HD formatkrigen.

Status
Stengt for ytterligere svar.
1 Okt 2005
19.480
0
0
alfalfa skrev:
Helt enig. Fornuftig er det vel ikke,mange filmer ser jeg kansje bare 2 ganger men det er greit og ha dem i hylla.Tror vi kommer til og ha plater lenger enn disse streamer gutta tror.
Fysisk lagringsmedia kommer til å være i butikkene i mange år til. Spørs bare hvor mange år BD/HD-DVD holder...
Telenor har allerede begynt med HD på nett, dog kun i 4mbit streaming per i dag:

online.no: NYHET: Lei film i HD-kvalitet!

Milo

0
29 Aug 2005
163
0
0
49
Jeg hopper bukk over hele formatkrigen og kjøper begge deler HDDVD og PS 3. På sikt tror jeg nok kombinert spillerene vil vinne frem og vi vil ha både HDDVD og BlueRay. Ingen vil bry seg da alle platene vil gå i samme spiller.

20 Jan 2005
15.700
0
0
HåkonN skrev:
Telenor har allerede begynt med HD på nett, dog kun i 4mbit streaming per i dag:

online.no: NYHET: Lei film i HD-kvalitet!
Må bare komme med et sitat fra siden du linker til

På filmen "Sin City" tilbyr vi også sorround-lyd som bidrar til en enda mer kraftfull opplevelse.
Wow til og med lyd i surround, de har kanskje en del filmer i mono ;)

69 kr for å ha tilgang i 24 timer er også ganske dyrt.

Hvis dette er representativt for konkuransen for HD diskbasert, så er de ikke i noen umiddelbar fare.

2 Mar 2007
8.589
2
38
Appeti skrev:
Mulig jeg er treg, denne forsto jeg ikke.:confused:

Saken er den at du kan gå inn på Bohemen og synge "Hater, hater, hater Enga", og bli møtt med en respons som er både høfligere og mer reflektert enn det som er dagligdags i denne tråden her.

1 Okt 2005
19.480
0
0
Counterpointer skrev:
Må bare komme med et sitat fra siden du linker til

Wow til og med lyd i surround, de har kanskje en del filmer i mono ;)

69 kr for å ha tilgang i 24 timer er også ganske dyrt.

Hvis dette er representativt for konkuransen for HD diskbasert, så er de ikke i noen umiddelbar fare.
Du skjønte tydligvis ikke poenget i innlegget mitt. Jeg skal prøve å forklare litt enklere:

Dette er bare begynnelsen på slike tjenester. Et sted må det starte, og dette er helt vanlig praksis for nye tjenester på internett.

Du finner ikke en eneste BD/HD-DVD plate i utleiebutikker som 7-11, og allerede har norges største leverandør av bredbånd og teletjenester startet med HD-streaming. Get my drift? ;)

11 Jan 2005
7.316
0
0
Fredrikstad
Transformers kommer nok til å selge godt, men den skal alikevel konkurrere med en del BD titler. Som f.eks Spiderman3. Selv Hidefdigest gav den PQ:4,5 av 5 SQ: 5 av 5.

Litt latterlig, spør du meg, at de gir den 4,5 i bildet, når bildet beskrives som perfekt. Det som mangler i bildet, tror jeg, har mer med testutstyret til Hidefdigest å gjøre enn feil i overføringen.... men det er en annen sak.

Både Spiderman3, Die Hard4 (med trilogy) samt en del meget sterke katalogtitler fra Fox, tror jeg kan gi skuffende tall alikevel for HD DVD. Men jeg kan ta feil.

Og det er nesten, men bare nesten;), så jeg er enig med posten lengre opp. Jeg unner HD DVD at de får ett godt resultat i 2007, og d kan det like gjerne komme med filmen Transformers. For på meg virker det som om hele HD DVD-gjengen tror og mener at Transformers skal vinne hele formatkrigen. De robotene er nok ganske uovervinnelige, men tklev, det er bare på film:mrgreen:

2 Mar 2007
8.589
2
38
tklev skrev:
Da er tallene kommet, som forventente gjorde alle de sterke Blu-Ray titlene et godt innhogg i HD DVD andelene:
Week: 68/32

Akrobat. Det ble verre enn jeg hadde håpet, men allikevel bedre enn fryktet. BD-folket på AVSforum fablet om at de ville bryte 80:20-grensen :)

tklev skrev:
Neste uke regner jeg med vi får omtrent de samme tallene.

Mnja, jo, det høres sånn passelig riktig ut. Men, det er nesten bare blått av utgivelser neste uke, så det kan vel hende de tar ett eller to prosentpoeng til. Jeg er litt usikker på hvor dårlig smak HD DVD-kjøperne har, men det kan jo hende Evan Almighty kan selge omtrent like mye som Surf's up. Når det gjelder resten av de blå utgivelsene, så er det ikke så veldig mange storselgere der. Robocop kan for så vidt gjøre det greit, men om det er nok til å komme inn på Blu-rays topp fem, er jeg ikke så sikker på.

Det store spørsmålet er egentlig hvor mye mindre FF2 vil selge neste uke, og om de nye blå utgivelsene vil selge nok til å demme opp for dette frafallet. Evan Almighty vil sannsynligvis bidra til at det selges flere HD DVDer neste uke enn denne. Hvis det ikke er noen vekst i BD-salget neste uke, så vil det faktisk tilsi at HD DVD klarer å ta tilbake et prosentpoeng eller to.

tklev skrev:
Uken etter der er tallene snudd opp ned.. :D <Transformers >

Du har virkelig stor tro på Transformers, merker jeg :)

Jeg tror Transformers har gode muligheter til å selge rundt 150000 eksemplarer den første uka. Og, hvis dette er nok til å utgjøre halvparten av disksalget den uka, så vil vi nok havne rundt 35:65 et sted. Men, jeg er egentlig ikke så sikker på det. Jeg tror egentlig vi skal være veldig fornøyd bare det blir bedre enn 50:50 i Transformersuka.

2 Mar 2007
8.589
2
38
tklev skrev:
FF2 og Rottefilmen kommer til å stjele litt av oppmerksomheten fra Transformers, men siden de har vært ute henholdsvis 2 og 1 uke,

Rottefilmen? Ratatouille kommer ikke før 6. november. Du tenker kanskje på pingvinfilmen Surf's up?

2 Mar 2007
8.589
2
38
RobertB skrev:
Og FF2 solgte 5:1 mot "Knocked Up" som var beste HD-DVD tittel.

Men, det var det vel egentlig ingen som ble overrasket over? Disse titlene er omtrent like gode, hvilket vil si at i en normalsituasjon vil FF2 selge neste dobbelt så mye som Knocked Up (siden BD-markedet er mye større enn HD DVD-markedet). Det er heller ikke uvanlig at filmer selger desidert mest i lanseringsuken, og en drop-off på 50% til uke to er ganske vanlig. Et 4:1 forhold ville altså vært helt normalt.

Nå ble forspranget enda større, og det tror jeg hovedsaklig skyldes at dette er en film som selger ekstra godt til PS3-eierne, også de som har kjøpt maskinen for å spille spill.

tklev

0
30 Okt 2003
5.058
0
0
SVS! -man skrev:
Transformers kommer nok til å selge godt, men den skal alikevel konkurrere med en del BD titler. Som f.eks Spiderman3. Selv Hidefdigest gav den PQ:4,5 av 5 SQ: 5 av 5.

Litt latterlig, spør du meg, at de gir den 4,5 i bildet, når bildet beskrives som perfekt. Det som mangler i bildet, tror jeg, har mer med testutstyret til Hidefdigest å gjøre enn feil i overføringen.... men det er en annen sak.

Hehe, jeg er ikke nødvendigsvis enig i alt Hidefdigest skriver, men akkurat den omtalen de skrev om Spiderman 3 stemte perfekt med det jeg oppfattet selv - Spiderman 3 er ikke perfekt. Det har ingenting med transfer å gjøre, men rett og slett at dagscenene virker "kunstig", dette så t.o.m. jeg. Tror jeg skrev noe om det her på forumene, det er liksom noe flatt over scenene, jeg savnet "pop"/3D-look.

Det var også en god del film-grain i bildet, personlig har jeg ikke sansen for det, så det trekker også ned for helhetrinntrykket *mitt*. Heldigvis var scenene mot slutten mørkere, da var det skikkelig bra. Husk: Det er tross alt *bildekvalitet* de prøver å vektlegge, altså hvor bra bildet *ser* ut. Mest sansynlig så var det akkurat slik regisøren ønsket at filmen skulle se ut, det er ikke Blu-Ray sin feil at det ble slik for å si det slik.. (Annet enn at dersom de hadde gitt den ut på en HD DVD disc, så hadde de brukt VC1, og den hadde automatisk fjernet en del støy i bildet for å gjøre den enklere å komprimere, noe som hadde resultert i et bedre bilde etter min smak.. :D) Høyere komprimering=bedre bilde.. På en måte.. :D

tklev

0
30 Okt 2003
5.058
0
0
trondmm skrev:
Rottefilmen? Ratatouille kommer ikke før 6. november. Du tenker kanskje på pingvinfilmen Surf's up?

Hehe.. stemmer det.. Sorry, var litt kjapt skrevet.. Det var Surf's up jeg mente, Ratatouille kommer jo selvsagt til å ligge mye nærmere Transformers i salg..

30 Des 2002
5.632
5
38
Er det ikke alamerende hvor små volumene har vært, hvis man ser bortifra PE og 300. Personlig så forstår jeg ihvertfall ikke hvorfor 300 solgte i de mengder. Selvom FF:SS ikke var verdens beste film og tok bare 130 mill i USA, så burde den ha solgt atskillig bedre, mulig den holder koken noe bedre fremover, men tror ikke det.

Derfor er det litt vanskelig å spå hvormye Transformers vil selge. Det tippes mellom 50k-150k for første uken. Jeg mener at hvis den ikke selger 100k+, så er det ett dårlig tegn for vanlige folks appetitt for HDM.

Selv gode katalog-titler selger bare noen få tusener, altså rene taps-prosjekter for utgiverne.

Esp1

0
1 Nov 2004
2.860
0
0
espen-b.home.online.no
HåkonN skrev:
Du skjønte tydligvis ikke poenget i innlegget mitt. Jeg skal prøve å forklare litt enklere:

Dette er bare begynnelsen på slike tjenester. Et sted må det starte, og dette er helt vanlig praksis for nye tjenester på internett.

Du finner ikke en eneste BD/HD-DVD plate i utleiebutikker som 7-11, og allerede har norges største leverandør av bredbånd og teletjenester startet med HD-streaming. Get my drift? ;)

Nei, etter å ha samlet på LaserDisc siden slutten av 80-tallet og deretter DVD så klarer du ikke å lokke meg med hverken uteleie på hjørnet etter pay-per-view over nettet. Det er morro å samle på ting, en nedlastbar pay-per-view vil aldri gi meg den samme opplevelsen som et eget filmbibliotek. Get my drift?

Esp1

0
1 Nov 2004
2.860
0
0
espen-b.home.online.no
Per Johnny skrev:
Er det ikke alamerende hvor små volumene har vært, hvis man ser bortifra PE og 300. Personlig så forstår jeg ihvertfall ikke hvorfor 300 solgte i de mengder. Selvom FF:SS ikke var verdens beste film og tok bare 130 mill i USA, så burde den ha solgt atskillig bedre, mulig den holder koken noe bedre fremover, men tror ikke det.

Derfor er det litt vanskelig å spå hvormye Transformers vil selge. Det tippes mellom 50k-150k for første uken. Jeg mener at hvis den ikke selger 100k+, så er det ett dårlig tegn for vanlige folks appetitt for HDM.

Selv gode katalog-titler selger bare noen få tusener, altså rene taps-prosjekter for utgiverne.

Når 50-60% av befolkningen ikke en gang vil vurdere å kjøpe en HD avspiller pga av formatkrigen så sier det seg selv at dagens situasjon er håpløs. På den annen side så tror jeg ikke filmselskapene ser så mørkt på situasjonen. Etter knapt et år på markedet så sier de fleste analyser at det fremdeles vil gå et par år før salget tar seg opp. Du vil ikke se noen virkelig betydelige salgstall før i 2010 eller noe. Deretter forventer man at det topper seg opp mot 2015. Et marked av denne typen oppstår ikke over natten og formatkrigen bidrar kun til å formørke situasjone. Et av formatene må fremstå som en vinner snart og jeg forventer at BD vil riste ut stadig bedre og billigere spillere i månedene fremover slik at markedssituasjonen vil matche produsentstøtten bedre ut over i 2008.

2 Mar 2007
8.589
2
38
Per Johnny skrev:
Derfor er det litt vanskelig å spå hvormye Transformers vil selge. Det tippes mellom 50k-150k for første uken.

Jeg kan gjerne utdype tipset mitt.

300 solgte i underkant av 70000 enheter på HD DVD første uken. Jeg antar at Transformers i utgangspunktet bør selge 70-80% bedre enn 300. Hvis man legger til at det er flere som har HD DVD-spillere nå, samt at det sikkert var mange formatnøytrale som valgte BD-utgaven av 300 pga. pris, så regner jeg med at Transformers bør klare å selge mer enn det dobbelte av 300. 150000 er da et jevnt og rundt tall som man bør sikte etter.

Per Johnny skrev:
Jeg mener at hvis den ikke selger 100k+, så er det ett dårlig tegn for vanlige folks appetitt for HDM.

Det kan jeg være enig i. Mindre en 100000 første uka vil være en skuffelse.

Per Johnny skrev:

Dilemmaet for utgiverne er at hvis de ikke gir ut mange filmer, så vil ingen kjøpe spillere, og da vil de tjene enda mindre på de "store" titlene.

30 Des 2002
5.632
5
38
trondmm skrev:
Jeg kan gjerne utdype tipset mitt.

300 solgte i underkant av 70000 enheter på HD DVD første uken. Jeg antar at Transformers i utgangspunktet bør selge 70-80% bedre enn 300. Hvis man legger til at det er flere som har HD DVD-spillere nå, samt at det sikkert var mange formatnøytrale som valgte BD-utgaven av 300 pga. pris, så regner jeg med at Transformers bør klare å selge mer enn det dobbelte av 300. 150000 er da et jevnt og rundt tall som man bør sikte etter.

Er enig i det, men 300 fremstår som ett 'avvik' iforhold til andre titler. Er også enig at det er sannsynligvis er langt flere 2 format-eiere enn mange tror, slik at Transformers får ett løft pga det. Spørsmålet er om Transformers blir oppfattet som en absolutt 'must have' eller ikke - det er det som vil avgjøre om det selger 50 eller 150 den første uken. Aner ikke hvormange HD DVD spillere det er i USA nå, er jeg langt unna hvis jeg sier at det er 500k? Da vil det jo fortsatt tatt i betraktning antall spillere være bra å selge 50k første uken - hver 3. eiere må jo allerede første uken kjøpe den hvis den skal selge 150k den første uken, noe som ville være meget imponerende.

1 Okt 2005
19.480
0
0
Esp1 skrev:
Nei, etter å ha samlet på LaserDisc siden slutten av 80-tallet og deretter DVD så klarer du ikke å lokke meg med hverken uteleie på hjørnet etter pay-per-view over nettet. Det er morro å samle på ting, en nedlastbar pay-per-view vil aldri gi meg den samme opplevelsen som et eget filmbibliotek. Get my drift?
Jepp, det sa de om CD-plater også.

Appeti

0
1 Mai 2007
150
0
0
Per Johnny skrev:
Er enig i det, men 300 fremstår som ett 'avvik' iforhold til andre titler. Er også enig at det er sannsynligvis er langt flere 2 format-eiere enn mange tror, slik at Transformers får ett løft pga det. Spørsmålet er om Transformers blir oppfattet som en absolutt 'must have' eller ikke - det er det som vil avgjøre om det selger 50 eller 150 den første uken. Aner ikke hvormange HD DVD spillere det er i USA nå, er jeg langt unna hvis jeg sier at det er 500k? Da vil det jo fortsatt tatt i betraktning antall spillere være bra å selge 50k første uken - hver 3. eiere må jo allerede første uken kjøpe den hvis den skal selge 150k den første uken, noe som ville være meget imponerende.
300 har vell solgt et sted mellom 130 000 og 150 000 siden den kom på HD DVD, det kan da være optimistisk å tro at Transformers selger 150 000 første uken. Selger Transformers over 100 000 første uken og det er solgt ca 500 000 spillere i USA så må en si at det er meget bra. Men det er vell mange i Europa som bestiller denne filmen fra USA så forholdstallet med spillere solgt i USA kontra filmer de selger blir litt skjevt. Selger den derimot 150 000 første uken så er det helt klart meget imponerende. Blir spennende å se.
Er det noen som har en god link med oversikt over antall solgte filmer som raskt oppdateres?

Status
Stengt for ytterligere svar.