Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge

9 Mar 2014
9
0
0
Mycket svag signal här i Helgum (Sverige) i går kväll endast 10.906 V /22000 SD som var utan pixlation Prodelin 3,7m primefocus. Nu i dag är det som vanligt,var redan i Fredags låg signal.
Så det verkar som hela skandinavien är drabbade av lite lägre signal framförallt på kvällen nu på senaste tiden.

9 Mar 2014
9
0
0
Minns att på 2D var 10906 svagast...
Har provat ut 8st Lnb på 3,7:an i helgen har ett modifierat matarhorn med 22mm utv rör så jag har kapat bort scallärringarna på flera LNBF så dom gått att trä på 22mm röret :)Tar med topp 4: Taget på 10.714/H/22000 Lnb som provats så är Invacom QDF 031 0,3dB (8,7dB Snr) den stabilaste på V+H TP dock Mti AP8-XT2 0,6dB (8,9dB Snr) ngt bättre på V TP samt Inverto Ultra Quad (8,7dB Snr) och Mti AP82-TW (8,7dB Snr) Mti AP82-T2FBL Supreme (8,7dB Snr)Absolut sämst var Mti High line (AP8-TZN2R 8,2dB Snr) Den dyraste Mti Lnbf...

14 Feb 2014
24
0
0
Alle ITV og BBC-kanaler fungerte supert på lørdag, hele kvelden igjennom, med unntak av Itv1 HD og BBC Four HD, også Five var periodevis ute og/el med dårlig pixelation. Det var ekstremvær i helgen, og tidl også hatt problemer med hhv 60cm og 85cm før omlegging under slike "unormale" omstendigheter, så ingen "kan trylle" når det er så ekstrem storm som det var, men alle SD-kanaler fra channel 4, ITV og BBC var inne hele kvelden, også inkl. BBCs HD-kanaler (med unntak av Four). 1,1 Triax,Sandnes. Dette til info. Men også på meg virker det som om 2E er adskillig sterkere enn 2F på UK spotbeam under "ekstreme forhold"... ;)

Sist redigert:
13 Feb 2007
2.973
0
0
Jeg har testet Inverto Black Pro C120 single LNB nå i kveld og ble skikkelig skuffet.
http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=256&cat=8

Mine gamle MTI AP8-TW C120 LNB'er har merkbart bedre performance på ASTRA 2E uk spot beam. Inverto oppgir støytallpå 0.2dB mens MTI oppgir 0.6dB. MTI har trolig jukset minst. I realiteten virker det som MTI'n har lavere støytall enn Inverto Black Pro.

Det overasker meg ikke i det hele tatt.
Kjøpte Inverto Black Ultra Twin utgaven , da jeg leste mye anbefalinger på nettet.
Gamle Megasat Multifeed Twin jeg brukte på 90 cm. fungerer bedre i kraftig snøfall og regn.
Forskjellen på 12.545 ( Astra 2F med 90 cm parabol direkte rettet mot 2F med senter Lnb ) i kraftig regn er :

Inverto Black Ultra Twin : bildet fryser med art effekt og etterslepp .
Megasat Multifeed Twin : stabil bildet uten over nevnte feilsymptomer .

Nå bruker jeg den gamle Lnb'n.... Kan ikke se noe forbedring med Inverto Lnb , og de fleste mener at Black Ultra serien er suveren akkurat i bruk med svake TP .
Ikke her ihvertfall. :(

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Jeg deler din erfaring med Inverto Black Ultra. På BBC One Hd fikk jeg 5-8% bedre SNR med en MTI AP82-T2 som jeg fikk med en antenne jeg kjøte en gang.
Har bestilt en MTI AK54-XT2N Quad som det blir spennende å teste :)

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Nå har jeg motsatt erfaring 2E uk beam riktig nok med single Inverto black ultra(long neck) den gir meg mye berdre snr verdier en feks Megasat high gain. Forskjellen I dB er 1,4 VR og 0,6 HR.
Nå var bilde stikk motsatt på 2N der hadde jeg mye bedre verdier med Megasat high gain.

Sist redigert:
24 Jun 2013
24
0
0
Ja Stølen, det stemmer ;) Erstattet gml 85cm antenne med Triax TD110, topp signal her i Sandnes nå på 2E og 2F 24/7, inkl. alle HD-kanalene. Takk for tips her på forumet og takk til Sagi i Tananger :)

Jøss, jeg har nettopp vært på telefonen med Sagi, og han har jammen gitt meg tilbud på det samme du har fått. Var noe usikker på om jeg skulle bare si ja takk derfor gikk jeg inn hit for å lese litt. Nå er det nok bare å bytte min gamle 80cm med en ny tenker jeg. Blir mye hyl og skrik nå når Top Gear detter ut på søndagskvelden :cool:
Det sagt, så har signalene vært veldig stabile siste uken++ (har ikke sjekket alle kanalene, HD og sånt, men fikk sett TG igår helt uten problemer for første gang på noen uker...)

