Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge

island

0
17 Okt 2007
397
0
0
stølen skrev:
Jeg takker for at du følger opp saken.Jeg må innrømme at det er skikkelig spennende og at det forhåpentlig vil gå bra.
Stølen

Da er den på plass. Nå blir det spennende om mine 20 år som sky kunde er over...

6 Sep 2003
2.398
0
0
island skrev:
Da er den på plass. Nå blir det spennende om mine 20 år som sky kunde er over...
Ja spennende blir det men jeg er innstillt på å montere større antenne om nødvendig.Jeg regner med at Bobben 1 har sånn noenlunde grunnlag for at dette skal gå,men-jeg er nervøs.Hvor bor du?
Vi får håpe på et bra resultat.
Stølen

6 Sep 2003
2.398
0
0
island skrev:
Jeg ser at posisjonen ikke er 28,2 men 27,7 E.
Hva betyr det? Jeg trodde at den skulle ligge på samme posisjon som 2D?
Stølen

island

0
17 Okt 2007
397
0
0
stølen skrev:
Ja spennende blir det men jeg er innstillt på å montere større antenne om nødvendig.Jeg regner med at Bobben 1 har sånn noenlunde grunnlag for at dette skal gå,men-jeg er nervøs.Hvor bor du?
Vi får håpe på et bra resultat.
Stølen

Spennende blir det. Jeg bor i sandvika og pga at jeg bor i leilighet får jeg ikke sette opp større. Du har vel mer muligheter med tanke på din posisjon.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
stølen skrev:
Jeg ser at posisjonen ikke er 28,2 men 27,7 E.
Hva betyr det? Jeg trodde at den skulle ligge på samme posisjon som 2D?
Stølen

Det er fordi det er Norad/United States Strategic command som ikke oppdaterer tracking parameterene i real time. Norad publiserer tracking parametere som beskriver bevegelsen til satellitten. Når bevegelsen plutselig endres så vises ikke dette i online satellitt trackere før Norad/USSTRATCOM publiserer nye data. For at Norad skal kunne måle/oppdatere satellitt bevegelsen på nytt så må det være "clear sky" på statsjonen som måler satellitt bevegelsen siden målingen er optisk. Hvis det er dårlig vær på tracking stasjonen til Norad så går det lengre tid før posisjons endring oppdages. Systemet til Norad er først og fremst mest nøyaktig på romsøppel. Men det er 110% sikkert at Astra 2F allerede er parkert i korrekt posisjon på 28.2øst.

6 Sep 2003
2.398
0
0
Bobben1 skrev:
Det er fordi det er Norad/United States Strategic command som ikke oppdaterer tracking parameterene i real time. Norad publiserer tracking parametere som beskriver bevegelsen til satellitten. Når bevegelsen plutselig endres så vises ikke dette i online satellitt trackere før Norad/USSTRATCOM publiserer nye data. For at Norad skal kunne måle/oppdatere satellitt bevegelsen på nytt så må det være "clear sky" på statsjonen som måler satellitt bevegelsen siden målingen er optisk. Hvis det er dårlig vær på tracking stasjonen til Norad så går det lengre tid før posisjons endring oppdages. Systemet til Norad er først og fremst mest nøyaktig på romsøppel. Men det er 110% sikkert at Astra 2F allerede er parkert i korrekt posisjon på 28.2øst.
Du er en godgutt Bobben.Det du ikke vet om dette er ikke verd å vite.Takk skal du ha.
Stølen

island

0
17 Okt 2007
397
0
0
stølen skrev:
Du er en godgutt Bobben.Det du ikke vet om dette er ikke verd å vite.Takk skal du ha.
Stølen

Astra 2f satellite starts operations

SES Astra Press Release:

ASTRA 2F SATELLITE STARTS OPERATIONS

21.11.2012

Luxembourg – November 21, 2012 – SES S.A. (Euronext Paris and Luxembourg Stock Exchange: SESG) announced today that the ASTRA 2F satellite has successfully completed its in-orbit testing and is now fully operational and in commercial service at the orbital neighborhood of 28.2/28.5 degrees East. The 52nd SES satellite was successfully launched board an Ariane 5 rocket from Kourou, French Guiana, on September 28, 2012.

ASTRA 2F was built by Astrium in Toulouse using a Eurostar E3000 platform. The multi-mission satellite carries Ku-band and Ka-band payloads for the delivery of high-performance Direct-to-Home (DTH) and next generation broadband services in Europe and Africa. Of the spacecraft's payload, 48 Ku-band transponders cover Europe and 12 Ku-band transponders are dedicated to sub-Saharan Africa, while 3 Ka-band transponders will allow SES Broadband Services to support download speeds of up to 20 Mbps.

