Høytalere bak lerret?

9 Nov 2003
5.530
0
36
Jeg leker litt med tanken om å gjør om ett rom i kjelleren til hjemmekino, har blitt LITT inspirert av "Kinoloftet i Arendal" :) Tenker da på å gjøre noe lignende som Arendal, bare ikke med innfellingshøytalere og bakprojeksjon. Har liggende ett JBL THX sett som jeg tenkte kunne vært perfekt til dette. Utseendemessig blir de jo mer eller mindre innfelt men de har kasse...

Fronthøytalerne er jo ganske små (på størrelse med B&W til Arendal) så plasseringen blir noe tilsvarende, men er det ikke fordel å ha høytalerne på rekke, i lik høyde? Isåfall så vil høytalerne komme bak lerretet, hvor mye vil dette ha å si? Jeg vet av erfaring at det blir galt dersom kun en høytaler er bak, men dersom alle tre så vil jo ihvertfall lyden fortsatt være identisk i fronthøytalerne! Alternativet er å gjøre som Arendal å ha to på sidene og en under, men da kommer de ikke på rekke som jeg tror er en stor fordel... å ha alle tre under lerretet tviler jeg er noen god løsning rent lydmessig og det vil også komme i kollisjon med bassene.

Innspill på dette??

Er foreløpig kun tidlig på planleggingsstadiet, har ikke helt fått med samboeren enda, men det skal vi fikse:)

Zamot

0
27 Mar 2003
2.508
0
36
Hei!
Det går ann å kjøpe lerret som er beregnet å ha høyttalere bak.
Et vanlig lerret vil dempe diskanten kraftig, jo høyere frekvens jo mer demping, så dette ville jeg ha unngått uansett.

Men jeg er usikker på om jeg ville prioritert å ha fronthøyttalerene bak lerretet i tillegg til senter. Det er viktigere å ha god avstand mellom fronthøyttalerene (ikke minst hvis det brukes til stereo-musikk også). Ofte er det optimalt med en likesidet trekant mellom fronthøyttalere og lytter (dvs. 60 graders vinkel). Jeg ville heller prioritert dette fremfor å få "lik lyd" ved å ha alle bak lerret. Et lerret som er beregnet for å ha høyttalere bak utgjør ikke så stor forkjell i lyden (tror jeg).

9 Nov 2003
5.530
0
36
Det lerret jeg har idag (ett eller annet fra Dalite) er det veldig merkbar forskjell om senter kommer bak lerret eller ikke, så jeg kan nesten ikke ha bare den bak ihvertfall, det må bli alle eller ingen :) Akkurat lyd i stereo har liten/ingen prioritet dersom dette blir noe av, kommer til å beholde det meste fra det som står i stua idag og dette blir brukt til musikk (JBL settet spiller uansett ikke så bra i stereo)

Rommet idag er ca. 3x5 meter, mens kottet som ligger vegg i vegg er ca. 1,5x5 meter (det er veggen imellom de jeg har tenkt å fjerne og der jeg skal sette opp ny "vegg" med anlegg innfellt) Så siden det er såpass begrenset med bredde vil uansett ikke høytalerne stå så langt ifra hverandre. Forstår det du sier med 60' men trodde ikke dette gjaldt for surround?? Trodde det på mange måter var fordel å ha høytalerne relativt tett jeg, slik at når lerret er ca 2 meter brett så er kanskje dette passelig bredde mellom side høytalerne?!?

Hva med dette å ha fronthøytalerne i forskjellig høyde, vil ikke dette ødlegge endel?? Og hva er egentlig opptimal høyde for plassering av fronthøytalere (tenker da på høyden til diskant element i høytaleren)

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Siden ørene våre sitter like høyt (med mindre vi tilter på hodet), har vi mennesker liten evne til å lokalisere plasseringen av lydkilden i høyden. Det er derfor små problemer forbundet med at senteren står i en annen høyde enn sidehøyttalerne. Problemene består heller i at senteren får en annen interaksjon med flatene(gulvet) i rommet, men det problemet er der allerede, siden sidehøyttalerne allerede er nærmere sideveggene enn senteren.

Derfor ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt over å plassere senteren under/over bildet, så lenge det ikke er hindringer mellom høyttaleren og lytteren. Derfor er jeg også svært skeptisk til å plassere høyttaleren bak et lerret som ikke er laget for å slippe lyden gjennom. Ikke bare blir lyden annerledes, men den blir gjerne dårligere definert, får større ulineariteter og lavere lydstyrke i forhold til påtrykket effekt. Alt i alt en dårlig deal i forhold til å plassere senteren lavere eller høyere enn sidehøyttalerne.

Mirage

0
20 Nov 2003
5.793
2
38
41
Med en THX-forsterker vil du ha muligheten til å justere frekvensgangen på høyttalerne...

9 Jun 2003
4.048
0
36
En THX-forsterker har et filter for å DEMPE diskanten for å kompensere for for mye diskant på filmer som er mikset for å spilles på kino, hvor senterhøyttalerne sitter bak lerretet. Det blir feil vei på en måte, for jeg tror de aller fleste nyere filmer på DVD er mikset for hjemmekino og ikke trenger den kompensasjonen, dermed måtte du i så fall ha en forsterker som kan ØKE diskanten. Godt mulig at det finnes, men den funksjonen har ikke noe med THX å gjøre i så fall.

Jeg tror lyden vil bli betraktelig dårligere med høyttaleren bak lerretet enn under eller over. Selv med et lerret som er lagd for det (med masse små hull som muligens kan gå ut over bildekvaliteten og veldig dyrt) blir lyden antakelig dårligere.

Uansett, det koster jo ikke noe å prøve. Få kjerringa til å holde senter'n bak lerretet og snurr film! :D

Mirage

0
20 Nov 2003
5.793
2
38
41
Mulig jeg tar feil, men jeg har eq på center som jeg kan stille både opp og ned på min Yamaha Dsp-Ax1, og slik jeg har forstått det, er dette en typisk THX-funksjon... :?:

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Uansett hvor mye eq justeres blir lyden fra en senter plassert bak lerretet crap i forhold til lyden du får når lerretet fjernes.

Mirage

0
20 Nov 2003
5.793
2
38
41
Crap var kanskje å ta litt hardt i, men skal være enig i at det er langt fra optimalt :?
Men hvis dette er eneste alternativet, er det greit å ha instillingsmuligheter
for å kompansere for det verste.
For the record: Høyttalerne står bak lerretet på ekte kinoer..

22 Nov 2003
1.558
0
0
Jeg er enig med Gorm, å ha høyttalerne bak lerretet vil bli et større kompromiss enn å plassere den under og vinkle den opp mot lytteposisjon. (og vi liker ikke kompromisser, gjør vi vel?) ;)

Det er riktig som Mirage sier, at høyttalerne står BAK lerretet på kinoene. Men da er de også konstruert for det mht. frekvensgang osv. Jeg vil også tro lerretet i mye større grad er konstruert for større lydgjennomgang enn et "vanlig". Tror du bør gå for en senter under jeg.

Husk at senteren bør stå like langt fra lytteposisjon som sidehøyttalerne, eller tidskompenseres fra recieveren/preampen om du har muligheten.

Mvh epifant

vg

0
22 Okt 2003
283
0
0
Ikke for å skryte, men jeg tenkte! på en ting.
Hvis man har plass, og monterer to like senterhøyttalere, en over og en under lerrettet, vinklet mot sitteplassen(e), vil ikke da senterlyden oppfattes som om den kom fra midten av lerrettet?

22 Jul 2003
7.024
0
0
Du er ikke den første som har tenkt den tanken. Det er flere som benytter seg av en slik løsning. Endel prosessorer har til og med pre-out for 2 senterhøyttalere.

Mirage

0
20 Nov 2003
5.793
2
38
41
Jeg skal herved gå løs med nål på lerretet mitt :lol:
Problemet mitt er at det henger i et skråtak, så senteren må stå bak lerretet, eller på et stativ midt på gulvet, og sistnevnte utgår av praktiske årsaker...