HDMI-kabel Ikke betal ekstra for en stilig kabel

28 Jan 2005
9.194
57
48
HDMI-kabel
Ikke betal ekstra for en stilig kabel

Mange lar seg lure til å kjøpe en dyrere kabel enn nødvendig.

GULLBELAGT HDMI: Det ser kanskje stilig ut, men det er helt unødvendig å kjøpe en dyrere, gullbelagt HDMI-kabel. Foto: Shutterstock

GULLBELAGT HDMI: Det ser kanskje stilig ut, men det er helt unødvendig å kjøpe en dyrere, gullbelagt HDMI-kabel. Foto: Shutterstock

Har du noen gang latt deg lure til å betale litt ekstra for kabler med gullkontakter? Vi klandrer deg ikke – det er fort gjort å la seg friste av de lekre kablene med lovnader om høyere bilde- og lydkvalitet, dog til en høyere pris, men du kunne like gjerne ha kjøpt en vanlig kabel til en rimeligere penge og fått nøyaktig samme kvalitet.
Nettstedet MakeUseOf som har tatt for seg noen av mytene rundt gullbelagte HDMI-kabler. Blant annet tar de for seg påstander fra enkelte forhandlere om at gullkablene leverer mindre forsinkelse enn de vanlige, og påpeker at inne i begge sitter det kobberledninger og det er kun selve kontaktene som er gullbelagte.
«Begrensningen betyr at signalet flytter seg gjennom store deler av kabelen med samme hastighet som alle andre HDMI-kabler», skriver MakeUseOf.
«Kort fortalt blir det som å kjøpe en superrask bil for å komme seg raskere gjennom trafikken. Du kommer kanskje raskere ut og inn i trafikken, men i køen forflytter du deg kun så fort som bilen foran deg.»
En vanlig HDMI 2.0-kabel er like bra som den i gull, men også rimeligere. Foto: Shutterstock
En vanlig HDMI 2.0-kabel er like bra som den i gull, men også rimeligere. Foto: Shutterstock – Ikke mulig
Hi-Fi-entusiastene i Expert Reviews er enige, og at anmeldere som skriver at en HDMI-kabel gir bedre bildekvalitet enn en annen, enten har vrangforestillinger eller så lyver de.
«En HDMI-kabel består av 19 individuelle ledninger som er festet til 19 pinner, hver av dem designet for spesifikke oppgaver, men de er mer eller mindre bare deler med metall designet for å sende et elektrisk signal. Det er viktig å få med seg at det på ingen måte er noe prosessering i kabelen», skrivet nettstedet om emnet.

Expert Reviews forklarer at hvis en HDMI-kabel skulle vært i stand til å levere bedre bildekvalitet enn en annen, måtte den ha prosessert signalet selv.

USB-kaoset fortsetter:
Dette må du vite Dette må du vite
Sjekk standarden
Noe som derimot spiller inn er HDMI-standarder. Per nå er det to kabelstandarder – Standard og High Speed – men det er kun sistnevnte som støtter høyere oppløsning som 4K og en bildefrekvens på 60 Hz.
I tillegg kommer HDMI-standardene:
  • HDMI 2.1 er den nyeste og har støtte for oppløsninger helt opp til 10.240 x 4320 piksler – altså 10K – og 120 Hz bildefrekvens. Dette er det mest fremtidsrettede valget, men enn så lenge er det få TV-er og kabler på markedet som støtter det.
  • HDMI 2.0, som er den mest utbredte i dag, støtter 4K og 60 Hz.
  • HDMI 1.4 bør du unngå hvis du har en 4K-TV som du ønsker fullt utbytte av, enten det er til film, serie eller TV-spilling. Standarden støtter maksimalt 4K-oppløsning ved 24 Hz.
Så i stedet for å gå den kabelen du syns er stiligst, bør du undersøke hvilken standard som støtter.

- Hvem har bruk for 8K-TV? - Hvem har bruk for 8K-TV?
Men har det noe for seg?
Med en høyere prislapp uten å tilby noe bedre bilde, finnes det da noen grunner til å velge en gullbelagt HDMI-fremfor en vanlig? Ja, skriver MakeUseOf, men ikke for å hente ut gullet og videreselge det for å tjene noen grunker. Tidligere er det bevist at smarttelefoner inneholder gull til en verdi av rundt fire kroner, og HDMI-kabelen inneholder like lite, om ikke mindre.
Men gull har en fordel overfor andre metaller, nemlig fordi det forvitrer tregere. Så hvis du bor i et sted der ting forvitrer raskt, kan det lønne seg å gå for en gullbelagt HDMI-kabel, skriver nettstedet.
En annen grunn til å kjøpe en slik kabel, er at den er mer snasen enn en de andre. Om dette er gode grunner til å bla opp ekstra for en gullbelagt videokabel, er opp til en hver selv å bedømme, men vi heller mot nei.
Ønsker du bedre bildekvalitet er det nok TV-en eller PC-skjermen som bør byttes ut, ikke kabelen.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
HDMI-kabel
Ikke betal ekstra for en stilig kabel

Mange lar seg lure til å kjøpe en dyrere kabel enn nødvendig.

Har du noen gang latt deg lure til å betale litt ekstra for kabler med gullkontakter? Vi klandrer deg ikke – det er fort gjort å la seg friste av de lekre kablene med lovnader om høyere bilde- og lydkvalitet, dog til en høyere pris, men du kunne like gjerne ha kjøpt en vanlig kabel til en rimeligere penge og fått nøyaktig samme kvalitet.
Nettstedet MakeUseOf som har tatt for seg noen av mytene rundt gullbelagte HDMI-kabler. Blant annet tar de for seg påstander fra enkelte forhandlere om at gullkablene leverer mindre forsinkelse enn de vanlige, og påpeker at inne i begge sitter det kobberledninger og det er kun selve kontaktene som er gullbelagte.
«Begrensningen betyr at signalet flytter seg gjennom store deler av kabelen med samme hastighet som alle andre HDMI-kabler», skriver MakeUseOf.
«Kort fortalt blir det som å kjøpe en superrask bil for å komme seg raskere gjennom trafikken. Du kommer kanskje raskere ut og inn i trafikken, men i køen forflytter du deg kun så fort som bilen foran deg.»
En vanlig HDMI 2.0-kabel er like bra som den i gull, men også rimeligere. Foto: Shutterstock
En vanlig HDMI 2.0-kabel er like bra som den i gull, men også rimeligere. Foto: Shutterstock – Ikke mulig
Hi-Fi-entusiastene i Expert Reviews er enige, og at anmeldere som skriver at en HDMI-kabel gir bedre bildekvalitet enn en annen, enten har vrangforestillinger eller så lyver de.
«En HDMI-kabel består av 19 individuelle ledninger som er festet til 19 pinner, hver av dem designet for spesifikke oppgaver, men de er mer eller mindre bare deler med metall designet for å sende et elektrisk signal. Det er viktig å få med seg at det på ingen måte er noe prosessering i kabelen», skrivet nettstedet om emnet.

Expert Reviews forklarer at hvis en HDMI-kabel skulle vært i stand til å levere bedre bildekvalitet enn en annen, måtte den ha prosessert signalet selv.

USB-kaoset fortsetter:
Dette må du vite Dette må du vite
Sjekk standarden
Noe som derimot spiller inn er HDMI-standarder. Per nå er det to kabelstandarder – Standard og High Speed – men det er kun sistnevnte som støtter høyere oppløsning som 4K og en bildefrekvens på 60 Hz.
I tillegg kommer HDMI-standardene:
  • HDMI 2.1 er den nyeste og har støtte for oppløsninger helt opp til 10.240 x 4320 piksler – altså 10K – og 120 Hz bildefrekvens. Dette er det mest fremtidsrettede valget, men enn så lenge er det få TV-er og kabler på markedet som støtter det.
  • HDMI 2.0, som er den mest utbredte i dag, støtter 4K og 60 Hz.
  • HDMI 1.4 bør du unngå hvis du har en 4K-TV som du ønsker fullt utbytte av, enten det er til film, serie eller TV-spilling. Standarden støtter maksimalt 4K-oppløsning ved 24 Hz.
Så i stedet for å gå den kabelen du syns er stiligst, bør du undersøke hvilken standard som støtter.

