Epsons nye (2011) TW5900 og TW6000 (TW9000)

Daffy

0
31 Jan 2003
442
0
0
Trodde kanskje disse, spesielt de to rimelige, ville skape mye "buzz", siden de lover mye bang for the buck.
Men her er det jo veldig stille. Nå er de lagerført på web-shopper.
Briller kommer utenom?

Er de _for_ billige. Lover de for mye?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Hvis du leser trådene som omhandler disse, så vil du se at de retter seg mer mot 3D i lyse omgivelser (stue), og ikke spesielt mot hjemmekino og 2D. Med tanke på utvalget av 3D filmer, så er det vel fortsatt greit med en projektor som håndterer 2D på en skikkelig måte også? Enn så lenge, så er vel TW4400 et bedre valg i samme prisklasse, med mer tilpasset lysstyrke, mye høyere kontrast, mye bedre sortnivå, og ikke minst, langt bedre plasseringsfleksibilitet (5900 og 6000 har ikke lens-shift).

warelf

0
23 Jan 2003
510
0
0
Hører at mange her snakker disse nye til epson ned og hjem når det kommer til 2d, men når man leser de utenlandske reviews'a av de, så får det jo faktisk ganske så habile tilbakemeldinger på 2d'n, samme med brukererfaringer.

Hvorfor blir de så svartmalt her? Er man bare enormt kravstore her eller er de bare alt for snille utenfor norges landegrenser?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Bli vel ikke svartmalt?
Dette er glimrende projektorer for de som skal bruke den i stuen. Epsons målgruppe er "bruk i dagligstue", med lyse vegger og tak. Man må altså skille på bruksområdet. Har man maskert rom, eller verdsetter sortnivå høyt, så er ikke dette noe naturlig førstevalg.
I Norge har veldig mange eget maskert rom til hjemmekinobruk, takket være en gammel tradisjon med "potet-kjeller". En skal ikke langt sørover i Europa før slike rom er veldig dyr "luksus", og flertallet faktisk har hjemmekinoen plassert midt i den lyse stuen. Det er ikke uten grunn at Epson satser mot dette markedet, for det er tross alt større enn markedet for dedikerte hjemmekinoer.

19 Jan 2011
81
0
0
epson modeller

mn skal du ha projektor fra epson i desse tider i prisklassen fra 10000 og oppover må du kjøpe en av di nye modellene. har selv vert i dilemma om hvilken projektor jeg ville ha, jeg styrte mg in på 4400 til epson. mn jeg er ei veke for sein, har vore i kontakt me epson forhandlere og dei sier d er no go på di gammle modellene til epson. utfasing av di gammle og inn me dei nye 3d modellene.

JD

0
10 Apr 2003
7.534
2
38
juggalo86 skrev:
mn skal du ha projektor fra epson i desse tider i prisklassen fra 10000 og oppover må du kjøpe en av di nye modellene. har selv vert i dilemma om hvilken projektor jeg ville ha, jeg styrte mg in på 4400 til epson. mn jeg er ei veke for sein, har vore i kontakt me epson forhandlere og dei sier d er no go på di gammle modellene til epson. utfasing av di gammle og inn me dei nye 3d modellene.

Sjekk Komplett.no - Epson Projektor EH-TW5500

TW5500 til en god pris.

9 Jan 2006
307
0
0
Ser man at det nesten nærmer seg slutt for 2D projektorene??

Sony Hw20, Epson Tw4400 osv, de er alle borte fra feks Avshop sitt sortiment.
Ser Benq har noen modeller, men er jo ikke akkurat mye diskusjon rundt de.

