Garasjeloft Kino Byggetråd!

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
Lager en liten innholdsfortegnelse, slik at det blir lettere og gå igjennom tråden.

Innholdsfortegnelse:

1. Planleggning av tak-konstruksjon i kinoen. fra post 9->
  2. Lydbøyler og gips i taket i garasjen. fra post 29->
  3. Gulvkonstruksjon i kinoen. post 33
  4. Isolering av rommet. fra post 54-> http://avforum.no/forum/av-rom-kons...-byggetrad-all-glava-borte-4.html#post1616350 Post 70-> Post 257->
  5. Fundering på ht plassering fra Post 65-> Post 95-> Post 123 ->
  6. K-Rør trekking. Post 168 -> Post 211 -> Post 225 ->
  7. Elektrikker arbeid. Post 186-> Post 197 -> Post 210 ->
  8. Ventilasjons arbeid. Post 66-> Post 73-> Post 87-> Post 103-> Oppdaget feil
  9. Auralex Resilient Channel. Post 143 -> Post 256 ->
  10. Plastring og utforings arbeid. Post 151 ->
  11. Delevegg mellom gang og kino. Post 226->
  12. Kasser bak El. punkter. Post 231->
  13. Garasjen. Post 269 ->
  14. Gips montering. Post 277->
  15. Gips sparkling og fuge arbeider. Post 301->
  16. Auralex ShetBlok Plus Sound Barrier. Post 306 ->
  17. GreenGlue arbeid. Post 310
  18. Plating av gangen. Post 310 -316

Slik ser rommet ut nå:

DSC07176.jpg

Opprinnlig første post: Da er jeg på start streken til og starte bygging av dedikert kino! :mrgreen:

Dette er noe jeg har gledet meg til i flere år, og når vi i fjor våres begynte byggingen av vårt første hus var kino i planene hele tiden. Men jeg fikk dessverre ikke trumfet igjennom eget kinorom i huset, derfor blir det nå kino i loft etasjen på garasjen som nå er under oppføring.

Litt rask presentasjon først, jeg er en mann på 25 år, Har jobbet tidligere som biloppretter men har i de siste årene drevet med bilsalg hos en merke forhandler i indre Østfold, å jeg selger verdens beste merke. Dere skjønner vell hvilket jeg mener så det er unødvendig og nevne hvilket...:wink:
Etter og ha drevet med husbygging nå i over 1.5 år så er det bare til sin rett at det blir kinoen sin tur! Og dette er madammen fullt innforstått med, selv om ho ikke nødvendigvis deler min interesse for lyd og bilde.
Jeg har egentlig ikke den store erfaringen innen bygging, men med litt veiledning av en snill svigerfar og litt hjelp fra dere så skal vi få til dette! :)

Jeg har sømfart alle byggetråder som har kommet over det siste 2 åra, så inspirasjonen er det ingen ting og si på! Ønsker og trekke frem noen spesielle tråder ønsker da og nevne tråden til ”Kokken”, ”Bergli”, ”TomRon”, ”Tols1”,og selvfølgelig ”RuneW”. og i det siste har jeg også fulgt den godt dokumenterte tråden til ”Alkar”. Her er det helst sikkert flere som skulle vært nevnt, men kom ikke på flere i farta.

Jeg kommer til og komme med mer informasjon seinere, samt bilder og mål på rommet. Jeg skal også prøve og få tegnet noe i ”Sketchup”.

Det som bekymrer meg mest med en garasjeloft kino er 2 ting, det ene er lydisolasjon og det andre er takhøyde med skråtak. Så jeg må lage konstruksjoner som bygger minst mulig ut men som allikevel isolerer mye! Altså jeg vil ha i pose og sekk! ;)
Men nå først må jeg konsentrere meg om og lage Gulv i 2 etasje og tak i garasjen, dette fordi jeg skal lage taket i garasjen før snekker`n skal sette inn garasjeport og skinner til porten. Dette kom litt brått på fordi planen var egentlig og legge taket etter at snekkerne var ferdig med garasjen. jeg er langt ifra en snekker selv, har aldri laget noe i nærheten av en slik konstruksjon, så dette kan bli spennende..

