Larse skrev:Takk for raskt svar. Finnes det noe info om hvordan signalene vil bli i norge (oslo) etter overgangen til ny satellitt?
Det er flott at du holder oss orientert.Jeg har jo pr.dato et flott Sky signal fra 2D.Etter å ha lest dine betraktninger så sendte jeg en mail til SkyNow om saken.Svaret som kom sa at de ikke var helt sikre men at de regnet med at jeg måtte opp i antenne størrelse iforhold til idag.Men-for å bli sikre så skulle de snakke med fagfolkene hos Sky.Jeg bor i Stavanger og regner med å måtte opp i 120 cm antenne noe som ikke er et problem.Har du noe forslag på hvilken type antenne jeg bør velge.Idag bruker jeg en Force 85cm.jeg kan jo gi den en sjanse før jeg gjør noe.Jeg skal høre fra meg når SkyNow sender meg svaret.Bobben1 skrev:ASTRA 2F "launch" er utsatt et par dager i følge
Arianespace - Press Release - Arianespace Flight VA209: Ariane 5 ECA - ASTRA 2F - GSAT-10 launch postponed
Har generert et nytt footprint som matcher bedre det offiselle footprintet som SES har publisert for Astra 2F. Ut fra shape på det offisielle footprintet så vil antagelig signalet på østlandet bli veldig dårlig (slik det var med Astra 2D). De røde linjene er soner med minimum signal (også kallet nullpunkter). En slik linje treffer Oslo området. Mellom de røde linjene vil det kunne eksistere sidelober med bedre signal enn ved den røde linja. Det verserer flere footprint for 2F så det "simulerte" footprintet er basesert på kvalifisert gjetting :wink:
![]()
Her kan man se hvordan en sende antenne sprer signalet.
![]()
Det er "beamen" innenfor første nullpunkt som vises i offisielle footprint. Også kalt hovedloben. Utenfor hovedloben vil det oppstå
ekstreme signal variasjoner og andre problemer.
![]()
stølen skrev:Det er flott at du holder oss orientert.Jeg har jo pr.dato et flott Sky signal fra 2D.Etter å ha lest dine betraktninger så sendte jeg en mail til SkyNow om saken.Svaret som kom sa at de ikke var helt sikre men at de regnet med at jeg måtte opp i antenne størrelse iforhold til idag.Men-for å bli sikre så skulle de snakke med fagfolkene hos Sky.Jeg bor i Stavanger og regner med å måtte opp i 120 cm antenne noe som ikke er et problem.Har du noe forslag på hvilken type antenne jeg bør velge.Idag bruker jeg en Force 85cm.jeg kan jo gi den en sjanse før jeg gjør noe.Jeg skal høre fra meg når SkyNow sender meg svaret.
Stølen
Takk jeg håper at dette går bra og jeg skal selvsagt gi tilbakemelding når flyttingen til 2F har blitt gjennomført.Bobben1 skrev:Var jeg deg ville jeg forholdt meg i ro inntil det viser seg at signalet evt. blir for dårlig. Du er jo heldig som bor i Stavanger. Tror det skal mye til at det ikke går med 85cm i Stavanger når Astra 2F beamen skal kunne mottas med god margin fra 60cm ikke så mange kilometerene utenfor Stavanger.
Hvis du tidligere mottok Astra 2D uten trøbbel så tror jeg det vil gå greit. Har vel også hørt om folk som klarte å motta 2D fra 55cm antenne i Stavanger. Beamen til 2F ser kanskje noe bredere ut enn 2D men den kan fortsatt falle raskere i retning østlandet. Det blir spennende å se.
Oppskytningen er nå satt til 28 September skrives det på Astra 2 for British TV & Radio, Sky, Sky+ HD, Freesat, Freesat+, Freeview, TV & Radio Overseas TV & Radio Online, BBC iPlayer, Astra 2A, Astra 2B, Astra 2F, Astra 1N forums.
Når det gjelder kjøp av større antenne så bør du sikkert se etter hvor solid den er og hvor enkel den er å montere/justere. En 1.2m koster ganske mye men det er mulig det finnes noen billigere plast alternativer. Har ikke så stor erfaring med dette. Jeg har selv en gammel dual reflektor Fibo 1.2m fra 90 tallet en gang som gjør en bra jobb. Så bra antenner får man dessverre ikke kjøpt lengre. Fibo 1.2m i Oslo klarte kun horisontale Astra 2D transpondere når Astra 2D befant seg på maksimalt syd/vestligste punkt. Da flytter nemlig footprint en anelse mot nord/øst. Blir spennende å se om 2F vil gi dårligere eller bedre resultat.
heljik skrev:på denne siden Astra 2F Satellite at 28.2° East, channels & frequencies
fremgår det at 2F vil ha 2 ulike beams, den ene kun mot UK, den andre pan-europeisk med dekning for expats i spania og portugal mv. Den siste vil gi samme signalkvalitet til Oslo som Gibraltar?
Noen som vet hvilke kanaler som blir sendt på den siste? eller kjører de alt på den første og kun mot hjemlandet?
joda, svaret kommer jo om noen uker uansett når kanalene legges over...
Jeg vet ikke hvortid omlegging til Astra 2F skal være gjennomført men pr.dato er det ihvertfall ikke noe forskjell på signalstyrken.Har du peiling på dato for omlegging til 2F?Bobben1 skrev:Arianespace - Mission Update - Ariane 5 maintains Arianespace's track record of success with the launch of ASTRA 2F and GSAT-10
Astra 2F er opsendt - DIGITALT.TV
Første tracking data er plukket opp fra satellitten. Det var to satellitter ombord Ariane5 og de er navngitt
2012-051B og 2012-051D. Den ene er Astra 2F , den andre GSAT-10
Tracking data for new satellite launches (last 30 days launches)
Edit 2 Oktober:
Astra 2F er nå identifisert og man kan se tracking/posisjonsdata. Astra 2F er foreløpig ikke kommet i geostasjonær bane men tracking data viser at SES har begynt jobben med å få Astra 2F ut av "transfer orbit".
Tracking data: ASTRA 2F at 133.9°W Satellite position tracking data
stølen skrev:Jeg vet ikke hvortid omlegging til Astra 2F skal være gjennomført men pr.dato er det ihvertfall ikke noe forskjell på signalstyrken.Har du peiling på dato for omlegging til 2F?
Stølen
Takk for avklaringen.Jeg følger med og melder fra underveis.Håper dette går bra.Dersom du etterhvert som det utvikler kan gi oss input så vil det være flott.Bobben1 skrev:Astra 2F er enda ikke på plass på 28.2øst.
Astra 2F skal ha begynt å teste på 43.5øst. Astra 2F var registrert i GEO bane 9 Oktober og framme på 43.5øst i går. Tracking data fra Norad er ikke helt oppdatert så det ser ut som den fortsatt beveger seg mot øst inntil videre.
ASTRA 2F at 44.2°E Satellite position tracking data
En slik satellitt vil bli testet i mange uker før Astra evt. godkjenner den. Deretter skal den flyttes til korrekt posisjon. Jeg tror nok det minst vil ta 1 måned hvis testene går bra.
Bobben1 skrev:ASTRA 2F testes fortsatt på 43.5Øst.
ASTRA 2F at 43.5°E Satellite position tracking data
Det er postet et mer detaljert footprint for UK spot beam. Dersom dette stemmer så vil det bli dårligere dekning enn det ASTRA 2D hadde. EIRP i Stavanger er f.eks. 4dB lavere enn ASTRA 2D. Det ser ikke lovende ut for fylkene øst for Rogaland. 45dBW(Stavanger-Bergen) kan i teorien mottas med 70cm uten noen margin mot regn.
Har du noen nye opplysninger?Anbefaler du meg fremdeles å vente med eventuelt montasje av 120 cm antenne.På forhånd takk.Bobben1 skrev:ASTRA 2F testes fortsatt på 43.5Øst.
ASTRA 2F at 43.5°E Satellite position tracking data
Det er postet et mer detaljert footprint for UK spot beam. Dersom dette stemmer så vil det bli dårligere dekning enn det ASTRA 2D hadde. EIRP i Stavanger er f.eks. 4dB lavere enn ASTRA 2D. Det ser ikke lovende ut for fylkene øst for Rogaland. 45dBW(Stavanger-Bergen) kan i teorien mottas med 70cm uten noen margin mot regn.
ASTRA 2F UK SPOT:
![]()
ASTRA 2D UK SPOT:
![]()
stølen skrev:Har du noen nye opplysninger?Anbefaler du meg fremdeles å vente med eventuelt montasje av 120 cm antenne.På forhånd takk.
Stølen
Jeg takker for at du følger opp saken.Jeg må innrømme at det er skikkelig spennende og at det forhåpentlig vil gå bra.Bobben1 skrev:ASTRA 2F er nå på vei mot 28.2øst. Den beveger seg ca. 1.25 grader mot vest pr. døgn. Den er trolig framme på 28.2øst ca. 20 November.
Ryktet sier at ASTRA 2F skal overta for ASTRA 1N en gang i slutten av November.
Track ASTRA 2F at 38.4°E and view detailed satellite position data
ASTRA 2F 38.5°E 170 hour predicted satellite tracking data