Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
Bobben1 skrev:
Alle BBC,ITV,C4 og C5 kanalene søkes enkelt inn med en FTA mottager. Er ingen koding overhodet. ITV,C4 og C5 er allerede på Astra 1N og har bra signalstyrke på 80cm i Oslo. Ser Champions League FTA på ITV1 HD nå :mrgreen:

Boksene Freesat selv tilbyr benytter nok postkode først og fremst for å gi korrekte regional kanaler først i kanallisten. I tillegg har Freesat egen EPG og PVR system som Freesat dekoderene selvfølgelig støtter. Men selve TV kanalene (HD&SD) funker fint på FTA mottagere siden det overhodet ikke er noen form for scrambling/kryptering. Derfor er det ikke et "must" med Freesat dekoder :-D

EPG'n ser forøvrig ut til å være standard DVB EPG. Får hvertfall EPG framt til 1 Mars og EPG'n sier til og med om programmet er oppskalert eller "ekte HD".

Må man stå på en spesiell frekvens for å få inn standard EPG'en? Jeg får bare nåværende og neste program. Bruker den innebygde DVB-mottakeren i en Panasonic VT30-TV.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
BjoRas skrev:
Må man stå på en spesiell frekvens for å få inn standard EPG'en? Jeg får bare nåværende og neste program. Bruker den innebygde DVB-mottakeren i en Panasonic VT30-TV.

Jeg får fram EPG for flere dager. Har riktignok ikke Panasonic TV men en dekoder. Har du samme problem for alle FreeSat kanaler ?

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
Har ikke fått opp full EPG på noen av dem nei. Kan være jeg ikke har testet det ordentlig. Litt usikker på hvilken frekvens full EPG kan mottas fra, eller om mottakeren kan finne ut av dette selv. Går helt greit med Viasat. Jeg kan sette en transponderfrekvens pr. satelitt under innstillinger for manuelt søk. Kanskje denne må peke på frekvensen for EPG?

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
BjoRas skrev:
Har ikke fått opp full EPG på noen av dem nei. Kan være jeg ikke har testet det ordentlig. Litt usikker på hvilken frekvens full EPG kan mottas fra, eller om mottakeren kan finne ut av dette selv. Går helt greit med Viasat. Jeg kan sette en transponderfrekvens pr. satelitt under innstillinger for manuelt søk. Kanskje denne må peke på frekvensen for EPG?

For meg så ser det ikke ut som det er noen bestemt frekvens. EPG for kanalen du mottar sendes på samme frekvens som selve kanalen. Dvs.skal du se EPG for f.eks. BBC1 London så må du zappe til BBC1 London først.

13 Feb 2006
144
0
16
Jeg får fuld EPG på frekvens 11428 H. Men det er specielt format på fuld EPG data. Ved ikke om det går på Panasonic TV

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
Takk for svar :)

Beklager, husket nok feil angående Viasat. Får ikke inn EPG her heller. Det er EPG'en på bakkenettmottakeren (intern) i TV'en som fungerer.

Jeg trodde begrenset EPG (nå og neste) var innbakt i kanalen, mens full ble sendt i egen data-kanal.

Tror kanskje Viasat-mottakeren (ekstern) mottar EPG fra "Astra 4A 11862.00 V B8 BSS Nordic", men det er kanskje en spesiell løsning for Viasat. Det sies at man må stille inn på "FEM", for å motta EPG.

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
digitalt.tv skrev:
Jeg får fuld EPG på frekvens 11428 H. Men det er specielt format på fuld EPG data. Ved ikke om det går på Panasonic TV

Takker! Skal teste dette. Sikker på at formatet er spesielt? Ser Bobben1 mener det er standard "EPG'n ser forøvrig ut til å være standard DVB EPG. Får hvertfall EPG framt til 1 Mars og EPG'n sier til og med om programmet er oppskalert eller "ekte HD" (se ovenfor).

YeOlde

0
28 Nov 2009
1.262
0
36
Bobben1 skrev:
Watch Streaming Movies and live TV in HD. Watch Football and Compare us to Hulu, Zattoo and TVCatchup. kan man også se kanalene i Norge uten behov for proxy/expat scheild. Det er riktignok ikke mulig å se HD kvalitet selv om dette er indikert men kvaliteten er grei nok for en typisk PC skjerm.

Takk for opplysningen :) leta meg grønn nettet rundt i sin tid for å se britisk tv, så den linken skal sjekkes ut nærmere. Har egentlig bare endt opp med expat shield da det funker helt greit

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
BjoRas skrev:
Takker! Skal teste dette. Sikker på at formatet er spesielt? Ser Bobben1 mener det er standard "EPG'n ser forøvrig ut til å være standard DVB EPG. Får hvertfall EPG framt til 1 Mars og EPG'n sier til og med om programmet er oppskalert eller "ekte HD" (se ovenfor).

Ser ut til at svaret på mitt tidligere spørsmål er at den innebygde DVB-S mottakeren ikke støtter mer enn "nå og neste" EPG, selv om den innebygde DVB-T mottakeren gjør det:

EPG (Now and Next) yes
EPG for DVB-T (7days) Gemstar EPG: UK, Italy, Germany, Spain

Panasonic TX-P55VT30 Plasma-TV - 55"

Det er jo ganske forvirrende, særlig når dette ikke er nevnt i manualen. Typisk å holde tilbake informasjon som produsenten vurderer som dårlig reklame. Så ender det opp med at forbrukeren kaster bort timevis med å få noe som ikke er der til å virke.

YeOlde

0
28 Nov 2009
1.262
0
36
Bobben1 skrev:
Watch Streaming Movies and live TV in HD. Watch Football and Compare us to Hulu, Zattoo and TVCatchup. kan man også se kanalene i Norge uten behov for proxy/expat scheild. Det er riktignok ikke mulig å se HD kvalitet selv om dette er indikert men kvaliteten er grei nok for en typisk PC skjerm.

Testa den når jeg kom hjem fra jobb igår, men ser ut som man må kjøpe abbonnement? så bare noen live sendinger der og ingen liste over programmer man kunne velge å se

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
YeOlde skrev:
Testa den når jeg kom hjem fra jobb igår, men ser ut som man må kjøpe abbonnement? så bare noen live sendinger der og ingen liste over programmer man kunne velge å se

Trenger ikke abbonement for det som ligger under "Local Channels" og som er markert "free". Det var hvertfall ikke nødvendig under fotball EM.

Funket også fint på Android sist jeg sjekket. Finnes egen FilmOn APP.

27 Aug 2012
3
0
0
Noen som vet hvordan det er med å få inn Sky UK ifra Jæren område? Tenkte å prøve med en 85 cm parabol.

6 Sep 2003
2.398
0
0
martgal skrev:
Noen som vet hvordan det er med å få inn Sky UK ifra Jæren område? Tenkte å prøve med en 85 cm parabol.
Det går helt fint med en 85cm.Gå til SkyNow og bestill kort og videre til pulsat.com og kjøp Sky HD-box så er du der.Dette går helt fint.Følg instruksene fra SkyNow når alt er satt opp.
Stølen

island

0
17 Okt 2007
397
0
0
stølen skrev:
Det går helt fint med en 85cm.Gå til SkyNow og bestill kort og videre til pulsat.com og kjøp Sky HD-box så er du der.Dette går helt fint.Følg instruksene fra SkyNow når alt er satt opp.
Stølen

Vær litt forsiktig med 85cm med tanke på at sky bytter til satelitt som har fotavtrykk på uk senere i år.

6 Sep 2003
2.398
0
0
island skrev:
Vær litt forsiktig med 85cm med tanke på at sky bytter til satelitt som har fotavtrykk på uk senere i år.
Sky må serve Færøyene og Shetland så da skal det nok det gå greit.
Stølen

Larse

0
18 Sep 2012
9
0
0
Noen som vet om den nye satellitten som nevnes tidligere i tråden er skutt opp og evt om de har flyttet sendingene over til den? Vurderer å skaffe parabol og alt annet som trengs for å få freeview kanalene, men er usikker på om det er noe vits å investere i utstyr før jeg vet hva som skjer med satellitten..?? (bor i Oslo området)

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Larse skrev:
Noen som vet om den nye satellitten som nevnes tidligere i tråden er skutt opp og evt om de har flyttet sendingene over til den? Vurderer å skaffe parabol og alt annet som trengs for å få freeview kanalene, men er usikker på om det er noe vits å investere i utstyr før jeg vet hva som skjer med satellitten..?? (bor i Oslo området)

Planlagt oppskytning er 21 September.
The launch of Astra 2F Satellite at 28.2° East

Regn med minst 1 måned før den kan tas i bruk. Tipper den tas i bruk en gang mellom 20 oktober- 20 november en gang.

SES-5 på 5-øst ble skutt opp 9 Juli og er klar til å tas i bruk nå 2 måneder etter oppskytning.
SES-5 klar til brug på 5 grader øst - DIGITALT.TV

Oppskytningen av Astra 2F kan forresten sees her:
Follow Ariane launch live - CNES