En person hevdet nylig følgende: "Høyttaleren ble liksom funnet opp for 100 år siden, og utviklingen er ikke akkurat rivende".
Det fikk meg til å tenke på hva slags utvikling det har vært tidligere og hvor veien går videre.
Jeg skal forsøke å lage en slags tidslinje, så denne postingen vil bli oppdatert relativt ofte. Kom gjerne med innspill.
Tidslinje
1874 - Ernst W. Siemens beskrev den første dynamisk bevegelige spole i et magnetfelt som kunne kontrolleres av strømmen som gikk gjennom spolen.
1876 - Alexander G. Bell patenterte telefonen og var den første til å ta i bruk Siemens' spole til lydformål.
1878 - Siemens fikk patent på en hornhøyttaler. Et prinsipp som senere ble brukt i akustiske grammofoner.
1898 - Oliver Lodge søkte patent på en forbedret høyttaler basert på umagnetiske avstandsstykker for å holde på avstanden mellom indre og ytre poler i den bevegelige spolen.
1901 - John Stroh fikk patent på den første koniske papirmembranen.
1909 - Anton Pollak fikk patent på en forbedret høyttaler med en sentreringsfjær for å holde spolen sentrert (eng: spider).
1915 - Harold Arnold begynte utviklingen av et fullstendig system med mikrofon, forsterker basert på rør og forbedrede høyttalere, altså et komplett PA-system.
1921 - The Phonetron var den første spoledrevne, direktestrålende høyttaler som ble solgt i USA, og ble godt mottatt i konkurranse med datidens hornhøyttalere i bordradioer.
1925 - Chester W. Rice og Edward W. Kellogg hos General Electric bidro med basisprinsippene for en mellomtonehøyttaler i en baffel for uniform frekvensrespons og et nytt effektforsterkerdesign. Bell Labs utviklet omtrent det samme og fikk patent i 1931.
1928 - Herman J. Fanger søkte patent på den koaksiale høyttaleren (diskanthorn plassert i senter sammen med et større, konisk høyttalerelement).
1929 - E. W. Kellogg søkte patent på en elektrostatisk høyttaler med små seksjoner uten kon eller baffel. Quad ESL 57 ble bygget på bakgrunn av dette.
1930 - Albert L. Thuras søkte patent på et bassreflekssystem som la grunnlaget for dagens bassreflekssystemer..
1931 - Bell Labs utviklet en toveishøyttaler med horndiskant og 12-tommers bass med frekvensområde 50-10000Hz. Dette ble raskt videreutviklet til et treveis system som ble tatt i bruk i kinoer.
1933 - Demonstrasjon av stereolyd for første gang Constitution Hall, Washington. Interessant nok var det tre kanaler i oppsettet. Man hadde faktisk en senterkanal!
1940 - Paul W. Klipsch søkte patent for "the corner horn speaker". Den ble satt i serieproduksjon i 1948 og produseres fortsatt den dag i dag. Modellen har altså vært produsert sammenhengende i snart 60 år.
1949 - W. E. Kock og F. K. Harvey hos Bell Labs utviklet an akustisk linse som ble brukt i både kinohøyttalere og hifihøyttalere.
1953 - Arthur Janszen fikk patent på en electrostatisk diskanthøyttaler.
1954 - Acoustic Research introduserer den lille AR-1 bokhyllehøyttaleren som brukte "the acoustic suspension principle", altså trykkammerprinsippet.
1958 - AR-2 og AR-3, som var etterfølgere til AR-1 kom med forbedrede diskanter av dome-typen.
1957 - Quad ESL 57 markedsføres som den første fullfrekvens elektrostatiske høyttaleren. Den ble etterfulgt av ESL 63 i 1963, en høyttaler som var i produksjon nesten uforandret fram til sent på 1990-tallet.
1957 - Harry Olson lanserte teorien bak det som skulle bli line array-høyttalere. Han bygde også prototyper for å teste effekten.
1961 - Neville Thiele publiserer resultatene av høyttalere i ulike bassreflekskabinetter som artikkelen "Loudspeakers in Vented
Boxes".
1972 - Richard Small publiserer artikler som bygger på Neville Thieles arbeid, og som dekker trykkammerhøyttalere i tillegg til bassreflekskonstruksjoner. Dette arbeidet refereres fortsatt hyppig. Thiele og Smalls arbeid gjorde arbeidet med å analysere høyttaleres akustikk enklere. Spesifisering av et dynamisk høyttalerelements egenskaper gjøres fortsatt med såkalte Thiele/Small-parametre.
1974 - Filmen "Earthquake" ble i the Chinese Theater i Hollywood med Universal Pictures Sensurround process. Fire store lavfrekvenshorn var lokalisert bak lerrettet, to i hvert hjørne. De største hornene var omtrent 2.5 meter lange og hadde en munning på 1.3x1.3 meter. I tillegg var det store horn bak i rommet. Hvert horn ble drevet av en 1000-watts forsterker. Gene Cerwinzki hos Cerwin Vega stod bak disse hornene som turnerte med filmen. Da filmen gjestet Colloseum i Oslo skal i følge ryktene vindusrutene i kiosken utenfor ha gått når de testet hornene.
1978 - Audio Pro grunnlagt og de lanserte snart den nå patenterte ACE-bass teknologien som bruker positiv tilbakekobling og mikroprosessorkontroll for å få basselementet til å svinge som om det satt i en mye større kasse.
1982 - "Return of the Jedi" var den første filmen som ble vist med et THX-spesifisert lydsystem. THX "is comprised of customized acoustical design work for each auditorium, a special screen speaker installation method, a proprietary electronic crossover network, and rigorous audio equipment specifications and performance standards."
1996 - The Verity Group i Storbritannia dannet New Transducers Ltd, kjent som NXT company, for å utvikle en "Distributed-Mode Loudspeaker (DML)" basert på et patent fra 1991.
1998 - De første DML-baserte flatpanelhøyttalerne kom på markedet.
2003 - En teknologi kalt Hypersonic Sound for å modulere hørbar lyd med ultralyd ble publisert. Selve moduleringen var ikke ny, men nye EQ-algoritmer gjorde at lyden fikk en betydelig mer balansert frekvensgang enn tidligere. Det gjør at man kan fokusere lyd gjennom luft over lange avstander i et smalt lydstrålefelt. Personer utenfor dette feltet hører ikke lyden.
Lenker og referanser til andre sider som omhandler høyttaleres utviklingshistorie:
* Loudspeaker History
* Loudspeaker - Wikipedia
* Audio Pro tidslinje
* B&W tidslinje
PS. Jeg tror jeg har dekket høyttalerelementer i store trekk. Jeg savner mer om utviklingen av prinsipper for delefilterteknologi, høyttalerkasser og bafler.
Det fikk meg til å tenke på hva slags utvikling det har vært tidligere og hvor veien går videre.
Jeg skal forsøke å lage en slags tidslinje, så denne postingen vil bli oppdatert relativt ofte. Kom gjerne med innspill.
Tidslinje
1874 - Ernst W. Siemens beskrev den første dynamisk bevegelige spole i et magnetfelt som kunne kontrolleres av strømmen som gikk gjennom spolen.
1876 - Alexander G. Bell patenterte telefonen og var den første til å ta i bruk Siemens' spole til lydformål.
1878 - Siemens fikk patent på en hornhøyttaler. Et prinsipp som senere ble brukt i akustiske grammofoner.
1898 - Oliver Lodge søkte patent på en forbedret høyttaler basert på umagnetiske avstandsstykker for å holde på avstanden mellom indre og ytre poler i den bevegelige spolen.
1901 - John Stroh fikk patent på den første koniske papirmembranen.
1909 - Anton Pollak fikk patent på en forbedret høyttaler med en sentreringsfjær for å holde spolen sentrert (eng: spider).
1915 - Harold Arnold begynte utviklingen av et fullstendig system med mikrofon, forsterker basert på rør og forbedrede høyttalere, altså et komplett PA-system.
1921 - The Phonetron var den første spoledrevne, direktestrålende høyttaler som ble solgt i USA, og ble godt mottatt i konkurranse med datidens hornhøyttalere i bordradioer.
1925 - Chester W. Rice og Edward W. Kellogg hos General Electric bidro med basisprinsippene for en mellomtonehøyttaler i en baffel for uniform frekvensrespons og et nytt effektforsterkerdesign. Bell Labs utviklet omtrent det samme og fikk patent i 1931.
1928 - Herman J. Fanger søkte patent på den koaksiale høyttaleren (diskanthorn plassert i senter sammen med et større, konisk høyttalerelement).
1929 - E. W. Kellogg søkte patent på en elektrostatisk høyttaler med små seksjoner uten kon eller baffel. Quad ESL 57 ble bygget på bakgrunn av dette.
1930 - Albert L. Thuras søkte patent på et bassreflekssystem som la grunnlaget for dagens bassreflekssystemer..