Jasi69

0
2 Sep 2012
27
0
0
Så for å trekke en konkluson her så fungerer TriaxTD110 like bra som en Gibertini 125 for oss her i stavanger området.

Er det da vits i at jeg går for Gibertini da den er både større og dyrere?

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Så for å trekke en konkluson her så fungerer TriaxTD110 like bra som en Gibertini 125 for oss her i stavanger området.

Er det da vits i at jeg går for Gibertini da den er både større og dyrere?

Hvis det er HD kanaler du er ute etter så er vel kanskje Gib 125 å foretrekke men holder 110 så er vel valget enkelt.

Jasi69

0
2 Sep 2012
27
0
0
Ja vil ha HD kanaler men så liten parabol som mulig.

skal kun ta inn sky på denne så jeg trenger ikke plass til flere hoder

mr42O

0
29 Nov 2012
90
0
0
Venn av meg for inn ITV HD 1 med hans 1.2m antenna. Var hos han idag kl 1300. Men problemet er han for ikke inn kanaler på 12545.00 2F. Uansett hva vi gjorde fikk ikke inn NOEN SIGNAL. Jeg fikk inn 13db på sky kanaler klarte ikke å få mer enn 8db hos han. Jeg bor ca 30km fra han. Hva kan de være ? feil med antenna ? Han bruker Inverto lnb

bobi

0
26 Jan 2008
2.410
0
0
Det hetter vel jo større antenne jo bedre er det :)

Har T90 her i Moss og ikke noen problem med vanlig sky kanaler, BBC og ITV derimot er borte :-(
Tenker å bestille 150 CM gibertini eller 180 channel master, nen er usikker om den størrelsen er nok her rund Moss
Er det noen rund Moss / Rygge / Fredrikstad som får inn BBC og ITV kanalen hvis ja hvilken størrelse har derte på parabolen ?

mvh

bobi

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Det hetter vel jo større antenne jo bedre er det :)

Har T90 her i Moss og ikke noen problem med vanlig sky kanaler, BBC og ITV derimot er borte :-(
Tenker å bestille 150 CM gibertini eller 180 channel master, nen er usikker om den størrelsen er nok her rund Moss
Er det noen rund Moss / Rygge / Fredrikstad som får inn BBC og ITV kanalen hvis ja hvilken størrelse har derte på parabolen ?

mvh

bobi

Hei,

Så langt er det vel ingen som har rapportert fra ditt område det nærmeste er vel denne som er gjort I Gøteborg området
http://www.astra2forum.com/viewtopic.php?f=136&t=1689

Så en 1,8 m er vel det rette valget hos deg vil jeg anta.Det ser ut som Oslo-Hamar og Trondheim ligger i en stabil side lobe og jeg antar at dette gjelder i Østfold også, her oss meg på Vestlandet må jeg ha 1,8m for og ha noe vær reserve.

14 Mar 2014
12
0
0
Hei! Jeg bor nord i Oslo. Har en offisiell Sky boks fra 2002. Triax 110cm antenne med en 0.1 vanlig lnb. Bbc og de andre kanalene forsvant rett før OL. Men i dag, etter å ha rettet litt på antenna, ser jeg alle kanalene er tilbake. Ingen piksler eller noe. Bbc. Itv. C5 C4. Alt er der. Er Oslo en del av en hotspot?

BT.

14 Mar 2014
12
0
0
Hei! Jeg bor nord i Oslo. Har en offisiell Sky boks fra 2002. Triax 110cm antenne med en 0.1 vanlig lnb. Bbc og de andre kanalene forsvant rett før OL. Men i dag, etter å ha rettet litt på antenna, ser jeg alle kanalene er tilbake. Ingen piksler eller noe. Bbc. Itv. C5 C4. Alt er der. Er Oslo en del av en hotspot?

BT.

Jeg trodde faktisk ikke det var noen sidelobes på den nye satellitter som ville ha innvirkning på Oslo. Jeg bor innenfor bygrensa, og har fine forhold her i kveld. Klart vær, litt kaldt. Skal følge opp å se om det fortsetter å være bra mottakerforhold. De siste uke har det vært null signal på BBC etc men været har vært tåkete og regnete så det er sikkert grunnen. Triax 110 er sikkert ikke stor nok for signal 24/7. Men det skal jeg finne ut. Alle kanalene på min Sky EPG er der. BT Sports etc funker også.