For og få taket ferdig til snekkerne så har jeg bedt inn til dugnad fk. Søndag. Jeg må derfor snart få bestilt inn varer... :)
Garasjen er laget med vanlig std. Takstoler, det jeg tenkte og gjøre først med taket etter tips fra snekker`n var og først legge vindtett papp, deretter og lekte ned med 22x48 stender, og så igjen legge 2 lag med gips. Har også lurt på ett lag lydtrinnplater så gips? Men usikker på om de hjelper når lydtrinn er i taket?

Neste utfordring da blir jo hva slags isolasjon bør man velge i gulvet? Har hørt at Rockwool er tyngere og har derfor bedre dempe effekt?

Deretter så blir det jo gulv i kinorommet, har jo lest meg frem til at man bør legge ”flytende gulv” for og ”frigjøre” gulvet fra konstruksjonen, men er redd for at det bygger for mye opp og dermed minsker takhøyden ytterligere? Kom gjerne med innspill! Og hva bør man gjøre med gulvet, snekkerne skal legge gulvspoon men bør jeg feks legge andre plater over eller under? Tilslutt skal jeg ha vegg til vegg teppe eller teppefliser øverst.

Håper dere kommer med noen gode innspill, Jeg er veldig usikker på mye av dette! :)

Stian

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Hey, velkommen inn i byggebransjen :)

Bor du veldig tett på naboene? Jeg har rett og slett liten peiling på hva som gir best lydisolering i en garasje, men vil jo tippe at de samme fysiske lovene gjelder der som innendørs. Så dobbel gips i taket og flytende gulv bør jo hjelpe en god del.

Hvis du har mulighet rent plassmessig kunne du jo legge dobbelt tak: tenker på at du kanskje kan isolere yttertaket og legge et ekstra bjelkelag som du skrur fast gipsen i. Ble litt klønete forklart, men hvis du fulgte med i tråden min (og Runes), så la vi bjelkelagene slik at gipsen ikke kommer i kontakt med det som hos oss er gulvbjelkene til rommet over, det ble altså et flytende tak.
Som sagt, klønete forklart :oops:

Og du kan jo gjøre det samme med veggene for så vidt, slik at gipsplatene ikke er i kontakt med reisverket som utgjør ytterveggen.

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
tols1 skrev:
Hey, velkommen inn i byggebransjen :)

Bor du veldig tett på naboene? Jeg har rett og slett liten peiling på hva som gir best lydisolering i en garasje, men vil jo tippe at de samme fysiske lovene gjelder der som innendørs. Så dobbel gips i taket og flytende gulv bør jo hjelpe en god del.

Hvis du har mulighet rent plassmessig kunne du jo legge dobbelt tak: tenker på at du kanskje kan isolere yttertaket og legge et ekstra bjelkelag som du skrur fast gipsen i. Ble litt klønete forklart, men hvis du fulgte med i tråden min (og Runes), så la vi bjelkelagene slik at gipsen ikke kommer i kontakt med det som hos oss er gulvbjelkene til rommet over, det ble altså et flytende tak.
Som sagt, klønete forklart :oops:

Og du kan jo gjøre det samme med veggene for så vidt, slik at gipsplatene ikke er i kontakt med reisverket som utgjør ytterveggen.

Tror jeg skjønner hva du mener, men er redd for takhøyden min :???:
er jo greit på midten der men er mer bekymret utover sidene, at det blir for lavt og sitte der. men som sagt er veldig usikker..

har ikke vært oppe i garasjen og fysisk målt men snekkern sa det skulle bli ca 210-215 på midten, og at garasjen er en ca 330 bred,

men taket i kinoen får bli neste diskusjon, det det haster mest med nå er gulvet i kinoen, eller taket i garasjen om du vil... :wink:

stian

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
Da har jeg trosset kulla og vært ute og målt og tatt litt bilder.. :oops:

Oversiktsbilde.jpg

Ett bilde fra gårdsplassen, brukte bilene våres som belysning.. :)

Garasjeloftmedml-1.jpg

Har her målt ut til takstolene, bare for og få ett bilde av hvordan ting er nå.. lengden på garasjen er 8.2m

Stian

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
Ja her er det jo ikke plass til all verdens krumspring med ekstra bjelkelag osv men definitivt plass til en fin kino :)

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
plassen begrenser seg veldig, men det er nå det rommet jeg har og forholde meg til! så skal nok få til noe her også! :)

Tror ikke jeg har mulighet til og lekte ned taket og frigjøre det fra resten, har kanskje mulighet til og gjøre det med veggene, men vil det da ha noe hensikt?
lyden tar vell den enkleste veien...

