HDMI-kabel Ikke betal ekstra for en stilig kabel

15 Feb 2006
530
12
18
41
avforum.no
Jeg så akkurat en video fra TheRafcave hvor han la inn denne https://www.amazon.com/gp/product/B...M8YT5&linkId=8508a0d21b61327d867ced23ebdd19e5 Han var fornøyd. Virker som min Nvidia Shield funker bra med Biltema HDMI, men Panasonic UB420 er litt mer kresen på kabelen. Blant annet sliter den med å få til HDR i Netflix. Testet med bare 2m kabel og da fungerte også Panasonicen. Tror jeg bytter ut 10 metringen til fiber før jeg legger i taket.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Jeg så akkurat en video fra TheRafcave hvor han la inn denne https://www.amazon.com/gp/product/B...M8YT5&linkId=8508a0d21b61327d867ced23ebdd19e5 Han var fornøyd. Virker som min Nvidia Shield funker bra med Biltema HDMI, men Panasonic UB420 er litt mer kresen på kabelen. Blant annet sliter den med å få til HDR i Netflix. Testet med bare 2m kabel og da fungerte også Panasonicen. Tror jeg bytter ut 10 metringen til fiber før jeg legger i taket.
Høres fornuftig ut da det er mye styr å trekke om kabel.
Rafcave følger jeg selv, men så ikke denne kabelen.

9 Jun 2019
483
58
28
Ok, HDIM er ikke min expertice. Bruker bare vanlig svart 2 meter Elkjøp til 200kr. Kjøpte en Monster til 1000 lappen engang for 10 år siden for og roe nervene🤫. Ingen forskjell. Men når det gjelder coax og optisk er det enorm forskjell. Noen som har prøvd AQ sin vodka kabel. Fantastisk optisk kabel. Mere svartere bakgrunn. Shirley bassey stemme mere organisk osv,.. Jeg bruker hennes stemme til og teste mellomtonen på høytallere. Og når jeg testet Vodka vs Forrest (optisk) var det som dag og natt. Switchet på dac’en min via remote min, så ingen kobling inn og ut. Men når det gjelder AQ sine analog kabler, ja så liker jeg de ikke. For farget for min del. Men deres digitale kabler er meget bra!

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Hva slags audio utstyr bruker du i hver ende av disse optiske kablene PINK FLOYD DSOTM?

Litt av problemet med å bruke forskjellige kanaler på optisk kilde og DAC når man bytter mellom slike kabler er at man også tester litt forskjellige deler i signalkjeden.

Har du prøvd å gjøre samme test blindt der noen andre bytter mellom kablene og har oversikten, og man bare bruker ørene til å identifisere "dag og natt" forskjellene i signalkjeden?

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Gorm har jo allerede stadfestet at kobber kabler som Biltema 10m+ og andre typ ikke funker på høyeste oppløsning og settings på UHD 60fps

Da synes jeg det er greit om noen tester en Biltema 10m med de settings på projektor som han nevnte..

4K 4.2.2 60fps 18gbps

Om noen vet noe annet, feks som har 10m Biltema Hdmi, UHD projektor og mener at den klarer dette, så er det givende både for skeptiske og de som tror man må kjøpe bedre.

Dette kan enkelt gjøres ved å snurre en film og ta bilde av lerret når man trykker display knappen.

Det er ikke så gøy å betale unødvendig mye for en Hdmi kabel, men det er heller ikke moro å dra sikksakk mellom Biltema og Clas å returnere og klage på kabler.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Hei! Jeg har brukt mange gode kabler opp i gjennom årene, og noen var bare «Snake oil» men man mange gjorde stor forskjell i mitt oppsett. Jeg skjønner ikke helt vitsen og kritisere andre om de hører lyd forskjell. Feks danke, merket stor forskjell med sin HDIM kabel. La nå folk holde på med sitt. Om noen vil kjøpe Nordost sine Heimdal kabler så gjør det. PS. Jeg fikk demo av Nordost sine kabler fra Red Dawn til Heimdal. Jeg skal ikke si lyd forskjellen forsvarte prishoppet! Men det var lyd forskjell. Strammere bass, mere organisk mellom tone og mere attakk i toppen. Jeg testet det på min Rega Dac R når jeg testet Forrest Toslink vs vodka. Det var dag og natt forskjell. Kanskje ikke på lav volum. Men på høyt volum ble scenen trukket mere frem mot meg. Beklager ord forklaringen. Og dynamikken var meget forskjellige. Jeg har også hørt det du sier at utstyret kan gjøre forskjell selv om to forskjellige Toslink kabler låt forskjellige. Men nå bruker jeg Wirewold sine Coax kabler. Og jeg testet de mot AQ sine kabler, og det var lyd forskjell der også. Coax låter litt mere varmer enn Toslink. Det er min mening. Men i lengden ble vodka for dyr for meg, og jeg byttet mot Wireworld sine Coax kabler til 200 lappen. Trengte lenger lengde. Da ble AQ for dyrt. Men Wirewold sine kabler var nesten like god. Så det er nødvendigvis ikke det beste og dyreste som er best. Men allikevel AQ sin vodka Toslink var best i mitt oppsett. Kanskje engang i fremtiden får jeg råd til en 2 meter lang kabel. Men de koster over 2000 kr. Så det blir for dyrt for meg i lengden.

