Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge

5 Nov 2013
21
0
0
Hei Sunco,
må spørre deg om du tar 10906 (altså A2E UK Beam) på en Gibertini 120? Jeg har samme antenna, men med et billigere LNB (oppgir 0,1miV:)) og ser ikke en eneste TP nedenfor 11224 (Q=0). Dvs på 2E og 2F UK Beam. Beliggenhet er Oslo sør.

Hvis du tar 10906 på samme antenne så bor du kanskje bedre til (hvor?). Eller kan det tenkes at jeg har et forbedringspotensiale på LNB'en, kabelen (ca 15m Biltema RG6), mikro-fininnstilling eller ... tunern?

Har forresten en bra lengde RG6 trippelskjermet liggende. Kan det tenkes å gjøre noen forskjell?

Legger til at jeg tidligere i vår (inntil april) hadde BBC og ITV hver morgen frem til ca kl 0830. Hva er folks erfaring med beste tid på døgnet?

Sist redigert:
24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Jeg befinner meg like nord for Oslo og her er signalet best på kveldstid. Akkurat nå har jeg 9.5dB SNR fra 1.2m antenne (ikke Gibertini).
Det var litt dårlig signal tidligere i kveld når jeg sjekket kl. 18 (mest sannsynlig pga. været) men ASTRA 2F ukspot transpondere fungerte fint. Normalt sett fungerer 2E alltid her i "clear sky" bortsett fra tidlig ettermiddag ( 12-14).

Jeg har lagt merke til at signalet hos meg varierer ganske likt som det logges i Gøteborg (når det er clear sky begge steder...)
http://www.eta.chalmers.se/~muy/weather/wx/grafer_astra.php

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Hei,
Ja jeg tar inn 2E hele døgnet bortsett fra ca 20:00 til 24:00 litt nord for Bergen. Du skulle da få inn både 2F og 2E I Oslo området med en Gb 125, lbn eller kabel vil ikke hjelpe hvis du ikke har antenna I fokus for uk beam.
Generelt så er det kun større antenne som hjelper hvis du ikke får signal på 2E og 2F uk beam med en 125 cm antenne.
Bor du I østfold eller vestfold?.

5 Nov 2013
21
0
0
Sør I Oslo

Hei,
Ja jeg tar inn 2E hele døgnet bortsett fra ca 20:00 til 24:00 litt nord for Bergen. Du skulle da få inn både 2F og 2E I Oslo området med en Gb 125, lbn eller kabel vil ikke hjelpe hvis du ikke har antenna I fokus for uk beam.
Generelt så er det kun større antenne som hjelper hvis du ikke får signal på 2E og 2F uk beam med en 125 cm antenne.
Bor du I østfold eller vestfold?.

Takk til begge,
Beliggenheten er sør i Oslo, nærmere bestemt Nordstrand. Og som sagt, i vinter/vår gikk UKbeamene på 2E inn morgen og kveld. Det ga BBC, ITV, Ch4 osv i HD til tider. I mai var det helt slutt. Jeg gjettet på at sommeratmosfæren (pollen og skit) ga dårligere signal, men kanskje jeg tar feil?

Det er mye mulig jeg fokuserte antenna på Eurobeamen og ikke UK beam. Og hvilken av satellittene jeg brukte vet jeg ikke. Nå er det neppe lett å fokusere på en beam som (kanskje) ligger under grensen for mottakerns dekoding, men jeg bør vel sjekke antenna mot Eurobeamen på 2e og 2f først? Så sikter jeg ihvertfall inn mot samme punkt som UK'en ligger. Er det noen tp som er en smule sterkere enn de andre?

Selv om Gibertinien er en bra antenne, har den sine svakheter. Bakstykket/festet burde vært utstyrt med en motskrue som presser utover mot antenna (ikke bare to på tvers) og som forhindrer at vekta får antenna til å sige. Tandberg hadde dette i sin tid og det ga meget stabile innstillinger.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Da er rør forankret og støpt fast til fjellet. Støpt idag så må vente noen dager før selve montering av tallerken kan starte.
Blir spennende å se om det blir noe bilde på TV etter at jeg har flyttet tallerken, etter kyndig veiledning/råd ifra sunco.

DSC09597.JPG

Vedlegg

• DSC09597.JPG_thumb.png
    DSC09597.JPG_thumb.png
    686,9 KB · Sett: 178
24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Da er rør forankret og støpt fast til fjellet. Støpt idag så må vente noen dager før selve montering av tallerken kan starte.
Blir spennende å se om det blir noe bilde på TV etter at jeg har flyttet tallerken, etter kyndig veiledning/råd ifra sunco.

Det røret må du sannsynligvis bardunere eller få avstivet med støttestag. Jeg har hatt stor antenne selv og et så langt rør vil ha et kjempemoment i vind og vil kunne bevege seg slik at antennen blåser ut av posisjon. Selv hadde jeg fast fjell som grunn så det var rimelig enkelt å finne gode fester til bardunene.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Da var tallerken montert og stilt inn.
På mitt meter (jmfr tidligere bilde av meter)l, så fikk jeg følgende verdier:

S: 82.1
S/N: 10.1/10.2
Dette var klokken 17 når jeg stilte inn parabolen igår.
På selve tuner så viste signal strength og signal quality veldig bra, ca 70% og ca 90%

Så byttet heg til mitt gamle LNB TRIAX QUAD for morroskyld, og da fikk jeg enda bedre S/N på mitt meter: 11.1
Men da jeg sjekket tuner var signal strength lavere på selve tuner. Vet ikke hva som er best jeg.

Så byttet derfor tilbake til det nye LNB, og tenker at det får duge selv om meter viser 1dB S/N lavere, mens tuner viser bedre signaler.

DSC09603.JPG

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
:) har du husket skew på lnb hvis ikke så snu den med klokka når du står foran antenna. Jeg hadde ca 9,1 dB kl 18 så i teorien så skal du ha nærmere 12 dB. Husk støtte stag 3m mast vil bevege seg i vinden.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Har husket skew ja. Skal forsøke å finjustere litt mer i morgen men i skrivende stund er alle kanaler inne også samtlige hd kanaler. Men får se hvor mye den beveger seg i høststormen når den kommer. Men den virker solid så langt ja.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Så byttet heg til mitt gamle LNB TRIAX QUAD for morroskyld, og da fikk jeg enda bedre S/N på mitt meter: 11.1
Men da jeg sjekket tuner var signal strength lavere på selve tuner. Vet ikke hva som er best jeg.

Så byttet derfor tilbake til det nye LNB, og tenker at det får duge selv om meter viser 1dB S/N lavere, mens tuner viser bedre signaler.

Du bør benytte den LNB'n som gir best S/N. Signal strength er mindre viktig enn S/N(kvalitet).

Zeek

0
16 Okt 2005
691
0
0
Pent montert antenne :) Hvilke(n) satelitt/kanaler gir dette oppsettet og hvor stor er skålen? Jeg har selv lekt litt med tanken på å montere en litt større skål på 1,2 meter jeg har liggende, men vet ikke hva jeg eventult kan klare å få inn på den her i Haugesunds området.

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen