Fargekode og malingstype til lerret?

13 Jan 2004
3.110
0
0
Noen som har peiling på hva slags fargekode, kelvin, nyanse eller evt maling man skal bruke for å evt male sitt eget lerret?

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Plasmaboy skrev:
Noen som har peiling på hva slags fargekode, kelvin, nyanse eller evt maling man skal bruke for å evt male sitt eget lerret?

Jeg brukte Lady matt takmaling med farvekode tilsvarene S1500 (lys grå). Malte med fineste Jordan rulle. Resultatet ble meget bra - du må inn på en halvmeters avstand før du kan se struktur i malingen.

Denne farven passet perfekt for min Sanyo Z2. Nå bruker jeg den samme farven på en Barco crt - noe som også fungerer meget bra.

Tomtom

0
16 Des 2003
980
0
0
Poenget er vel å finne en maling uten farge i? (kun sort og hvitt)
Kelvin bør vel være 6500? Eller er jeg helt på jordet?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Tomtom skrev:
Poenget er vel å finne en maling uten farge i? (kun sort og hvitt)
Kelvin bør vel være 6500? Eller er jeg helt på jordet?

6500 blir nok for mørk til å være lerret. Det ligger nemlig midt i gråskalaen. Til bakveggen bak lerretet er det derimot perfekt (se min, eller jfinneru sin, hjemmkino).

Tomtom

0
16 Des 2003
980
0
0
OK. Det var bare et tall som jeg husket fra DVE, men ikke i hvilken sammenheng. :lol:

jorojo

0
12 Des 2002
1.101
0
0
6500 Kelvin er en fargetemperatur og den er vel typisk i dettte området for lampene i en projektor.

For en LCD projektor er et lerret med en grånyanse et sted mellom S1000 og S2500 ganske gunstig for sortnivået.

John Roger

27 Jan 2004
774
0
0
Det jeg gjorde var å ta tak i en boks lady HEL matt (den som de normalt blander i når du sier du skal ha matt er nemlig ikke HELT matt...) først ville ikke fyren blande med den fordi fargene ikke ble helt rette (men jeg skulle jo bare ha grå)... jeg ba ham da å blande til S3000 (fordi min hvite HEL MATT Lady gjorde blandingen noe lysere enn forventet).

Brukes på en LCD projektor (SONY VW11HT) med godt resultat... hvitt ser hvitt ut og sort ser ... eh, vel nesten sort ut ;)

frod

0
2 Sep 2003
460
0
0
jorojo skrev:
6500 Kelvin er en fargetemperatur og den er vel typisk i dettte området for lampene i en projektor.

For en LCD projektor er et lerret med en grånyanse et sted mellom S1000 og S2500 ganske gunstig for sortnivået.

John Roger

Ja disse fargene inneholder kun sort pigment. Personlig havnet jeg på S2000 (mens jeg venter på ScreenGoo). Vi får se om denne funker med DLP. Kanskje jeg burde valgt S2500.

Jeg kjøpte også en boks sort Lady 02 matt sort. Jeg må si jeg ble litt overasket da jeg så at basen var ganske så hvit.

10 Nov 2004
304
1
16
Nå ble jeg frista til å stille et "dumt" spørsmål.

Detta med å male sitt eget lerret? Det er kun for å spare penger? Det
å kjøpe et lerret, evt i løpemeter om man skal ha det på veggen, og
bygge en ramme rundt vil alltid være bedre enn å maleveggen?

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
ChrisLia skrev:
Nå ble jeg frista til å stille et "dumt" spørsmål.

Detta med å male sitt eget lerret? Det er kun for å spare penger? Det
å kjøpe et lerret, evt i løpemeter om man skal ha det på veggen, og
bygge en ramme rundt vil alltid være bedre enn å maleveggen?

Jeg har brukt rundt kr 500 på lerret inkl maling. Jeg har sett lerret til kr 30000,- (Stewart). Ikke den store forskjellen.

Jeg synes at en godt malt plate uten videre er like godt (ofte bedre) som ett kjøpt lerret til flere tusen kroner.

Type av projektor og ikke minst hvor godt overført dvd'en er, har nok veldig mye mer å si enn hvilket type lerret du har.

En malt plate har en ganske stor fordel i og med at den er helt flat og uten bølger. I tillegg er den selvfølgelig overmalbar - du kan med andre ord prøve deg frem med gråskala og matthet (gain) til det som er optimalt for din projektor.

Denne ScreenGoo malingen som froderor her nevner, sier visse at ikke noe lerret kan matche. Har selv tanker om å prøve denne malingen.

13 Des 2002
4.328
0
36
58
www.hulten.no
Lerret har da utrolig mye å si på hvor bra bildet blir over hele spekteret fra helt hvitt til helt svart...

Å bruke >20k på en projektor, og kjipe seg til med et lerret av type Ikea rullegardin til 200spenn virker ikke helt riktig :roll:

Er selv tilhenger av DIY lerret, og malte mitt første med Lady matt hvit maling. Kjøpte meg etter en tid maling fra Screengoo, som får svært bra omtale på avsforum. Må bare skyte inn at bildekvaliteten ble meget forbedret med denne malingen!

Jeg laget mitt lerret med en gipsplate på 200x120cm og malingen kostet ca 1000kr.

Neste lerret (når jeg får større rom til dette) vil jeg benytte en 5mm huntonitt plate på 300x120cm. Denne lar seg enkelt å lage til for et buet lerret. Det kan da legges på ekstra med Goo maling, hvor gain vil bli høyere og mer lysutbytte fra min CRT er gevinsten.

Også stor fordel å slippe "rynker" i duken :wink:

Forskjellene på Goo og Lady matt hvit kan sees på min hjemmeside. Her er direkte link:
http://www.hulten.no/goomaling.htm

Forskjellen på Goo og Lady matt hvit:
lerret-005.jpg

LL

0
15 Jul 2003
8.141
3
38
Hva er egentlig denne Goo malingen? Har du noen linker til noen sider? Er dette et eller annet sært produkt som er vanskelig å oppdrive eller finnes det i norske butikker?

Sinnsynkt bra bilde du har forresten! (ikke bare et resultat av lerret...)

frod

0
2 Sep 2003
460
0
0
Rolf Hult skrev:
Lerret har da utrolig mye å si på hvor bra bildet blir over hele spekteret fra helt hvitt til helt svart...

Forskjellene på Goo og Lady matt hvit kan sees på min hjemmeside. Her er direkte link:

Er det Goo til høyre på bildet? Den ser jo ganske "blank" ut i finnishen.

Jeg har malt min 16 mm MDF plate med heftgrunn og 4 strøk lady matt 02 med fargekode S2000. Jeg benyttet rulle og fordriverpensel (malingen ble tynnet ut en del med vann). Til slutt pusset jeg ned overflaten med 180 papir. Den mattslipte overflaten er veldig matt (og uten noen form for struktur). Nå gjelder det bare at ungene holder de fettinfiserte gotterifingrene sine borte fra lerretet ;-)

Jeg har testkjørt dette med min DLP (har liten erfaring med projektorer), og trodde med en gang at jeg hadde en defekt piksel. Ved nærmere gransking så jeg at et bitte lite hull i finnishen ned til heftgrunnen (som er en veldig "hvit" maling). Dette ga en god illustrasjon om hvor mye lys/hvithet man "mister" ved en grå overflate. Den lille prikken var veldig hvit nå et snølandskap ble projisert over bildeflaten. Uansett tror jeg et grått lerret er veien å gå for meg. Hullet i finnishen vil nok bli reparert snart...

Som nevnt lengre opp i tråden vil jeg også prøve ScreenGoo (har bestillt, men har ikke fått noen bekreftelse), men er idag fornøyd med mattslipt lady 02.

13 Des 2002
4.328
0
36
58
www.hulten.no
Goo malingen er til venstre på bildet.

Til LCD/DLP bør "ScreenGoo Digital Grey" benyttes. Min er CRT White.
Det er en grei guide på web'en deres, legg inn din type PJ og få listet beste alternativ maling...

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Blir spennende om du opplever like store forbedringer som Rolf Hult har opplevd med ScreenGoo, froderor. Hold oss oppdatert, for dette er interessant. :D
Er sikkert forskjeller mellom DLP og CRT også...

LL

0
15 Jul 2003
8.141
3
38
froderor skrev:
Rolf Hult skrev:

Rolf Hut: Ser veldig spennende ut. Hvor mye coat trenger jeg for en skjerm på ca 200x120. Hva var din erfaring med forbruket? Hvor lang var leveringstid til Norge? Var det noe tull med toll, frakt, etc?

Jeg brukte "kalkulatoren" som var på siden der. Den mente jeg burde ha Digital Grey Top og Base coat til PT-AE700. Jeg synes det høres fornuftig ut...

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
froderor skrev:
Rolf Hult skrev:

Jeg har malt min 16 mm MDF plate med heftgrunn og 4 strøk lady matt 02 med fargekode S2000. Jeg benyttet rulle og fordriverpensel (malingen ble tynnet ut en del med vann). Til slutt pusset jeg ned overflaten med 180 papir. Den mattslipte overflaten er veldig matt (og uten noen form for struktur). Nå gjelder det bare at ungene holder de fettinfiserte gotterifingrene sine borte fra lerretet ;-)

Som nevnt lengre opp i tråden vil jeg også prøve ScreenGoo (har bestillt, men har ikke fått noen bekreftelse), men er idag fornøyd med mattslipt lady 02.

Jeg er selv meget fornøyd med min 2440x1440 6mm huntonitt plate malt med matt Lady maling.

Har sett en del andre lerret - blant annet Stewart lerret på Dvd&Hjemmekino messa. Det var ingen der som imponerte meg noe særlig.

Faktisk så er mitt største problem nå resten av rommet. Jeg har kledd hele veggen hvor lerretet er plassert med sort. Men allikevel blir så mye lys kastet via veggene og taket at mye av sortnivået i en del scener blir ødelagt.

Men det er jo ikke noe særlig å male hele stua sort da, er jo ikke satanist da. :D

Fortell hvordan dette med goo utvikler seg!

13 Des 2002
4.328
0
36
58
www.hulten.no
LL skrev:
Rolf Hult: Ser veldig spennende ut. Hvor mye coat trenger jeg for en skjerm på ca 200x120. Hva var din erfaring med forbruket? Hvor lang var leveringstid til Norge? Var det noe tull med toll, frakt, etc?

Jeg brukte "kalkulatoren" som var på siden der. Den mente jeg burde ha Digital Grey Top og Base coat til PT-AE700. Jeg synes det høres fornuftig ut...

Du klarer deg med 500ML basecoat og 500ML topcoat. Jeg malte mitt første lerret med 2strøk base og 2 topcoat, men la et ekstra støk topcoat på senere. Dette fjernet antydninger til rullemerker.

Neste gang vil jeg leie meg en skikkelig sprayer, og først øve litt med å spraye et par strøk med Lady matt hvit (grei som grunning før Goo), før jeg går over på basen og topcoaten...

Det tok ca 1uke fra jeg snakket med Ken hos ScreenGoo til jeg hadde dette i posten. Måtte betale toll på dette, men du kan være heldig...

Hold oss oppdatert, gjerne med bilder! :D

PS! Anbefaler dere å lese gjennom tråden vi hadde på dette tidligere:
http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1218