. Standard for alle kabler er vel rundt 2 til 4 meter.

9 Jun 2019
483
58
28
Men at der er forskjell på analoge kabler, ja det er sikkert! Skjønner ikke at folk skjønner det. Som sagt behøver ikke koste skjorta. Billige VDH kabler er veldig bra. De er litt varm og rund i lyden. Demper toppen på mange høyttallere. Vet det diskuteres HDIM kabler. Så ikke meningen og ta over tråden. Men det som er dumt med VDH er at MONO AS har skudd opp prisen med 50 prosent på mange modeller over Snowline. Billigere og bestille fra England.

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Har dere sett nye Hdmi 2.1 Eller hva den kalles såkalt Ultra High speed 10m?
Man snakker om kvelerslange kabler osv.

Vel den uhd 10m jeg så ut som en huggorm. Tror ikke den blir billig. Får håpe trådløsheten utvikler seg.

Dette har nok med kobber issuet å gjøre som Gorm nevnte.

Nå vet jeg ikke hva @Gorm har sagt, men det er en teknisk årsak til tykkelsen går opp på lengre kabler: All kabel demper signalene de overfører, og tykkere kabel demper signalet mindre enn tynn. For å ikke tape signalet for mye lengre kabel, må man bruke dyrere og tykkere mantel. HDMI har alltid utfordret maksgrensen på hva kobber klarer å overføre av datarater, og den praktiske makslengden er gitt av hvor gode mottagere man klarer å lage. Ettersom bitraten i HDMI har økt med årene, så har også kvaliteten på mottagerkretsene blir tilsvarende forbedret. Det stiller også klarer krav til bedre kabel av samme grunn.

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Men litt mere spørsmål? Er det virkelig noen som mener helt sikkert at bildet har blitt bedre med en veldige, veldig dyr HDIM kabel? Vet det er lyd forskjell mellom analog kabler. Har duttet litt ut av tråden....

Er nysgjerrig på dette... Og kan ikke forstå hvordan det fysisk er mulig med en digitallink som HDMI. Dersom kabelen ikke er god nok til de høyeste oppløsningene, vil man få bitfeil. Og bitfeil er ekle greier som gir snø i bildet, og gir utfall og popp i lyden. Evt ingen bildet i det hele tatt. Så en kabel kan helt klart ikke være god nok, men det kan ikke bli /bedre/ bilde eller lydkvalitet når overføringen er feilfri. Digitalt fungerer ikke slik.

Skjerming i digitalkabeler er av betydning på to måter: Å sikre integriteten til signalet (men ikke innholdet, altså selve lyden eller bildet), og å forhindre utstråling av støy.

PS! Vennlig tips: Det heter HDMI, ikke HDIM slik du skriver her...

9 Jun 2019
483
58
28
Jo, er det ikke bare en og null. Enten så er det ikke bilde... Som sagt prøvde en Monster til 1000 lappen. Bare bortkastet penger. Husker butikken sa:»Du får bytte hvis du ikke merker forskjell». Men jeg fikk ikke byttet. 🤬 Men det med kabler er et skummelt evne. Noen sverger til bilde forskjell. Jeg vet nå ikke. Men at noen kabler kan være dårlige kvalitet, og ikke gi bilde på lange strekk, ja det er nok meget mulig. Men holder meg til 200 kr kablen fra Elkjøp. Utmerket bilde.

Sist redigert:

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Det finnes HDMI kabler med aktiv innebygd prosessering. Det er vel den eneste måten å få forskjell i "possitiv" retning i slike digitale kabler.

De optiske HDMI kablene vil også måtte ha en elektrisk til lys og lys til elektrisk konvertering internt, for at sender og mottaker skal "skjønne" det overførte signalet, som jo må være mest mulig identisk og likt det som sende fra avsender.

Når det gjelder digitale Audio kabler så ligger vel mesteparten av hørbare forskjeller i wetware, da eventuelle forskjeller i kabelen vil introdusere problemer med DA konverteringen og i tilfelle introdusere klikk og bortfall eller mer eller mindre jitter støy, som vel ikke høres "varmere", nøytralt/"kaldere" ut.

Her er forresten en link til en nettside med en test der en prøver å vise hvordan jitter støy egentlig vil kunne høres ut.

• Like
Reactions: Danke

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Det finnes HDMI kabler med aktiv innebygd prosessering. Det er vel den eneste måten å få forskjell i "possitiv" retning i slike digitale kabler.

De optiske HDMI kablene vil også måtte ha en elektrisk til lys og lys til elektrisk konvertering internt, for at sender og mottaker skal "skjønne" det overførte signalet, som jo må være mest mulig identisk og likt det som sende fra avsender.

Når det gjelder digitale Audio kabler så ligger vel mesteparten av hørbare forskjeller i wetware, da eventuelle forskjeller i kabelen vil introdusere problemer med DA konverteringen og i tilfelle introdusere klikk og bortfall eller mer eller mindre jitter støy, som vel ikke høres "varmere", nøytralt/"kaldere" ut.

Her er forresten en link til en nettside med en test der en prøver å vise hvordan jitter støy egentlig vil kunne høres ut.
Wow nå står ikke verden til påske.

Linus ser forskjell på Hdmi. :)

Men det er altså mulig, mht hva de gjør med kabelen.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Wow nå står ikke verden til påske.

Linus ser forskjell på Hdmi. :)

Men det er altså mulig, mht hva de gjør med kabelen.

Det Linus tester er jo ikke en hdmi-kabel, men en oppskalerer bygd inn i en hdmi-kabel. Så verden står nok til påske 🙂

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Men at der er forskjell på analoge kabler, ja det er sikkert! Skjønner ikke at folk skjønner det. Som sagt behøver ikke koste skjorta. Billige VDH kabler er veldig bra. De er litt varm og rund i lyden. Demper toppen på mange høyttallere. Vet det diskuteres HDIM kabler. Så ikke meningen og ta over tråden. Men det som er dumt med VDH er at MONO AS har skudd opp prisen med 50 prosent på mange modeller over Snowline. Billigere og bestille fra England.
Det er nok forskjell på digitale kabler, jeg mener iallefall det.

Hdmi har sykt bra båndbredde, og er allemannseie og populært...

De "andre" digitale er vel mest for interesserte. Og jeg har mer enn en gang reagert på en billig digital kabel som så grei ut....

-Det må være Dacen osv, men når jeg byttet til en annen relativt billig digital..

Mye bedre, og alle disse erfaringene og opplevelser kan ikke bare være placebo.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Det Linus tester er jo ikke en hdmi-kabel, men en oppskalerer bygd inn i en hdmi-kabel. Så verden står nok til påske
Joda er enig, men det er en Hdmi da, med ekstra funksjoner... Chip bildebehandling osv

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Helt klart. Det at f.eks. 10m Biltema kabel ikke virker på høyeste oppløsning forteller at kabler har ulike kvaliteter.
Jeg tenker mest på billige coax. Og tenker mest på støy og jitter...

Disse digitale ble vel aldri noen hit...

Hdmi er jo en megahit.. Og har vært en stund.
Det er vel sånn at selv om man handler på Biltema, så må man ikke kjøpe det kjipeste de har.

Den fineste til Biltema ser jo ut som bra kvalitet..

Jeg husker Full Hd, da funket ikke Biltema 10m

Men ting forandrer seg..

Sist redigert: