HD formatkrigen.

Status
Stengt for ytterligere svar.

Andy_Dandy

Medlem
6 Jan 2007
1.399
0
0
For noen deilige nyheter å våkne opp til. Internettilgangen min var nede i går, så jeg fikk ikke med meg dette før nå! Paramount, Dreamworks, Nickelodeon Movies og MTV Films er nå over i HD DVD leiren. Finfint!

Kanskje vi får Ali G på HD DVD snart? (MTV) ;)

ARTY

Medlem
8 Sep 2005
2.076
0
0
Arendal skrev:
Mye fornuftig her.

Jeg ville ikke hatt noe imot å løse formatkrigen over en øl sammen med Arty, britax og alle andre fanboys på begge sider her inne.
Det er jo ikke liv og død det er snakk om og ingen har investert mer enn de har råd til.

Vi treffes jo stadig i andre tråder på forumet og da er vi tilbake på null igjen.
:-D :-D :-D

Jeg tror at vi ville vært mer enige enn uenige. Det er ganske mye letter å diskutere dette verbalt enn skriftlig.

Det mer sjokkerende er å se noen på den ene siden hevde, at de ikke vil se HD, men holde seg til DVD hvis HDDVD skulle bli stående igjen som eneste format.

Dette dreier seg tross alt om å se film i beste kvalitet og ikke "religiøs overbevisning", å da må vi filmelskere ta det som er tilgjenglig.

aibo

Medlem
29 Jan 2007
332
0
0
www.hsx.com
ref dette med regionkodingen.
Hvor mange av avforums deltagere kjøper discer fra Norske forhandlere?

Kun vært gøy å se en Verdens fordeling på formatene.

Tror ikke vi snakker BD 70% HDDVD 30% da.

Pogwaq

Medlem
23 Okt 2003
13.811
0
0
www.barsk.org
Herminator skrev:
Jeg har langt i fra satt meg så veldig inn i "krigen" som flere her har gjort, men har nå fulgt litt med. Liker å se på meg selv som nøytral, men har egentlig ett lite håp om at hd-dvd "vinner!!!!! Hvorfor? jo, fordi synes sony har kommet med en flopp(ps3) og en del av blu-ray faller med i denne "floppen"

Hvorvidt det er en flopp eller ikke har ingenting med hva man synes å gjøre, kun suksess eller ikke suksess. Vi må helt tilbake til begynnelsen av nittitallet om vi skal se noen flopper blant storsatsinger innen spillkonsoller (3DO, Atari Jaguar, Virtual Boy, etc.).

Dessuten er blu-ray ett idiotisk navn! Syns jeg da, lyder mye bedre med HD-DVD.

...og man kan kritisere HD-DVD for å ha et i overkant langt og klumpete navn. Smak og behag.

Dessuten så ser det ut til at HD-DVD gjengen har større økonomisk styrke enn Blu-ray....Husker vel MS som sponset masse xbox'er, slik at de ble redusert til under halve prisen?

Javisst, og det samme har Nintendo, Sega, Atari, 3DO, Sega og Sony gjort i et par tiår allerede.

Esp1

Medlem
1 Nov 2004
2.860
0
0
espen-b.home.online.no
tklev skrev:
Med Paramounts evakuering av et synkende skip, så er det faktisk heller HD-DVD som har overtaket og har størst potensiale til å evt. vinne en krig..

Sukk. Har du ikke mer å støtte deg til enn et par HD DVD fanblogger på nettet?

Såvidt jeg husker så mener Understanding & Solutions fremdeles at BD ligger best ann i løypa.

ARTY

Medlem
8 Sep 2005
2.076
0
0
TL 51GB approved

http://www.screendigest.com/online_s...60907-ec3/show

DVD Forum approves 'bigger than Blu-ray' HD DVD
07 Sep 07
Country: China, USA
Source: Online Services/Intelligence/Video and DVD/Updates

The DVD Forum, the international DVD standards authority, has approved a 51 GB single-sided triple-layer HD DVD disc for production. Extension to the HD DVD standard, which was submitted by Toshiba in April, received approval on 31 August 2007. Other recent developments include:

A single-sided triple-layer HD DVD/DVD hybrid (combi) disc, the DVD layer of which would be playable by legacy DVD players, is expected to be approved before the year end.

The Forum has signed a Memorandum of Understanding with China's Optical Memory National Engineering Research Centre (OMNERC) regarding licensing of the HD DVD-ROM China (formerly HD DVD-ROM China-only) format, specification for which was approved earlier this year. The only difference between the latter and the standard HD DVD format is the modulation scheme: the optical pickup in HD DVD China player will be able to play standard HD DVD discs, although Chinese discs will not be playable in standard HD DVD drives. According to the Forum, the Chinese government is keen to introduce the format domestically before the Olympic Games in August 2008. Large-scale integrates (LSIs) are already under development by manufacturers and use of AACS for the format is currently under negotiation.

Our take...

The approval of Toshiba's 51 GB disc is good news for the HD DVD camp, allowing it to compete directly with rival Blu-ray Disc's (BD) dual-layer 50 GB disc. As with the BD50, it is likely to take some time for production yields to reach a commercially viable level. However, once this has been achieved it will arguably eliminate one of the principle reasons behind some studios' support of Blu-ray over HD DVD, thus potentially making it easier for Disney or Fox to adopt a format-agnostic position without losing face. Meanwhile, the development of a triple-layer single-sided hybrid HD DVD/DVD disc will also be welcomed by HD DVD supporters. Both Warner and Universal have been releasing double-sided hybrids in the US for some time but they have yet to use this approach in Europe.

Single-sided hybrids (sometimes called 'twin format' discs) offer the same space for promotional printing as traditional optical discs and do not require the consumer to think about which way to put them into the player. Anime title Freedom was released in the US as a single-sided hybrid in June but its capacity (15 GB HD DVD and 4.7 GB DVD) was not sufficient for a major studio release. The approval by the Forum of a triple-layer hybrid might arguably encourage some studios to release certain titles only on HD DVD/DVD hybrids, which could in turn lead to some DVD buyers building up a library of HD DVD titles by default, before making the decision to upgrade to a hi-def video player. So far there have been no indications that the BD camp plans to support hybrid discs.

tklev

Medlem
30 Okt 2003
5.058
0
0
Herminator skrev:
Jeg som hadde håpet på at prisen ville synke enda litt mere for å så kjøpe meg en HD-E1...

Ehh? Fortsatt billig spiller+filmer på komplett..
Komplett.no - Toshiba HD-E1 HD DVD, 720p/1080i Inkl 5 HD-DVD filmer

Så helt slutt er det ikke.. Det er klart. Det kan godt hende at prisen fortsatt går ned, men basert på 10-gangern så er vel 3000,- den prisen vi kan regne med at spillerene vil bli liggendes på utover mot jul..

oba

Medlem
13 Jan 2005
1.111
0
0
Sandnes
RobertB skrev:
Forøvrig når det gjelder 1080p/24 for HD-DVD så leste jeg noen kommentarer tidligere om at det var problemer med en ny Toshiba spiller i forhold til dette? Det var noe synk problemer? Noen som kjenner til dette og evt kan utdype hva det dreier seg om? Samsung sin kombospiller skal jo ha 1080p/24 også for HD-DVD så jeg ser ikke for meg at det er -formatet- som har et problem men at det kan være problemer med denne bestemte Toshiba spilleren?
Det er 2. gen spillene HD-XA2 og HD-A20 som har fått 1080p/24 med en firmware oppdatering. Men det har blitt rapportert synkproblemer mellom lyd og bilde når 1080P/24 velges.

