Enkel måte å slå på subforsterker o.l. med receiveren

16 Jul 2003
5.792
0
36
Jeg har en receiver med 220 V utganger, men de klarer ikke tyngre ting, som subforsterkere og rumperisterforsterker (som selvsagt forsterker rumpens risting, det ligger jo i ordet!). Så jeg snakket med min elektronikkingeniørbror (hjelpe meg, for et ord!) og han hjalp meg fram til denne løsningen: releet 37-145-16 + sokkel CS083 fra www.elfa.se , og i tillegg en minisikringsboks med plass til én enhet på DIN-skinnen fra en lokal elekrisk installatørforretning (de selger utstyr, ikke installatører...) og en batterieleminiator med 12 volt ut. Dette gir en ti amperes 220 voltskontakt som slås av og på med 12 volt. Så når forsterkeren slås på, er suben der omtrent samtidig som lyden slippes igjennom forsterkeren.

Enkelt å mekke til, billig (til sammen rundt 350 kr med battereliminatoren) og meget effektivt. Dette er et industrirelé, så jeg tviler meget sterkt på at det blir utslitt før receiveren og subforsterkeren er utslitt.

jorojo

0
12 Des 2002
1.101
0
0
Kan man ikke bare bruke en 'Master/Slave'-switch slik som den på Clas Ohlson (art. 32-6446 - 329,-). Den har innebygd overspenningsfilter (også for Tele) og tar inntil 16A på slaveuttakene. Problemet er kanskje at den bare tar 500W på Masteruttaket og det er vel litt lite hvis man skal bruke forsterkeren som Master. Kanskje man heller skal bruke HTPC'en som Master som da automatisk vil slå på Skjerm/Prosjektor, forsterker og sub?

John Roger

16 Jul 2003
5.792
0
36
Jeg valgte å la være, en kjenning av meg opplevde at den slo seg av og på til stadighet, og det viste seg at hvilespenningen til forsterkeren var nok til å utløse den. Clas har forresten et tilsvarende relé som det jeg bruker.

cdrom

0
22 Sep 2003
2.583
0
0
Jeg har koblet en kontaktor til 230v utgangen på receiveren. Denne skrur på sub, dvd spiller og effektforsterker når jeg skrur på receiveren. Fungerer supert!