Generellt om strøm-, høyttaler- og signalkabler

9 Feb 2005
12.023
0
0
Med denne tråden ønsker jeg (og forhåpentligvis mange andre) å lære mere om kabler (uansett pris).

Hvis noen kan høre forskjell på en kabel fremfor en annen vil en blindtest effektivt bevise dette. Synsing er uinteressant.

Det jeg ønsker å vite er følgende:
1. Hvordan kan nettstrøm eller strømkabel påvirke lyden, og hvordan kan en eventuelt bøte på dette?
2. Høyttalerkabler må dimensjoneres ifht resistanse, kapistanse og induktanse. Hvordan, og hva påvirker lyden mest?
3. Signalkabler må vel også dimensjoneres avhengig av oppgave. Hva er viktig her, og hva er mulige konsekvenser av dårlige signalkabler?

Det er mange som spør om dette på forumet, og da er det fint om svaret finnes et sted i feks. denne tråden. Det hadde derfor vært fint om skittkasting og generell synsing hadde funnet veien til andre tråder enn denne.

Hvis noen har linker til seriøse web-sider med informasjon om temaet er det veldig interessant.

9 Feb 2005
12.023
0
0
Jeg vet ikke hvor seriøs linken er, men her er den:
http://www.rwonline.com/reference-room/wired-4-sound/rwf-lampen-July18.shtml

Her står det litt om høyttalerkabler, men det blir kun henvist til en anonym blindtest. Jeg fant og en annen link (som aldeles ikke støtter min religiøse overbevisning), men der var problemet det samme. Det ble henvist til blindtest men knappest noe som beviste noe om helst:
http://cygnus.ipal.org/mirror/www.passlabs.com/spkrcabl.htm

En hvilken som helst link til noe som ligner på bevis er svært velkomment i denne tråden. :)

9 Jun 2004
5.404
12
38
49
Oslo
Endelig er tråden her Petter....Da håper jeg det kan komme mange artige og lærerike innlegg som belyser problemene, og ikke alt bare henvises til de samme testene av hva signaler som går gjennom en kabel og noen prøver å overbevise att det kan høres forskjell.

Når det gjelder høytalerkabel:

Ut ifra være diskusjoner før mener du (Petter) att det ikke er mulig å høre forskjell på kabler og alt låter helt likt. Men jeg mener att lyden kan endre seg ved å endre kabler...er vi enige om det?
Dette forutsatt att utstyret(elektronikk og høytalere)som brukes har ett bra kvalitets nivå.

harol

0
17 Des 2003
2.517
0
36
Stavanger
Her er en artikkel om bi-wiring for de som er interessert. For ett par år siden var rådet jeg alltid fikk at bi-wiring var MYE bedre. Etter litt research på nettet droppet jeg det:

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/biwire/Page3.html

Leste også en annen artikkel som jeg ikke finner igjen. Men det var en avhandling om den teoretiske forskjellen med å bi-wire. Konklusjonen var at det var en liten teoretisk forskjell, men at det var umulig for det menneskelige øret å høre.

Wodger

0
1 Mar 2004
874
0
16
Gode linker, folkens.

Blindtesten som det blir referert i RW Online viser jo om ikke annet at psykiske aspekter kan virke inn på hvordan vi oppfatter lyden og at vi bør ta det som sies og skrives om forskjeller mellom (dyre og mindre dyre) kabler med en klype salt. På den annen side gir den ingen informasjon som kan tolkes hverken den ene eller andre veien i forhold til spørsmålet om det finnes forskjell mellom kabler.

Imidlertid peker den på to punkter som bør være oppfylt for en "god" blindtest:

1) Deltakerne bør ikke på forhånd få vite hvilke kabler de skal lytte til (ideelt sett burde de kanskje heller ikke vite at det er kablene som er den kritiske komponenten de skal avgjøre forskjell på?) Dette kan evt. bli avslørt et stykke ut i testen for om mulig å finne ut i hvilken grad det påvirker deltakerne å vite hva de tester.

2) Deltakerne bør ikke kunne kommunisere med hverandre under testen. Ideelt sett bør hver deltaker gjennomføre testen alene og uavhengig av de andre deltakerne.

Ellers vil jeg tilføye at selv vitenskapelig utførte blindtester vil ha usikkerhetsmomenter, uten at det dermed er sagt at de er ubrukelige.

