HDMI-kabel Ikke betal ekstra for en stilig kabel

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Grunnen til at jeg kjøpte Audioquest Cinnamon og Forest Hdmi var Jo for lyden.

Og på Sacd, bd audio og YouTube på Streamer så er lyden meget bra, men SACD høres veldig bra ut uansett...

Så jeg kan ikke si med sikkerhet at det er bedre, men nervene er bedre.. ;)

Audioquest Forest Optisk som jeg fikk gratis er derimot suveren.

Og til Dac i forsterker, har jeg aldri hørt bedre lyd gjennom digital fra CD.

Et fortrinn er at jeg kan velge mellom dacene i systemet.

Og hver Dac og kilde funker best til hver slags musikk.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

• Like
Reactions: classic46
9 Jun 2019
483
58
28
Jo, nervene roer seg.😉.Hvis folk ikke tror det er ingen lyd forskjell, så bruk lakris kabler. Og man behøver og ikke bruke en formue heller. Vi snakker ikke Nordost Red Dawn til 10000kr. Uansett hvor mye jeg har lyst de! Verre enn det er det ikke.😎👍

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Det én ting som betyr noe om HDMI kabel: Er den sertifisert av HDMI consortsiet, så er den garantert for den båndbredden den er oppgitt til å klare hverken mer eller mindre.

Dessverre virker det som forbrukere ikke bryr seg om denne sertifiseringen (selv om HDMI-lisensene krever at man er), og markedet bugner over med useriøse og umerkede produkter. Til og med "seriøse" produsenter som Monster virker ikke å ha HDMI-lisens på produktene sine.

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Det én ting som betyr noe om HDMI kabel: Er den sertifisert av HDMI consortsiet, så er den garantert for den båndbredden den er oppgitt til å klare hverken mer eller mindre.

Dessverre virker det som forbrukere ikke bryr seg om denne sertifiseringen (selv om HDMI-lisensene krever at man er), og markedet bugner over med useriøse og umerkede produkter. Til og med "seriøse" produsenter som Monster virker ikke å ha HDMI-lisens på produktene sine.
Det er nok fordi de har overkompanserer. Monster er bra, litt upraktisk og solid iforhold til Supra som kan bøyes. Men bra...
Markedsføring i USA av Monster er kritikkverdig. Helt klart, men det er bra kabler.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Når det gjelder sertifisering, så jukser de fleste produsentene. De sertifiserer en kort kabel, og så henger de denne på de lengre kablene også. Man får ikke full båndbredde på de lange kobber-baserte HDMI kablene. Har man behov for å kjøre 4K 4:2:2 60fps (18 Gbps båndbredde), så fungerer det nesten uten unntak bare på hybridkabler (fiber HDMI) om kabellengdene er 10-100 meter. I HDR vil chroma begrenses til 4:2:2 på 60fps.
I kobber-baserte lange HDMI kabler vi man stort sett måtte redusere til 4:2:0 (11 til 14 Gbps båndbredde) for å få signalet gjennom, og selv da er det problematisk

• Like
Reactions: Danke

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
En HDMI sertifisering blir vel gjennomført for selve kabel i forskjellig lengde for den ferdig terminerte konstruksjonen. Det gjøres nok også i et spesifisert test oppsett der man kan foreta EYE målinger osv ....

Hvor mye dette egentlig garanterer at alle HDMI kabler fra samme produsent er uten feil, vet man vel strengt tatt ikke før man har testet et eksemplar i eget oppsett....
Faktorer som Kvalitets kontrollen til produsent, og hvor mye kabel konstruksjonen tåler av mekansik belastning ved installering osv, vil vel også bety mye her.

En sertifisering betyr vel egentlig ikke at den sertifiserte kabelen man kjøper fra denne produsenten vil fungere i eget oppsett. Det kan være individuelle avvik og forskjeller fra produksjon og terminering, forskjellig måte å innstallere og legge kabelen der den skal brukes, forsjellig sammenkobblet utstyr kan ha forskjellig føsomhet for signal styrke og signal støy forhold i kabelen og lengden på denne.

Når det gjelder hørbare forskjeller på kabler, så blir vel det en helt annen diskusjon som ikke er så relevant for HDMI?. Det som frustrerer meg en del i den sammenhang er all generallisering som gjøres, der det tilkobblede aktivt jobbende utstyret ikke taes med som mulige forklaring på eventuelle forskjeller, samt at de som ofte uttaler seg ikke nødvendigvis har skjønt hvor viktig det er å ikke teste hørbare forskjeller når man vet hva man tester. Sansesystemet vårt er veldig tilpassningsdyktig og veldig dårlige å bruke som måle instrumenter.

