Fargeforslag - Avstemming

bwa

0
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
Ok, så har jeg fått meg en skikkelig god CRT og kan tillate meg å bli kresen. Hjemmekino'n min har jo lyst ubehandlet panel og det blir for lyst. Bildet reflekterer for mye i tak og vegger. Se bilde nedenfor.

Nå er jeg mottakelig for forslag til farge på panelet mitt. Selvfølgelig hadde sort vært optimalt, men det blir vel noe dystert.

Vedlegg

• img_2651.jpg
    img_2651.jpg
    23,1 KB · Sett: 116
17 Feb 2003
5.337
0
0
48
Ein mørk matt lakk + at du da beholder mønsteret i panelen.....trur det hadde blitt fint eg

striky

0
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
Hele frontveggen sort, med vinrøde gardiner på hver side av lerretet (som det jo er på kino.
Resten av rommet enten i en eller annen gråfarge, eller vinrødt.

bwa

0
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
striky skrev:
Hele frontveggen sort, med vinrøde gardiner på hver side av lerretet (som det jo er på kino.
Resten av rommet enten i en eller annen gråfarge, eller vinrødt.

Hvorfor sort bare foran ? Slik jeg opplever refleksene så er det mest synlige i taket og på skråveggene.

striky

0
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
Sort (eller en annen mørk farge) rundt selve lerretet vil virke kontrastøkende. Selvsagt kan det være lurt å ha sort bakover i rommet også, men som du sa, det blir fort dystert.

Dersom du maler resten av rommet i vinrødt vil dette virke tilnærmet sort når lyset er slått av, og er på langt nær så dystert i dagslys.

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Jeg synes fargene til JameZ ble svært vellykkede. Det virker som om du har god lyskontroll, så totalt svart er unødvendig. Men sort ramme eller stoff rundt lerretet kan du jo gjerne ha.

Fargene til JameZ finnes i tråden: Min lille kinostue er nå "under construction"...

44.jpg

Vegger: fargekode S4010-Y30R.
Taket: fargekode S2005-Y30R.

Hvis du kan blande disse fargene som interiørbeis/panellakk, tror jeg du vil kunne få et godt resultat som også bevarer livet i treverket, hvis du ønsker det.

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
nei, tenkte bare du kunne se det bildet for å få litt inntrykk av en rød farge..

selv ville jeg brukt vinrød og grå hjørnelister....

bwa

0
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
Burre skrev:
nei, tenkte bare du kunne se det bildet for å få litt inntrykk av en rød farge..

Har også tenkt litt på en dyp rød farge. Tror du ikke det går greit å male listene i samme farge? Kanskje jeg må titte litt på Rolf Hult sitt rom igjen....

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
bwa skrev:
Burre skrev:

Har også tenkt litt på en dyp rød farge. Tror du ikke det går greit å male listene i samme farge? Kanskje jeg må titte litt på Rolf Hult sitt rom igjen....

jo, det går jo det, men jeg tenkte bare på grå lister som pynt..
der jeg bodde før, hadde jeg mørk mosegrønt nede på veggen, mørk vinrød oppe, og middels grå lister. de fargene går veldig godt sammen og har gode egenskaper med at det blir mørkt med lyset av, og heller ikke for mørkt når lyset er på.. jeg hadde en sånn mønster "borde" på midten, men det passer jo kanskje ikke så godt i et kino-rom, så der ville jeg funnet på noe annet..

bwa

0
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
Hvis du ser på bildet er alle langvegger fyllt med mørk grå hyller, så fargen må/bør passe sånn høvelig til dette.

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
bwa skrev:
Enig, veldig vakkert, men er det gunstig med så lyse farger ?

Med høy matthetsgrad vil ikke refleksjonene i veggene ha mye å si for opplevelsen. Dessuten må du nesten se fargene live. Lagre bildet av JameZ rom lokalt og se på det mot en helt hvit bakgrunn, så vil du se at fargene ikke er SÅ lyse heller.

Oppdatering: Her er et forsøk på å rekonstruere fargene fra fargekodene:
jamez_colors.gif

La inn en svart og en hvit stripe også for referanse.

Fargen på veggene må ses i forhold til fargen på lerrettet. Hvis du har mørkere farger i rommet enn du har på lerrettet, vil rommet se svartere ut enn det svarte på lerrettet. Så har du et greyline-lerret bør du nok ha mørkere farger i rommet enn om du har et (nesten) hvitt lerret.
Med total lysblending vil selv hvitt se svart ut (men det vet jo alle her).

Jeg vil påstå (uten alt for stort erfaringsgrunnlag) at det er viktigere å ha matte vegger/tak enn å ha mørke vegger/tak.

Tillegg; fant denne på nettet: Home Theater Tweaks 102 Jeg synes det viser at man ikke trenger å ha så fryktelig mørke vegger...
Her er også en del bilder for inspirasjon: Artcoustic USA Photogallery - mange gode OG dårlige eksempler på fargevalg...

bwa

0
2 Jan 2003
3.908
0
36
www.bwa.no
roffe skrev:
Jeg vil påstå (uten alt for stort erfaringsgrunnlag) at det er viktigere å ha matte vegger/tak enn å ha mørke vegger/tak.

Helt enig, jeg ser taket mest, men i mitt tilfelle med skrå vegger er det mye mere 'reflekser' enn det jeg kan godta.

jerudi

0
24 Aug 2003
615
0
0
www.home.no
Det er bare en farge som er vakker, mørk og passer til heimekinoen din og det er vinrød. Jeg har vinrød og alle andre ambefaler vinrød, du børr gå for vinrød!!