1931 - Bell Labs utviklet en toveishøyttaler med horndiskant og 12-tommers bass med frekvensområde 50-10000Hz. Dette ble raskt videreutviklet til et treveis system som ble tatt i bruk i kinoer.
1933 - Demonstrasjon av stereolyd for første gang Constitution Hall, Washington. Interessant nok var det tre kanaler i oppsettet. Man hadde faktisk en senterkanal!
1940 - Paul W. Klipsch søkte patent for "the corner horn speaker". Den ble satt i serieproduksjon i 1948 og produseres fortsatt den dag i dag. Modellen har altså vært produsert sammenhengende i snart 60 år.
1949 - W. E. Kock og F. K. Harvey hos Bell Labs utviklet an akustisk linse som ble brukt i både kinohøyttalere og hifihøyttalere.
1953 - Arthur Janszen fikk patent på en electrostatisk diskanthøyttaler.
1954 - Acoustic Research introduserer den lille AR-1 bokhyllehøyttaleren som brukte "the acoustic suspension principle", altså trykkammerprinsippet.
1958 - AR-2 og AR-3, som var etterfølgere til AR-1 kom med forbedrede diskanter av dome-typen.
1957 - Quad ESL 57 markedsføres som den første fullfrekvens elektrostatiske høyttaleren. Den ble etterfulgt av ESL 63 i 1963, en høyttaler som var i produksjon nesten uforandret fram til sent på 1990-tallet.
1957 - Harry Olson lanserte teorien bak det som skulle bli line array-høyttalere. Han bygde også prototyper for å teste effekten.
1961 - Neville Thiele publiserer resultatene av høyttalere i ulike bassreflekskabinetter som artikkelen "Loudspeakers in Vented
Boxes".
1972 - Richard Small publiserer artikler som bygger på Neville Thieles arbeid, og som dekker trykkammerhøyttalere i tillegg til bassreflekskonstruksjoner. Dette arbeidet refereres fortsatt hyppig. Thiele og Smalls arbeid gjorde arbeidet med å analysere høyttaleres akustikk enklere. Spesifisering av et dynamisk høyttalerelements egenskaper gjøres fortsatt med såkalte Thiele/Small-parametre.
1974 - Filmen "Earthquake" ble i the Chinese Theater i Hollywood med Universal Pictures Sensurround process. Fire store lavfrekvenshorn var lokalisert bak lerrettet, to i hvert hjørne. De største hornene var omtrent 2.5 meter lange og hadde en munning på 1.3x1.3 meter. I tillegg var det store horn bak i rommet. Hvert horn ble drevet av en 1000-watts forsterker. Gene Cerwinzki hos Cerwin Vega stod bak disse hornene som turnerte med filmen. Da filmen gjestet Colloseum i Oslo skal i følge ryktene vindusrutene i kiosken utenfor ha gått når de testet hornene.
1978 - Audio Pro grunnlagt og de lanserte snart den nå patenterte ACE-bass teknologien som bruker positiv tilbakekobling og mikroprosessorkontroll for å få basselementet til å svinge som om det satt i en mye større kasse.
1982 - "Return of the Jedi" var den første filmen som ble vist med et THX-spesifisert lydsystem. THX "is comprised of customized acoustical design work for each auditorium, a special screen speaker installation method, a proprietary electronic crossover network, and rigorous audio equipment specifications and performance standards."
1996 - The Verity Group i Storbritannia dannet New Transducers Ltd, kjent som NXT company, for å utvikle en "Distributed-Mode Loudspeaker (DML)" basert på et patent fra 1991.
1998 - De første DML-baserte flatpanelhøyttalerne kom på markedet.
2003 - En teknologi kalt Hypersonic Sound for å modulere hørbar lyd med ultralyd ble publisert. Selve moduleringen var ikke ny, men nye EQ-algoritmer gjorde at lyden fikk en betydelig mer balansert frekvensgang enn tidligere. Det gjør at man kan fokusere lyd gjennom luft over lange avstander i et smalt lydstrålefelt. Personer utenfor dette feltet hører ikke lyden.
Lenker og referanser til andre sider som omhandler høyttaleres utviklingshistorie:
* Loudspeaker History
* Loudspeaker - Wikipedia
* Audio Pro tidslinje
* B&W tidslinje
PS. Jeg tror jeg har dekket høyttalerelementer i store trekk. Jeg savner mer om utviklingen av prinsipper for delefilterteknologi, høyttalerkasser og bafler.