Ja, dette med lyden bak lerretet er nok det momentet som gjør at lerret og projektor vil overleve langt inn i fremtden. Er på messe i USA med DreamScreen, der Alcons Audio benytter seg av det nye WaveForming-systemet til Trinnov, som da er en mer raffinert DBA, double bass array. Dette er noe en eksempelvis ikke vil kunne få til uten bruk av et akustisk transparent lerret, da subwooferne må plasseres jevnt fordelt over både bak- og forvegg. Resultatet skal etter sigende være ekstremt imponerende, vi snakker så godt som perfekt frekvensrespons langt nedi registeret for hele rommet. Systemet ble kalibrert opp i går, og skal snart bort og høre og se målinger.
Vi benytter for øvrig en Christie Griffyn AS-versjon (AUAV), som har 15000 lumen, RGB laser og rundt 10.000:1 kontrast, samt selvsagt 3-chips native 4K.
Klart, dette er jo for ektreminstallasjoner, men mye av dette kan replikeres under mer normale budsjettrammer, og vil etter mitt syn fortsatt være noe folk med sans for kvalitet både på lyd og bilde vil foretrekke også i fremtiden. At denne type dedikert hjemmekino er en nisje hersker det imidlertid liten tvil om, de færreste har jo mulighet til å sette av 20-30-40kvm av huset til en dedikert kino, men i det mer "normale" markedet er nok UST og dagslys-lerret i skjult installasjon noe som kommer til å fortsette å vokse fremover nettopp som følge av
@TorsteinRS sitt argument med at mange fortrekker en skjult løsning, spesielt når størrelsen blir 100" eller større. Er bare å ta en titt i et interiørmagasin, der er det aldri en TV lenger, det er ofte å regne som fyfy designmessig å ha en stor, sort skjerm stående i en ellers "korrekt" designet stue.