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
En HDMI sertifisering blir vel gjennomført for selve kabel i forskjellig lengde for den ferdig terminerte konstruksjonen. Det gjøres nok også i et spesifisert test oppsett der man kan foreta EYE målinger osv ....

Hvor mye dette egentlig garanterer at alle HDMI kabler fra samme produsent er uten feil, vet man vel strengt tatt ikke før man har testet et eksemplar i eget oppsett....
Faktorer som Kvalitets kontrollen til produsent, og hvor mye kabel konstruksjonen tåler av mekansik belastning ved installering osv, vil vel også bety mye her.

En sertifisering betyr vel egentlig ikke at den sertifiserte kabelen man kjøper fra denne produsenten vil fungere i eget oppsett. Det kan være individuelle avvik og forskjeller fra produksjon og terminering, forskjellig måte å innstallere og legge kabelen der den skal brukes, forsjellig sammenkobblet utstyr kan ha forskjellig føsomhet for signal styrke og signal støy forhold i kabelen og lengden på denne.

Når det gjelder hørbare forskjeller på kabler, så blir vel det en helt annen diskusjon som ikke er så relevant for HDMI?. Det som frustrerer meg en del i den sammenhang er all generallisering som gjøres, der det tilkobblede aktivt jobbende utstyret ikke taes med som mulige forklaring på eventuelle forskjeller, samt at de som ofte uttaler seg ikke nødvendigvis har skjønt hvor viktig det er å ikke teste hørbare forskjeller når man vet hva man tester. Sansesystemet vårt er veldig tilpassningsdyktig og veldig dårlige å bruke som måle instrumenter.

Dette med hørbare forskjeller er et vepsebol. I HDMI overføres audio i de såkalte dataøyene når det ikke sendes bilde, og er beskyttet av rigorøs feilsjekk, noe som gjør at mottager sitter på audiodata som er garantert 100% identiske med avsender. Man vet tydelig når dataene ikke stemmer. (I motsetning til bilde forøvrig.) Kontroversene begynner når det til tross for dette postulere at det allikevel er forskjell i lyden... For en fagmann er dette egentlig uforståelig, selv om man er ydmyk for at det finnes ting man ikke vet eller kan måle.

Måten slike datalinker som HDMI bryter sammen på (ved for lang kabel eller dårlig kabel eller dårlig driver og mottager) er at feilraten stiger. Feilrate manifesterer seg ofte som snø eller forstyrrelser i bilde. Allikevel på lave feilrater kan de allikevel være vanskelige å se bitfeil empirisk. HDCP gjør det litt lettere å detektere, fordi dersom bilfeil oppstår i krypteringen, så blir ofte bildet helt sort. Det sistnevnte har jeg sett en del ganger, at kabel virker fint med ukryptert bilde, mens straks man får kryptert bilde, så blir det bare tull.

• Like
Reactions: ask4me2

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Jeg er ikke så dreven på det tekniske vedrørende Hdmi teknologi, Annet enn at de har stor båndbredde, er grei standar og spec på det meste.. aberet er lengde...

Men om lyd, er ikke skjerming relevant? Jeg bare spør. Om det resendes pga feil så kan vel tidsfeil som forårsaker Jitter være et hypotetisk problem?

Mener ikke å krangle, bare spør..

15 Feb 2006
530
12
18
41
avforum.no
Noen som vet hva som er inni Biltema-kablene? Jeg har 1 på 10m og 2 på 2m. Har ikke lagt noe i taket enda. Vil være sikker på at det er en optimal kabel. Jeg har prøvd Billy Lynn 4K 60fps HDR. Rip for å teste kabelen. Harddisk til Nvidia Shield. 2m til receiver og 10m kabel til projektor. Filmen spilles av i 60fps, men får drop outs nå og da. Testet med 2m kabel fra Shield rett inn i projektor uten lyd. Fikk drop outs da også. Så prøvde jeg via Panasonic UB420. Da ble det SDR 8bit 4:2:2 eller var det 4:2:0, men ikke drop outs. HDR var altså borte.

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg er ikke så dreven på det tekniske vedrørende Hdmi teknologi, Annet enn at de har stor båndbredde, er grei standar og spec på det meste.. aberet er lengde...

Men om lyd, er ikke skjerming relevant? Jeg bare spør. Om det resendes pga feil så kan vel tidsfeil som forårsaker Jitter være et hypotetisk problem?

Mener ikke å krangle, bare spør..

Ingen dumme spørsmål.

