Fargevalg i rommet (høy WAF og lav lysrefleksjon)

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Heisann.
Leste et tidligere innlegg om maling i sommervarmen, og tenkte jeg kunne lufte noen av mine tanker om fargevalg.

Først vil jeg si at det bare er en måte å se film på nå det gjelder belysning. Det er med all belysning av, og ingen vinduer eller helt tette gardiner. Gitt at dette er mulig, vil det da være nødvendig å male rommet i en mørk farge? Hva med å maskere/male lerretsveggen sort/mørkt grå, og male de resterende tre veggene og taket helt matt grå i samme sjattering som lerretet (f.eks. Lady s2000 matt).

Med alt lys av (unntatt prosjektor) ville vel ikke strølyset fra lerretet fremheve veggene så voldsomt. Er det noen som har noen erfaringer?

Med lyse gråtoner i rommet burde det være duket for relativt høy WAF også, eller hva?

yannz

0
9 Jun 2003
408
0
16
yannz.sliter.nu
Meget dristig, isåfall. Blir uansett en hel jobb å få det til å stemme med resten av interiøret. Nå er sorte blendingsgardiner på vei, så det tar seg vel ganske bra av området bak lerretet. men veggene er faktisk svakt mørkegule, men ved optimale værforhold og solfaktor, så blir rommet helt opplyst av prosjektoren. Riktignok var dette ikke spes. plagsomt, da filmen vi så (Dead Man av Jim Jarmusch med Johnny Depp) er i svart/hvitt, og kom gjennom helt uten problemer. :lol:

Største problemet hos meg er vel egentlig lysforurensning, men blendingsgardiner og rullegardiner er på vei for å sette en stopper for slikt. :wink:

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
!00 % lyskontroll er vel ikke nødvendig med mindre du har CRT projektor. Med min X1 trengs det i hvert fall ikke. Nå har jo jeg 100 % lyskontroll, men bruker noe lys i rommet når jeg ser film. Gjør jeg ikke det blir bildet litt for skarpt i lengden. Bruker "film-modus" på projen og dette gir ca. 500 ansi.

yannz

0
9 Jun 2003
408
0
16
yannz.sliter.nu
Ved total kontroll over lyset, så kan man vel sette ned lysstyrken på pj'n og spare lampen? :?

tror ikke min projektor har noe filmmodus. (philips garbo, om noen har samme og vet bedre)