Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Har nå montert opp min Gibertini 150 men får fremdels ikke noe bilde nå "mistet" kanaler. Andre kanaler ok, men SKY SPORTS 1 HD, SKY SPORTS NEWS HD f.eks viser like sort skjerm som før.

Mulig jeg jgør feil med bruk av FS1 First strike meter. Får sjekke litt mer, men tror dere at jeg ikke får kanalene inn med Gib 150 antenne allikevel, og at jeg har kjøpt katta i sekken??

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Har nå montert opp min Gibertini 150 men får fremdels ikke noe bilde nå "mistet" kanaler. Andre kanaler ok, men SKY SPORTS 1 HD, SKY SPORTS NEWS HD f.eks viser like sort skjerm som før.

Mulig jeg jgør feil med bruk av FS1 First strike meter. Får sjekke litt mer, men tror dere at jeg ikke får kanalene inn med Gib 150 antenne allikevel, og at jeg har kjøpt katta i sekken??

Hei,

Her hos meg så har jeg ca 8,5 dB signal kvalitet på Sky Sports1 HD hvis du har svart skjermså har du ikke justert antenna di godt nok. Bruk 10906 Vertical fec 5/6 symbol rate 22000. Jeg har ca 9 dB på den eller 54% signal kvalitet. Teoretisk så skal du ha ca 2 dB høyere Verdi enn hva jeg har så runft 11 dB+ bør du oppnå.
Husk skew på lnb du skal vri lnb ca 4 grader med klokka når du star foran antenna eller til du får maks signal.
Både F 2 og E 2 har store variasjoner I signal kvalitet nå om sommeren større en om vinteren.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Hei ferale.
Ser du har montert Gibertini 150, var sat meteret det greit å bruke? Lurte på å kjøpe et selv.

Mvh, Sonic

Ja har fått montert tallerken. Men får ikke stilt inn tallerken, da jeg slit med å finne satelliten. Prøver å skjønne satmeter men ikke så lett når det ikke er bruksanvisnijng.
Enest jeg har sett er denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=v8i1Z2vLxIc

Så har ikke noe bilde nå heller. Noen busker er muligens i veien, så får fjerne de først.

Veldig vanskelig dette skulle være da....

Må jeg ringe etter montrø tro??

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Ja har fått montert tallerken. Men får ikke stilt inn tallerken, da jeg slit med å finne satelliten. Prøver å skjønne satmeter men ikke så lett når det ikke er bruksanvisnijng.
Enest jeg har sett er denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=v8i1Z2vLxIc

Så har ikke noe bilde nå heller. Noen busker er muligens i veien, så får fjerne de først.

Veldig vanskelig dette skulle være da....

Må jeg ringe etter montrø tro??

Hei,

Her er sat data for Osterøy. Det beste er å grov peile med kompass til du har signal fra en sterk transponder for så og fin tune med sat meter.

Your Location
Satellite Data
Dish Setup Data
Latitude: 60.4541°
Longitude: 5.5283°

Name: 28.2E ASTRA 2A | ASTRA 2C | ASTRA 2D | ASTRA 2F​
Distance: 39671km

Elevation: 18.8°
Azimuth (true): 154.4°
Azimuth (magn.): 154.1°
LNB Skew [?]: -4.8°
arrow-r.png

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Hei,

Her er sat data for Osterøy. Det beste er å grov peile med kompass til du har signal fra en sterk transponder for så og fin tune med sat meter.

Your LocationSatellite DataDish Setup Data
Latitude: 60.4541°
Longitude: 5.5283°
Name: 28.2E ASTRA 2A | ASTRA 2C | ASTRA 2D | ASTRA 2F​
Distance: 39671km

Elevation: 18.8°
Azimuth (true): 154.4°
Azimuth (magn.): 154.1°
LNB Skew [?]: -4.8°
arrow-r.png

Takk takk for info.
Problemet er at den gamle tallerken min var innstilt på 21° elevation, men nå skal det være 18.8. Leser på Bergen antenne service de skriver 20,5° på sine sider, også lest noen plasser 19°.
Lurer på hva som er rett.

Får heller ikke noe tegn til noe signal på meteret der det står S/N
Har ca 78,5 på S.

Har brukt en Iphoen app som heter dish align for å finne noelunde retningen, men finner ikke noe i retningen den vil jeg skal peke tallerken på.

Ringer Bergen antenne service imorgen, for åhøre hvor mye de skal ha for å komme ut å stille inn parabolen. Begynner å blir rimelig lei.

Tror nok at denne store tallerken er rimelig ømfintlig, men bevenger den bare ca 1 cm om gangen....
Den S/N hopper av og til opp men snå ned igjen, uten at den er stabil noen plasser.

Vedlegg

• bilde.jpg
    bilde.jpg
    60,8 KB · Sett: 365

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Takk takk for info.
Problemet er at den gamle tallerken min var innstilt på 21° elevation, men nå skal det være 18.8. Leser på Bergen antenne service de skriver 20,5° på sine sider, også lest noen plasser 19°.
Lurer på hva som er rett.

Får heller ikke noe tegn til noe signal på meteret der det står S/N
Har ca 78,5 på S.

Har brukt en Iphoen app som heter dish align for å finne noelunde retningen, men finner ikke noe i retningen den vil jeg skal peke tallerken på.

Ringer Bergen antenne service imorgen, for åhøre hvor mye de skal ha for å komme ut å stille inn parabolen. Begynner å blir rimelig lei.

Tror nok at denne store tallerken er rimelig ømfintlig, men bevenger den bare ca 1 cm om gangen....
Den S/N hopper av og til opp men snå ned igjen, uten at den er stabil noen plasser.

Å justere en 150 cm kontra 80 cm er vanskligere fordi åpningsvinkelen er mindre , 1 cm er en ekstrem bevegelse 1 mm inkrement er sånn passe. Elivasjon er avhengig av feste ditt hvis, festet er I vater så er den teoretiske rette elivasjonen 18,8 grader hos meg så har jeg ca 20 grader.
Det er en god ide å bruke Antenne service for justering. Hvis du har tre eller busker som påvirker signalet ditt må du fjerne eller kutte dem.
Signalet er sterke nå om dagen så rett tid for justering av antenne.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Å justere en 150 cm kontra 80 cm er vanskligere fordi åpningsvinkelen er mindre , 1 cm er en ekstrem bevegelse 1 mm inkrement er sånn passe. Elivasjon er avhengig av feste ditt hvis, festet er I vater så er den teoretiske rette elivasjonen 18,8 grader hos meg så har jeg ca 20 grader.
Det er en god ide å bruke Antenne service for justering. Hvis du har tre eller busker som påvirker signalet ditt må du fjerne eller kutte dem.
Signalet er sterke nå om dagen så rett tid for justering av antenne.

Ja skjønnt fort at 150 er mye mye vanskeligere kontra 80. Hva menes med pningsvinkel?
Skal forsøke litt til i dag, finne retningen noelunde på kompasset og justere små millimeter til ene eller den andre siden.
Festet skal være rimelig i lodd/vater begge sider, så da får jeg prøve å endre elevation til 20° da, siden det er det du og b.ant ser. refererer til...

Skal fjerne noen høyt gress og noen små busker idag, så får se om det hjelper på innstillinger...

Ellers blir det en tlf til de, og få de ut til å stille inn parabolen.

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Åpningsvinkel er rett og slett strålebredde. Jo større antenne di mindre er vinkelen som lnb leser. Derfor så må du justere I små inkrement(bevegelser). Belønningen er når alt er I focus har du ett robust signal.
Å justere med sat meter er enkelt når en har erfaring, men all grov justering bør gjørest med kompass.

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Ja skjønnt fort at 150 er mye mye vanskeligere kontra 80. Hva menes med pningsvinkel?
Skal forsøke litt til i dag, finne retningen noelunde på kompasset og justere små millimeter til ene eller den andre siden.
Festet skal være rimelig i lodd/vater begge sider, så da får jeg prøve å endre elevation til 20° da, siden det er det du og b.ant ser. refererer til...

Skal fjerne noen høyt gress og noen små busker idag, så får se om det hjelper på innstillinger...

Ellers blir det en tlf til de, og få de ut til å stille inn parabolen.

Åpningsvinkel er det som bestemmer hvor stor del av himmelen antennen "ser". Det er dette som bestemmer hvor nøyaktig du må peke antennen. Større antenne gir mye mindre åpningsvinkel og dermed må du være ekstremt forsiktig når du justerer.

Det er heller ikke lurt å justere med en svak transponder i satellitt meteret. Med en av de sterkere ASTRA 2E transponderene blir det enklere å finne satellitten. Forsøk f.eks. 11934V DVB-S 27500 2/3. Dette er ASTRA 2E Europa beam som gir ca. 12.5dB S/N i Oslo (trolig høyere på vestlandet). Hvis satellitt meteret får "lock" på denne transponderen så kan du justere til så høy S/N som mulig. Deretter kan du .eks. forsøke en ASTRA 2E uk spot beam frekvens og de om du klarer å finjustere enda mer( F.eks. 10773H DVB-S 22000 5/6 )

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Åpningsvinkel er det som bestemmer hvor stor del av himmelen antennen "ser". Det er dette som bestemmer hvor nøyaktig du må peke antennen. Større antenne gir mye mindre åpningsvinkel og dermed må du være ekstremt forsiktig når du justerer.

Det er heller ikke lurt å justere med en svak transponder i satellitt meteret. Med en av de sterkere ASTRA 2E transponderene blir det enklere å finne satellitten. Forsøk f.eks. 11934V DVB-S 27500 2/3. Dette er ASTRA 2E Europa beam som gir ca. 12.5dB S/N i Oslo (trolig høyere på vestlandet). Hvis satellitt meteret får "lock" på denne transponderen så kan du justere til så høy S/N som mulig. Deretter kan du .eks. forsøke en ASTRA 2E uk spot beam frekvens og de om du klarer å finjustere enda mer( F.eks. 10773H DVB-S 22000 5/6 )

Hvor legger jeg inn disse verdiene. Som du ser på bildet over somjeg la ved at den type satmeter jeg har blar en bare seg til sat en vil finne.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
[video=youtube;MMhExRpWtoI]https://www.youtube.com/watch?v=MMhExRpWtoI&list=UUkVJApQBAXv1RcbyOEkBrzw& index=1[/video]

Har fått S: opp til over 81 nå, men som dere ser på videoen får jeg bare av og til signal på S/N: men de holder jo seg ikke der.

Ringte nettop Bergen Antenne service, og de skulle ha 680,- pr/t ute hos kunde, + 8,- kr kilometeren ifra kontor->kunde->kontor.

Blir en dyr innstilling dette.... hm....

Sist redigert:

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Normalt så skal sat meter ha forhåndsinstilt flere sat posisjoner har du ikke en hurtig instilling som heter feks 28.2 E eller Astra A F....... hvis ikke må du legge inn transponder info manuelt som feks 11934V 27500 2/3.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Normalt så skal sat meter ha forhåndsinstilt flere sat posisjoner har du ikke en hurtig instilling som heter feks 28.2 E eller Astra A F....... hvis ikke må du legge inn transponder info manuelt som feks 11934V 27500 2/3.

Jo det der den forhåndsinstilte transponder 28.2E jeg bruker. Men og jeg legger inn transponder manuelt skjønner jeg ikke hvor jeg skal legge 2/3.
Jmfr bildet over.

Poenget er at jeg ikke vet om den store tallerken ikke når signaler i det hele tatt, da den kom litt lenger ned på veggen, enn den forrige, da denne er noe større.
Også har jeg fjernet busker, og det er litt fjell ca 3 meter foran men ikke særlig høyere en hodet er.

Skal legge ved et bilde senere så kan dere se hvordan terrenget er.

Men fikk jo signal inn med gammel og minde tallerk, men hodet der var ca. 30-40cm høyere opp fra bakken, enn nåværende hode.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Kan oppdatere sitauasjonen min nå er:
Antenne henger for lavt, og må flyttes høyere for å få inn signal. Må støpe/forankre fast et fundament på fjell og sette opp et rør som jeg kan feste antenne i. Den må rett og slett høyere opp, for å få inn signaler.
Dette vil jeg sjekke opp i nærmere etter ferien, og se hvor jeg evt kan få tak i et veiskiltrør, og få evbt sveiset dette fast på en plate.

Takk til sunco for verdifull info/tips/hjelp...

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Jeg kjøpte som privatperson, men jeg gikk direkte til butikken deres og handlet. Hvis du ikke har mulighet til å stikke innom en av avdelingene deres kan du jo ta en telefon og spør om du kan få registrert deg som privatperson.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Nja får se om jeg gidder å kjøpe rør. Skal høre med noen entrepr. som kan ha noe liggende. Hvis ikke kjøper jeg.