Er det noen som har noen komentarer ang gulvet i kinoen? kan jeg bruke først gulvspon,så Vicoustic Isolation Iso Under Floor matter, så lydtrinnplater, så en type trefinèr plate og teppe på toppen?

Og ang Taket nede i garasjen, holder det med 2 lag gips?

stian

kjelli

0
29 Apr 2003
3.983
3
38
Har du sjekket krav i tillfelle brann? Jeg ville nå ha gjort det så brannsikkert som mulig i garasjen.

Med brann i tankene så kanskje det egner seg bedre med golvgips plater? jeg er ikke sikker men kaster ut noen tanker her :) Du må sjekke hvilke krav som gjelder og deretter gå inn på rockwool eller glava sine sider som har begge illustrasjoner som viser oppbygging av all verdens løsninger for gulv,tak og vegger og hvilke brannklasse de løsningene oppfyller.

Ang størrelsen så er dette nok til at du kan lage deg en kjempekoselig kino. Gode muligheter til å lage rom som utstyr ol står i. IKKE glem ventilasjon. Da her kommer det til å bli varmt om sommeren uten.

K

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
Godt poeng!
Har egentlig ikke tenkt så mye på brann sikkerhet.

men har lest litt på Rockwool sine sider, og da tror jeg at jeg har tentk og gjøre det riktig, vis det ikke er egene regler for garasje? :-?

1167_200x112.jpg

Bærende og brannskillende etasjeskillere:
B30 (REI 30) Enkelt trebjelkelag
Basiskonstruksjon med 30 min. brannmotstand som kan bygges ut avhengig av ønsket lydkrav.
1.Gulv
2.Trebjelker i dimensjoner iht tabell
3.Rockwool Flexi A-plate med tykkelse lik bjelkehøyde
4.Trelekter 23x48 mm cc 400 mm
5.13 mm gipsplate

og her har jeg da tentk og bruke dobbelt lag med gips itillegg..

Informasjon er funnet på Rockwool sine sider

Må bli riktig dette da eller? :confused:

stian

kjelli

0
29 Apr 2003
3.983
3
38
Følger du de retningslinjene tror jeg du er på rette siden :)

Det ser bra ut. viktig å tette alle sprekker ol med egnet fugemasse i taket i garasjen, varmen stiger opp og den minste spalte mellom vegg og tak vil gi deg mindre tid på å rømme / redusere skadene osv osv. Tett godt så er du på den trygge siden. En personlig anbefaling er å bruke rockwool og ikke glava i hulrommet.

Har du plass kan du vurdere lydbøyler i taket i garasjen og. Vil ikke ta så mye mer av høyden, men vil hjelpe godt på lydlekkasje fra garasjen og opp, samt ned.

Flott garasje forresten. :)

K

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
Jeg snakket med min bygg leverandør nå og han også anbefalte lydbøyler,

Har sjekket litt mer opp i dette nå og den type lydbøyler som er mest aktuelle bygger totalt med lekter og dobbelt lag med gips 8.7cm og det syntes jeg ikke var så galt.

Leverandøren min anbefalte også og bruke brann acryl i alle sprekker, men han mener vell da ut mot veggen? ikke i alle skjøter? for skjøtene vil jo bli overlappet med det andre laget med gips?

Beklager at jeg graver og spørr så mye, men er veldig usikker, og ønsker jo og gjøre det ordentlig med en gang.

Sender med vedlegg fra glava, jeg tenker da og bruke "Type D" bøyler

Stian

Vedlegg

• ProdDok_862_1.pdf
    87,1 KB · Sett: 146

kjelli

0
29 Apr 2003
3.983
3
38
dwdbard skrev:
Jeg snakket med min bygg leverandør nå og han også anbefalte lydbøyler,

Har sjekket litt mer opp i dette nå og den type lydbøyler som er mest aktuelle bygger totalt med lekter og dobbelt lag med gips 8.7cm og det syntes jeg ikke var så galt.

Leverandøren min anbefalte også og bruke brann acryl i alle sprekker, men han mener vell da ut mot veggen? ikke i alle skjøter? for skjøtene vil jo bli overlappet med det andre laget med gips?

Beklager at jeg graver og spørr så mye, men er veldig usikker, og ønsker jo og gjøre det ordentlig med en gang.

