Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88)

24 Apr 2005
8.299
0
0
:)

Det flotte med Music Angel (MA) integrerte rørforsterker (2xKT88 i hver kanal) er at den reagerer så korrekt på gode NOS-rør når det gjelder små-rørene. Denne forsterkeren er konstruert for å brukes med NOS-rør og den blir derfor levert med (brukte) små-rør av gode gamle USA-fabrikater. Med litt oppgradering her blir resultatet det vi kan kalle high-end spilleglede.

Det er dessuten små-rørene som i praksis betyr mest for lyden i slike rør-forsterkere. Utgangsrør er "gode nok" fra dagens moderne produksjon og det til hyggelige priser, se egen tråd om moderne effektrør.

Vi vil her diskutere gode kombinasjoner av små-rør til denne forsterkeren, og kanskje også noen sammenligninger med andre forsterkere.

Jeg har selv følgende anbefalinger med kombinasjon nr. 1 som den beste:

1) Som 12AU7/ECC82 bruker jeg USA-produserte General Electric 5814A triple-mica (3-mica, dvs. 3 mica-plater) - gjerne "GE 5 Star" (dvs. merket med 5 stjerner på rekke).
Som 12AT7/ECC81 bruker jeg Siemens E81CC triple-mica double getter support (50-tallet).

2) Som 12AU7/ECC82 anbefales USA grey plate-rør fra 60-tallet, enten RCA eller GE, gjerne RCA 12AU7A Cleartop.
Som 12AT7/ECC81 anbefales Philips Miniwatt, gjerne de eldre D-getter (1947) eller stor O-getter (50-tall).

3) En billig løsning kan oppnås ved å kombinere det gode RFT ECC81 (halo-getter, 70-tall) med følgende 12AU7/ECC82: a) GE 5963 (fyldig klang) eller b) GE 12AU7/5814A (den vanlige billige 2-mica). Eller de dyrere RCA Cleartop og Telefunken smooth plate.

4) Hvis man liker den litt saftige, frodige lyden av black plate-rør, så kan man starte med GE 6201 12AT7WA 3-mica og kombinere dette med et tørt lydende 12AU7/ECC82 grey plate som f.eks. GE 5814A triple-mica eller det moderne TAD RT005 (selektert Shuguang 12AU7).

Generelt gode resultater ved å kombinere ECC82 USA-type med europeisk ECC81 - alle grey plate (vanlig gråfarget anode).
Må også tilføye at kombinasjon nr. 1 og 2 ovenfor begge er i toppklassen, så personlig smak får avgjøre.
De brukte NOS-rør som er medlevert forsterkeren ligner på kombinasjon nr. 4 - det er gjerne et GE 12AU7 (5814A) og et Sylvania black plate 12AT7.

Angående antall mica-plater som støtter anodekomplekset:
Tre mica-plater gir bedre stabilitet, mindre mikrofoni og rett og slett mere klarhet i gjengivelsen enn to mica-plater (to er ofte standard).

RCA Cleartop: et populært rør fra 60-tallet som er long plate og med side-getter, derfor klar topp.

Bildet under viser det flotte Siemens E81CC (kalles også ECC801S) - den eldre "double getter support"-type.

Vedlegg

• 11061229270719_34.jpg
    11061229270719_34.jpg
    187,9 KB · Sett: 157
27 Jan 2008
108
0
0
Jeg kører netop nu med Kjell's anbefalede rør-kombination nr. 1 i min Music Angel. :-D
General Electric (GE) 5814A triple-mica, kombineret med NOS Siemens E81CC triple-mica double getter support.

GE rørene var jeg heldig at få leveret med forstærkeren fra fabrikken.
Siemens rørene koster som bekendt lidt mere end så mange andre NOS rør, men de er bestemt pengene værd! :)

EC81C6201.jpg

Jeg er helt enig med kjell i at disse rør lyder rigtigt godt sammen. Der er masser af tryk i bassen, mellemtonen er åben og sprudlende, og jeg savner bestemt heller ikke noget i diskanten.

Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve nogle andre 12AU7/5814A rør som vil kunne tilføje lidt mere vintage-lækker varme i mellemtonen, dog uden at miste for meget af den luftige åbne lyd som jeg har nu (men det kan godt være at jeg beder om for meget). :???:

Måske nogle Sylvania 5814A triple-mica fra 50-tallet?

Jeg har for tiden 2 Mullard ECC82 rør fra 60-tallet siddende i min CD afspiller som jeg skal have afprøvet i forstærkeren. Jeg forestiller mig bare at de vil få den til at spille med en mere lukket mellemtone?

Jeg kan ikke huske om du har prøvet at kombinere Siemens E81CC med Mullard Longplates fra 50-tallet Kjell?

24 Apr 2005
8.299
0
0

Gratulerer med noen riktig fine Siemens E81CC i den beste utgave.

Jeg har tatt en liten testrunde, og ja, om du bytter til 12AU7 (ECC82) Mullard big old logo 50-tall, så får du enda mer romantisk åpen vintage mellomtone. Riktig fin lyd. Prøv gjerne også de spesielle Mullard box plate-rør (kalles også "toast plate" pga anodens likhet med de kjente toast-brød) - de gir fiolinene en spesiell sprøhet.

27 Jan 2008
108
0
0
Tak Kjell. :)

Det lyder godt med din test af Mullard rørene. :cool: Ved du om de 12AU7/ECC82 Mullard big old logo fra 50-tallet helst skal være med square getter, eller O' getter Kjell? Eller er det af mindre betydning, så længe at de bare er longplates big old logo fra 50-tallet?

Har box plate rør noget henad den samme romantiske åbne vintage mellomtone som ovennævnte longplates? Og må de godt være fra start/midt-60-tallet så længe de er med big old logo? (Jeg ved ikke hvornår Mullard startede fabrikationen af Box plate rør).

24 Apr 2005
8.299
0
0

Jeg kjenner ikke Mullard så detaljert mht getter-variantene, men ser at jeg må gjøre noe med saken.
Jeg har selv alltid holdt meg til de lignende Philips Miniwatt og Amperex Holland. Men i dette tilfelle (med Siemens E81CC i 12AT7-posisjonen) er Mullard mer interessant.

Box plate må gjerne være 60-tall, og ja de gir også stor Mullard sound, men på en litt annen måte - her prioriteres "smooth sound" og flott luftig diskant. Røret for store symfoni-orkestere - du hører alle instrumentene.

Du får også berette om dine erfaringer.

24 Apr 2005
8.299
0
0

Siden vi er inne på de fine Mullard-rør, så kan jeg ta med her en annen test jeg gjorde for en tid siden, der utgangspunktet var Mullard ECC81. Dette gir glimrende resultater i riktige kombinasjoner. Kunne godt ha hatt Mullard med på min liste foran i første innlegg ved komb. 1 og 2. Husk at Mullard "big shield logo" (old logo) lyder forskjellig fra de mer moderne Mullard, og så er det jo alle militær spec-variantene.

Philips, Mullard, Siemens, Telefunken, etc. - alle disse rørene gir den velkjente karakteristiske lyden deres på Music Angel. Motron (Brynjar Kvanlid) har et godt utvalg av NOS Mullard-rør, som ellers kan være vanskelig å skaffe frem idag.

Mer info om Mullard-rør her:
View Points - Shame On My Tube Collection? CV4003, M8136 and 6189.
View Points - ECC82, Shame On My Tube Collection?

Tok en runde med tube rolling med det flotte Mullard ECC81 big shield logo (old logo) som utgangspunkt. Dette røret gir vel i større grad enn andre en stor magisk mellomtone sammen med en god klarhet og samtidig helt uten agressivitet.

Varierte så ECC82-røret:
1) GE 5814A 3-mica: Stor frodig varm og ganske klar lyd.
2) Telefunken ECC82 smooth plate: Mere dynamikk og attack i øvre mellomtone - musikken vrimler av detaljer.
3) Mullard ECC82 big shield logo: Noe matt lyd, savner attack. Det blir for mye ensidig "big" Mullard sound.
4) Mullard M8136/CV4003 small shield logo (new logo): Imponerende nøytral og skikkelig attack, nesten som Telefunken, men uten den litt aggressive snerten Telefunken av og til kan gi. Spesiell anode: "box plate", ikke den vanlige Mullard-type.
5) vanlig Siemens ECC82: ikke så god match (behagelig nok, men lys uklar diskant og noe mangelfull dynamikk)
6) RCA 12AU7 Cleartop: Ikke god match (diskanten lider).

Nr. 2 og 4 er vinnerne her. Plages man med aggressiv lyd, prøv nr. 1 også. Alle kombinasjonene spilte homogent og jevnt over hele frekvensområdet - med så gode NOS-rør var ikke noe annet å vente.

Mullard big shield logo er sjeldne og dyre rør - lettest å skaffe er ECC81-typen som da også er et ualminnelig vellykket audio-rør.
Det er jo hyggelig at en god kombinasjon her er å bruke Mullard også i ECC82-posisjon, men nå det billigere og spesielle small shield-røret ("box plate"). Telefunken ECC82 er også et rør som fortsatt kan skaffes til hyggelig pris.

27 Jan 2008
108
0
0
Så har jeg fået testet disse Mullard rør i min engel sammen med Siemens E81CC.

Mullardecc82.jpg

Mullard shortplate, O-getter fra 60-tallet.

Som nævnt tidligere, bruger jeg dem ellers i min CD afspiller, men nu fik de lov til at bytte plads med de GE 5814A, 3-mica som sidder i min MA.

Jeg skal lige sige at jeg kun beskriver testen med pladespilleren som lydkilde her.

Resultatet passede ikke i mine ører, men jeg ved også godt at disse Mullard rør ikke er nogle af nogle af de typer du nævner Kjell (longplate og boxplate).

Mellemtonegengivelsen bliver lidt for lukket til min smag, hvilket gør at lyden mister klang og åbenhed. Jeg kunne meget hurtigt afgøre at f. eks. sangstemmer mistede luft i klangen. Der var stadigvæk masser af bund i lyden. Faktisk mere bund end med GE rørene. Men som sagt så tabte mine Mullard rør på mellemtone og måske også diskantgengivelsen. Sjovt nok lyder de rigtigt godt i CD afspilleren, selvfølgelig igennem MA'en med GE 5814A/Siemens E81CC kombinationen.

Dette har dog ikke fjernet lysten til at prøve et par Mullard longplates, eller boxplates. Men denne test har indtil videre sat en fed streg under hvor vellydende GE 5814A, 3-mica/Siemens E81CC kombinationen er. GE rørene har en blændende åbenhed i top og specielt mellemtonen samt en god bund kombineret med Siemens rørene.

Hvis et par longplates eller boxplates (hvad end kommer først) så viser sig heller ikke at passe med min smag i MA'en, så ryger de bare i CD afspilleren, for der kan de vel kun være et par trin opad i forhold til hvad jeg har nu. ;)

24 Apr 2005
8.299
0
0

Hei Jan, det var en flott test du har her.
Dine Mullard ECC82 tilsvarer nr. 3 i min Mullard-test foran her. Der ble også lyden noe matt oppover i frekvensområdet.

Kun i alt for lyst lydende elektronikk kan de gjøre noe positivt. Kanskje i moderne CD-spillere og forsterkere med moderne computer-komponenter. Hvordan fungerer de i din CD-spiller ?

Box plate og long plate vil bli noe annet.

Ja den GE/Siemens combo tror jeg er vanskelig å gjøre særlig bedre. Jeg liker GE-rørene også fordi de minner om de gamle RCA oktal-rør fra 1940/50-årene.

28 Sep 2007
2.486
0
0
I dag har denne karen å drevet litt rør-bytte:)

Jeg fikk disse, noen andre som har vært borti denne WA versjonen? De ble byttet ut med et par GE 5814A Double mica black plates. Vanvittig forandring, alt klarnet opp.
DSCF0488.jpg

Jeg fikk også et par av disse i dag.
DSCF0490.jpg

Jeg klarer til min store forbauselse ikke å skjelne forskjell mellom disse og de som tidligere stod i. Skal enda spille disse inn litt, og se om der skjer forandringer.

Dette stod i fra før, og låter (så langt) like bra.
DSCF0492.jpg

Edit: Har forresten et annet 12AT7 rør jeg har testet, det ligger langt bak både GE og Siemens. Aner ikke merke.

27 Jan 2008
108
0
0
Hej Kjell.

Tak. :-D Det var jo ikke en nær så omfattende test som dem du har gjort, men jeg synes da lige at jeg ville dele min oplevelse af denne Mullard type.

Mine Mullard rør lyder rigtigt flot i min CD afspiller. De tilføjer netop noget varme og fylde til den ellers ofte lidt hårde CD lyd. I mine ører gør de lyden mere analog-venlig, og de tilføjer en lækker bund. Jeg har prøvet en del andre forskellige rørmærker og typer i CD afspilleren, men ingen af dem kom i nærheden af Mullard rørene.

Jeg er som sagt heller ikke nervøs over at smide lidt penge efter nogle af de mere dyre Mullard rør, for de skal nok komme til gavn i CD spillen såfremt de ikke passer mig sammen med Siemens E81CC i MA.

