Høyttalerkabel for trekking i rør

Chasin

0
6 Apr 2006
191
63
28
Hei

Er det noen som har gode tips på høyttalerkabel i en grei kvalitet som er lett å trekke i 20mm K-rør? Rørene er lagt med så stor radie som mulig, så det skal gå greit så lenge gummien ikke har for stor friksjon. Med 7.2.4 system bil det også bli noen meter, så pris spiller også inn.

Erfaringer? :)

29 Aug 2004
1.448
2
38
Jeg har trukket masse av Biltemas billige (399,- for 25m, samme pris som for Kjell.com sin) 2x2,5mm høyttalerkabel i 16mm K-rør. Med til dels svært krappe bøyer på rørene. Null problem, men da bruker jeg selvsagt smøring. Man kan bruke spesialsmøring, men jeg bruker bare litt Zalo. Fungerer knall.

6 Jul 2011
219
33
28
Hei! Hvor lange lengder får du på det meste, og hvor mye skal du ha til sammen? Og hvilke høyttalere skal det brukes på? Dette har en del å si for tverrsnittet. Jeg kjøpte Next 12/2 (3,3m2) fra Amazon til 25 kroner meteren (152 meter til sammen) - inkludert frakt. Er nok bittelitt dyrere nå mtp endret kurs i det siste. Dette skal være samme kabel som ICE Cable 12/2 som en finner her i Norge. Ljudia har også flere varianter fra DAP (på 50 og 100 meter ruller) som kan være aktuelle.

Jeg har brukt Zalo for trekking i rør før - det fungerer helt ypperlig til kablene skal ut igjen. Da fungerer Zalo som klissete lim - og jeg fikk ikke kablene ut igjen... Bruk heller glidemiddel egnet til formålet - koster under en hundrelapp:)

Chasin

0
6 Apr 2006
191
63
28
De lengste strekkene er vel på max 9-10 meter, uten krappe svinger. Det er Jamo D6 som LCR, D6 SUR på sidene og D500 som bakkanaler. Hva det blir i taket er ikke bestemt enda, men det blir coax på enten 6,5" eller 8". Totalt strekk har jeg ikke målt ut enda, kanskje 100-150 meter dersom jeg ser på rørmengden som har gått med. Kan det påvirkes at disse rørene krysser noen 230V rør med 90 graders vinkel? Tenker da på støy.

6 Jul 2011
219
33
28
Hvis de står 90 grader på så skal det nok gå helt fint. Det er verre hvis de ligger parallellt og nærmere enn 30 cm. Ift. lengde og tverrsnitt så regner jeg da med at 2x2.5mm2 holder i massevis.

Chasin

0
6 Apr 2006
191
63
28
Har lagt opp de fleste rør ja, men flere av dem har et gult belegg innvendig.HAr også handlet egnet lube, så det skal gå greit håper jeg :)
Var mest på jakt etter en god kabel på rull, som ikke var helt håpløs å trekke inn.