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg for min del har problemer med å se den tekniske forklaringen til disse opplevelsene, men er absolutt åpen for en redegjørelse. Det er ikke ment som en nedsabling av opplevelsene. Jeg er kanskje en av få her inne som har konstruert og produsert utstyr både med HDMI og AES3 (SPDIF og AES/EBU), så disse teknologiene er ikke ukjent materie. Hvis det ligger slike faktorer i utstyret er jeg svært nysgjerrig på å ta dette inn i fremtidige konstruksjoner.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Jeg har brukt mange gode kabler opp i gjennom årene, og noen var bare «Snake oil» men man mange gjorde stor forskjell i mitt oppsett. Jeg skjønner ikke helt vitsen og kritisere andre om de hører lyd forskjell. Feks danke, merket stor forskjell med sin HDIM kabel. La nå folk holde på med sitt. Om noen vil kjøpe Nordost sine Heimdal kabler så gjør det. PS. Jeg fikk demo av Nordost sine kabler fra Red Dawn til Heimdal. Jeg skal ikke si lyd forskjellen forsvarte prishoppet! Men det var lyd forskjell. Strammere bass, mere organisk mellom tone og mere attakk i toppen. Jeg testet det på min Rega Dac R når jeg testet Forrest Toslink vs vodka. Det var dag og natt forskjell. Kanskje ikke på lav volum. Men på høyt volum ble scenen trukket mere frem mot meg. Beklager ord forklaringen. Og dynamikken var meget forskjellige. Jeg har også hørt det du sier at utstyret kan gjøre forskjell selv om to forskjellige Toslink kabler låt forskjellige. Men nå bruker jeg Wirewold sine Coax kabler. Og jeg testet de mot AQ sine kabler, og det var lyd forskjell der også. Coax låter litt mere varmer enn Toslink. Det er min mening. Men i lengden ble vodka for dyr for meg, og jeg byttet mot Wireworld sine Coax kabler til 200 lappen. Trengte lenger lengde. Da ble AQ for dyrt. Men Wirewold sine kabler var nesten like god. Så det er nødvendigvis ikke det beste og dyreste som er best. Men allikevel AQ sin vodka Toslink var best i mitt oppsett. Kanskje engang i fremtiden får jeg råd til en 2 meter lang kabel. Men de koster over 2000 kr. Så det blir for dyrt for meg i lengden.

PINK FLOYD DSOTM

Jeg synes det er morsomt at AVforum har liv i en kabeltråd igjen. :)

Men det er vel ingen som har kritisert meg typ på en negativ måte, alle har vært saklige og kommet med teknologi og info samt synspunkter.

Vi diskuterer HDMI og det er litt forskjellig fra andre kabler, sikkert fordi omtrent alle bruker HDMI og det meste har bra standard på korte strekk.

Det vi snakker om er mest lange lengdestrekk i høyeste avspilling innstillinger på Projektor. Det var ikke ment negativt, om Biltema funker på høyeste innstillinger så er det bare positivt.

Å ja jeg bruker Audioquest, samt annet.

Jeg sa det gav meg god nattesøvnsøvn og roer nervene.
Men om lyden blir bedre av det vet jeg ikke, kanskje og kanskje det er placeboeffekten.
Det lyder iallefall bra.
Sjokkert av at billige streamer lyder så bra med Forest, men umulig å sammenligne, for den var ny, og kabel også ny.

Men ja jeg liker de.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Det eneste jeg vet med HDIM kabler er vel at noen er litt dårlige ved lange strekk? Som du sier ovenfor, danke. Så er jo skjerming viktig også. Så hva slags nye HDIM kabler er det nå som er bra?

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Det eneste jeg vet med HDIM kabler er vel at noen er litt dårlige ved lange strekk? Som du sier ovenfor, danke. Så er jo skjerming viktig også. Så hva slags nye HDIM kabler er det nå som er bra?

På lange strekk 10m+ og høyeste krav er nok enkelt og greit svenske Supra mest tilgjengelig og bra både på pris og ytelse. Var en rimelig optisk fra Amazon som er nevnt her også og på YouTube.

Men på korte strekk så funker det meste, jeg måtte sef ha Audioquest da, men det er jo meg, og fordi jeg ville helgardere/forsikre meg... roe nervene.

Og nervene er beroliget, kontra gratis High speed Hdmi, så jeg er fornøyd.

• Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
HDMI kunne veldig gjerne hatt en link-kvalitetsindikator, sånn som en del andre datalinker har. Det hadde lagt all spekulering om kabler og kabelkvalitet død, siden man kunne fått ut infoen om ytelsen direkte. Dessverre er HDMI veldig fokusert på pris, og dermed er ikke sånne premiumfunksjoner med.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
HDMI kunne veldig gjerne hatt en link-kvalitetsindikator, sånn som en del andre datalinker har. Det hadde lagt all spekulering om kabler og kabelkvalitet død, siden man kunne fått ut infoen om ytelsen direkte. Dessverre er HDMI veldig fokusert på pris, og dermed er ikke sånne premiumfunksjoner med.
Har dere sett nye Hdmi 2.1 Eller hva den kalles såkalt Ultra High speed 10m?
Man snakker om kvelerslange kabler osv.

Vel den uhd 10m jeg så ut som en huggorm. Tror ikke den blir billig. Får håpe trådløsheten utvikler seg.

Dette har nok med kobber issuet å gjøre som Gorm nevnte.

Sist redigert:

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Har dere sett nye Hdmi 2.1 Eller hva den kalles såkalt Ultra High speed 10m?
Man snakker om kvelerslange kabler osv.

Vel den uhd 10m jeg så ut som en huggorm. Tror ikke den blir billig. Får håpe trådløsheten utvikler seg.

Dette har nok med kobber issuet å gjøre som Gorm nevnte.

Har ikke sett den HDMI 2.1 kabelen du beskriver, men tviler litt på om disse trenger å være så massive. (noe som jo vil være upraktisk) Forskjellen er vel bedre skjerming og en bedre måte å balansere ut og undertrykke støy ved høye båndbredder...

.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Har ikke sett den HDMI 2.1 kabelen du beskriver, men tviler litt på om disse trenger å være så massive. (noe som jo vil være upraktisk) Forskjellen er vel bedre skjerming og en bedre måte å balansere ut og undertrykke støy ved høye båndbredder...

.
Jeg har sett og det er huggorm størrelse på sertifiserte, en kommentar fra presse var at de trengte mer kobber.

For tidlig å si sikkert.

15 Feb 2006
530
12
18
41
avforum.no
Jeg kjøpte den fiberkabelen jeg linket til tidligere fra Amazon. Express-frakt, de kom levert på døra bare etter to dager. Om den er bedre enn Biltema sin kabel vet jeg ikke enda, men føler meg litt sikrere nå. Kabelen er tynn og lett. Billy Lynn (som jeg kun har nedlastet versjon av) hadde samme dropouts og glitch med denne som med Biltema- kabelen både fra Shield og Blu-ray-spiller. Enten er det den versjonen eller så er det spillerne. Jeg burde egentlig kjøpt filmen, men er ikke så ivrig på å faktisk se den. Kun for test at alt fungerer med maks oppløsning og hertz på film. Ihvertfall veldig enkelt og raskt å få tak i fiberkabelen fra Amazon.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Jeg kjøpte den fiberkabelen jeg linket til tidligere fra Amazon. Express-frakt, de kom levert på døra bare etter to dager. Om den er bedre enn Biltema sin kabel vet jeg ikke enda, men føler meg litt sikrere nå. Kabelen er tynn og lett. Billy Lynn (som jeg kun har nedlastet versjon av) hadde samme dropouts og glitch med denne som med Biltema- kabelen både fra Shield og Blu-ray-spiller. Enten er det den versjonen eller så er det spillerne. Jeg burde egentlig kjøpt filmen, men er ikke så ivrig på å faktisk se den. Kun for test at alt fungerer med maks oppløsning og hertz på film. Ihvertfall veldig enkelt og raskt å få tak i fiberkabelen fra Amazon.
Funket ikke den billige Amazon fiberoptisk?

9 Jun 2019
483
58
28
Men litt mere spørsmål? Er det virkelig noen som mener helt sikkert at bildet har blitt bedre med en veldige, veldig dyr HDIM kabel? Vet det er lyd forskjell mellom analog kabler. Har duttet litt ut av tråden....

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Nei, den er vel en litt mere kostbar optisk kabel med fiberglass?
I kort Optisk Hdmi med ? Lys i fiberglass....

Hdmi signal sendt på typ samme prinsipp som en enkel optisk spdif så vidt jeg forstår.

Sef er det vel mange signaler som sendes, og det er litt dyrere å lage når det er 10 m