Hva velger man idag om man ikke er så opptatt av 3d, og ikke har en maskert kino?
I mitt tilfelle er lystyrke og punch det viktigste, uten at sortnivå selvfølgelig ikke er viktig.
Men med lyst tak og vegger, med full lyskontroll, er det da disse nye Epson modellene som er det beste alternativet i denne prisklassen?? 10-15000

Hvordan vil en Jvc x3 fungere i disse omgivelsene...?(strekker budsjettet)
Har ok muligheter til å sette opp uten lens shift, men har bare ca 215 cm takhøyde, burde man hatt lens shift da?
Ser for meg et lerret på mellom 100-106"

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Skal prøve å få sett litt mer på TW6000 til uka.
Å strekke budsjette for en X3 i en lys stue, er vel strengt tatt bortkastede penger? Projektoren har sin absolutte styrke i dynamikk i mørke scener, og det vil du aldri kunne utnytte i et rom som reflekterer lys (lyse vegger/tak).

taita

0
10 Jan 2005
812
0
0
Hadde vært veldig gøy og fått mere info om TW6000. Jeg sitter også på sidelinjen og venter på litt mer info før jeg handler. Jeg har et rom der jeg får stengt alt lys ute, men både tak og vegger er lyse. Jeg ønsker å gå for 3D ved neste projektor kjøp. Sony HW30 høres jo ut som et supert valg, men ligger dessverre for min del i en for høy prisklasse.

Projektoren skal erstatte en Panasonic PT-AE700 og jeg regner med at TW6000 i så måte vil gi meg et bra løft også på 2D? lens-shift er heller ikke en nødvendighet for meg.

9 Jan 2006
307
0
0
Gorm skrev:
Skal prøve å få sett litt mer på TW6000 til uka.
Å strekke budsjette for en X3 i en lys stue, er vel strengt tatt bortkastede penger? Projektoren har sin absolutte styrke i dynamikk i mørke scener, og det vil du aldri kunne utnytte i et rom som reflekterer lys (lyse vegger/tak).

Flott!

Det du nevner om X3 er jo akkurat slike ting som gjør det genialt å ha deg på forumet, for oss som er ny i gamet!
I Bergen er det og veldig vanskelig å få gode demo på de ulike projektorene..

zx300

0
22 Okt 2003
2.358
1
38
@Gorm
Ser frem til en test av 6000.

Det blir vel ikke store forskjellen opp til 9000 modellen?

Og hvordan tror dere det blir med den trådløse delen? Vil den takle alle signaler like bra som kablet?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Kikket litt på 2D biten av TW6000 i dag, og det er dessverre ikke allverdens å skryte av. Det vil si, den har enormt lysutbytte for de som trenger det. Det som er trist, er at Epson i "jaget etter lysstyrken" har ofret kontrasten og fargerommet. Sistnevnte er relativt begrenset, og når aldri metning nødvendig for å gjengi standard for film (BT709). Når det gjelder kontrast, så måler en TW4400 over 4000:1 native on/off, altså uten bruk av dynamisk iris. TW6000 måler under en fjerdedel av dette!! I kombinasjon med svært høyt lysutbytte, sier det seg selv at det ikke eksisterer noe som minner om sortnivå. Dette trenger selvsagt ikke å være negativt, hvis projektoren skal brukes i miljø der det ikke kan mørklegges fullstendig. Den enorme lysstyrken muliggjør faktisk bruk i rom der det tidligere ikke var tilrådelig med projektor. I en typisk hjemmekino-setting derimot, blir nok det manglende sortnivået raskt et savn.

@zx300
Jeg forventer at TW9000 har vesentlig høyere kontrast, og dermed et mye bedre sortnivå. Det gjenstår imidlertid å se, når projektoren dukker opp.

9 Jan 2006
307
0
0
Aahh, takk Gorm..

Da er den uaktuell, jeg er absolutt ikke ute etter ren 3d, og har så bra lys kontroll at jeg må ha noe med bedre sortnivå enn dette.
Valget var tatt på Tw4400, men da vàr den borte gitt..

Tw9000 er såpass dyr, at da er vel konkurrentene, Sony og Jvc, sikrere kort..

Ikke lett å finne gode alternativer i klassen som passer for oss uten full maskering..

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Oh my god!

Mine fordommer er gjort til skamme. Koblet akkurat opp TW9000 i hjemmekinoen, og fy flate for en bildedynamikk. Måtte ta en rask måling, siden jeg egentlig ikke trodde mine egne øyne (og det nye lerretet). Satte opp en KonicaMinolta T10 ca 90 centimeter fra linsen, og målte 4130 lux i hvitt, og 0.52 lux i svart. Dette er uten bruk av dynamisk iris, altså ren panel-kontrast. De som er kjappe i hoderegning har allerede funnet ut at kontrasten ligger på hele 7950:1, og med dette banker den det meste i sin prisklasse, og helt på nivå med HW30. Har ikke målt ANSI-kontrast enda, men den virker å være høy. Målingene er gjort i økonomi-modus.
I kjent Epson stil ser den bra ut rett ut av esken, og det er i tillegg alle mulighter for kalibrering.

Med andre ord, dette er en hardcore hjemmekino-projektor, som i tillegg har nok lysstyrke til å gi deg "sveise-blink" i 3D.

Nå har fruen kuppet hjemmekinoen - og TW9000 - for nå er det idol :roll:

EDIT: korrigert kontrast etter ny måling

Funk

0
12 Jul 2008
417
0
16
Gorm skrev:
Oh my god!

Mine fordommer er gjort til skamme. Koblet akkurat opp TW9000 i hjemmekinoen, og fy flate for en bildedynamikk. Måtte ta en rask måling, siden jeg egentlig ikke trodde mine egne øyne (og det nye lerretet). Satte opp en KonicaMinolta T10 ca 90 centimeter fra linsen, og målte 4130 lux i hvitt, og 0.52 lux i svart. Dette er uten bruk av dynamisk iris, altså ren panel-kontrast. De som er kjappe i hoderegning har allerede funnet ut at kontrasten ligger på hele 7950:1, og med dette banker den det meste i sin prisklasse, og helt på nivå med HW30. Har ikke målt ANSI-kontrast enda, men den virker å være høy. Målingene er gjort i økonomi-modus.
I kjent Epson stil ser den bra ut rett ut av esken, og det er i tillegg alle mulighter for kalibrering.

Med andre ord, dette er en hardcore hjemmekino-projektor, som i tillegg har nok lysstyrke til å gi deg "sveise-blink" i 3D.

Det var godt å høre :D
Har sett en del være litt skeptisk til denne, men ut av det jeg har lest så skulle den yte bra.
Har bestillt denne fra AVShop. Kan man da anta at AVShop har fått disse inn på lager nå. Eller har du en inne til testing fra Epson ?
Har lest det som er å finne av tester av de nye 3D projektorene til Epson, men finner ingen av TW9000, bare 5010 som visstnok er en litt strippet amerikansk utgave av vår TW9000.
Kanskje du kan svare meg på dette, er det THX moduser for 2D og 3D på TW9000 ? Og hvor bra kalibrert er de ?
Det har også vært snakk om en del input lag på de amerikanske modellene 3010 og 5010, 80ms til 100ms. Vet ikke om du har noen mulighet til å teste det på TW9000 ?
Jeg er vel egentlig på det punktet at det ikke vil påvirke kjøpet mitt lengre, har bestemmt meg for TW9000 uansett, men er alltids kjekt å vite :)

zx300

0
22 Okt 2003
2.358
1
38
Gorm skrev:
Oh my god!

Hvilke lerret er det snakk om da? Spesial lerret? Standard? Dyrt?

Da blir det nok et bytte imot min JVC DLA X3. Har ikke mørk rom(nesten hvite vegger og helt hvit tak), så jeg får ikke full utbytte av JVC`en min.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Funk skrev:
Det var godt å høre :D
Har sett en del være litt skeptisk til denne, men ut av det jeg har lest så skulle den yte bra.
Har bestillt denne fra AVShop. Kan man da anta at AVShop har fått disse inn på lager nå. Eller har du en inne til testing fra Epson ?
Har lest det som er å finne av tester av de nye 3D projektorene til Epson, men finner ingen av TW9000, bare 5010 som visstnok er en litt strippet amerikansk utgave av vår TW9000.
Kanskje du kan svare meg på dette, er det THX moduser for 2D og 3D på TW9000 ? Og hvor bra kalibrert er de ?
Det har også vært snakk om en del input lag på de amerikanske modellene 3010 og 5010, 80ms til 100ms. Vet ikke om du har noen mulighet til å teste det på TW9000 ?
Jeg er vel egentlig på det punktet at det ikke vil påvirke kjøpet mitt lengre, har bestemmt meg for TW9000 uansett, men er alltids kjekt å vite :)

Har fått den direkte fra Epson Norge

Epson har vel aldri samarbeidet med TXH, så noe THX-modus er neppe aktuelt. De andre projektorene på markedet som har THX-modus, trenger fortsatt kalibrering for tilpassing til lerretet som skal brukes. Faktisk trenger de også kalibrering for å fungere perfekt med 100% nøytral duk, ala Stewart StudioTek 100.
Jeg har brukt mye tid på å måle på diverse lerret i det siste, og folk ville vært overrasket over hvor ekstreme forskjellene kan være. Felles for de fleste rimelige lerret, er at de pusher blått med opp mot 5-10 prosent, og da skal det ikke mye fantasi til for å forstå viktigheten av at projektoren er kalibrert mot rett lerret.

Epson har i lengre tid hatt et samarbeid med ISF, og TW9000 er selvsagt ISF-sertifisert, i likhet med flere tidligere modeller. Det eneste det betyr (i likhet med THX-sertifisering), er at projektoren har nødvendig kalibreringsverktøy for å kunne tunes til gjeldende standard. Epson er faktisk blant de desidert beste på kalibrerings-software

Den har et fargemodus kalt Natural, og dette er relativt bra rett ut av esken. Det blir bedre og bedre for hver modell, og TW9000 er abolutt bedre grunnkalibrert enn f.eks TW5500. Men det kommer selvsagt helt an på lerretet ditt også. Helt strøkent blir det ikke før lampen har kjørt rundt 40-50 timer, og projektoren så kalibreres mot rett lerret. Dette på grunn av at lampen har et grønnstikk før den har "brent seg til". Fra fabrikk har lampen/projektoren gått rett i underkant av 10 timer.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
zx300 skrev:
Hvilke lerret er det snakk om da? Spesial lerret? Standard? Dyrt?

Da blir det nok et bytte imot min JVC DLA X3. Har ikke mørk rom(nesten hvite vegger og helt hvit tak), så jeg får ikke full utbytte av JVC`en min.

Det er snakk om et veldig dyrt et ja, men strengt tatt perfekt for ditt rom. Det er et DNP Supernova 0.8. Altså et lerret med nærmeste svart duk, og fortsatt 0.8 gain. Og det helt uten sparckling white!

Kontrastmålingene jeg har gjort er selvsagt uavhengige av lerretet, siden jeg har målt rett fra linsen for å få best mulig presisjon

Funk

0
12 Jul 2008
417
0
16
Gorm skrev:
Har fått den direkte fra Epson Norge

Epson har vel aldri samarbeidet med TXH, så noe THX-modus er neppe aktuelt.

Er det mulig at det ikke er THX moduser på den europeiske eller skandinaviske versjonen av TW9000 ?
Har lest at det skulle være det på 6010 som er amerikansk versjon av TW9000.
Leste en preview av TW9000 der det ble nevnt THX , var også et bilde der det stod THX på selve projektoren :

Leste også på Epson Australia, der nevner de THX sertifisering:
Epson Australia - Epson EH-TW9000W

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Hvorfor så opptatt av THX?

THX logoen har liten betydning i Europa. Jeg er selv THX sertifisert innen videokalibrering, men det er ingen som markedsfører det her i landet. ISF-sertifiseringen derimot, den klistrer de opp.
Det er ingen referanser til THX sertifisering på de Europeiske utgavene, og det kan virke som om det er en greie Epson USA har valgt å betale for. Bare så det er sagt, hvis projektoren tilfredsstiller ISF-kravene, så er THX sertifiseringen også bare en formalitet (som selvsagt koster masse penger)

Det de i USA refererer til som THX modus er det samme som "natural" her hjemme. Personlig syns jeg natural klinger bedre, for jeg har slitt i årevis med ubrukelig kalibreringssystem i de THX-sertifiserte JVC projektorene

PS: Som THX sertifisert, har jeg THX sertifiserte "THX video calibration" klistremerker jeg kan sette på projektoren etter kalibrering ;-)