Det var da voldsomt da? Så vidt jeg vet så er det Blue-ray siden som har vært mest nedlatende og påståelige her. At de vant, ja vel, men det må da vises litt forståelse for taper siden og! Det er tross alt en mill hd dvd spillere ute på verdens basis som ikke har sluttet å virke, og ja, det er vanvittig bra oppskalerere så det er ikke helt tapt. Og filmer og spillere vil bli å få i lang tid. LG har jo annonsert at de kommer med nye dual spillere og så. Synes det er menigsløst å diskutere dette egentlifg. Hva forventer dere Toshiba skal gjøre da? Bryte sammen å tilstå? Jeg skjønner godt at det er en masse frustrasjon, ikke bare for tapet, men også fordi det ikke er noen spillere i en rimelig prisklasse som er intresante i blue-ray.
Hvilken side man mener har vært mest bastant er vel et spørsmål om hvilken side man står/stod på. For min del valgte jeg side etter Warner, og synes vel at begge leire var temmelig påståelige før dette.
Jeg synes dette er en seier uansett hvem som vant. Det viktigste er at man faktisk fikk ett HD-format som yter rettferdighet til alle skjermene og projektorene som er solgt rundt omkring, slik at man ikke endte opp der SACD/DVD-A endte på lydsiden (marginalt utvalg av software for et fåtall entusiaster).
Når det gjelder en diskusjon om spillere, så er det slik at enkelte eiere av de rimeligste Toshiba-spillerne slett ikke er entydig overveldet over oppskaleringsevnen (de beste HD-DVD-spillerne til Toshiba er knallbra på oppskalering, men ikke nødvendigvis de rimeligere). Når det gjelder prisingen av Toshibas HD-DVD-spillere i den senere tiden, så selges jo de med tap, og gode BD-spillere er å få til under 3000 kroner, så jeg ser ikke helt at hardware-situasjonen på BD-siden er så ille som du skal ha det til. Dumpingprisene på HD-DVD-spillerne hadde vel neppe vært slik hvis ikke formatet hadde vært betraktet som dødsdømt.
Toshiba trenger ikke bryte sammen og tilstå. De trenger å ta tapet med fatning og begynne å lage BD-spillere. Det vil gi den endelige bekreftelsen for forbrukermarkedet om at verden er enige om ett format. La oss ta steget inn i fremtiden, før japanerne starter neste krig som varer i nye 5 år om ultra-HD plater... (Ultra-HD kommer sikkert, det også, men alle som har investert i HD-ready skjermer med skikkelig oppløsning fortjener noe mer enn SD-kilder allerede nå).
Uansett tror jeg at jeg avslutter mine bidrag i denne tråden nå. Slik det er blitt, så er diskusjonen om HD vs DVD blitt mer interessant.