- Hvem har bruk for 8K-TV? - Hvem har bruk for 8K-TV?
Men har det noe for seg?
Med en høyere prislapp uten å tilby noe bedre bilde, finnes det da noen grunner til å velge en gullbelagt HDMI-fremfor en vanlig? Ja, skriver MakeUseOf, men ikke for å hente ut gullet og videreselge det for å tjene noen grunker. Tidligere er det bevist at smarttelefoner inneholder gull til en verdi av rundt fire kroner, og HDMI-kabelen inneholder like lite, om ikke mindre.
Men gull har en fordel overfor andre metaller, nemlig fordi det forvitrer tregere. Så hvis du bor i et sted der ting forvitrer raskt, kan det lønne seg å gå for en gullbelagt HDMI-kabel, skriver nettstedet.
En annen grunn til å kjøpe en slik kabel, er at den er mer snasen enn en de andre. Om dette er gode grunner til å bla opp ekstra for en gullbelagt videokabel, er opp til en hver selv å bedømme, men vi heller mot nei.
Ønsker du bedre bildekvalitet er det nok TV-en eller PC-skjermen som bør byttes ut, ikke kabelen.

Saks og klipp fra Dinside.no ja

Dette er en side jeg har lav tiltro til generelt.
Men testene deres er interessante.

Hodetelefon testene deres er tull og Biltema reklame.

Mobil testene er interessante for all del. Som en opinion blant mange..

Uansett jeg bruker Audioquest hdmi kabler på alt som er viktig.

Grunnen til det er at jeg vill være helt trygg på lyd.

Hdmi standard er sterk på Hdmi billige som dyre.

Dette er en klar forskjell fra bedritne gratis digital, USB og Ethernet.

Men jeg sover trygt med bling bling Hdmi kabler.

Supra er et greit alternativ som Blue jeans om du vil ha noe rimelig sertifisert. Kjell & cos Luxorpart er også greie og trygge.

Biltema har også greie lange Hdmi kabler, men det er først nå i det siste.

Før nyttet det ikke med en Indonesisk/Burma 10m Biltema Hdmi til projektor.

Men de kommer innpå og gjør det bedre 5år etter.

Hdmi har bedre standard og mer up too specs.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Ser de skriver at "Men gull har en fordel overfor andre metaller, nemlig fordi det forvitrer tregere."

Poenget er vel at Gull er et edelt metall som ikke "forvitrer" eller oksiderer i det hele tatt i vanlig atmosfære.
Det er vel også hovedgrunnen til at det benyttes i elektronikk og i kontakt punkter.
Kobber er en bedre elektrisk leder enn gull, mens sølv vinner som elektrisk leder. Ser for meg ut til at de tror gull er der for å pynte på kabler ikke har fulgt godt nok med i kjemi timen i grunnskolen.....

Det er vel også sånn at gull-laget på like kabler er så mikroskopisk tynt at det ikke utgjør noe for ledningsevnen annet enn å holde kontaktpunktene rene og fri for oksid belegg som vil virke som et isolerende "halvleder" lag som fort skaper dårlig kontakt.

For HDMI signalkabler som skal jobbe så høyt opp i frekvens er det viktig at lederne. isolasjonen og skjermingen utformes riktig slik at den får en riktig karakteristisk impedans, og at denne matcher hele veien slik at deler av signalet ikke reflekteres og skaper intern støy i kabelen.

Tommelfinger regelen i dag er vel at de korte HDMI kabler under 7meter ofte klarer 4K 4:4:4 @60hz på en god måte hvis kabelen og termineringen er i orden og man ikke har skarpe knekk på kabelen osv. Trenger man lenger kabler (typisk til projektor oppsett), er det ofte optisk signaloverføring i kabling som gjelder.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Saks og klipp fra Dinside.no ja

Dette er en side jeg har lav tiltro til generelt.
Men testene deres er interessante.

Hodetelefon testene deres er tull og Biltema reklame.

Mobil testene er interessante for all del. Som en opinion blant mange..

Uansett jeg bruker Audioquest hdmi kabler på alt som er viktig.

Grunnen til det er at jeg vill være helt trygg på lyd.

Hdmi standard er sterk på Hdmi billige som dyre.

Dette er en klar forskjell fra bedritne gratis digital, USB og Ethernet.

Men jeg sover trygt med bling bling Hdmi kabler.

Supra er et greit alternativ som Blue jeans om du vil ha noe rimelig sertifisert. Kjell & cos Luxorpart er også greie og trygge.

Biltema har også greie lange Hdmi kabler, men det er først nå i det siste.

Før nyttet det ikke med en Indonesisk/Burma 10m Biltema Hdmi til projektor.

Men de kommer innpå og gjør det bedre 5år etter.

Hdmi har bedre standard og mer up too specs.

Har ikke sett så mye Biltema reklame på "Din Side", du er sikker på at det ikke er surfe historikken din som får frem målrettet reklame og spiller deg et puss?

Var nettopp inne på Hifi klubbens sider for å sjekke utvalget de har med HDMI kabler, og bare navnet og ikke minst prisen på de forskjellige Audioquest kablene får meg til å misstenke at noen tilknyttet audioquest kan trygt le hele veien til banken.....

Fint å kunne sove godt om natten, helt klart, og det er noe med eierglede og "kabelpynt" i stua, men selv foretrekker jeg å legge pengene i aktiv elektronikk som har helt klare ytelses fordeler vs i passive digitale kabler som bare trenger å være gode nok. Skjønner f.eks ikke poenget med prisnivået for denne 0.6m lange/korte HDMI kabelen...

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Har ikke sett så mye Biltema reklame på "Din Side", du er sikker på at det ikke er surfe historikken din som får frem målrettet reklame og spiller deg et puss?

Var nettopp inne på Hifi klubbens sider for å sjekke utvalget de har med HDMI kabler, og bare navnet og ikke minst prisen på de forskjellige Audioquest kablene får meg til å misstenke at noen tilknyttet audioquest kan trygt le hele veien til banken.....

Fint å kunne sove godt om natten, helt klart, og det er noe med eierglede og "kabelpynt" i stua, men selv foretrekker jeg å legge pengene i aktiv elektronikk som har helt klare ytelses fordeler vs i passive digitale kabler som bare trenger å være gode nok. Skjønner f.eks ikke poenget med prisnivået for denne 0.6m lange/korte HDMI kabelen...
Nå synes jeg du overdriver litt.

Hifiklubben hadde aldri prøvd å pushe Vodka på deg, det er noe du selv må bestille.... På linken din så har de den ikke tilgjengelig for salg. Cherry som er dyrere tror jeg er Optisk, men sef altfor dyr... Enig.

Hva bryr det deg om noen kjøper en bling kabel som er laget av edle metaller, skjerming og optikk.

Den jeg bruker til Streamer er ikke så dyr og heter Forest, Cinnamon till Blu-Ray spiller Koster litt mer, men den måtte jeg ringe og bestille også...

Argon bruker jeg også og de er rimeligere igjen.

Biltema er nok sef den billigste.

På lengre strekk 4k osv så må du ofte ha en dyrere kabel, behøver ikke tømme lommeboken. Prøv gjerne en billig- kabel først, om det ikke funker så kjøp en bedre.

De aller fleste i Norge vet at gull er kun for å hindre rusting/korrosjon.
Artikkelen har heller rot i markingsførings svada i USA der tv selgere aktivt "lurer" folk til å kjøpe Monster Hdmi.

Monster lager fine kabler, jeg brukte en 10m selv til projektor. Kunne glemme å kjøpe det på Biltema da. De funket ikke på full HD.

Men ting forandrer seg, hører de funker nå på 4k 10 m

Sist redigert:
15 Feb 2006
530
12
18
41
avforum.no
Noe tips til klipp man kan laste ned for å teste om kabelen man har er bra nok? Vet man kan kjøpe Billy Lynn filmen med 4K 60fps, men finnes det noe like krevende man kan laste ned? Antar Youtube er noe komprimert.

15 Feb 2006
530
12
18
41
avforum.no
4K 60hz må da kreve mer av kabelen enn 24 eller 30hz? Jeg har Biltema-kabel til 4K projektor. Synes kabelen funker bra, men kunne tenkt meg og testet om den takler alt.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
4K 60hz må da kreve mer av kabelen enn 24 eller 30hz? Jeg har Biltema-kabel til 4K projektor. Synes kabelen funker bra, men kunne tenkt meg og testet om den takler alt.
Har du Streamer og Uhd blurayspiller?

Gå I settings og skru alt på Max. 4.4.4 uhd osv

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Nå synes jeg du overdriver litt.

Hifiklubben hadde aldri prøvd å pushe Vodka på deg, det er noe du selv må bestille.... På linken din så har de den ikke tilgjengelig for salg. Cherry som er dyrere tror jeg er Optisk, men sef altfor dyr... Enig.

Hva bryr det deg om noen kjøper en bling kabel som er laget av edle metaller, skjerming og optikk.

Den jeg bruker til Streamer er ikke så dyr og heter Forest, Cinnamon till Blu-Ray spiller Koster litt mer, men den måtte jeg ringe og bestille også...

Argon bruker jeg også og de er rimeligere igjen.

Biltema er nok sef den billigste.

På lengre strekk 4k osv så må du ofte ha en dyrere kabel, behøver ikke tømme lommeboken. Prøv gjerne en billig- kabel først, om det ikke funker så kjøp en bedre.

De aller fleste i Norge vet at gull er kun for å hindre rusting/korrosjon.
Artikkelen har heller rot i markingsførings svada i USA der tv selgere aktivt "lurer" folk til å kjøpe Monster Hdmi.

Monster lager fine kabler, jeg brukte en 10m selv til projektor. Kunne glemme å kjøpe det på Biltema da. De funket ikke på full HD.

Men ting forandrer seg, hører de funker nå på 4k 10 m

Bryr meg selvfølgelig ikke så mye om at noen velger å kjøper dyre merker og "bling" kabler.

Det er mer at kjøps-rådene til de svarer de som spør virker fornuftige.
At markedsføringen av den tekniske ytelsen til kabelen fra produsent/salgsledd samt at prisen er fornuftig riktig jeg synes er viktig.

Det har vært og er mye "overtro" og snake oil i Audio og Video verdenen, og når det gjelder HDMI kabler er det ganske enkelt å teste kablene og se om de fungere eller får problemer med overføring mellom de enhetene den skal brukes sammen med.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Bryr meg selvfølgelig ikke så mye om at noen velger å kjøper dyre merker og "bling" kabler.

Det er mer at kjøps-rådene til de svarer de som spør virker fornuftige.
At markedsføringen av den tekniske ytelsen til kabelen fra produsent/salgsledd samt at prisen er fornuftig riktig jeg synes er viktig.

Det har vært og er mye "overtro" og snake oil i Audio og Video verdenen, og når det gjelder HDMI kabler er det ganske enkelt å teste kablene og se om de fungere eller får problemer med overføring mellom de enhetene den skal brukes sammen med.
Forskjellen er jo at Hdmi har så bra standard, sikkert fordi kabelen har blitt så populær og viktig...

Så jeg er enig i at man på en kort kabel fint kan kjøpe billig fra Kjell eller Biltema.

På lengre strekk er jeg usikker, men jeg hører enkelte klarer å Streame 4.4.4 i 4k 10m med biltema nå...

Jeg ville nok heller valgt Supra som ikke er så altfor dyr.

15 Aug 2011
1.207
102
63
Forskjellen er jo at Hdmi har så bra standard, sikkert fordi kabelen har blitt så populær og viktig...

Så jeg er enig i at man på en kort kabel fint kan kjøpe billig fra Kjell eller Biltema.

På lengre strekk er jeg usikker, men jeg hører enkelte klarer å Streame 4.4.4 i 4k 10m med biltema nå...

Jeg ville nok heller valgt Supra som ikke er så altfor dyr.

etter min litt dyrere 5m HDMI kabel ble sporløst borte under bygging av kinoen, ble det handlet inn en Biltema kabel , og ser ingen grunn til å bytte denne ut. funker utmerket:)

• Like
Reactions: nordic45

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
etter min litt dyrere 5m HDMI kabel ble sporløst borte under bygging av kinoen, ble det handlet inn en Biltema kabel , og ser ingen grunn til å bytte denne ut. funker utmerket:)
På 5 meter har dette ingenting å si, er ikke noen grunn til å ikke prøve en lang specced billigkabel heller.

Så lenge det funker.

Funker ikke Biltema så kan den byttes inn, og kjøpe noe annet.

muuh

0
10 Jun 2008
1.296
12
38
er det slik at noe utstyr kan være mere kresen på hdmi kabler enn andre merker ?
fikk mye hdmi dropouts når jeg kjøpte meg Marantz receiver.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
er det slik at noe utstyr kan være mere kresen på hdmi kabler enn andre merker ?
fikk mye hdmi dropouts når jeg kjøpte meg Marantz receiver.
Ja det er det, både Amps dacer og utstyr/spillere takler signal og lengdestrekk forskjellig.

Det kan være sånn at en receiver takler en billigkabel, mens andre krever mer båndbredde.

Du må prøve ut, og selvom det er en bedre specced kabel, så finnes det billigere løsninger også her. Jeg tror jeg har nevnt noen..

Er det en ny Marantz?

muuh

0
10 Jun 2008
1.296
12
38
Ja det er det, både Amps dacer og utstyr/spillere takler signal og lengdestrekk forskjellig.

Det kan være sånn at en receiver takler en billigkabel, mens andre krever mer båndbredde.

Du må prøve ut, og selvom det er en bedre specced kabel, så finnes det billigere løsninger også her. Jeg tror jeg har nevnt noen..

Er det en ny Marantz?

er en marantz 6012.

prøvde 3-4 forskjellige kabler jeg hadde liggende, før jeg ble lei å dro på elkjøp å kjøpte 2 stk Monster 22Gbit/s kabler, har ikke hatt problemer etter det.

• Like
Reactions: Danke

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Det er en meget bra AVReceiver den Marantz. Genial på bluray konserter og musikk.
Sikkert helt rå på film også.

Hører de skryter mye om musikaliteten.

9 Jun 2019
483
58
28
Kabel debatten har jeg meld meg ut for lenge siden. Har lest mange heftige diskusjoner på hifi sentralen. «Nei, det er ikke forskjell...» En kabel er en kabel...» Det har ikke jeg merket for og si det sånn. Enorm lyd forskjell på kabler. Når der gjelder digital kabler er jeg ikke så erfaren. Men når jeg byttet fra billig Clas Olsen coax til Wireworld sine til 200kr ble lyden mye bedre. Mere organisk lyd. Og litt off topic, men det er jo fortsatt mange som tror det ikke er forskjell på ulike Dac’er og forsterkere... Helt sykt.