Har projektoren en framtid?

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
Inspirert av en off topic diskusjon fra en annen tråd relanserer jeg den her i en egen tråd.

Har prosjektoren en framtid nå store TV-er er i ferd med å bli relativt billige?

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
Jeg tror det ennå er lenge til, om noen gang at kommersielle kinoer går helt vekk fra projektorer. Store TV-er som Samsung Onyx blir nok mer som "gimmick" saler på samme måte som D-box etc.

Når det gjelder hjemmemarkedet tror jeg UST vil gjøre det bra. Det er ikke alle som vil ha en stor og dominerende tv i stuen og å lage skjulte løsninger med store TV-er er dyrt. Da er en "usynlig" tv som bare dukker opp på den hvite stueveggen lett å selge inn til partneren.

100" skjerm er vel i øverste sikte av hva som er greit å navigere rundt i de fleste hus når det gjelder bæring/montering. Men for små/medium hjemmekinoer blir det spende å se hva som vil dominere framover.

Jeg tror (og håper) at prosjektoren vil bestå. Jeg tror aldri jeg vil få skikkelig "kino følelse" fra en tv. Og har ennå tilgode og se et tv bilde jeg liker bedre enn et prosjektert bilde.

16 Mar 2012
750
793
93
Jeg tror det ennå er lenge til, om noen gang at kommersielle kinoer går helt vekk fra projektorer. Store TV-er som Samsung Onyx blir nok mer som "gimmick" saler på samme måte som D-box etc.

Når det gjelder hjemmemarkedet tror jeg UST vil gjøre det bra. Det er ikke alle som vil ha en stor og dominerende tv i stuen og å lage skjulte løsninger med store TV-er er dyrt. Da er en "usynlig" tv som bare dukker opp på den hvite stueveggen lett å selge inn til partneren.

100" skjerm er vel i øverste sikte av hva som er greit å navigere rundt i de fleste hus når det gjelder bæring/montering. Men for små/medium hjemmekinoer blir det spende å se hva som vil dominere framover.

Jeg tror (og håper) at prosjektoren vil bestå. Jeg tror aldri jeg vil få skikkelig "kino følelse" fra en tv. Og har ennå tilgode og se et tv bilde jeg liker bedre enn et prosjektert bilde.
Mye mer behagelig bilde på lerret en tv og vil nok aldri få kino følelsen med tv. Lyser deg i trynet, så blir fort slitsomt med for stor eller nære skjermen. Det sagt, så har jeg lyst på større tv i tv kroken. 65" har blitt "liten" på 3 meters avstand 😅

• Like
Reactions: wito

wito

0
18 Sep 2006
66
2
8
Inspirert av en off topic diskusjon fra en annen tråd relanserer jeg den her i en egen tråd.

Har prosjektoren en framtid nå store TV-er er i ferd med å bli relativt billige?
Det viktigste for meg, er muligheten til å ha et stort transparent lerret med høyttalerne bak. Man får en helt annen kinofølelse enn med en TV:giggle:
En kino skal være mørklagt, og som chrisand25 sier, en TV hadde blitt slitsom å se på i lengden i et mørklagt rom:giggle:

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Det viktigste for meg, er muligheten til å ha et stort transparent lerret med høyttalerne bak. Man får en helt annen kinofølelse enn med en TV:giggle:
En kino skal være mørklagt, og som chrisand25 sier, en TV hadde blitt slitsom å se på i lengden i et mørklagt rom:giggle:
Ja viktig med lyden bak lerretet. Spesielt center. Glemte å skrive det i farta, så helt enig der😊👍

• Like
Reactions: wito

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Ja viktig med lyden bak lerretet. Spesielt center. Glemte å skrive det i farta, så helt enig der😊👍

Ja, dette med lyden bak lerretet er nok det momentet som gjør at lerret og projektor vil overleve langt inn i fremtden. Er på messe i USA med DreamScreen, der Alcons Audio benytter seg av det nye WaveForming-systemet til Trinnov, som da er en mer raffinert DBA, double bass array. Dette er noe en eksempelvis ikke vil kunne få til uten bruk av et akustisk transparent lerret, da subwooferne må plasseres jevnt fordelt over både bak- og forvegg. Resultatet skal etter sigende være ekstremt imponerende, vi snakker så godt som perfekt frekvensrespons langt nedi registeret for hele rommet. Systemet ble kalibrert opp i går, og skal snart bort og høre og se målinger.

