Gammelt Pioneer surround-anlegg sliter med å ta i mot digitalt signal

15 Feb 2010
3
0
1
Jeg har et Pioneer-anlegg (forsterker og basskasse i samme boks + 5 høyttalere) som plutselig fikk problemer med å ta i mot lydsignal gjennom optisk inngang.

Det merkelige er at lyden er god og det fungerer, men at når jeg skrur anlegget (eller kilden til lyden) av, så sliter anlegget med å ta i mot kontakten. Fra jeg skrur på kilden (f.eks. TV) og selve anlegget, til de to enhetene "finner hverandre" og lyden kommer, kan det gå alt fra 6 minutter, til flere timer. Første gang jeg opplevde det, tok det få minutter. Deretter tok det stadig lengre tid. Nå har anlegget vært skrudd av i ett års tid, da fikk jeg lyd på kun 6 minutter igjen. Tre dager senere, tok det 33 minutter.

Når lyden først er på, fungerer det fint, selv om jeg bytter inngang på TV'en e.l. Skrur jeg av TV'en eller anlegget, så oppstår problemet igjen.

Jeg har testet følgende:
Byttet optisk kabel.
Blåst på optisk inngang for å sjekke om det var noe rusk inni der.
Testet begge de optiske inngangene.
Byttet kilde (direkte fra en PS4)
Sendt analogt signal (rød/hvit til minijack) inn i anlegget, noe som virker uten problemer.
Demontert anlegget og renset det for støv og satt det sammen igjen.

Noen har sagt at forsinkelsen kanskje skyldes dårlig kondensator, men utover at jeg veit at kondensatorene er de små "siloene" på kretskortene, er jeg ikke i stand til å verken bytte eller vurdere hvilken som skal byttes.

Legger ved noen bilder av innsiden rett ved optisk inngang.

Noen som har forslag til fremgangsmåte for å fikse dette? Eller må jeg bare få meg ny forsterker?

(P.S: Sorry for flaut brukernavn. Tror jeg lagde det for over 10 år sida)

Vedlegg

• 20230903_132846.jpg
    20230903_132846.jpg
    572,6 KB · Sett: 12
  • 20230903_132851.jpg
    20230903_132851.jpg
    581,8 KB · Sett: 11
  • 20230903_132854.jpg
    20230903_132854.jpg
    859,4 KB · Sett: 11

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Jeg har et Pioneer-anlegg (forsterker og basskasse i samme boks + 5 høyttalere) som plutselig fikk problemer med å ta i mot lydsignal gjennom optisk inngang.

Det merkelige er at lyden er god og det fungerer, men at når jeg skrur anlegget (eller kilden til lyden) av, så sliter anlegget med å ta i mot kontakten. Fra jeg skrur på kilden (f.eks. TV) og selve anlegget, til de to enhetene "finner hverandre" og lyden kommer, kan det gå alt fra 6 minutter, til flere timer. Første gang jeg opplevde det, tok det få minutter. Deretter tok det stadig lengre tid. Nå har anlegget vært skrudd av i ett års tid, da fikk jeg lyd på kun 6 minutter igjen. Tre dager senere, tok det 33 minutter.

Når lyden først er på, fungerer det fint, selv om jeg bytter inngang på TV'en e.l. Skrur jeg av TV'en eller anlegget, så oppstår problemet igjen.

Jeg har testet følgende:
Byttet optisk kabel.
Blåst på optisk inngang for å sjekke om det var noe rusk inni der.
Testet begge de optiske inngangene.
Byttet kilde (direkte fra en PS4)
Sendt analogt signal (rød/hvit til minijack) inn i anlegget, noe som virker uten problemer.
Demontert anlegget og renset det for støv og satt det sammen igjen.

Noen har sagt at forsinkelsen kanskje skyldes dårlig kondensator, men utover at jeg veit at kondensatorene er de små "siloene" på kretskortene, er jeg ikke i stand til å verken bytte eller vurdere hvilken som skal byttes.

Legger ved noen bilder av innsiden rett ved optisk inngang.

Noen som har forslag til fremgangsmåte for å fikse dette? Eller må jeg bare få meg ny forsterker?

(P.S: Sorry for flaut brukernavn. Tror jeg lagde det for over 10 år sida)
Har du flere optiske innganger?

15 Feb 2010
3
0
1
Kilden er en Samsung-TV. Det har fungert fint lenge, før det slutta å funke.
Har som nevnt over også testa med å sende direkte fra en PS4

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Kilden er en Samsung-TV. Det har fungert fint lenge, før det slutta å funke.
Har som nevnt over også testa med å sende direkte fra en PS4
Kan det ha vært Tordenvær eller noe? Kanskje sjekke om et service verksted kan se på den.

Om det ikke funker fra Ps4 også så må det vel være noe galt med forsterkeren.

Ofte er det mulig å få et overslag.