Høyttalerteknologi - utviklingshistorie


roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
En person hevdet nylig følgende: "Høyttaleren ble liksom funnet opp for 100 år siden, og utviklingen er ikke akkurat rivende".
Det fikk meg til å tenke på hva slags utvikling det har vært tidligere og hvor veien går videre.
Jeg skal forsøke å lage en slags tidslinje, så denne postingen vil bli oppdatert relativt ofte. Kom gjerne med innspill.

Tidslinje
1874 - Ernst W. Siemens beskrev den første dynamisk bevegelige spole i et magnetfelt som kunne kontrolleres av strømmen som gikk gjennom spolen.
1876 - Alexander G. Bell patenterte telefonen og var den første til å ta i bruk Siemens' spole til lydformål.
1878 - Siemens fikk patent på en hornhøyttaler. Et prinsipp som senere ble brukt i akustiske grammofoner.
1898 - Oliver Lodge søkte patent på en forbedret høyttaler basert på umagnetiske avstandsstykker for å holde på avstanden mellom indre og ytre poler i den bevegelige spolen.
1901 - John Stroh fikk patent på den første koniske papirmembranen.
1909 - Anton Pollak fikk patent på en forbedret høyttaler med en sentreringsfjær for å holde spolen sentrert (eng: spider).
1915 - Harold Arnold begynte utviklingen av et fullstendig system med mikrofon, forsterker basert på rør og forbedrede høyttalere, altså et komplett PA-system.
1921 - The Phonetron var den første spoledrevne, direktestrålende høyttaler som ble solgt i USA, og ble godt mottatt i konkurranse med datidens hornhøyttalere i bordradioer.
1925 - Chester W. Rice og Edward W. Kellogg hos General Electric bidro med basisprinsippene for en mellomtonehøyttaler i en baffel for uniform frekvensrespons og et nytt effektforsterkerdesign. Bell Labs utviklet omtrent det samme og fikk patent i 1931.
1928 - Herman J. Fanger søkte patent på den koaksiale høyttaleren (diskanthorn plassert i senter sammen med et større, konisk høyttalerelement).
1929 - E. W. Kellogg søkte patent på en elektrostatisk høyttaler med små seksjoner uten kon eller baffel. Quad ESL 57 ble bygget på bakgrunn av dette.
1930 - Albert L. Thuras søkte patent på et bassreflekssystem som la grunnlaget for dagens bassreflekssystemer..
1931 - Bell Labs utviklet en toveishøyttaler med horndiskant og 12-tommers bass med frekvensområde 50-10000Hz. Dette ble raskt videreutviklet til et treveis system som ble tatt i bruk i kinoer.
1933 - Demonstrasjon av stereolyd for første gang Constitution Hall, Washington. Interessant nok var det tre kanaler i oppsettet. Man hadde faktisk en senterkanal!
1940 - Paul W. Klipsch søkte patent for "the corner horn speaker". Den ble satt i serieproduksjon i 1948 og produseres fortsatt den dag i dag. Modellen har altså vært produsert sammenhengende i snart 60 år.
1949 - W. E. Kock og F. K. Harvey hos Bell Labs utviklet an akustisk linse som ble brukt i både kinohøyttalere og hifihøyttalere.
1953 - Arthur Janszen fikk patent på en electrostatisk diskanthøyttaler.
1954 - Acoustic Research introduserer den lille AR-1 bokhyllehøyttaleren som brukte "the acoustic suspension principle", altså trykkammerprinsippet.
1958 - AR-2 og AR-3, som var etterfølgere til AR-1 kom med forbedrede diskanter av dome-typen.
1957 - Quad ESL 57 markedsføres som den første fullfrekvens elektrostatiske høyttaleren. Den ble etterfulgt av ESL 63 i 1963, en høyttaler som var i produksjon nesten uforandret fram til sent på 1990-tallet.
1957 - Harry Olson lanserte teorien bak det som skulle bli line array-høyttalere. Han bygde også prototyper for å teste effekten.
1961 - Neville Thiele publiserer resultatene av høyttalere i ulike bassreflekskabinetter som artikkelen "Loudspeakers in Vented
Boxes".
1972 - Richard Small publiserer artikler som bygger på Neville Thieles arbeid, og som dekker trykkammerhøyttalere i tillegg til bassreflekskonstruksjoner. Dette arbeidet refereres fortsatt hyppig. Thiele og Smalls arbeid gjorde arbeidet med å analysere høyttaleres akustikk enklere. Spesifisering av et dynamisk høyttalerelements egenskaper gjøres fortsatt med såkalte Thiele/Small-parametre.
1974 - Filmen "Earthquake" ble i the Chinese Theater i Hollywood med Universal Pictures Sensurround process. Fire store lavfrekvenshorn var lokalisert bak lerrettet, to i hvert hjørne. De største hornene var omtrent 2.5 meter lange og hadde en munning på 1.3x1.3 meter. I tillegg var det store horn bak i rommet. Hvert horn ble drevet av en 1000-watts forsterker. Gene Cerwinzki hos Cerwin Vega stod bak disse hornene som turnerte med filmen. Da filmen gjestet Colloseum i Oslo skal i følge ryktene vindusrutene i kiosken utenfor ha gått når de testet hornene.
1978 - Audio Pro grunnlagt og de lanserte snart den nå patenterte ACE-bass teknologien som bruker positiv tilbakekobling og mikroprosessorkontroll for å få basselementet til å svinge som om det satt i en mye større kasse.
1982 - "Return of the Jedi" var den første filmen som ble vist med et THX-spesifisert lydsystem. THX "is comprised of customized acoustical design work for each auditorium, a special screen speaker installation method, a proprietary electronic crossover network, and rigorous audio equipment specifications and performance standards."
1996 - The Verity Group i Storbritannia dannet New Transducers Ltd, kjent som NXT company, for å utvikle en "Distributed-Mode Loudspeaker (DML)" basert på et patent fra 1991.
1998 - De første DML-baserte flatpanelhøyttalerne kom på markedet.
2003 - En teknologi kalt Hypersonic Sound for å modulere hørbar lyd med ultralyd ble publisert. Selve moduleringen var ikke ny, men nye EQ-algoritmer gjorde at lyden fikk en betydelig mer balansert frekvensgang enn tidligere. Det gjør at man kan fokusere lyd gjennom luft over lange avstander i et smalt lydstrålefelt. Personer utenfor dette feltet hører ikke lyden.