14 Mar 2014
12
0
0
Jeg trodde faktisk ikke det var noen sidelobes på den nye satellitter som ville ha innvirkning på Oslo. Jeg bor innenfor bygrensa, og har fine forhold her i kveld. Klart vær, litt kaldt. Skal følge opp å se om det fortsetter å være bra mottakerforhold. De siste uke har det vært null signal på BBC etc men været har vært tåkete og regnete så det er sikkert grunnen. Triax 110 er sikkert ikke stor nok for signal 24/7. Men det skal jeg finne ut. Alle kanalene på min Sky EPG er der. BT Sports etc funker også.

Har akkurat vært oppe å sjekket kanalene, 07.00. Alt er like stabilt som i går. Det må bety at Groruddalen, eller i alle fall deler av den, har meget fine forhold selv fra de nye Astra satelittene. BBC, ITV og BT Sport 1 og 2 er perfekte på skjermen uten piksler el. Nå skal det sies at det er flott klart vær her. Jeg skal koble til litt andre turnere for å finne ut hvilke data som rører seg bak bildene, men det får jeg ikke gjort før til uka. Som sagt har jeg bare et amatør opplegg som ikke er spisset for å ta imot noe som helst. Har bare brukt en beeper til å stille antenna, så signalet må være rimelig sterkt her.

Jeg vet bl.a Stockholm hadde en fin sidelobe fra Astra 2D. Betyr dette at sideloben fra Astra 2E/F ligger i Oslo/Groruddalen?
For endringene på bytting av satelittene er endelig. 1N er helt ute av bilde? (Og da snakker vi om de freeview kanalene som skulle skjermes med den nye spotbeamen. BBC etc).

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Det er mye bedre signal fra ASTRA 2E ukspot beam på kvelden. Det er hvertfall min erfaring med 1.2m 40km nord for Oslo. Da har jeg SNR på nesten 9dB men akkurat nå kl. 10 er den 1.5dB lavere. Lavest signal er det ca. kl. 12 tror jeg. Da er det helt i grenseland for HD kanalene på 2E mens SD kanalene ikke faller ut like raskt.
Interesssant om du kunne sjekke i 10-12 tiden.

Kanalene på ASTRA 2F ukspot ligger på rundt 9-10dB hele døgnet her så de skal også fungere med 110cm med det
været vi har hatt i det siste.

Det er BBC kanaler på både 2E og 2F. De fleste er på 2E med de på 2F er sterkere
2E: BBC One HD, BBC Two HD,BBC One NI HD, BBC Three HD & CBBC HD.
2F: BBC One Wal HD,BBC One Scot HD,BBC News HD,BBC Four HD, CBeenies HD + alle BBC SD og radio kanaler

ITV kanaler finnes både på 2E og 2F. De på 2F bør fungere bedre enn de på 2E.

http://www.lyngsat.com/Astra-2E.html
http://www.lyngsat.com/Astra-2F.html

C5 SD er på 2F og er derfor sterkere.
C5 HD er på Europa beam og er ingen problem men heller ikke free to air. C4 HD er på ASTRA 2F så den går
sikkert også fint med 110cm i Oslo så lenge det ikke regner. C4 SD er på 2E og vil være svakere.
Det finnes også en C4+1 for Sky bokser som sender på Europa beam.

BT Sports er på Europa beam og skal derfor ikke være noe problem i Oslo med 110cm.

Hvilken regional versjon av BBC, ITV & C4 har du i Sky boksen ?
http://www.satellite-calculations.com/DVB/28.2E/28E_Sky_ChannelNumber.php

14 Mar 2014
12
0
0

Hei! I dag datt signalene ut helt ca klokken 09.30. Frem til 12.30 var de helt borte hos meg. Etter 13.00 kom de tilbake og var litt ustabile frem til ca 16.00. Etter det har det vært bra. Litt pikselering innimellom spesielt på c4. Ellers greitt. Bbc2 er også litt på kanten i perioder. Jeg har fortsatt ingen tall å understreke dette med, men det er like detaljer som Bobben har her hos meg. Vi bor jo ikke så langt fra hverandre heller.

Men dette betyr at en ChannelMaster 120 gir bedre signaler, eller er det like greitt å kjøpe en Gilbertini 150? Jeg har en husvegg, men gjør det ikke hvis det fortsetter å være slik som dette. For meg er fotballen og alt som skjer på kvelden viktigst, mellom ti og tolv er jeg stort sett på jobb.....lol.

Jeg har et originalabb fra Nord vest England.

B.T