ASTRA 2F is part of a larger fleet replacement and expansion programme at the 28.2/28.5 degrees East neighborhood, consisting of ASTRA 2E, 2F and 2G, that provides replacement and growth capacity for the UK and Ireland as well as for other services in and outside of Europe. ASTRA 2E and ASTRA 2G, also under construction with Astrium, are scheduled for launch in 2013 and 2014 respectively.

6 Sep 2003
2.398
0
0
island skrev:
Astra 2f satellite starts operations

SES Astra Press Release:

ASTRA 2F SATELLITE STARTS OPERATIONS

21.11.2012

Luxembourg – November 21, 2012 – SES S.A. (Euronext Paris and Luxembourg Stock Exchange: SESG) announced today that the ASTRA 2F satellite has successfully completed its in-orbit testing and is now fully operational and in commercial service at the orbital neighborhood of 28.2/28.5 degrees East. The 52nd SES satellite was successfully launched board an Ariane 5 rocket from Kourou, French Guiana, on September 28, 2012.

ASTRA 2F was built by Astrium in Toulouse using a Eurostar E3000 platform. The multi-mission satellite carries Ku-band and Ka-band payloads for the delivery of high-performance Direct-to-Home (DTH) and next generation broadband services in Europe and Africa. Of the spacecraft's payload, 48 Ku-band transponders cover Europe and 12 Ku-band transponders are dedicated to sub-Saharan Africa, while 3 Ka-band transponders will allow SES Broadband Services to support download speeds of up to 20 Mbps.

ASTRA 2F is part of a larger fleet replacement and expansion programme at the 28.2/28.5 degrees East neighborhood, consisting of ASTRA 2E, 2F and 2G, that provides replacement and growth capacity for the UK and Ireland as well as for other services in and outside of Europe. ASTRA 2E and ASTRA 2G, also under construction with Astrium, are scheduled for launch in 2013 and 2014 respectively.
Dersom dette er riktig så kan jeg bekrefte at jeg har like godt signal som før.Men jeg er ikke sikker på at at det er tilfelle?Jeg har vært inne og sjekket signalstyrken og signalkvaliteten hver dag i det siste og jeg synes jeg ser akkurat samme styrken idag.Er det noen som kan bekrefte at sendingene nå sendes fra 2F? Jeg skal sjekke videre og holde dere informert.
Stølen

26 Sep 2008
390
0
0
Satelliten er på plads men ingen kanaler er endnu flyttet over på den.

Der var lidt test på den igår.

Hygge

EX-Force

:| :| :| :|

6 Sep 2003
2.398
0
0
EX-Force skrev:
Satelliten er på plads men ingen kanaler er endnu flyttet over på den.

Der var lidt test på den igår.

Hygge

EX-Force

:| :| :| :|
Jeg hadde en følelse av at det fremdeles var på den"gamle" satelitten signalene kom fra.Takk for opplysningen.
Stølen

13 Feb 2006
144
0
16
11.023 H, DVB-S2 SR: 23000 FEC 2/3 8psk UK spot beam. Får ikke signal her i Nord Danmark med 100-110 cm parabol.

jwkay

0
4 Jul 2006
126
0
0
digitalt.tv skrev:
11.023 H, DVB-S2 SR: 23000 FEC 2/3 8psk UK spot beam. Får ikke signal her i Nord Danmark med 100-110 cm parabol.

Får ikkje signal i Bergen med 80cm parabol. Fekk litt signal for eit par timar sidan (80% strength 50% quality on Humax PVR), men det varte i berre nokre få sekundar. No er det heilt dødt.

6 Sep 2003
2.398
0
0
jwkay skrev:
Får ikkje signal i Bergen med 80cm parabol. Fekk litt signal for eit par timar sidan (80% strength 50% quality on Humax PVR), men det varte i berre nokre få sekundar. No er det heilt dødt.
Det er jo mulig at de bare tester og at det ikke blir sendt noen signaler for øyeblikket.Jeg regner med at når Sky flytter hele pakken sin over til 2F så skjer det uten at noen trenger å gjøre noen manuelle søk i det hele tatt.Det ville bli rimelig mye kaos dersom 9 mill.kunder skulle gjøre manuelle søk.Jeg har latt SkyHD-boxen stått på i hele dag og ingenting har skjedd.Da de tidligere iår midlertidig skiftet fra 2D, så gikk alt automatisk og ingen manuelle søk ble gjort.Jeg er veldig spent,men ifølge Bobben1, så skal det være muligheter å få signal.Helt dødt virker rart.
Stølen

jwkay

0
4 Jul 2006
126
0
0
stølen skrev:
.Jeg er veldig spent,men ifølge Bobben1, så skal det være muligheter å få signal.Helt dødt virker rart.
Stølen

Det finst 2 HD-kanalar (BBC One HD test-kanalar) på denne transponderen. Eg følgjer med på satellites.co.uk-forumet. Der er det ein kar som får inn kanalane i Munchen (svakt signal men berre litt hakking av og til).

11023H har vore på 0% her hjå meg i ettermiddag. Akkurat no fekk eg veldig kortvarig (under 1 sek.) utslag på "Quality" på PVR'en på denne transponderen, men no er den død igjen.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Jeg sjekket test transponderen nå med 1.2m Fibo i Oslo. Kan se transponderen i spektrum plot men det er ikke antydning til sync.
Det kan muligens bli noe bedre hvis alle transponderene blir like svake for Astra1N transponderene vil forstyrre 11023H.

EDIT: Det kan se ut som 11023H er opp til 10dB svakere enn ASTRA 1N transponderene. Hvis det er riktig så kan det
være nødvendig med minst 3m antenne i Oslo. La oss håpe signalet er redusert ekstra mye pga. testing...

28_2_FSS.jpg

6 Sep 2003
2.398
0
0
jwkay skrev:
Det finst 2 HD-kanalar (BBC One HD test-kanalar) på denne transponderen. Eg følgjer med på satellites.co.uk-forumet. Der er det ein kar som får inn kanalane i Munchen (svakt signal men berre litt hakking av og til).

11023H har vore på 0% her hjå meg i ettermiddag. Akkurat no fekk eg veldig kortvarig (under 1 sek.) utslag på "Quality" på PVR'en på denne transponderen, men no er den død igjen.
Jeg har nå prøvd meg på transponderen og får no channels found på min Humax.Dette ser vel litt mørkt ut.Ifølge footprintet skulle Stavanger være såvidt innenfor rekkevidde,men det ser ikke slik ut.Jeg har en Force 85cm antenne, som dermed kanskje er for liten??? NB! Jeg gjorde et manuelt søk.
Stølen

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Kan muligens se ut som forskjellen mellom 1N og 2F er større enn først antatt.

Plot av hele 28.2Øst båndet:
28_2_Complete_OSLO.jpg

Min LNB/Antenne har minst 20dB cross pol isolering. I plottet finnes det en horisontal transponder som også kan sees i plot for vertikal. Der vil transponderen vises (minst) 20dB lavere. Det betyr at 11023H er utrolig svak i Oslo. Muligens nærmere 15dB svakere enn 1N. Da må man muligens opp i 6m antenner. Men noen poster på 2D forumet indikerer at styrken varierer mye så det kan være svakere signal pga. testing.

6 Sep 2003
2.398
0
0
Bobben1 skrev:
Jeg sjekket test transponderen nå med 1.2m Fibo i Oslo. Kan se transponderen i spektrum plot men det er ikke antydning til sync.
Det kan muligens bli noe bedre hvis alle transponderene blir like svake for Astra1N transponderene vil forstyrre 11023H.

EDIT: Det kan se ut som 11023H er opp til 10dB svakere enn ASTRA 1N transponderene. Hvis det er riktig så kan det
være nødvendig med minst 3m antenne i Oslo. La oss håpe signalet er redusert ekstra mye pga. testing...

28_2_FSS.jpg
Bobben jeg har ett spørsmål.Kan det være at Freesat ikke er med på denne testen og at det er årsaken til null signal? Jeg brukte Humax freesat.Jeg har også gjort et autosøk men heller ikke her var 2F
Stølen

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
stølen skrev:
Bobben jeg har ett spørsmål.Kan det være at Freesat ikke er med på denne testen og at det er årsaken til null signal? Jeg brukte Humax freesat.Jeg har også gjort et autosøk men heller ikke her var 2F
Stølen

Det meldes om signal andre steder nærmere England. Ikke et godt tegn.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
ASTRA 2F mottas OK med 1.2m Fibo i OSLO

Nå har jeg justert litt på 1.2m antenna og mottar 11023H 23000 DVB-S2 8PSK 2/3 Pilot=On . Har heldigvis egen motor på Fibo 1.2m for
å justere nord/syd og selv om det var ekstremt minimalt jeg justerte så var det nok til å gi sync og feilfritt mottak.

Mottageren rapporterer 8.6dB SNR ( 2dB margin) mens TBS 5925 DVB-S2 USB kort rapporterer 7.2dB (1dB margin). Egentlig tror jeg USB kortet rapporterer mer korrekt.

Constellation_11023H_120cm_OSLO.jpg

ASTRA2F_11023H_WORKING_OSLO_120cm.jpg

ASTRA_2F_11023H_120cm_SNR_7_2dB.jpg