Mvh. Jan

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
I dag har denne karen å drevet litt rør-bytte:)

Jeg fikk disse (GE 5814WA), noen andre som har vært borti denne WA versjonen? De ble byttet ut med et par GE 5814A Double mica black plates. Vanvittig forandring, alt klarnet opp.

Jeg fikk også et par av disse i dag (12AT7).

Jeg klarer til min store forbauselse ikke å skjelne forskjell mellom disse og de som tidligere stod i. Skal enda spille disse inn litt, og se om der skjer forandringer.

Edit: Har forresten et annet 12AT7 rør jeg har testet, det ligger langt bak både GE og Siemens. Aner ikke merke.

Ja det er jo et GE 5814 triple-mica - bare med den forskjell at ditt heter 5814WA, mens vi ellers er vant til å se 5814A. Trolig samme rør, men litt mer tette spesifikasjoner i WA-typen.

Så du fikk 5814 som black plate - de gir uklar lyd ja.

Da er det vel ganske klart at det 12AT7 du fikk med er et GE-rør.

Du foretrekker kanskje et slikt 5814-rør sammen med Siemens E81CC ? Det er en god combo.

28 Sep 2007
2.486
0
0
Ja, black plate røret gav uklar lyd - likte det dårlig.

Det nye 5814 røret er supert, stor oppgradering.
Men jeg sliter med å høre forskjell på Siemens ECC81 røret og GE 6201 røret som stod i fra før.

Kanskje siemens røret trenger innspilling?
Har du prøvd 6201 røret til GE?

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
Men jeg sliter med å høre forskjell på Siemens ECC81 røret og GE 6201 røret som stod i fra før.

Vær klar over at Siemens ECC81 og E81CC er helt forskjellige rør og lyder ganske forskjellig. Og så har vi i tillegg alle årgangstypene.

GE 12AT7/6201: der har jeg kun black plate - faktisk et av de bedre black plates. Det bærer det fulle navn GE 6201 12AT7WA 3-mica.

28 Sep 2007
2.486
0
0
Jeg mente E81CC :) 50-talls, triple mica double getter support:)

GE 6201 røret mitt er triple mica grey plates.

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
Jeg mente E81CC :) 50-talls, triple mica double getter support:)

GE 6201 røret mitt er triple mica grey plates.

Ja selvfølgelig - det sees jo på bildene dine !

Kan det være at GE har kjøpt et parti Siemens-rør og re-branded ? Slike ting forekom jo. Men hva med utseendet - ligner de to rør hverandre ?

Eller så betyr det at GE også fremstilte et høykvalitets 12AT7 3-mica grey plate med lignende lyd. GE 5 Star-symbolet på rørene dine borger for kvalitet. Spennende det her ! USA 12AT7 var jo ellers ofte black plates.

Det ser ut til at det går to tynne metall-stenger som ekstra støtter innvendig på GE-rørene (bildet ditt) - de er typisk for GE, men ikke Siemens. Så dette er nok genuine GE 12AT7-rør.

Til sist - hvis dine Siemens E81CC er ubrukte (ekte NOS) trenger de en viss innspilling før de faller helt på plass lydmessig.

28 Sep 2007
2.486
0
0
Rørene har begge dobbel support opp til siste mica plata, men supportene ser litt annerledes ut.
Dessuten er getter ringen ganske forskjellig. På GE sitt, ser det ut som en D-formet getter med single support, men den siden som den ikke har support ligger å hviler på øverste mica platen. Getteren ser også ut som den er kobber/messing farget.
Så getteren er ganske annerledes altså. Men belegget dekker nesten hele, så meget vanskelig å skimte.

Men de grå platene ser ganske identiske ut.

Men er ikke disse nyere enn Siemens rørene? Trodde 5-star GE røra kom fra begynnelsen av 60-tallet jeg?

Rør er gøy:-D

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
Men de grå platene ser ganske identiske ut.

Men er ikke disse nyere enn Siemens rørene? Trodde 5-star GE røra kom fra begynnelsen av 60-tallet jeg?

Rør er gøy:-D

Det er nok genuine GE-rør ja.

Nei, 5 Star ble produsert på 50-tallet også.

19 Nov 2006
2.631
0
0
Hvorfor er det nesten aldri fjernkontroll til disse rørforsterkerne?! Hørtes jo meget lovende ut denne "engelen" , men er redd jeg kommer til gå meg ihjel for og justere volumet.:???:

Ble visst postet i feil tråd ,men pyttpytt.

28 Sep 2007
2.486
0
0
Kjøp deg et fjernkontroll-kit og installer selv;)
Det kommer jeg til å gjøre når lommeboka tillater det.