Erfaringer/tips - Davis Cinema Ten

20 Des 2002
6
0
0
Har nettopp kjøpt meg Davis Cinema Ten fra Predata. Satte den opp i går, og ble litt skuffet over resultatet.
-Grønn/blå-stikk i fargene som jeg har problemer med å justere bort. Er dette vanlig for denne projektoren?

-I lyse partier opplever jeg lite detaljer/kontraster og at det hvite synes å flyte ut . Har prøvd å stille en del på lysstyrke og kontrast uten å komme fram til et resultat jeg er fornøyd med.

-Horisontale striper med ca 20 cm mellomrom spesielt tydelig i MI2. Dette skal vel ikke være der?

Er takknemlig for tips til tweaking/oppsett.
Er klar over at projektoren har litt eldre teknologi, så dette er kanskje ting jeg må regne med? Vurderer faktisk om jeg skal høre om jeg kan levere den inn igjen og legge inn noen ekstra kroner dersom jeg ikke kan få stilt den inn bedre. Vil en ny projektor i prisklassen 30.000 (+) være mye bedre enn Davis CT, eller må jeg opp i 40.000 for å få noe bra?

Oppsett: HK dvd-1, tilkobling s-video (monstercable 500M)

Hilsen fersking

12 Des 2002
465
0
0
Hei Thomas.

Grønnblå stikk korrigeres enkelt ved kjøp av et Hoya HMC FL-D fotofilter. Et slikt filter koster 280 kroner i en fotoforretning. På min Cinemaone har jeg et 58mm filter. Festes i linse koppen med silikon. For å finne ut eksakt størrelse gjør dette:
1. Sett et A4 papir over linsa
2. Tegn inn på papiret lysrektanglet som skinner på arket ved minimal
zoom.
3. Som 2 men med maksimal zoom.

Ellers kan jeg nevne at denne projektoren bør benyttes sammen med en ekstern skalerer/linjedobler eller en HTPC. Det er først da den glimrer. Du kan også supplere med et DIY grått lerret for å forbedre sortnivået litt.

Håper dette hjelper deg litt på veien mot storfilm i stua :)

20 Des 2002
6
0
0
Takk for godt tips Roger!

Jeg har faktisk fått løst mesteparten av problemene mine med å kjøpe ny DVD-spiller (HK DVD 25). Viste seg at DVD 1 ikke fungerte særlig godt med projektor! Fargene er nå knallbra uten justeringer og detaljene i de lyse partiene er også mye bedre. Stripene jeg tidligere så, viste seg å være Macrovision-striper som min gamle spiller ikke greide å fjerne. Dessverre har ikke projektoren støtte for progressiv scan som DVD-spilleren har - det får bli neste :)
Prøvde også å spille av DVD fra pc'en og det ble faktisk enda et hakk bedre, spesielt i de lyse partiene. Uansett er jeg nå meget fornøyd med min nye projektor :lol:

Mvh
Thomas

Rikky

0
21 Des 2002
6.026
0
36
41
Thomas:

Jeg har også nettopp fått Cinema Ten, og var vel heller ikke 100% fornøyd. Litt vanskelig å forklare kanskje, men jeg opplevde tendenser til litt rare farger av og til, særlig dær det var store kontraster, (tekst, flammer på mørk bakgrunn osv). Dette klarte jeg ikke å se hvis jeg så etter, men det var veldig irriterende. Nå er ikke den spilleren min noe særlig den heller, pluss at jeg ikke bruker bra kabler (Monster s-video fra DVD til receiver og 15m billig s-video fra receiver til pro.)
Har tenkt å kjøpe DVD 25 jeg også, og det var jo fint å høre at resultatet ble bedre hos deg. Håper det vil løse mine problemer også.

12 Des 2002
465
0
0
Davis CinemaTen gjør seg med en progressiv spiller. Thomas hvis du prøver et slikt filter til under 300 kr så vil du kanskje få en positiv overraskelse hva billedkvalitet angår. I mitt oppsett er filteret en nødvendighet mener jeg. Jeg har en Davis CinemaOne med et grått lerret, et filter og en HTPC som kilde.

Jano

0
12 Des 2002
1.095
0
0
Ellers så har jeg en DVDO Iscan Pro liggende.burde gjøre susen...

Rikky

0
21 Des 2002
6.026
0
36
41
Stasjonær DVD vs PC

Nå har jeg fått testet prosjektoren på PC'en også, og det som overrasket meg var at en DivX fra pc'en faktisk ble bedre enn en film fra den stasjonære DVD-spilleren min :shock:
Greit nok, det er ikke verdens beste DVD-spiller (Thomson DTH 4200), men hva kommer det av at bildet fra DVD'en blir såpass dårlig i forhold? (Skal også få testet en DVD-ROM)

Skjermkortet i PC'en er et GF4 Ti4200

12 Des 2002
465
0
0
Velkommen til HTPC Rikky. Grunnen til at bildet blir så mye bedre med HTPC er fordi at elektronikken som sørger for linjeflettingen i Davis CinemaTen ikke er no tess. Med en HTPC kan du sette oppløsningen til XGA og levere progressive bilder til projektoren. Da omgår du denne prosesseringen i projektoren din. Resultatet blir bedre bilder...

Rikky

0
21 Des 2002
6.026
0
36
41
Og hva trenger man av utstyr for å få en brukbra HTPC da? (Har aldri hørt om HTPC før, enda jeg har drevet ganske mye med data :eek: )

12 Des 2002
465
0
0
Du trenger hovedsakelig en vanlig pc med DVD-Rom spiller samt et Radeon basert grafikk kort. Sjekk avsforum sin HTPC faq. Den er top postet under HTPC delen. Lenke til avsforum er her:Avsforum

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Hei!

Vi kan også tilby en fin HTPC med optisk ut/inn og Radeon 9500. Vi kan i tillegg tilby å sette den opp for deg ferdig tweaket og klar til bruk! :D

Bare send en PM til meg, så skal jeg sende deg et tilbud samt bilder.