Skjermingen, i form av påvirkning på lyden, er ikke av betydning her (med mindre den regelrett medfører alvorlige jordfeil i systemet). Overføringen er digital og pakket inn i flere lag, så støy fra skjermingen skal være seriøst kraftig for å ødelegge øverføringen. Hvis den er kraftig nok, manifesterer det seg som utfall og klikk og popp i lyden. Ikke klarere/mindre klar lyd. Analogien her blir en ting som er pakket inn en eske som legges i en større posteske. At den ytre esken er litt oppskrapt under forsendelse betyr ikke at innholdet ikke er inntakt. HDMI er en enveis protokoll (i all hovedsak), og dermed er det ingenting som blir resendt. Det du kan vite at lyddataene dine er tuklet med, og da responderer du med å mute lyden.

Med jitter berører du temaet klokking, som er veldig viktig og helt klart av betydning for lydgjengivelsen. I HDMI genereres lydklokken fra pixel-klokken til bildet. Dessverre er det ikke en egen klokke for audio, og det har blitt kritisert som en potensiell kilde for jitter. Man er avhengig av kvaliteten til implementasjonen av mottageren for å få en audioklokke som er mest mulig stabil. Men igjen, er dette mer relatert til ustyret som brukes, og ikke selve kabelen.

Her er det noe mer teknisk info om temaet om det skulle være interessant. Side 21 omhandler bla. jitter:

• Like
Reactions: ask4me2
9 Jun 2019
483
58
28
Min er erfaring er at kabler er viktig. Jeg er ikke så teknisk dreven jeg heller. Men er det ikke viktig med lav motstand når Man velger RCA-Kabler.? Skjerming er viktig. Brukte billig lakris kabler engang mot skjermende kabler. Dag og natt forskjell.

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Ingen dumme spørsmål.

Skjermingen, i form av påvirkning på lyden, er ikke av betydning her (med mindre den regelrett medfører alvorlige jordfeil i systemet). Overføringen er digital og pakket inn i flere lag, så støy fra skjermingen skal være seriøst kraftig for å ødelegge øverføringen. Hvis den er kraftig nok, manifesterer det seg som utfall og klikk og popp i lyden. Ikke klarere/mindre klar lyd. Analogien her blir en ting som er pakket inn en eske som legges i en større posteske. At den ytre esken er litt oppskrapt under forsendelse betyr ikke at innholdet ikke er inntakt. HDMI er en enveis protokoll (i all hovedsak), og dermed er det ingenting som blir resendt. Det du kan vite at lyddataene dine er tuklet med, og da responderer du med å mute lyden.

Med jitter berører du temaet klokking, som er veldig viktig og helt klart av betydning for lydgjengivelsen. I HDMI genereres lydklokken fra pixel-klokken til bildet. Dessverre er det ikke en egen klokke for audio, og det har blitt kritisert som en potensiell kilde for jitter. Man er avhengig av kvaliteten til implementasjonen av mottageren for å få en audioklokke som er mest mulig stabil. Men igjen, er dette mer relatert til ustyret som brukes, og ikke selve kabelen.

Her er det noe mer teknisk info om temaet om det skulle være interessant. Side 21 omhandler bla. jitter:

Det var interessant, men også en reklame for Arcam som sikkert er veldig bra..

Dette er også typ reklame fra wireworld som selger bla Hdmi

Dette er nok mer objektivt.. og dreier seg om det du nevnte.

28 Jan 2005
9.194
57
48
Min er erfaring er at kabler er viktig. Jeg er ikke så teknisk dreven jeg heller. Men er det ikke viktig med lav motstand når Man velger RCA-Kabler.? Skjerming er viktig. Brukte billig lakris kabler engang mot skjermende kabler. Dag og natt forskjell.

Men her er det HDMI som diskuteres.

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Det var interessant, men også en reklame for Arcam som sikkert er veldig bra..

Dette er også typ reklame fra wireworld som selger bla Hdmi

Dette er nok mer objektivt.. og dreier seg om det du nevnte.

Jeg bestrider ikke kommentaren om objektivitet, men jeg kan nevne at HDMI er et konsortium bestående av produsenter. Fullverdig objektivitet finner du neppe i sånne produsentdrevne teknologier. Du finner derimot mye detalj- og domenekunnskap, slik at jeg tenker at mange av de tekniske presentasjonene kan virke vektet/reklamerende.

• Like

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Hdmi jevnt over har nok mye høyere standard enn andre digitale kabler.

Det mener jeg å ha nevnt.

Feks du kan få en latterlig billig Hdmi til 50-100 kr som fungerer greit.

Jeg er kritisk og stoler ikke helt på sånt, men det er nå bare sånn jeg er skrudd sammen.