Sender med vedlegg fra glava, jeg tenker da og bruke "Type D" bøyler

Stian

Skal du gjøre det best mulig bruker du brann akryl i alle sprekker. Selv om du har to lag gips (der sprekken er har du i praksis bare ett lag gips).
Lekter og gips må du ha uansett, så det blir ikke så mange ekstra cm du mister med lydbøyler.

Er vel type B som egner seg best? Type D er hvis du allerede har tak oppe (støpt dekke/ettermontering ol.)
Type B festes i siden på bjelkelaget.
K

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
kjelli skrev:
Er vel type B som egner seg best? Type D er hvis du allerede har tak oppe (støpt dekke/ettermontering ol.)
Type B festes i siden på bjelkelaget.
K

Snekkern min ønsket at jeg skulle bruke en type vindtett papp opp mot takstolen. derfor type D for da er slipper jeg og lage hull i pappen.

jeg har aldri isolert noe som helst i hele mitt liv så jeg følger bare andres råd.. 8)

stian

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
alkar skrev:
Så kult prosjekt!!!! :) Gleder meg virkelig til å følge med nå, kamerat!

Hei Hei! har ikke funnet så mange garasje loft kino her på forumet så det er vell ikke så mange ta oss som er så gale og prøver.. :mrgreen:

Jeg skal prøve og oppdatere så mye jeg kan med bilder og info.. men er redd for at jeg ikke klarer så rask fremgang som det var i tråden din! :wink:

Jeg tenker som så at vis jeg klarer og lage en godt dokumentert tråd, og bra med bilder får jeg mange tilhengere. og dermed får mange jeg kan tyne for informasjon og kunskap!! :twisted:

Stian

alkar

0
25 Jan 2010
3.330
0
0
Jeg tror du kan få ekstremt mye glede av å flytte det hele ut av huset så lenge du sørger for ventilasjon, lydisolering og varme. :) Fremgangen i tråden min gikk jo fort siden jeg ikke kunne rive rommet til bunns og starte fra scratch, men klager ikke og vi bruker jo rommet en god del. Hyggelig at du fulgte den! Masse bilder er kult for oss som leser, og gode råd sitter løst! ;) Lykke til a, kamerat! Det er et modig prosjekt du begir deg ut på!

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
Jeg også tror det er en stor fordel og få det ut av huset med tanke på lyd.. det jeg er litt redd for er lyd utenfor garasjen. så derfor prøver jeg og lydisolere så godt som mulig uten at det går merkverdig utover takhøyde.

Ventilasjon er en selvfølge når man har et så lite rom. :) og det blir jo helt utelukket og lufte under fremvisning av film, for da spiller jeg jo for hele nabolaget! jeg tenker og sette opp 2 kanaler, en med ny luft inn en annen med luft ut. jeg kommer ikke til og koste på meg noe varme gjennvinner, men lurer litt på og sende den "gamle luften" ned i garasjen, slik at det gir noe varme ned dit? Jeg funderer på forskjellige løsninger men det tror jeg at jeg må komme tilbake til seinere da jeg nå må fokusere på gulvet :-?

Når det gjelder varme så vurderte jeg en varmepumpe Luft/Luft, men etter og ha snakket med rørleggern så ble vi enig om at det blir litt overkill i ett så lite rom. derfor setter jeg nok bare opp ett par panel ovner, er jo ikke mye effekt som trengs for og varme opp det rommet.

Stian

alkar

0
25 Jan 2010
3.330
0
0
Hva med å legge varmematter i gulvet a? Det varmer jo veldig jevnt i hele rommet, og så bygger det ikke så voldsomt heller. :)

27 Aug 2008
1.672
0
36
Mysen
alkar skrev:
Hva med å legge varmematter i gulvet a? Det varmer jo veldig jevnt i hele rommet, og så bygger det ikke så voldsomt heller. :)

Har lite kjennskap til de varme mattene du nevner. men fordelene med og ha panel ovner istedet er jo at da kan man ha nattsenkning, og rommet vil raskt bli varmt igjen.. ser jo i hovedhuset så har vi vannbåren varme, og det gir en utrolig god og jevn varme, men der tar det jo lang tid før det skjer noen store temeratur endringer. men klart de er jo murt ned i betongen så er jo mye som skal varmes opp.. blir vell anderledes på et tregulv..

Stian