HD formatkrigen.

Status
Stengt for ytterligere svar.
10 Nov 2007
345
0
0
Arendal skrev:
I denne tråden har person og sak blitt blandet så mange ganger at når en HD DVD fanboy uttaler seg så regner jeg med at det er på vegne av relgionen de predikerer.QUOTE]

Det var da voldsomt da? Så vidt jeg vet så er det Blue-ray siden som har vært mest nedlatende og påståelige her. At de vant, ja vel, men det må da vises litt forståelse for taper siden og! Det er tross alt en mill hd dvd spillere ute på verdens basis som ikke har sluttet å virke, og ja, det er vanvittig bra oppskalerere så det er ikke helt tapt. Og filmer og spillere vil bli å få i lang tid. LG har jo annonsert at de kommer med nye dual spillere og så. Synes det er menigsløst å diskutere dette egentlifg. Hva forventer dere Toshiba skal gjøre da? Bryte sammen å tilstå? Jeg skjønner godt at det er en masse frustrasjon, ikke bare for tapet, men også fordi det ikke er noen spillere i en rimelig prisklasse som er intresante i blue-ray.

sage

0
4 Nov 2005
516
0
0
Det er bare to jeg ikke har greidd å overtale enda og begge var pga plass:) Derimot var jeg heimom og besøkte mine foreldre, som hadde lurt seg avgårde og handlet flatskjerm...joda, 32" lcd-skjerm...storfornøyde, plenty stort nok var kommentaren:???:

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Det var da voldsomt da? Så vidt jeg vet så er det Blue-ray siden som har vært mest nedlatende og påståelige her. At de vant, ja vel, men det må da vises litt forståelse for taper siden og! Det er tross alt en mill hd dvd spillere ute på verdens basis som ikke har sluttet å virke, og ja, det er vanvittig bra oppskalerere så det er ikke helt tapt. Og filmer og spillere vil bli å få i lang tid. LG har jo annonsert at de kommer med nye dual spillere og så. Synes det er menigsløst å diskutere dette egentlifg. Hva forventer dere Toshiba skal gjøre da? Bryte sammen å tilstå? Jeg skjønner godt at det er en masse frustrasjon, ikke bare for tapet, men også fordi det ikke er noen spillere i en rimelig prisklasse som er intresante i blue-ray.

Hvilken side man mener har vært mest bastant er vel et spørsmål om hvilken side man står/stod på. For min del valgte jeg side etter Warner, og synes vel at begge leire var temmelig påståelige før dette.

Jeg synes dette er en seier uansett hvem som vant. Det viktigste er at man faktisk fikk ett HD-format som yter rettferdighet til alle skjermene og projektorene som er solgt rundt omkring, slik at man ikke endte opp der SACD/DVD-A endte på lydsiden (marginalt utvalg av software for et fåtall entusiaster).

Når det gjelder en diskusjon om spillere, så er det slik at enkelte eiere av de rimeligste Toshiba-spillerne slett ikke er entydig overveldet over oppskaleringsevnen (de beste HD-DVD-spillerne til Toshiba er knallbra på oppskalering, men ikke nødvendigvis de rimeligere). Når det gjelder prisingen av Toshibas HD-DVD-spillere i den senere tiden, så selges jo de med tap, og gode BD-spillere er å få til under 3000 kroner, så jeg ser ikke helt at hardware-situasjonen på BD-siden er så ille som du skal ha det til. Dumpingprisene på HD-DVD-spillerne hadde vel neppe vært slik hvis ikke formatet hadde vært betraktet som dødsdømt.

Toshiba trenger ikke bryte sammen og tilstå. De trenger å ta tapet med fatning og begynne å lage BD-spillere. Det vil gi den endelige bekreftelsen for forbrukermarkedet om at verden er enige om ett format. La oss ta steget inn i fremtiden, før japanerne starter neste krig som varer i nye 5 år om ultra-HD plater... (Ultra-HD kommer sikkert, det også, men alle som har investert i HD-ready skjermer med skikkelig oppløsning fortjener noe mer enn SD-kilder allerede nå).

Uansett tror jeg at jeg avslutter mine bidrag i denne tråden nå. Slik det er blitt, så er diskusjonen om HD vs DVD blitt mer interessant.

27 Okt 2006
122
0
0
DALAKONG.
Ok. For det første greier jeg å skrive "HD-DVD", og da forventer jeg at du greier å omtale det seirende HD-format riktig, nemlig BLU-RAY. Den kommer altså uten E. Tror det her er snakk om et slags ordspill. Eller no. Get the facts straight.

Oppskalering er "sinnsykt bra". Ok. Men det gjør Oppo-spilleren som har fått hederlig omtale til rundt tusenlappen, så det er jo ikke akkurat noe selling-point. Videre er det altså ikke dette i seg selv om det reageres på. Det som reageres på er den sinnsykt dårlig taper mentaliteten til Toshiba/Microsoft; nå er plutselig HD ikke viktig lenger, nå skal vi profilere HD-DVD spillerne som sabla dyktig på oppskalering av DVD, som er neste like bra som HD. Det er DET som er utrolig svakt av Toshiba. Det burde ikke være vanskelig å forstå.