9 Feb 2005
12.023
0
0
tralltrall skrev:
Når det gjelder høytalerkabel:

Ut ifra være diskusjoner før mener du (Petter) att det ikke er mulig å høre forskjell på kabler og alt låter helt likt. Men jeg mener att lyden kan endre seg ved å endre kabler...er vi enige om det?
Dette forutsatt att utstyret(elektronikk og høytalere)som brukes har ett bra kvalitets nivå.

Enige og enige fru Blom! :D Jeg mener at det ikke er bevist gjennom blindtester ennå at lyden endrer seg fra en kabel til en annen. Hadde jeg vært 100% sikker hadde jeg ikke startet tråden!

Jeg er nysgjerrig på hvor "billig" kabel jeg faktisk kan handle før lyden blir ødelagt! Eneste måten å finne ut av det på er å sette seg inn i hvordan kabelen må dimensjoneres ifht lengde og det du skal ha igjennom den, og hvordan den må skjermes for å unngå støy på den.

29 Des 2004
4.836
0
0
Jeg vet ikke om nettkabler(strømkabler fra vegg til anlegg) kan forbedre lyden/bildet, for jeg har aldri prøvd(bortsett fra nettfilter), men ifølge det jeg har lest og også teorisert for meg selv, kan det kanskje ha en positiv effekt av to mulige grunner:

1) Selv om strømkabelen sikkert er flere hundre meter med diverse skjøter osv. før den når veggen i stua, er det vel fort ganske mye elektrisk/elektronisk utstyr den skal forbi når den endelig når stua. Altså fra veggen til anlegget vil det kunne være mye påvirking utenfra på kabelen. Som kanskje kan påvirke lyden i anlegget. Hvis den er skjermet for dette, vil den ikke 'ta det med seg' til forsterkeren etc.

2) Det kan i samme slengen også tenkes at strømkabelen fra veggen til anlegget også sprer uønskede ting til høyttaler- og signalkabler på sin vei. Derfor kan kanskje en godt skjermet strømkabel fra vegg til anlegg med lite "utslipp" kunne virke positivt på lyden. F.eks. Supra's strømkabler.

Altså kan bl.a. skjerming av nettkabelen fungere ved påvirkning fra utstyr i stua, og på "utslipp" fra kabelen til stereoutstyret.

Samme gjelder i så fall for antennekabler fra vegg til stereoanlegg: Siden signalet har gått flere kilometer med kabel før det når veggen, skulle ikke en bra og skjermet kabel ha mye å si fra vegg til anlegg, men jeg personlig mener jeg ser forbedring i bildet på de billigste kablene til de litt dyrere(ikke 'verre' enn Tech+Link). Nå har jeg riktignok også montert galvanisk skille på den kabelen, men.... Mye roligere og generellt bedre bilde nå enn før.

Uansett - dette var bare mine fabuleringer basert på mulige tekniske årsaker, som ikke nødvendigvis har noe å si i virkelighetens verden. Mulig man må ha mange meter med strømkabel i stua før det kan gi utslag på lyden f.eks.

9 Jun 2004
5.404
12
38
49
Oslo
Jeg fant frem en test på høytalerkabler fra Fidelity 10.
Hjemmesiden er under konstruksjon så vet ikke om den ligger på nettet. Jeg synes ihvertfall det er mye int. å lese. Spesielt i hva konklusjoner de har, og hvordan de hører og beskriver forskjellene. Tenker da ikke på att det må være bra, men att de hører forskjell på kabler.

En av kablene som testes er Audience AU 24, de sier det er den tynneste kabelen de vet om til mere enn 20 kroner(den er ikke tykk for å si det sånn), dette vil jo si att dimensjoneringen av kabler betyr lite(siden det har vært mye snakk om dette). Da må jeg også si att den kabelen ble kåret til den beste.

I den samme testen ble Biltema kabel brukt, den koster jo som forventet ikke så mye iforhold. Denne kablene vil sikkert fungere bra nok for mange. Det kommer jo helt ann på hva som står mellom kablene, og musikk interessen til de som hører på.
Om total summen på elektonikken og høytalerene på ett anlegg var 20.000 hadde jeg jo aldri kjøpt en høytalerkabel til 10.000. Da er det sikkert mere og hente andre steder, men selv ved den prisen tror jeg det kan være alternativer som kan brukes istedenfor i dette tilfellet biltema.

