gammel hdmi?

29 Sep 2011
481
0
16
september 2015 kjøpte jeg fire dyre supra hdmi kabler. er vel 2,0.

kjøpt fra elkjøp idag nvidia for å strømme 4k netflix mm.

er det noen vits å kjøpe nye kabler?

tvn min er en Samsung UE65JU7005. den må jeg få oppgradert til høsten...

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Nei, det skal ikke være nødvendig å kjøpe nye kabler.
Korte Supra kabler skal fint takle full båndbredde (18Gbps). Netflix 4K er heller ikke i nærheten av dette, da det er relativt kraftig komprimert i forhold til UHD bluray.

clasm

0
16 Okt 2005
2.376
1
38
Nei, det skal ikke være nødvendig å kjøpe nye kabler.
Korte Supra kabler skal fint takle full båndbredde (18Gbps). Netflix 4K er heller ikke i nærheten av dette, da det er relativt kraftig komprimert i forhold til UHD bluray.

Men kompresjonen du her snakker om har egentlig ikke noe direkte si i HDMI-sammenheng. Når videoen er dekodet, blir det oppløsningen, fargedybde, framerate, HDR etc. i stor grad som avgjør - video over HDMI er ukomprimert, og sendes fullframe + lyd (lyd kan være komprimert over HDMI).

clasm

0
16 Okt 2005
2.376
1
38
Selv eldgamle high-speed-kabler av ymse kvalitet vil normalt sett fungere helt problemfritt når det er snakk om korte kabler.

13 Aug 2009
4.384
33
48
Som @clasm skriver pleier high-speed-kabler av ymse kvalitet å fungere på 4k med HDR (HDR10, HDR+,DV etc). 60 hz menyen på min uhd bd-spiller resulterte dog i flimring/blinking/sort skjerm og gikk derfor for Belkin sin Ultra High Speed. Hater å legge penger i kabler, men denne hadde ingen problemer med 60 hz.

29 Sep 2011
481
0
16
problemet mitt er jo tv n min. som vel er fra steinalderen

jeg bruker disse supra kablene jeg kjøpte i 2015 inntil jeg får ordnet med ny tv :)

det blir netflix i vanlig hd som blir hovedmaterialet mitt. netflix uhd har jeg prøvd men syns det ble for dyrt i lengden.

har både oppo 103 og 203 og litt formange blurays i hylla.....ca 500

så det bli nvidia shield som nå bli min daglige strømmemaskin, for plundrete med disde bluray skivene syns jeg

men ny tv, usha meg, det blir vel 40-50 tusen for en ny en i 82 toms og det ..... blir meget vanskelig å reise

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
problemet mitt er jo tv n min. som vel er fra steinalderen

jeg bruker disse supra kablene jeg kjøpte i 2015 inntil jeg får ordnet med ny tv :)

det blir netflix i vanlig hd som blir hovedmaterialet mitt. netflix uhd har jeg prøvd men syns det ble for dyrt i lengden.

har både oppo 103 og 203 og litt formange blurays i hylla.....ca 500

så det bli nvidia shield som nå bli min daglige strømmemaskin, for plundrete med disde bluray skivene syns jeg

men ny tv, usha meg, det blir vel 40-50 tusen for en ny en i 82 toms og det ..... blir meget vanskelig å reise
Prøv før du kjøper nytt...

Eneste er lange strekk, men hører at billigkabler også funker bra på dette nå.