Frontvegg av "høyttaler grill" - type stoff?

30 Sep 2007
1.115
1
38
Jeg planlegger å lage en 30 cm dyp heldekkende frontvegg for montering av skjulte høyttalere i front i en stue. Tanken er å lage rammer av høyttalergriller som festes på veggen.

Utfordringen er valg av stoff type. Jeg var på en lokal stoffbutikk i påsken og kjøpe med meg et par vareprøver for å se hva som kan matche farge i stuen og samtidig være lydtransparent for å ha høyttalere bak stoffet.

Stoffet som matchet best fargemessig var en "flaskegrønn chiffon" , 100 % polyester. Jeg er litt usikker om dette blir for transparent visuelt og lurer på om noen har erfaringer med lignende prosjekter og i så fall alternativer på valg av "høyttaler stoff " som ikke begrenser seg til sort eller hvitt.

Hva bør jeg se etter, er det noen typer stoff som er no-go?

Vedlegg

• IMG_20240401_103208696_HDR.jpg
    IMG_20240401_103208696_HDR.jpg
    1,6 MB · Sett: 23
  • IMG_20240401_103222219.jpg
    IMG_20240401_103222219.jpg
    2,3 MB · Sett: 27
6 Jul 2011
236
35
28
Hei! Ser du ikke har fått noe svar her. Har du funnet ut mer siden sist? Det finnes mye forskjellig der ute, både i kvalitet og farger. Jeg har selv kjøpt lydtransparent stoff fra utlandet, fra Tia Knight Fabrics til en del absorbenter. Kjøpte da MVEL (microvelvet), riktignok i svart, men som finnes i mange farger. Det er gjerne ikke helt den stofftypen du er ute etter, men tipper du kan finne en del annet snacks, enten der eller på andre nettsider. Har selv vurdert GIK Acoustics, Acoustimac, Gerriets, akustikstoff.com/en/ blant annet. Det finnes mye spennende hvis en leter litt. Kjenner ikke til så mye her i landet, men det finnes nok det også. Flere steder sender også prøver.

LL

0
15 Jul 2003
8.244
38
48
Sandnes
AVshop selger også stoff beregnet på stoffvegger. De har muligens kun sort (?), men de kan kanskje skaffe andre farger?

Det meste av stoff kan fungere, det må ikke vært HT-stoff. Hvis du kan blåse gjennom det omtrent uten hindring så er det en veldig god indikator på om det er akustisk transparent.

En ting du skal være obs på. Hvis du skal kle mange vegger bør nok stoffet vært behandlet med flammehemmere. Jeg er litt usikker på om det er noe krav, men det kan bli veldig stygt om det skulle ta fyr dersom det ikke er behandlet. Da kan hele rommet være overtent på et øyeblikk!