Jeg skjønner heller ikke helt det du mener att det aldri er bevist i blindtester att lyden endrer seg. Mener du da att en skal kjenne igjen en kabel når den blir koblet på kontra andre, om det er poenget er jeg med på att det er meget vanskelig, men att man hører forskjell på f.eks biltema, som er mer enn nok skjerma, og tjukk nok så det holder, mot en annen kabel som noen mener er en bra hifi kabel er jeg overbevist om. Man kan da beskrive det man hører og inntrykket man får, man skal ikke gjette hvem som er hvem kabler, kun høre om det er noe forskjell.

Dette må det da være noen på forumet som har testet dette, eller bruker alle lampettledninger og biltema kabler og er fornøyd med det????

9 Mar 2003
15.104
0
0
48
www.hooters.com
Jeg har ikke noe high-end anlegg, men passerer vel 50k hvis man bare ser på stereo oppsettet, så jeg mener kvaliteten bør være god nok til å vurdere om det er relvant forskjell på høyttalerkabler.

Nylig byttet jeg ut mine billige(gratise) høyttalerkabler til ett par på ca 4000,- som var minst 4 ganger så tykk.

Selv samboeren mente det var stor forskjell fra tidligere kabler. Hun syns de var mye penere og det ble ikke så mye rot. Lydmessig så klarer jeg ikke å finne den minste forskjell.

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
husker den testen. mye "huff!" og "grøss!" om Biltemakabelen..
kommer ikke over hvor interessant det hadde vært å gjenta den testen som blindtest, samme deltakere. (altså med formål å skille kablene fra hverandre)

9 Mar 2003
15.104
0
0
48
www.hooters.com
Burre skrev:
husker den testen. mye "huff!" og "grøss!" om Biltemakabelen..
kommer ikke over hvor interessant det hadde vært å gjenta den testen som blindtest, samme deltakere. (altså med formål å skille kablene fra hverandre)

Enig. Skulle likt å fått noen til å blindteste dette.

Var det ikke noen som utlovde en stor belønning hvis man hørte forskjell på kabler? Mente det var en person på nettet som utfordet forståsegpåere til dette.

9 Jun 2004
5.404
12
38
49
Oslo
Nylig byttet jeg ut mine billige(gratise) høyttalerkabler til ett par på ca 4000,- som var minst 4 ganger så tykk.

Selv samboeren mente det var stor forskjell fra tidligere kabler. Hun syns de var mye penere og det ble ikke så mye rot. Lydmessig så klarer jeg ikke å finne den minste forskjell.

Hvorfor bytta du da? Om du ikke hører noe forskjell?

9 Feb 2005
12.023
0
0
tralltrall: I en blindtest tester du 2 kabler A og B, med en referansekabel X som er enten A eller B. Testpersonen skal så lytte så lenge det er nødvendig på A og B mot referansekabelen X og notere seg inntrykket.

Etterpå vil det klart komme frem om testpersonen har identifisert noen kabel i det heletatt.

Var testen du refererte til i Fidelity en blindtest? Kan du forstå at jeg er skeptisk til tester av kabel hvor testpersonene i utgangspunktet er forutinntatt i at en kabel er forskjellig fra en annen og sannsynligvis lar seg farge av prisen/utseende/ryktet på kabelen?

9 Mar 2003
15.104
0
0
48
www.hooters.com
tralltrall skrev:

Hvorfor bytta du da? Om du ikke hører noe forskjell?

Fordi jeg ikke takler at andre har så mye dyrere utstyr. Er vel mest opptatt av hva andre syns om utstyret enn hva jeg selv syns. Hvis noen syns jeg f.eks hadde billige høyttalere så ville jeg byttet. Var noen som kommenterte at jeg hadde billig lisser og dermed måtte jeg bytte. Jeg kommer til å bytte på bakhøyttalerne når jeg flytter til Oslo, men jeg gidder ikke nå da jeg ikke vet hvor lang kabel jeg trenger. Litt dumt å bruke 5-6k på kabler som blir for korte.

9 Feb 2005
12.023
0
0
John P. skrev:
1) Selv om strømkabelen sikkert er flere hundre meter med diverse skjøter osv. før den når veggen i stua, er det vel fort ganske mye elektrisk/elektronisk utstyr den skal forbi når den endelig når stua. Altså fra veggen til anlegget vil det kunne være mye påvirking utenfra på kabelen. Som kanskje kan påvirke lyden i anlegget. Hvis den er skjermet for dette, vil den ikke 'ta det med seg' til forsterkeren etc.

2) Det kan i samme slengen også tenkes at strømkabelen fra veggen til anlegget også sprer uønskede ting til høyttaler- og signalkabler på sin vei. Derfor kan kanskje en godt skjermet strømkabel fra vegg til anlegg med lite "utslipp" kunne virke positivt på lyden. F.eks. Supra's strømkabler..

Den støyen som følger med i strømmen blir da borte i strømforsyningens transformering av strømmen? Unntatt i billige forsterkere med tilsvarende billige strømforsyninger da! Skal det være noe som påvirker lyden så må det i tilfelle være strømforsyningen selv? Hvis det skal være noe i dette med strømkabler syns jeg det er rart at ikke flere forsterkere kommer med separate strømforsyninger.

Fra en kabel som ligger sånn passe rett frem er strålingen svært lav. Du skal ha ganske voldsomme bøyninger/spoler før strålingen er av en slik karakter at den kan farge lyden i høyttalerkabler rett i nærheten.

9 Jun 2004
5.404
12
38
49
Oslo
Var testen du refererte til i Fidelity en blindtest? Kan du forstå at jeg er skeptisk til tester av kabel hvor testpersonene i utgangspunktet er forutinntatt i at en kabel er forskjellig fra en annen og sannsynligvis lar seg farge av prisen/utseende/ryktet på kabelen?

Jeg tviler på om det var en blindtest, de skulle jo heller ikke kåre noen vinnere. Det jeg poengterte var att de hadde noe å si om kabler.
Men den kabelen de synes låt best var den styggeste, og en kabel de aldri hadde hørt om før, de sammenlignet den med skolisser. :)

Men jeg forstår dine synspunkter på hvordan mennesker kan bli påvirket.

9 Jun 2004
5.404
12
38
49
Oslo
Fordi jeg ikke takler at andre har så mye dyrere utstyr. Er vel mest opptatt av hva andre syns om utstyret enn hva jeg selv syns. Hvis noen syns jeg f.eks hadde billige høyttalere så ville jeg byttet. Var noen som kommenterte at jeg hadde billig lisser og dermed måtte jeg bytte. Jeg kommer til å bytte på bakhøyttalerne når jeg flytter til Oslo, men jeg gidder ikke nå da jeg ikke vet hvor lang kabel jeg trenger. Litt dumt å bruke 5-6k på kabler som blir for korte.

Jaja det hørtes ut som en bra oppgradering, får håpe noen andre hører noe da. Om jeg bytter ut noe av mitt utstyr er det ihvertfall forde jeg synes det blir en forbedring. Det er tross alt jeg som skal høre på det.

Ps: det kan hende att høytalerene dine er litt billige..hehe

29 Des 2004
4.836
0
0
pnerbye skrev:
Den støyen som følger med i strømmen blir da borte i strømforsyningens transformering av strømmen? Unntatt i billige forsterkere med tilsvarende billige strømforsyninger da! Skal det være noe som påvirker lyden så må det i tilfelle være strømforsyningen selv? Hvis det skal være noe i dette med strømkabler syns jeg det er rart at ikke flere forsterkere kommer med separate strømforsyninger.

Fra en kabel som ligger sånn passe rett frem er strålingen svært lav. Du skal ha ganske voldsomme bøyninger/spoler før strålingen er av en slik karakter at den kan farge lyden i høyttalerkabler rett i nærheten.

Nei, jeg har ingen grunn til å være uenig i det du sier; som sagt var det jeg skrev bare basert på ting jeg har lest og løse 'teorier' på hvordan det muligens kan virke. Jeg har hverken personlige erfaringer(selv om jeg har lurt på å kjøe LoRad kabler, men det har litt med praktiske løsninger å gjøre også) eller teknisk utdannelse til å uttale meg bombastisk i noen retning.

9 Feb 2005
12.023
0
0
Noen med kjennskap til signalkabler her?

Jeg kan omtrent ingenting om analoge signaler fra pre-out, og lurer på hvordan dette signalet er. Må volumet justeres fra ekstern forsterker? Jeg mener; er signalet på pre-out konstant?

Jeg mener med dette å finne mere ut om hvordan en signalkabel bør dimensjoneres og skjermes.