Lenker og referanser til andre sider som omhandler høyttaleres utviklingshistorie:
* Loudspeaker History
* Loudspeaker - Wikipedia
* Audio Pro tidslinje
* B&W tidslinje

PS. Jeg tror jeg har dekket høyttalerelementer i store trekk. Jeg savner mer om utviklingen av prinsipper for delefilterteknologi, høyttalerkasser og bafler.
 
11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
2003 - En teknologi kalt Hypersonic Sound for å modulere hørbar lyd med ultralyd ble publisert. Det gjør at man kan fokusere lyd gjennom luft over lange avstander i et smalt lydstrålefelt. Personer utenfor dette feltet hører ikke lyden.

Må bare legge til at dette er svært gammel teknologi. Den benyttes blant annet til tåkelurer. Det som var nytt i 2003 var en Equlizer som passet til den frekvenspåvirkningen som dette systemet naturlig innehar.
 

jane

0
4 Des 2003
3.496
0
0
www.veiset.net
1940 - Paul W. Klipsch søkte patent for "the corner horn speaker".
Det som gjør denne interessant er at den ble satt i serieproduksjon i 1948 og produseres fortsatt den dag i dag. Modellen har altså vært produsert sammenhengende i snart 60 år.
Finnes det andre eksempler i Hi-Fi-historien på tilsvarende "dinosaurer"?

15_medium.jpg
 

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Snickers-is skrev:
Den velkjennte trioden 300B er vel kanskje det eldste monsteret i HiFiverdenen. De første utgavene kom tidlig på 1930-tallet.
Er dette noe som bør med i historien? Hvem lager den og hva gjør trioden spesiell?
 

jane

0
4 Des 2003
3.496
0
0
www.veiset.net
roffe skrev:
Snickers-is skrev:
Den velkjennte trioden 300B er vel kanskje det eldste monsteret i HiFiverdenen. De første utgavene kom tidlig på 1930-tallet.
Er dette noe som bør med i historien? Hvem lager den og hva gjør trioden spesiell?
Nei, ikke i høyttalerhistorisk sammenheng, men kanskje under en annen rubrikk...
 
11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
Den hører egentlig ikke inn under høyttalere, men under forsterkere. Den hører imidlertid definitivt inn under vintage.

Det som gjør den spesiell er at den regnes fortsatt av mange som det beste som er å oppdrive. Den produseres fortsatt under en rekke navn, og det er ikke alle som er like bra.
 

einis

0
6 Jan 2004
16.153
11
38
jane skrev:
1940 - Paul W. Klipsch søkte patent for "the corner horn speaker".
Det som gjør denne interessant er at den ble satt i serieproduksjon i 1948 og produseres fortsatt den dag i dag. Modellen har altså vært produsert sammenhengende i snart 60 år.
Finnes det andre eksempler i Hi-Fi-historien på tilsvarende "dinosaurer"?

15_medium.jpg

:D nice, hva koster herligheten da? og har den samme finnish?
 

Low-Q

0
28 Apr 2004
273
0
0
www.dynabel.no
Vedrørende hornkonstruksjoner, ble de største nyvinningene utviklet mellom 30 og 60 tallet. Alt etter dette er kompromisser.

Mvh.

Vidar
 
13 Feb 2005
2.964
0
36
38
www.ahlie.com
Jeg synes du skal ha med at det var Gene Cerwinzki med Cerwin Vega som laget subene til EartQuake filmen. disse var så syke at de lagde skader på kinoen for flerfoldige 1000 kr.
 

Henke

0
14 Sep 2004
250
0
0
Jeg har et skoleprosjekt om høyttalere.
Kan noen forklare meg hva et høytalerelement er bygget opp av. det jeg leste på hjemmekino.no guiden var:
"....og hvor strømmen beveger en spole i ett magnetgap. Spolen har en konisk formet membran som lik ett stempel setter luften i bevegelse..."
Skjønner ikke helt dette, gjerne legg inn et bilde til forklaringen hvis dett gjør det lettere og forstå. Har framføring snart og er litt sent ute. :roll: