Er bilderrøret ødelagt?

23 Jan 2006
95
0
6
Har en Grunding 32 tommers TV. Der det lyser rødt i Led ved PÅ knappen. Når tven blir slått på. Skjer det ingenting. Svart skjerm. ikke sånn velkjent knitring heller, når man drar handa over skjermen.

Kan bilderrøret være gåent?

Kan det være andre feilkilder?

Burde hatt skjema :-(

leben

drkaos

0
8 Apr 2005
1.344
0
0
Når ukyndige opplever at en tv ryker er billedrør det første de tenker på, fordi det er den eneste delen i tv'n de kjenner navnet på. :D

Seriøst.. det er trolig en defekt i strømdelen på tv'n din, det er oftest der problemer oppstår. Enten dårlig lodding, kondensatorer som tørker ut etc.

En rep koster trolig mellom 500-1000 kr alt etter hvor mye jobb det er.

Britax

0
3 Jan 2006
3.942
0
0
40
jeg har fikser flere tv'er med bare å lodde noen loddepunkter på nytt.
et vanlig problem er at bl.a høyspenningstransformatoren har et dårlig loddepunkt, fordi den vibrerer bittelitt når den er på og det fører mange ganger til brudd i loddepunkt over tid.

23 Jan 2006
95
0
6
slag?

Har skrudd av printen og har sett over loddingene, ser ut til at disse er okay. Men det er derimot en tynn sprikke ved høyspennings transformatoren, ser ut til at den har kuttet noen av strømbanene. dette ser dårlig ut.

Når eg ser nermere etter har den en sprikke i høyre hjørne. hmmm!!!

KimGD

0
30 Des 2005
70
0
0
35
Har hatt selv Grundig tv, fattern har hatt flere stykker og bestefattern har hatt et, aboslutt alle har sluttet pluteslig å virke. Dem har bare slått seg av, og noen av gangene har det gått bra å fikse dem selv, men oftest har det beste vært å kjøpe nytt tv. Husker ikke hva som skjedde med alle, men en gang var det en kondensator, eller flere som var gått, og en eller to ganger er det bilderøret som har sagt takk for seg.
Ser ut som dette er typisk Grundig sine tv'er, iallfall i vår leir!

23 Jan 2006
95
0
6
Jepp no er det ikke tilfelle her at fjernsynet plutselig har slutte å virke av seg selv. Det kan se ut som noen har mistet tv i bakken i ene hjørne. Printen inni har gitt etter ...for så å briste over noen print baner.

Men takk for en grundig gjennomføring av elendighet :)

KimGD

0
30 Des 2005
70
0
0
35
leben6667 skrev:
Jepp no er det ikke tilfelle her at fjernsynet plutselig har slutte å virke av seg selv. Det kan se ut som noen har mistet tv i bakken i ene hjørne. Printen inni har gitt etter ...for så å briste over noen print baner.

Men takk for en grundig gjennomføring av elendighet :)

Må ikke ta dette som om Grundig er skit rett gjennom. Kan ikke si noe om LCD-TV'ene til Grundig, har ikke selv LCD-TV fra Grundig eller noen nyerer tv-apparater.
Men surroundreceivere, stereoreceivere og forsterkere til hus har nå vært bra, er selv fornøyd med FineArts. Bilstereo fra Grundig er jo også meget bra, fattern har et par 8" hattehøyttalere, kostet i sin tid over 2000kr når podn drev butikk. Han har dem enda og han har prøvd annet, men ikke noe som har slått gjennom + mange som trodde det var sub i bilen, men dem går ned til 20Hz, så dem går nokk dypt.

23 Jan 2006
95
0
6
Har loddet over banene på print platen, som hadde knekt ved høyspennings transformatoren. Det ble bilde. Men ikke et bilde som eg ville ha fokusert på for lenge.
Gråe striper som vandrer på skrå. Får ikke opp menyen, heller ikke volum popper opp.

Muligens endel følgefeil etter en sånn hendelse?
Nå blir det lesing litt i den gamle elektronikkboka.

Noen med litt erfaring?

hilsen leif

23 Jan 2006
95
0
6
feil på tv

Liker å skru å etterhvert også finne feilen. Men dette har jeg ikke helt roen på. jeg må nok ha skjema. Hvor ringer eg da
?