Fasefeil ved kalibrering

9 Mar 2008
70
0
6
Hjeeelp...

Utstyr som følger:
Marantz SR8013
Gradient Revolution mk2 fronter
CNO senter
Seaton Submerssive subber x2
Dynavoice bakhøyttalere (kjipt, men ja..)

Som tittelen antyder, så opplever jeg fasefeil når reciever forsøker å kalibrere opp. Den melder feil på venstre fronthøyttaler. Frontene har blitt renovert med nytt delefilter (kopi av original) og blitt trippelsjekket. Om ikke firpelsjekket, dersom det er ett uttrykk..

Jeg kan koble om fasen på venstre front og recieveren kalibrering går igjennom som normalt. Når jeg da setter på lyd, blir det heeelt feil og det er tydelig ute av fase. Kan da koble tilbake fase på venstre front og alt virker tilsynelatende riktig. Dersom jeg skal bemerke noe, så har kanskje venstre høyttaler ett snev av bredere perspektiv ut mot venstre (sammenlignet med høyre høyttaler mot høyre). Føler også at visse vokaler ligger en anelse utav senter mot venstre.. Integrering mot subbene fungerer forsåvidt greit, ikke noe jeg klarer å bemerke der.

Noen teorier har jeg:
  • Gradientene er dipole i bassen og lager derfor noe fasekrøll som ikke er feil men som forsterkeren oppfatter feil..?
  • Gradientene har coax element til mid/diskant og målingen blir lurt til at dette er i fasefeil on axis...?

Setter pris på innspill her.

muuh

0
10 Jun 2008
1.296
12
38
Min Marantz 6012 rapporterer fasefeil på senter (Definitive technology Mythos 10) selv om denne er koblet korrekt..

9 Mar 2008
70
0
6
Takk for svar.

Hvordan forholder du deg til det? Kalibrerer du opp med "feilen" tilstede da?

muuh

0
10 Jun 2008
1.296
12
38
Takk for svar.

Hvordan forholder du deg til det? Kalibrerer du opp med "feilen" tilstede da?
er ei stund sida, men tror jeg bare dobbelsjekket koblingen, når disse var korrekt så ignorerte jeg bare at receiver sa det var fasefeil.

9 Mar 2008
70
0
6
Supert, da får jeg forsøke det. Følte bare recieveren brukte lovlig lang tid på å kalibrere når det var sånn. Til slutt låste hele kalibreringen seg også..

Danke

0
4 Aug 2007
12.341
197
63
Hjeeelp...

Utstyr som følger:
Marantz SR8013
Gradient Revolution mk2 fronter
CNO senter
Seaton Submerssive subber x2
Dynavoice bakhøyttalere (kjipt, men ja..)

Som tittelen antyder, så opplever jeg fasefeil når reciever forsøker å kalibrere opp. Den melder feil på venstre fronthøyttaler. Frontene har blitt renovert med nytt delefilter (kopi av original) og blitt trippelsjekket. Om ikke firpelsjekket, dersom det er ett uttrykk..

Jeg kan koble om fasen på venstre front og recieveren kalibrering går igjennom som normalt. Når jeg da setter på lyd, blir det heeelt feil og det er tydelig ute av fase. Kan da koble tilbake fase på venstre front og alt virker tilsynelatende riktig. Dersom jeg skal bemerke noe, så har kanskje venstre høyttaler ett snev av bredere perspektiv ut mot venstre (sammenlignet med høyre høyttaler mot høyre). Føler også at visse vokaler ligger en anelse utav senter mot venstre.. Integrering mot subbene fungerer forsåvidt greit, ikke noe jeg klarer å bemerke der.

Noen teorier har jeg:
  • Gradientene er dipole i bassen og lager derfor noe fasekrøll som ikke er feil men som forsterkeren oppfatter feil..?
  • Gradientene har coax element til mid/diskant og målingen blir lurt til at dette er i fasefeil on axis...?

Setter pris på innspill her.

Hender jeg får det også.

Om du nervøst :) har dobbeltsjekket at alt er koblet riktig....
Så er det nok heller et romproblem som romkorreksjon tolker som fase feil.

Det er ganske normalt. Du kan ofte høre denne forskjell når du spiller test tone på høytalerne.

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg hadde Marantz 8801 prosessor. Når jeg forsøkte å bruke Audyssey fikke jeg veldig ofte beskjed om fasefeil. Og spesielt i subbene. Selv om alt var satt opp riktig og sjekket grundig. Det er noe feil med måten Audyssey måler rommet og kalibrerer. Stående bølger, refleksjoner og faseproblemer/tidsforsinkelse er noe som Audyssey helt tydelig ikke klarer å styre rett. Jeg har erfart dette på mindre receivere også, fra for eks Denon, som bruker samme type kalibrering.

Jeg endte derfor opp med å sette sette opp avstander manuelt, og slo av hele Audyssey-driten. Det kan muligens funke på noen systemer, men har ofte kræsja eller gitt meg helt feil resultater. Og lyden høres ofte rar og dårlig ut, litt sånn halvkunstig, for å si det på en pen måte. Høres ut som det blir lagt for mye eq på lyden når den har vært gjennom Audyssey.
Løsningen ble å benytte profesjonell DSP (i forsterkerne), og kjøre kalibrering gjennom Umic1 og REW. Men først bør naturligvis plassering og akustikktiltak være på plass!