Har ikke fulgt med på mange år

janå

0
18 Aug 2003
34
0
6
56
hammershaug.com
Hei. Hjemmekinointeressen har ligget brakk i mange år, men nå har jeg et loft som passer til formålet.
Der henger det i dag en InFocus IN5318 som har en del timer på baken. Den fungerer ganske greit, men støyer i overkant mye.

Det store spørsmålet er altså, hva har skjedd siden den gang? Hvor mye må jeg ut med for å få noe som er synlig bedre?
Usikker på om jeg trenger 4K, men lysstyrke og støy betyr litt. Kommer til å se fotball med kompiser, så greit å slippe å blende helt ned som i dag.

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Hei. Hjemmekinointeressen har ligget brakk i mange år, men nå har jeg et loft som passer til formålet.
Der henger det i dag en InFocus IN5318 som har en del timer på baken. Den fungerer ganske greit, men støyer i overkant mye.

Det store spørsmålet er altså, hva har skjedd siden den gang? Hvor mye må jeg ut med for å få noe som er synlig bedre?
Usikker på om jeg trenger 4K, men lysstyrke og støy betyr litt. Kommer til å se fotball med kompiser, så greit å slippe å blende helt ned som i dag.
Japanske Epson er vel å vurdere, har god lysstyrke, og har noen som ikke er så dyre, vet ikke med støynivået.

Men lysstyrke er de bra på og prisnivå.

janå

0
18 Aug 2003
34
0
6
56
hammershaug.com
Japanske Epson er vel å vurdere, har god lysstyrke, og har noen som ikke er så dyre, vet ikke med støynivået.

Men lysstyrke er de bra på og prisnivå.
Takk for svar! Det selges masse Epson - og det er sikkert et godt merke.
Lurer bare på om det vil være et tydelig steg opp i kvalitet sammenlignet med denne digre InFocusen jeg har. Det er/var en pro modell, og derfor er vel heller ikke støynivå prioritert.
Eller blir det bare et steg til siden?

Er det bare å sammenligne dB og ansilumen? Er det så enkelt?

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Takk for svar! Det selges masse Epson - og det er sikkert et godt merke.
Lurer bare på om det vil være et tydelig steg opp i kvalitet sammenlignet med denne digre InFocusen jeg har. Det er/var en pro modell, og derfor er vel heller ikke støynivå prioritert.
Eller blir det bare et steg til siden?

Er det bare å sammenligne dB og ansilumen? Er det så enkelt?
Begynner på 10-12k i Norge iallefall, støy kommer an på hvor du har den, på min Ben Q W5000 så hørte jeg ikke vifta når jeg så film eller spilte Xbox.

Den sto på hylla bak, hørte den bare akkurat når jeg startet opp, kjøpte den brukt for 6000 tror jeg eller litt mer.

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
Hvordan er resten av rommet?
Er det helt mørkt når du ser film og hvor stort er lerretet?

Den projektoren du har er 6000 ANSI lumen som er veldig mye for en typisk hjemmekino. Men har du stort lerret er det nødvendig, skal du ha en hjemmekinoprojektor med så mye lys blir det fort dyrt.

Kontrast nivå og sortnivå sammen med støynivå er som oftest ikke prioritert i konferanseprojektor markedet. Så her er det nok en god oppgradering hvis du vanligvis har det mørkt i rommet. Bør også være mulig å få ned støynivået fra dagens nivå.

Epson har som nevnt veldig gode modeller i budsjett/mellomklasse segmentet. Eventuelt har Sony en "relativt rimlig" laser projektor.

Hvilke prisklasse ser du for deg?

janå

0
18 Aug 2003
34
0
6
56
hammershaug.com
Tusen takk for innspillet. Rommet kan blendes, men helt mørkt er ikke ønskelig - når vi ser fotball i hvertfall.
Lerret er nedtrekkbart Grandview på 203x115. Vi sitter vel ca 3 meter unna. Jeg tenker også at en dedikert hjemmekinoprojektor har lavere støynivå.

Prisklasse er nok i det lavere sjikt. Maks 15.000, tenker jeg. Kanskje brukt kan være et alternativ. Tenker også at full HD er tilstrekkelig.

24 Aug 2005
1.212
9
38
35
Bergen
En Epson TW7000 kunne kanskje vært et godt alternativ. Har ikke sett den selv live, men har god erfaring fra andre Epson modeller. Mye for pengene, masse lysstyrke etc.

Hvis du kjører den i eco mode vil den også bråke en del mindre, dog på bekostning av lysstyrke.

Men sjekk kasteavstand vs lerretsstørelse før du kjøper. Det kan enkelt regnes ut på https://www.projectorcentral.com/Epson-Home_Cinema_3200-projection-calculator-pro.htm#calc

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Den er aktuell! Passer også mht kasteavstand. Takk for et bra tips.
Jeg anbefaler å ikke ha på Eco, pga bildekvaliteten. Du brenner vel litt mer pære i full funksjonalitet men, bildekvalitet er jo viktig det også.

Jeg tror ikke Epson bråker så ille, litt sus tåler man vel, og hører ikke det med film eller spill på.

janå

0
18 Aug 2003
34
0
6
56
hammershaug.com
Jeg har ansvaret for ganske mange projektorer i utstillingen der jeg jobber, og noen av de kjører i ECO, men jeg ville aldri ha brukt det hjemme på film.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Epson avgir 31dBA og InFocus IN5318 31dB. Er denne vektingen tilpasset den mennesklige hørsel hørbar? Med andre ord, vil 31dB og 32dBA oppfattes omtrent likt?

Hvis jeg ikke kommer til å oppleve verken et tydelig løft i bildekvalitet - eller redusert støy - kan jeg jo leve med det jeg har.

Danke

0
4 Aug 2007
12.471
257
83
Jeg har ansvaret for ganske mange projektorer i utstillingen der jeg jobber, og noen av de kjører i ECO, men jeg ville aldri ha brukt det hjemme på film.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Epson avgir 31dBA og InFocus IN5318 31dB. Er denne vektingen tilpasset den mennesklige hørsel hørbar? Med andre ord, vil 31dB og 32dBA oppfattes omtrent likt?

Hvis jeg ikke kommer til å oppleve verken et tydelig løft i bildekvalitet - eller redusert støy - kan jeg jo leve med det jeg har.
Et lite lavt vusj er det eneste jeg hørte fra Ben Q projektoren, men det var ikke plagsomt. Jeg la ikke merke til dette særlig annet når jeg slo på før filmen eller spillet startet, så mer på det som sjarm og en del av ritualet når man satt ned og koste seg med en film.

• Like
Reactions: janå