Vi benytter for øvrig en Christie Griffyn AS-versjon (AUAV), som har 15000 lumen, RGB laser og rundt 10.000:1 kontrast, samt selvsagt 3-chips native 4K.

Klart, dette er jo for ektreminstallasjoner, men mye av dette kan replikeres under mer normale budsjettrammer, og vil etter mitt syn fortsatt være noe folk med sans for kvalitet både på lyd og bilde vil foretrekke også i fremtiden. At denne type dedikert hjemmekino er en nisje hersker det imidlertid liten tvil om, de færreste har jo mulighet til å sette av 20-30-40kvm av huset til en dedikert kino, men i det mer "normale" markedet er nok UST og dagslys-lerret i skjult installasjon noe som kommer til å fortsette å vokse fremover nettopp som følge av @TorsteinRS sitt argument med at mange fortrekker en skjult løsning, spesielt når størrelsen blir 100" eller større. Er bare å ta en titt i et interiørmagasin, der er det aldri en TV lenger, det er ofte å regne som fyfy designmessig å ha en stor, sort skjerm stående i en ellers "korrekt" designet stue.

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
Ja, dette med lyden bak lerretet er nok det momentet som gjør at lerret og projektor vil overleve langt inn i fremtden. Er på messe i USA med DreamScreen, der Alcons Audio benytter seg av det nye WaveForming-systemet til Trinnov, som da er en mer raffinert DBA, double bass array. Dette er noe en eksempelvis ikke vil kunne få til uten bruk av et akustisk transparent lerret, da subwooferne må plasseres jevnt fordelt over både bak- og forvegg. Resultatet skal etter sigende være ekstremt imponerende, vi snakker så godt som perfekt frekvensrespons langt nedi registeret for hele rommet. Systemet ble kalibrert opp i går, og skal snart bort og høre og se målinger.

Vi benytter for øvrig en Christie Griffyn AS-versjon (AUAV), som har 15000 lumen, RGB laser og rundt 10.000:1 kontrast, samt selvsagt 3-chips native 4K.

Klart, dette er jo for ektreminstallasjoner, men mye av dette kan replikeres under mer normale budsjettrammer, og vil etter mitt syn fortsatt være noe folk med sans for kvalitet både på lyd og bilde vil foretrekke også i fremtiden. At denne type dedikert hjemmekino er en nisje hersker det imidlertid liten tvil om, de færreste har jo mulighet til å sette av 20-30-40kvm av huset til en dedikert kino, men i det mer "normale" markedet er nok UST og dagslys-lerret i skjult installasjon noe som kommer til å fortsette å vokse fremover nettopp som følge av @TorsteinRS sitt argument med at mange fortrekker en skjult løsning, spesielt når størrelsen blir 100" eller større. Er bare å ta en titt i et interiørmagasin, der er det aldri en TV lenger, det er ofte å regne som fyfy designmessig å ha en stor, sort skjerm stående i en ellers "korrekt" designet stue.
Har du hatt/får du muligheten til å se Christine eclipse under gode forhold? Hvordan gjør den seg mot de beste TVene hvis man utelukkende ser på bildekvalitet og ser bort fra alle ulemper/pris?

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
At det kun er projektorer som gir muligheten til å ha høytalere bak lerretet er jo forsåvidt også et godt argument. Men som Lygren påpeker er jo dette et veldig lite marked. Så hvis det er framtiden vil Sony, Epson og JVC fortsette å lage long throw projektorer til konsumer markedet i relativt levelige priser? Sistnevnte har jo hatt en ganske vill prisutvikling de siste årene.

Jeg har litt inntrykk av at hjemmekinoinnteressen til hvermannsen er på vei ned. At flere og flere tar til takke med en 65" og en lydplanke. Syntes det virket mer vanlig med et nedtrekkslerret og et 5.1 system i kjellerstuen før i tiden.

Avforum har jo av diverse grunner dessverre ikke den brukermasse det hadde før men gjelder det også andre forum som avs?
Jeg har vært litt ute av hjemmekinolupen de siste årene men er endelig tilbake.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Har du hatt/får du muligheten til å se Christine eclipse under gode forhold? Hvordan gjør den seg mot de beste TVene hvis man utelukkende ser på bildekvalitet og ser bort fra alle ulemper/pris?

Ja, så absolutt, og den leverer bedre bildekvalitet enn alt annet jeg har sett, inklusive microled. Rec2020 farger er helt rått, men demoen jeg er på nå, da med Griffyn, ser også helt rå ut, men da uten eclipsens absolutte ‘OLED’ sortnivå.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like
Reactions: TorsteinRS

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
…er for øvrig roligere på hele hjemmekinofronten, både her på avforum og avs, får håpe folk tar til vettet og vender tilbake til ‘the dark side’ etterhvert!

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Er etter min erfaring desverre stille på de fleste forum etter de blei mer intressant for folk flest å bruke facebook. Kjipt for min og mange andres del siden ting forsvinner iløpet av kort tid når de blir lagt ut der.
Jeg bruker ikke noen sosiale medier lenger så holder meg her og håper flere kommer tilbake 😉

16 Mar 2012
750
793
93
Er etter min erfaring desverre stille på de fleste forum etter de blei mer intressant for folk flest å bruke facebook. Kjipt for min og mange andres del siden ting forsvinner iløpet av kort tid når de blir lagt ut der.
Jeg bruker ikke noen sosiale medier lenger så holder meg her og håper flere kommer tilbake 😉
Samme ser jeg. Mange kule kinoer og bygg som blir lagt ut på face, men "borte" nesten med en gang. Klart moro og få masse likes og skryt, men går jo over etter et par dager. Jeg personlig skriver nesten bare her hvor jeg finner igjen ting og det kan stå i årevis for folk å lese. Både hva som er "riktig" og kanskje ikke fullt så lurt. Håper jo det jeg skriver er til nytte for noen og veldig fint selv å gå tilbake og se på hva man har gjort osv. Husken lurer oss ofte, så flott og kunne gå inn å se hva man faktisk gjorde. Man sliter jo selv med å finne sine egene innlegg på face. Som Lygren sier får vi håpe folk finner tilbake til "the dark side" og får opp øynene hvordan film og lyd skal nytes og deles med andre😀

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
Ja, så absolutt, og den leverer bedre bildekvalitet enn alt annet jeg har sett, inklusive microled. Rec2020 farger er helt rått, men demoen jeg er på nå, da med Griffyn, ser også helt rå ut, men da uten eclipsens absolutte ‘OLED’ sortnivå.

Kjekt å vite at den beste bildekvaliteten som er mulig å oppnå ennå stammer fra en projektor :) Vi får håpe litt av teknologien drypper nedover i pris med tiden. Selv om en 6 chip løsning vel er et godt stykke unna mer normale både kommersielle og hjemme kinoers budsjett. Men det er jo også veldig lovende det du skriver i oppsummeringen din fra messen om Griffyn. Vi får håpe rec2020 kommer til JVC og de andre om en generasjon eller 2.

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
Veldig sant som dere sier at Facebook nok spiser en del av den potensielle trafikken. Og ja, det er trist for det er en kortvarig glede med litt likes før det forsvinner ut og blir vekke ned på veggen for så å bli umulig å spore opp igjen. Vi får håpe flere tar til vettet og kommer hit.

Når jeg nå snart skal i gang med en byggetråd for ny hjemmekino tenkte jeg ihvertfall å "reklamere" litt for tråden på avforum gruppen på FB også i håp om å få litt flere tilbake her. Veldig mye god kunnskap som frekventerer FB siden som hadde vært kjekt å få tilbake hit og siden det vel er de samme som driver FB gruppen som her har forhåpentligvis ikke moderatoren noe imot det heller.

LL

0
15 Jul 2003
8.141
3
38
Jeg tror projektoren har en fremtid som nisjeprodukt. Det er noe eget med å se et projisert bilde reflektert på en overflate. Det kan ikke sammenlignes med en skjerm som lyser selv. Dessverre betyr nisjeprodukter ofte høye priser. Heldigvis kommer man langt med en projektor som er noen år gammel. Det tar av den verste brodden når det gjelder pris.

Håper også av AVshop/Avforum kan gjøre en innsats for å få folk tilbake på denne plattformen, som dessverre døde pga. den helt katastrofale håndteringen med oppgradering for en del år siden. Mitt forslag er å begynne med å ta bort de grusomme reklamene som kommer over hele skjermen her! Er neste ikke mulig å finnes igjen teksten folk har skrevet. Ikke rart folk flyktet til Facebook, som dessverre er en meget dårlig erstatning.
Edit: Uten reklamene så ser faktisk ikke sidene så verst ut!