RobertB

Medlem
5 Jun 2007
60
0
0
tklev skrev:
??? Hva slags økonomikurs har du tatt? Det er ikke discene de selger, men innholdet! Innholdet på en HD disc er verdt mer enn en innholdet på en DVD disc. Eller mener du at det koster like mye å mastre en HD disc som en DVD disc?

Jeg er selvsagt enig i at, over tid, så vil HD gå ned i pris, men DVD vil alltid koste mindre.. Den eneste grunnen til at det skulle endre seg var hvis studioene så en merverdi i å bruke BD Eller HD DVD som format, som f.eks. at det var vanskeligere å legge ut de komplette filmene på internett e.l.

Tydeligvis et bedre kurs enn deg :p

Å lage en HD master koster ikke så mye mer enn den masteren som ordnes for DVD. Det som evt skulle koste litt flesk er om filmen må restaureres og "konverteres". Også seamless branching koster vistnok endel da det er endel jobb (noe som også er grunnen til prisen på Close Encounter vil jeg tro).

Kostnaden for å lage HD masteren blir marginal pr plate når du trykker og selger i stort volum.

DVD kommer nok til å synke enda litt mer, men også HD filmene kommer til å gå ned i pris de neste 3 årene såframt markedet for HD film øker betraktelig.

HåkonN

Moderator
1 Okt 2005
19.480
0
0
AndersT2 skrev:
Jeg har selv gått til innkjøp at Logitechs Music DJ. Som funker bra. Men fortsatt så blir det heller til at jeg finner frem CDen enn å hente den opp via Logitechen.

Det samme blir det nok på film fronten. På musikk, så husker jeg aldri om hva jeg har lastet ned, men jeg vet om jeg eier noe på CD. Men det er kanskje meg det er noe galt med. Å ha produktet i hånden, i stedet for som en film på harddisken. Det føles annerledes, og det føles som at jeg eier produktet. Selv om det teoretisk er det samme.
Jeg har over 2000 CD`er på et Sonos system. Å ikke ha mye musikk organisert i system, er som å slenge 2000 cd`er uten cover på gulvet i et rom. Litt off-topic, men organisering og systemets grensesnitt er alpha omega. Nå har jeg langt mer kontroll enn om jeg har så mange CD`er i hyllene. Å finne en sang blant så mange, tar meg maks 15 sekunder før det er lyd i høyttalerne.

Ved film vil det bli enda lettere, rett og slett fordi vi snakker om langt færre filer. Og ved streaming er det ikke noe problem i det hele tatt. Det blir som å bruke IMDB, bare at du har en knapp som gjør at filmen starter umiddelbart i din hjemmekino.

Hvor mange har ikke stått på den lokale videosjappa å sett at den nyeste filmen du ville se er utleid? Hverken BD eller HD-DVD vil endre på det...
Hvor mange har ikke opplevd å stå på videosjappa, mens de klør seg i huet for valget mellom 4 ulike filmer som skal redde søndagskvelden? Hvor er databaser som IMDB (bruker-erfaringer) og trailere da? Og for å ikke snakke om de gangene en har lyst til å se en litt eldre film. Sjelden har utleiebutikker mer enn 800-1000 titler, noe som egentlig er latterlig lite. BD og HD-DVD vil ikke gjøre en tøddel med måten folk kjøper/leier film på....

Misforstå meg rett, jeg kjøper også HD-filmer på disk (BD). Og det kommer jeg sikkert til å fortsette med en stund av mangel på en skikkelig "smart-hus" løsning med HD-streaming. Et spørsmål om tid......

Esp1

Medlem
1 Nov 2004
2.860
0
0
espen-b.home.online.no
trondmm skrev:
Hardcoatingen er helt nødvendig for Blu-ray-platene, ja. Dataene ligger så tett mot overflaten at diskene blir hyperfølsomme for riper. Derfor er Blu-ray fullstendig avhengig av hardcoating for å i det hele tatt fungere.

Det interessante spørsmålet er om hardcoatingen resulterer i en faktisk bedret beskyttelse for platene, eller om det bringer Blu-ray opp på samme nivå som DVD og HD DVD? Jeg aner ikke.

Mot riper? Selve BD _platen_ er neppe mer følsom for riper enn CD/DVD, men _avspillingen_ er mer føsom for riper pga mindre fokusdybde.

Durabis (TM) fra 3M er motstandsdyktig mot stålull. Det har jeg selv prøvd. Nå finnes det vel flere forskjellige hardcoatings, med liknende resultat.

Durabis - Wikipedia, the free encyclopedia

"TDK plans to target the DVD market for now, because scratches are so common on DVDs that in the rental market, they may only last about 12 to 13 rentals on average."

Det siste var DVD altså.

Bodin

Medlem
9 Mai 2007
2.499
5
38
Glimrende at de får masse hd-dvd spillere ut på markedet. Dvd tok jo aldri av før prisene kom ned på et "fornuftig" nivå heller.

Herminator

Medlem
8 Feb 2007
5.736
0
0
SVS! -man skrev:
Takk for varme ord, Herminator. Det er godt når en kan henge seg på personkarakterestikker.

Slikt må man tåle når man deler sterke (forskrudde? hehe)meninger på offentlig tilgjenlig forum. Ellers er jeg glad det ikke bare er jeg som er våken midt på natten:)

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.589
2
38
Andy_Dandy skrev:
At BD skal ha flere blockbusters er bare tull. En av mytene BD-supporterne prøver å brenne inn i folks bevisthet. Ser tydelig av mailen din at her spørs det hvem som definerer blockbusters..... Skal tydeligvis mindre til for at en BD-film skal defineres som en blockbuster enn en på HD DVD.....

Tja, det er selvfølgelig veldig individuelt hvilke filmer folk virkelig synes er viktig å få kjøpt. Personlig kommer jeg ikke til å savne verken Spider-Man eller Pirates of the Caribbean-filmene. Jeg har ennå ikke sett treern av noen av disse seriene, og jeg har kun kjøpt Spider-Man 1 på DVD, men jeg har faktisk ikke sett på den ennå. Så, jeg trenger faktisk ikke farge i brilleglassene for å kunne si at det ikke plager meg at jeg ikke kan kjøpe disse filmene på HD DVD.

Men, jeg skjønner jo selvfølgelig at dette er titler som kommer til å selge vannvittig bra både på DVD og i high def, så at det er positivt for Blu-ray som format at disse er eksklusive for dem, det er det absolutt ingen tvil om.

Når det gjelder hva som kan karakteriseres som en blockbuster, så tror jeg det er greit å bruke boxoffice som en pekepinn. Standarddefinisjonen er vel at filmen har spilt inn mer enn $100M. Hittill år gjelder dette 21 filmer:

• Spider-Man 3
  • Shrek the Third
  • Transformers
  • Pirates of the Caribbean 3
  • Harry Potter 5
  • The Bourne Ultimatum
  • 300
  • Ratatouille
  • The Simpsons Movie
  • Wild Hogs
  • Knocked Up
  • Rush Hour 3
  • Live Free or Die Hard
  • Fantastic Four 2
  • Superbad
  • I Now Pronounce You Chuck and Larry
  • Hairspray
  • Blades of Glory
  • Ocean's Thirteen
  • Ghost Rider
  • Evan Almighty

Status er altså at 14 av årets 21 blockbustere kommer ut på Blu-ray, mens 12 kommer ut på HD DVD (to av disse kommer riktig nok ut senere på HD DVD enn Blu-ray)

20 Jan 2005
15.700
0
0
Det er vel helt greit å være både interesert i film OG i best mulig kvalitet. ;)

Noen er rene filmentusiaster og er kun opptatt av innholdet, noen er rene tekniske entusiaster og vil kun ha best mulig kvalitet.

De fleste av oss er vel et sted midt imellom og svinger litt fra det ene til det andre litt avhengig av ytre forhold (pris osv)

Status
Stengt for ytterligere svar.