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
sage skrev:
Det er bare to jeg ikke har greidd å overtale enda og begge var pga plass:) Derimot var jeg heimom og besøkte mine foreldre, som hadde lurt seg avgårde og handlet flatskjerm...joda, 32" lcd-skjerm...storfornøyde, plenty stort nok var kommentaren:???:
Foreldregenerasjonen (ihvertfall mine foreldre) eier en billig DVD og to plater, og har aldri leid en VHS-kassett eller en DVD-plate i hele sitt liv. De har aldri sett noe annet enn crappy analoge eller hardt komprimerte digitale SD-sendinger. De har vokst opp med TV-apparater i sort-hvitt og husker den første, digre 25" CRT farge-TVen som et enormt monster. Klart 32" er stort for dem. Kinobildene de vokste opp med var selvfølgelig digre, men ofte uskarpe (det er forresten fortsatt et problem, når skal de ansette kinomaskinister som ikke er svaksynte?)

Seeing is believing, og for dem med godt syn (ikke foreldregenerasjonen min) er det mulig å demonstrere hva HD og en skjerm på rundt 40"+ kan gjøre for opplevelsen.

Men sage, bør du ikke heller bli med i denne diskusjonen:
http://avforum.no/forum/hd-hardware-generelle-trader/67424-blu-ray-vs-dvd-krigen.html

Denne diskusjonen er jo nærmest for et requiem å regne...

Teebee

0
10 Feb 2006
34
0
0
Marsellus skrev:
DALAKONG.
Ok. For det første greier jeg å skrive "HD-DVD", og da forventer jeg at du greier å omtale det seirende HD-format riktig, nemlig BLU-RAY. Den kommer altså uten E. Tror det her er snakk om et slags ordspill. Eller no. Get the facts straight.

Ha-ha, den var du heldig med! HD DVD skrives uten bindestrek, nemlig. Get your facts right!

4 Nov 2007
315
0
0
Nå som krigen er over syns jeg dette bilder passer bra inn :)

smurfbd.jpg

10 Nov 2007
345
0
0
Marsellus skrev:
DALAKONG.

Oppskalering er "sinnsykt bra". Ok. Men det gjør Oppo-spilleren som har fått hederlig omtale til rundt tusenlappen, så det er jo ikke akkurat noe selling-point. Videre er det altså ikke dette i seg selv om det reageres på. Det som reageres på er den sinnsykt dårlig taper mentaliteten til Toshiba/Microsoft; nå er plutselig HD ikke viktig lenger, nå skal vi profilere HD-DVD spillerne som sabla dyktig på oppskalering av DVD, som er neste like bra som HD. Det er DET som er utrolig svakt av Toshiba. Det burde ikke være vanskelig å forstå.
:-D HD-DVD? her dret du vell litt på draget. Ok, jeg korrigerer BLU-RAY.
Men poenget nå er ikke at det fortsatt skal være noen argumenter for å kjøpe hd dvd spillere. Men når man først har de i stua, så er det en god oppskalererer. Ikke bare et tap. Og jeg mener fortsatt at blu-ray koret er jævlig raske til å kaste seg på og hogge ned alle meninger og argumenter hd dvd supportere har hatt. Jeg er ikke av de mest tekniske, absolutt ingen ekspert. Jeg er enig i at det er forskjell på hd film og oppskallert dvd. Og det er litt dumt å bruke det som argument for å selge hd dvd spillere, for først og fremst er det en high def spiller. Men når det en gang ble slik, så ser jeg ikke noe feil med å fremheve at Toshibas hd dvd spillere er gode oppskalerere.

wotg

0
22 Apr 2004
7.726
0
0
47
Nå er det vel helt klart at denne tråden har nådd bunnivå og således er overmoden for stenging.

Msport

0
7 Mar 2006
8.109
0
36
46
wotg skrev:
Nå er det vel helt klart at denne tråden har nådd bunnivå og således er overmoden for stenging.

Helt enig. Alle løse tråder synes å være samlet. Krigen er avgjort. Det eneste som står igjen nå er ren krangling om bagateller.

Synes den skal stenges eller at moderator setter en standard for hvordan man skal oppføre seg.

4 Nov 2007
315
0
0
Enig.

Jeg prøvde i et av mine første innlegg å få debatten inn på en mer konstruktiv måte der man sluttet å krangle om ting som opplagt var sant, men enkelte var mer opptatt av å ønske konkurrenten død enn å se fordelene med dem. (link til innlegg)

Siden det ikke nyttet å diskutere sak, måtte man bare gå på de personene som var problemet :)

Jeg tror forumet med fordel kunne moderert denne tråden mye sterkere, hvor noen hadde ansvar for å oppdatere en FAQ i første innlegg. Ville ført til en langt hyggeligere tone.

27 Jul 2003
16.250
0
36
53
Ser ut til at tråden nå er moden for stenging. Krigen er avgjort. bruk nå heller tid på Blu-ray vs. DVD.

Status
Stengt for ytterligere svar.