Blu-Ray Vinner av format krigen. (noe vi vel allerede visste da men)
Sydney Herald: Blu-ray the Winner - Gameworld Network news story
Sydney Herald: Blu-ray the Winner - Gameworld Network news story
Skyline GT-R skrev:Ja, hver uke er det noen som sier at Blu-Ray har vunnet, men ingen nevner at HD-DVD har vunnet. Kan det være fordi Blu-Ray faktisk vinner?
doc skrev:Snublet over min første DVD-spiller her en dag, en Sony som i sin tid var omtalt som ’good value for money’ og med gode omtaler. Den var hensatt i en krok etter at den for lengst var erstattet med en HD-opptaker i stuen. I det jeg var i ferd med å hive den, kom jeg til å tenke på at den jo faktisk hadde en funksjon ingen av mine andre spillere har – SACD. Så jeg koplet den opp på hjemmekinoanlegget, fant fram en demo-CD (som hadde fulgt med) og fikk lyd av mye bedre kvalitet enn noe av det andre jeg har hjemme kan produsere. Jeg nevner det fordi en gang var det en krig mellom to nye – og bedre – lydformater: SACD og DVD-audio. Problemet var at de fleste ikke ønsket seg bedre lyd – de var fornøyd med CD’ene som de var – folk ønsket seg portabilitet. Så vinneren i krigen mellom SACD og DVD-audio var: MP3
I dag får du DVD-spillere med progressiv scan, oppskalering og hdmi til en tusenlapp. Jeg har både det og HD-DVD hjemme nå (se egen tråd). Og jeg er ikke i tvil om at HD-DVD filmene gir bedre kvalitet. Men filmopplevelsen? Med mindre man først og fremst studerer detaljene i bildet, tror jeg de fleste vil få omtrent den samme filmopplevelsen med en vanlig DVD. De har mer å vinne på å kjøpe en god sub. Derimot er det enklere å få filmen streamet over nettet ’on demand’ enn å gå ut og kjøpe en film. Billigere er det også. Har fiber og dekoder fra Lyse, og kan velge filmer fra et stort arkiv – trenger ikke å lete etter filmer jeg har lyst til å se i utleiesjapper eller butikken på hjørne – kan bare ta dem fra menyen – av og til også med en trailer. Har forsøkt det på storskjerm, og det blir helt fint. Ikke like bra som HD-DVD. Men filmopplevelsen er omtrent den samme. Var i Florida i oktober, og tenkte jeg skulle kjøpe med meg en HD-dvd eller BD spiller. Butikkene flommet over av HD-skjermer. Men det var nesten umulig å finne noen som solgte spillere. For de fleste der borte kjøper ikke film – de får dem over nettet. Så om jeg skulle gjette, tror jeg vinneren i krigen mellom HD_DVD og BD blir: MPEG4 over kabel.
ProZac skrev:Hvordan er prisen på BR vs HD DVD utgivelsene?
Håper du har rett... På sikt er dette den beste løsningen både for Frode forbruker og *grøss* filmbransjen.doc skrev:Så om jeg skulle gjette, tror jeg vinneren i krigen mellom HD_DVD og BD blir: MPEG4 over kabel.
Seizing on widely reported January sales numbers from Neilsen VideoScan, a Sony executive said Friday that the studio plans to begin marketing Blu-ray as the winner of the high-def format war.
Sony Pictures Home Entertainment worldwide president David Bishop made the comments to trade newspaper Video Business in reaction to widely reported Neilsen/VideoScan sales figures indicating that Blu-ray discs outsold HD DVD in January by a ratio of 2:1.
"The message that we’re going to put out to the consumer now is, now it is safe to make a choice," explained Bishop. "No more fence-sitting is needed... We have a critical mass of content, we have the biggest mass of consumer electronics companies in the world supporting this format. That has moved Blu-ray into the forefront."
Adding further credence to the previously-released VideoScan numbers, studio sources told Video Business that for the first three weeks of January, the top selling Blu-ray title ('Crank') sold 7,500 units, while the top selling HD DVD title ('Batman Begins') sold 4,100 units. In a business traditionally dominated by new release disc sales, 'Batman Begins' on HD DVD is something of an anomaly, as it was released back in November.
And yet while all agree that it was a strong month for Blu-ray, opinion is split on whether the surge in sales is an indicator of stronger user adaption of Blu-ray compared to HD DVD, or simply a reflection of the larger number of new Blu-ray titles that hit the market over the month -- 25 new Blu-ray titles were released in January, compared to just 11 titles on HD DVD for the same period.
One thing is for sure -- after months of playing the underdog to HD DVD, Blu-ray is now the format to beat. And with many more announced titles for Blu-ray in the coming months than there are announced titles for HD DVD, it doesn't look like this overall trend will reverse itself any time soon.
Expect the next round of mainstream punditry to come later this month with the release of the per-format sales figures for two of February's most eagerly anticipated dual format titles, 'Babel' and 'The Departed.' An apples-to-apples comparison of disc sales of the same title on both formats is expected to serve as a leading indicator of consumer acceptance for both HD DVD and Blu-ray.
Per Johnny skrev:Mange gode poeng, og dessverre så tror jeg du kanskje har rett.![]()
tahustvedt skrev:HD DVD/DVD combo koster mer enn Blu Ray. Ellers er prisnivået på HD DVD litt lavere enn Blu Ray.
ProZac skrev:Jeg ville ikke konkludert så tidlig. Jeg tipper at vi ikke ser en "vinner" før vi nærmer oss høsten. Da har vi kanskje 2/3.generasjons spillere og flust av tittler. Noen som vet hvorfor det er blitt en sånn deling mellom formatene, tenker da på disse støttespillerne som utgir filmene? Er det virkelig sånn at selskapene som står bak BR aldri kan/vil utgi på HD DVD og omvendt? Jeg tror HD DVD hadde gått seirende ut dersom det ikke hadde vært for denne delingen.
tahustvedt skrev:Det er bare sånn det er.