Gammel gubbe trenger hjelp!

sorgenfri

Medlem
19 Feb 2019
5
1
3
Blir vel tynt med svar på denne tråden, men jeg forsøker uansett. Jeg har begått innkjøp! Og, jeg _ANER_ ikke hvordan jeg skal koble dette sammen. Tidligere (20 år siden) var jeg en ræser på slikt. Jeg var sågar AV _ANSVARLIG_ på ei hurtigrute. Men, dette var før - nå sitter jeg bare og blar formålsløst i quick start guide, og jeg har mistet motet før jeg har begynt.

Den nye boksen er en Denon AVC -x4700H. Jeg skal så koble denne sammen en Samsung

QE75QN800A og jeg forstår ingenting.​

Skal alt av HDMI kabler _først_ inn i receiveren, og så sende signaler til TV? Jeg, har fra før en rimelig grei dac, (line magnetic 502a) skal jeg koble den via optisk kabel? Sitter og ser på baksiden av recieveren nå, og har mistet motet fullstendig.

Tar med meg bikkja og rusler en tur i marka. Vil sette stor pris på svar - har søkt etter AV innstallasjon, men her jeg bor er det ingen tilbydere.

Beklager på forhånd om det finnes tråder for slikt allerede.

Vennlig hilsen SORGEN.

vegardxf

Medlem
23 Okt 2005
1.007
51
48
34
Ørsta, Møre og Romsdal
Min personlige mening er at de blir enklest å koble alt via reciever, så bruke hdmi utgangen fra reciever som er merket med ARC opp til hdmi merket med ARC på tv.
Med ARC får du sendt all lyd til reciever fra tv når du bruker smart tv applikasjoner.
Varierer litt fra apparat til annet, men reciever har noen instillinger for hdmi kontroll og kontroll for ARC. TV har lydinstillinger og hdmi kontroll for å bruke ekstern lyd gjennom hdmi.

Angående den dacen du har er jeg usikker på, kommer vel og an på bruksområdet til dacen. Kanskje legge den til side enn så lenge og eksperementere med den når du har lært mer om funksjonene i recieveren? 😉

Håper dette får deg litt i riktig retning!

• Like
Reactions: sorgenfri

sorgenfri

Medlem
19 Feb 2019
5
1
3
Har knotet i timesvis - gjorde som du foreslo. Det er blitt lyd, men alt er "uforståelig" Aner ikke hvorfor det virker, og ikke vet jeg hvordan jeg får det til å bli slik jeg ønsker. Positiv ting: Installasjonsguiden til Denon. ALT gikk som smurt - helt til det siste trinnet. Den fant ikke epleboksen, men det har jeg kommet meg rundt - på et vis. Lyden er jeg godt fornøyd med, men må svært langt opp før det er normalt lydnivå: 50 på den nye, og 25 på den gamle.. Vel vel - det går vel seg til etterhvert. Takk for svar.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.502
19
38
Har Denon x4300 selv, 50 er ikke spesielt høyt og helt forventet verdi for behagelig nivå. Noen kilder som apple TV har jeg gjerne +10 i forhold til andre kilder.
Ekstern DAC får du ikke brukt enkelt sammen med receiver så den kan du legge til side som nevnt over. X4700 har relativt god DAC løsning i seg selv i følge målinger utført på den.
Lykke til videre og kos deg med nyinnkjøpt utstyr :) Det er tross alt det viktigste.

sorgenfri

Medlem
19 Feb 2019
5
1
3
Har Denon x4300 selv, 50 er ikke spesielt høyt og helt forventet verdi for behagelig nivå. Noen kilder som apple TV har jeg gjerne +10 i forhold til andre kilder.
Ekstern DAC får du ikke brukt enkelt sammen med receiver så den kan du legge til side som nevnt over. X4700 har relativt god DAC løsning i seg selv i følge målinger utført på den.
Lykke til videre og kos deg med nyinnkjøpt utstyr :) Det er tross alt det viktigste.
Dac'en utgjør ingen forskjell (?) Ikke at jeg savner den. Vet duo hvordan jeg får justert diskant?