En nybegynners hjemmekino

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Etter mange år i blokk har jeg pådratt meg hus og da ble selvfølgelig førsteprioritering en liten hjemmekino :cool:
Ettersom jeg er veldig fersk i lyd og bilde tenkte jeg det passet seg med en liten byggetråd for eventuelle tilbakemeldinger, tips og triks underveis :)

Rommet som har fått gleden til å huse dette er ca 3,8x4.6m. Veggen på bildet er dessverre bærende og med pipe på baksiden så jeg ikke verdien i å bytte den ut med bjelke. Den vil derimot brukes som baffelvegg for å maksimere rommet.
Alt av utstyr vil stå på baksiden av baffelvegg.
1635316227018.png

1635316424806.png

Både gulv og vegger trengte litt jobb. Gul flytsparkles og veggene dekkes med duk og stendere slik at vi får litt isolasjon i veggene.

Veggene får walls-2-paint og 10cm isolasjon. Dette er 2.5cm mer enn anbefalt på uisolert kjellervegger ifølge de som kan dette, men ettersom vi ikke har sett eller kjent fukt i rommet fikk jeg lov til å legge i litt ekstra :giggle:

Trekkerør for høyttalere blir plassert på feelingen i.h.t. dolby 9.1 setup og hvordan de ellers passer med rommet.

1635316570829.png

Taket ble isolert med 25cm glava og fermacell fibergips i 15mm. Merker allerede på lyden i taket at dette virker betydelig bedre enn takplatene som er i midlertidige kinoen jeg har i dag.

1635316721001.png

Første vegg fikk plater i går, rart å se hvor fort rommet blir ferdig når veggplatene kommer på plass 👏
Det skal gå en hylle på hver langvegg som bygges ut ca 20cm. Denne skal holde trekkerør og 50mm rør som skal tilføre kaldluft til projektor ved hjelp av vifter.
Det gir også mulighet for å hive opp spotter raskt og enkelt om LED-stripene ikke gir nok lys til rommet.

1635316942900.jpeg

Alt av tips og tilbakemeldinger tas imot med åpne armer :)

Vedlegg

• 1635316703126.png
    1635316703126.png
    1,6 MB · Sett: 78
6 Jul 2011
219
33
28
Hei!

Spennende prosjekt! Har du tegning av planlagt oppsett? Tenker du standard 9.1 - eller kommer du til å legge opp til et Atmos-oppsett? Vil absolutt anbefale det:)

Du nevner at utstyr skal stå bak baffelvegg. Tenker du en faktisk baffelvegg, eller er det falsk vegg du har planer om? Dette er to forskjellige konsepter med sine plusser og minusser. Selv har jeg falsk vegg og akustisk lerret, og masse utstyr bak dette.

Når det gjelder uisolerte kjellervegger så er det anbefalt maks 50mm isolasjon for betongvegger, 70/100mm hvis en har lettklinkervegger. Muren kan være tørr og fin, men gi store kondensproblemer ved å legge inn for mye isolasjon. Det er ikke fukt utenfra og inn som er problemet, men kondens som oppstår inni veggen. Er dette avklart med bygningsfysiker? Ser også at det er lagt inn plast i tak. Er det uteareal over rommet?

Sist redigert:
  • Like
Reactions: ulliz

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Hei!

Spennede prosjekt! Har du tegning av planlagt oppsett? Tenker du standard 9.1 - eller kommer du til å legge opp til et Atmos-oppsett? Vil absolutt anbefale det:)

Du nevner at utstyr skal stå bak baffelvegg. Tenker du en faktisk baffelvegg, eller er det falsk vegg du har planer om? Dette er to forskjellige konsepter med sine plusser og minusser. Selv har jeg falsk vegg og akustisk lerret, og masse utstyr bak dette.

Når det gjelder uisolerte kjellervegger så er det anbefalt maks 50mm isolasjon for betongvegger, 70/100mm hvis en har lettklinkervegger. Muren kan være tørr og fin, men gi store kondensproblemer ved å legge inn for mye isolasjon. Det er ikke fukt utenfra og inn som er problemet, men kondens som oppstår inni veggen. Er dette avklart med bygningsfysiker? Ser også at det er lagt inn plast i tak. Er det uteareal over rommet?
Hei,

Det ble ikke laget tegning for rommet etter jeg valgte bort å fjerne bærevegg, tidligere plan så slik ut:
1635332624887.png

Dette skulle da ha teknisk rom på baksiden av kino, kontra fremfor som blir i dag. Om jeg får plass til 2 rader gjenstår å se (og jeg lever i håpet til det motsatte er bevist) 😁

Slik jeg har forstått det etter mye lesing skal det hete baffelvegg 🤔 selvstående "kasse" for front og sub som isoleres til det maksimale rundt høyttalerene. De skal settes på gummiklosser etter planen. Ønsker ikke å feste dette i taket da den blir stående rett under kjøkkenet. Håpet er at 1cm klaring fra vegger og tak kan redusere vibrasjonene opp en anelse. Det er også tanken at det enkelt skal kunne demonteres om jeg skulle finne på å bygge ny og større kino i senere tid :) forsterkere o.l. vil bli plassert bak den igjen.

Oppsettet jeg har i dag støtter ikke atmos, men planlagt å kobles opp med tiden. Platene brukt i taket skal holde 30kg fra en skrue, så tanken var å montere og trekke kabler når den tid kommer. Da står jeg litt mer fritt til å plassere resten før jeg borrer hull i taket.

Ang isolasjon støtter jeg meg på en lokal snekker som jobber mye med renovering av gamle hus. Murveggen ser ut til å være isolert til en viss grad med noe gammel ull(?) som ligger i midten. Det er ca 2cm klaring på det minste mellom duk og betongvegg. Tak er mot stue, begge rommene vil holde noenlunde stabil temperatur.

• Like
Reactions: Danke and vegardxf
6 Jul 2011
219
33
28
Hei,

Det ble ikke laget tegning for rommet etter jeg valgte bort å fjerne bærevegg, tidligere plan så slik ut:
Vis vedlegget 244867
Dette skulle da ha teknisk rom på baksiden av kino, kontra fremfor som blir i dag. Om jeg får plass til 2 rader gjenstår å se (og jeg lever i håpet til det motsatte er bevist) 😁

Slik jeg har forstått det etter mye lesing skal det hete baffelvegg 🤔 selvstående "kasse" for front og sub som isoleres til det maksimale rundt høyttalerene. De skal settes på gummiklosser etter planen. Ønsker ikke å feste dette i taket da den blir stående rett under kjøkkenet. Håpet er at 1cm klaring fra vegger og tak kan redusere vibrasjonene opp en anelse. Det er også tanken at det enkelt skal kunne demonteres om jeg skulle finne på å bygge ny og større kino i senere tid :) forsterkere o.l. vil bli plassert bak den igjen.

Oppsettet jeg har i dag støtter ikke atmos, men planlagt å kobles opp med tiden. Platene brukt i taket skal holde 30kg fra en skrue, så tanken var å montere og trekke kabler når den tid kommer. Da står jeg litt mer fritt til å plassere resten før jeg borrer hull i taket.

Ang isolasjon støtter jeg meg på en lokal snekker som jobber mye med renovering av gamle hus. Murveggen ser ut til å være isolert til en viss grad med noe gammel ull(?) som ligger i midten. Det er ca 2cm klaring på det minste mellom duk og betongvegg. Tak er mot stue, begge rommene vil holde noenlunde stabil temperatur.
Ok, flott. Da høres det ut som du har kontroll:)

Dette vil være en baffelvegg, ja. Har du høyttalere som er tiltenkt dette prosjektet, eller skal noe handles inn nytt?

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Ok, flott. Da høres det ut som du har kontroll:)

Dette vil være en baffelvegg, ja. Har du høyttalere som er tiltenkt dette prosjektet, eller skal noe handles inn nytt?
Langt ifra kontroll, men vi prøver :)

Det skal med tiden bygges egne kasser, det er 90% av gleden i dette prosjektet.

Frem til den tid blir det brukt litt av det jeg har.
Pioneer LX87
Front: Klipch RP-280F (eventuellt sonus faber venere 3 om de spiler bedre i rommet)
Bak: Acoustic Research AR-5
Sub: 2x12" hjemmesnekkret pluss 2x18" som ble kjøpt tidligere i år.
Desse drives av behringer A500 og INuke 6000
Resten blir godt og blandet alt etter hva som spiller best. Ikke ideelt, men godt nok i starten :)

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Da er 2/3 vegger ferdig platet, Kjenner det klør fælt etter å prøve det en runde 😁
Har en aldri så liten eksamen til helgen, så blir det full gass igjen.

20211027_212229.jpg

Skjært ut taket for projektorkassen. Denne vil få tilluft på begge sider med vifter. Håpet er at jeg får såpass mye gjennomstrømming at jeg kan montere plexiglass fremfor og fjerne mest mulig støy fra projektor.
20211027_212858.jpg

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Eksamen ferdig og plater på plass. 👏
20211102_215322.jpg

Fornuftig leggetid er selvfølgelig ikke ett tema når ting skjer, så måtte få på farge når jeg først var i gang.
20211102_222041.jpg

Nå gjennstår det en liten flekk maling så skal tak trekkes :)

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Noen som har gode tips for å feste 5x4m stoffbit i tak? Det er såpass tynt at det virker håpløst å unngå bølger i stoffet.

6 Jul 2011
219
33
28
Noen som har gode tips for å feste 5x4m stoffbit i tak? Det er såpass tynt at det virker håpløst å unngå bølger i stoffet.
Hva slags stoff har du? Vet om flere som har limt i tak, men har selv ikke erfaring med det. Alternativt må du dele opp arealet og bruke stoffskinner eller mekke rammer som du fester stoffet på.

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Hva slags stoff har du? Vet om flere som har limt i tak, men har selv ikke erfaring med det. Alternativt må du dele opp arealet og bruke stoffskinner eller mekke rammer som du fester stoffet på.
Hei, det er vell nærmere bestemt fiberduk det kalles. Problemet her er vell størrelsen, men endte opp med å kjøpe gulvlim med ekstrem heft - blir spennende å se om den er like klebrig som selger påstår :)

Om det går galt blir det å dele opp som du sier.

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Oppskrift for å henge fiberduk i tak

Heng opp duk på midten av rommet/duken ved hjelp av en støtte, pass på at du har nok til å dekke hele taket i alle retninger.
Rull tak med gulvlim og la den tørke til den blir klebrig. Tok ca 15 min for min del. relativt kaldt rom.
Stryk duk ut fra midten
Som ekstra sikkerhet satt jeg opp støtte mot langvegg for å holde det godt på plass til limen har tørket.

20211105_192642.jpg

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Da er taket ferdig trekt :)
Må gå over noen ytterkanter og vaske av støv, men ellers veldig fornøyd med resultat 👌
20211106_152601.jpg

Projektorkassen er påbegynt. Denne skal tettes i front med plexiglass og få tilførsel av luft fra sidene via rør som går ut i naborom
20211106_162707.jpg

• Like
Reactions: lygren and vegardxf

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Ifølge Projector Central må jeg helt ned i 0.4 gain for å få passelig lys-styrke. Hvem i alle dager leverer 0.4 gain lerret i Norge som også er lydtransparent? :oops:
1636444390937.png

6 Jul 2011
219
33
28
Hei! Er det Epson 9000/9100 du har? Andre kan sikkert forklare mer i detalj vedr. nits/lysstyrke, men ikke tenk på det tallet du får opp her. Projektoren vil etter all sannsynlighet ikke levere like mye lys som oppgitt, og du har vel også mulighet for å kjøre lampen på lavere modus ved behov (noe lavere lysstyrke og dermed lavere viftelyd). Tviler på at du vil oppleve å få for mye lys på bildet. Gå gjerne for et lerret rundt 0,8-1,0 gain.

Jeg har selv Epson TW9400 i dedikert kino - kasteavstand rundt 4 meter og bildestørrelse 100-110 tommer (avhengig av format). Lerret er Seymour UF (0,8 gain). Dette fungerer strålende, og opplever i hvert fall ikke for mye lys.

Sist redigert:
  • Like

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Hei! Er det Epson 9000/9100 du har? Andre kan sikkert forklare mer i detalj vedr. nits/lysstyrke, men ikke tenk på det tallet du får opp her. Projektoren vil etter all sannsynlighet ikke levere like mye lys som oppgitt, og du har vel også mulighet for å kjøre lampen på lavere modus ved behov (noe lavere lysstyrke og dermed lavere viftelyd). Tviler på at du vil oppleve å få for mye lys på bildet. Gå gjerne for et lerret rundt 0,8-1,0 gain.

Jeg har selv Epson TW9400 i dedikert kino - kasteavstand rundt 4 meter og bildestørrelse 100-110 tommer (avhengig av format). Lerret er Seymour UF (0,8 gain). Dette fungerer strålende, og opplever i hvert fall ikke for mye lys.
Det er 9100 jeg har. Kjøres idag på slitent Gain 1 lerret i eco mode. Da er den lydløs og ok bilde.

Tar jeg den av eco mode blir lyset betydelig sterkere, så på gain 1 er det nok litt vel mye. Rommet er vanvittig mørkt, så mulig jeg bare skal beholde den i eco mode og kjøre som du sier gain 0.8/1. 🤔 Gjør jo shoppingen betydelig enklere 👏😁

Hva er sitteavstanden din? Og hvor fornøyd er du med størrelsen? Kjører 90" idag, synes dette var greit på avstanden jeg har kastet inn sofaen på, som også gir plass til 2 rader (bakre helt i vegg vel og merke).

6 Jul 2011
219
33
28
Det er 9100 jeg har. Kjøres idag på slitent Gain 1 lerret i eco mode. Da er den lydløs og ok bilde.

Tar jeg den av eco mode blir lyset betydelig sterkere, så på gain 1 er det nok litt vel mye. Rommet er vanvittig mørkt, så mulig jeg bare skal beholde den i eco mode og kjøre som du sier gain 0.8/1. 🤔 Gjør jo shoppingen betydelig enklere 👏😁

Hva er sitteavstanden din? Og hvor fornøyd er du med størrelsen? Kjører 90" idag, synes dette var greit på avstanden jeg har kastet inn sofaen på, som også gir plass til 2 rader (bakre helt i vegg vel og merke).
Det høres lurt ut:)

Lerretet mitt har 2:1 forhold (DIY), og er ca. 250cm bredt. (Rommet er 260cm bredt fremme ved lerretet og 272cm ellers, så har utnyttet bredden så godt jeg kunne...). Bildestørrelse i Cinemascope er ca. 107" og i 16:9 er størrelse rundt 98". Jeg sitter med avstand fra øye til bilde på første rad på ca. 2,6-2,7m. Dette er ypperlig for begge størrelser i mine øyne, men det er mange meninger om slikt. Bakre rad er 120cm bak første rad, og bildet oppleves med grei størrelse også herfra, men det er mye mer omsluttende opplevelse fra første rad.

• Like

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Det høres lurt ut:)

Lerretet mitt har 2:1 forhold (DIY), og er ca. 250cm bredt. (Rommet er 260cm bredt fremme ved lerretet og 272cm ellers, så har utnyttet bredden så godt jeg kunne...). Bildestørrelse i Cinemascope er ca. 107" og i 16:9 er størrelse rundt 98". Jeg sitter med avstand fra øye til bilde på første rad på ca. 2,6-2,7m. Dette er ypperlig for begge størrelser i mine øyne, men det er mange meninger om slikt. Bakre rad er 120cm bak første rad, og bildet oppleves med grei størrelse også herfra, men det er mye mer omsluttende opplevelse fra første rad.
Supert! Takk for god info, da har jeg noenlunde størrelse til DreamScreen V6 blir handlet inn :)
Fikk brått tak i ett lerret som skal brukes midlertidig (kontoen er noe tom etter byggeprosjektet). Det er 106" 21:9 med ramme og får henge frem til kronene er tilbake på konto. Merkelig hvor mye flaks en kan ha iblant. :giggle:

• Like
Reactions: christr
6 Jul 2011
219
33
28
Supert! Takk for god info, da har jeg noenlunde størrelse til DreamScreen V6 blir handlet inn :)
Fikk brått tak i ett lerret som skal brukes midlertidig (kontoen er noe tom etter byggeprosjektet). Det er 106" 21:9 med ramme og får henge frem til kronene er tilbake på konto. Merkelig hvor mye flaks en kan ha iblant. :giggle:
Det blir nok veldig bra, og den beste måten å vise 21:9 filmer på!

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Noe feilinformasjon her. Lerret var 16:9 og ikke kjent merke (som var avbildet i annonsen), men til kr. 0,- pluss frakt tar jeg det med godt mot frem til det er økonomisk forsvarlig å kjøpe nytt. Bildet ble betydelig skarpere enn forrige lerret 👏

Det er ca 104", noe som oppleves som litt vel stort til serie og scener hvor det skjer mye. Vil anta jeg ender opp midt på 90-tallet når jeg kjøper inn nytt.

Rommet blir bare mer og mer morro. Alt av høyttalere er kastet inn og spiller urovekkende bra før justering. Det er så og si null lysrefleksjon i tak og vegger. Elektriker kommer ila uka og setter opp siste stikkontaktene slik at jeg kan lage til rack for teknisk og sette opp resten av høyttalerne 😁

20211109_203920.jpg

• Like
Reactions: oes

ulliz

Medlem
26 Okt 2021
16
19
3
Sunnfjord
Dagen-derpå er vist de mest effektive dagene :sneaky:
Da er kanalene klare for stoff, blir høytalerstoff og litt isolasjon for å hindre resonans fra rør. LED henges på baksiden.

Høyttalerne ble dekket over av en tynn gardin, de var vel tynne men når jeg får pakket inn bakvegg og gjerne malt litt vil det nok bli bra :)

Lydmessig har jeg en klirr på venstre bak. Antar det er inspeksjons-luken som jobber litt. Rommet spiller ellers veldig pent, med fin trøkk hele veien. Jeg må eneste flytte en stender 10cm slik at jeg får vinklet ene front-høyttaler som nå står i vel bein vinkel inn i rommet. Satser på å få bestilt gulv denne uken :cool:

20211114_212551.jpg
20211114_212558.jpg
20211114_142837.jpg
20211114_212619.jpg