Snakker vi om coax og optisk så tror jeg ikke du får i nærheten av samme kvalitet som i Hdmi billig eller dyrere som har specs..

Noen tanker?

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg tenker alt dette dreier seg utelukkende om klokkeproblematikk, der jitter er utløsende faktor. Begge disse digitalformatene (HDMI og AES3; altså spdif, Toslink og AES/EBU) har mer enn nok kvalitet til å overføre dataene identisk for alle praktiske formål. Feil er sjelden og feil er veldig identifiserbart med utfall og popp i lyden.

Jeg er av den oppfatning av at så lenge kabelen gir en tilstrekkelig lav nok bit error rate, så fungerer kabelen, enten den er av type X eller Y, om den er A meter eller B meter. Kabelen er i et samspill med driverkretsen og mottagerkretsen og disse tre sammen utgjør en kombo som gir en samlet feil rate. Det er kjent at kabler demper signalene ulikt, noe som gjør at mottagere sliter av merke X sliter med lang kabl av merke Y, men funker med merke Z. Det er ikke kjent for meg at kabler av ulik lengde og merke medfører forskjellig grad av jitter, alstå er jitter mer et problem knyttet til utstyret enn selve kabelen.

Kan være verd å nevne at i profesjonelle applikasjoner har man oftest mulighet til distribuere en egen dedikert klokke mellom utstyr for å kjøre ADC og DAC med en klokke med høyere renhet. Det fjerner det negative bidraget (i jitter) en dataoverføring gir i overføringen.

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Hdmi

Her er utdrag fra den målearikkelen i tråden jeg linket til, som ifølge forfatteren har blitt publisert i tidsskrift..

When you move the source of your timing upstream of a device the job of capturing that data becomes challenging. Cables are not perfect transmission lines and can distort the pulse stream. That distortion causes the receiver to guess incorrectly the precise rate of audio streams. When this happens, we introduce a special kind of distortion into the analog output of the DAC called “jitter.” Figure 2 shows how this occurs. By moving the time at which we change the output value, we deform the waveform and with it, create distortion

Utdrag slutt.

Jeg må innrømme at jeg ikke hører stor forskjell... Tror jeg midlertidig hadde en billig eller gratis High speed kabel før jeg byttet til Audioquest.

Jeg tror av og til jeg hører forskjell, men jeg tar meg i å mene at det like gjerne kan være placeboeffekten og kabelnissen..

Edit..når jeg tenker på det så har jeg vurdert dette kun på Sacd kun med Hdmi..

Artikkelen mener det med jitter gjelder kun med Hdmi til Dac og til rca.
Nå går det litt i surr da jeg ikke forstår hvordan dette gjøres.

Jeg tenker høyt nå Data Hdmi til Dac og analogt ut til anlegg..

Nei han mener i Analog konvertering, altså med Hdmi til Dac i mitt tilfelle Avr.

Sist redigert:

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Her er utdrag fra den målearikkelen i tråden jeg linket til, som ifølge forfatteren har blitt publisert i tidsskrift..

When you move the source of your timing upstream of a device the job of capturing that data becomes challenging. Cables are not perfect transmission lines and can distort the pulse stream. That distortion causes the receiver to guess incorrectly the precise rate of audio streams. When this happens, we introduce a special kind of distortion into the analog output of the DAC called “jitter.” Figure 2 shows how this occurs. By moving the time at which we change the output value, we deform the waveform and with it, create distortion

Ja, dette er en god oppsummering, selv om det nok er en overforekling av problemstillingen. Gode mottagere bruker ikke denne pulsstrømmen (og variasjonen) direkte, men har et avansert system for å gjenvinne klokken med minst mulig variasjon. Ikke ulikt et svinghjuls oppgave i en motor for å glatte ut variasjonen fra stemplene.

• Like
15 Feb 2006
530
12
18
41
avforum.no
Er Monster-kabelen i 10m som selges på Elkjøp og Power kobber eller fiber? Andre kabler til lignende pris som er fiber eller må det kjøpes fra utlandet i den eller lavere prisklasse?

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Er Monster-kabelen i 10m som selges på Elkjøp og Power kobber eller fiber? Andre kabler til lignende pris som er fiber eller må det kjøpes fra utlandet i den eller lavere prisklasse?
Supra har jo?

Det er dyrere enn Monster.

Prøv prisjakt.

Her er 10m prisene.

Jeg har et spørsmål, er ARC mulig med optisk?

Audio Return Channel

(Er kanskje null betydning da projektor ikke er "smart" men nysgjerrig.)

Sist redigert: