En fersking's vei til kinorom

Bør Ajax utvide anlegget?

• Behold det som det er, det er økonomisk og det lyder flott fra før

Stemmer: 0 0,0%
  • Utvid med nye B&W 705 s2, flytt 706 bak og m1 opp mot tak på vegg litt foran lytteposisjon

• Flytt 706 bak og m1 opp, men gå for annet alternativ enn 705

• Skrot m1, flytt 706 bak og skaff ny front uavhengig av type

• Totalt antall stemmer
    0

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Hei alle sammen!

Som overskriften viser, så er jeg helt fersk og ønsker å bygge meg (og fruen) ett lavbudsjett kinorom. Men vet neimen ikke helt hvor jeg skal begynne.
Har lest flere tidligere prosjekter og sitter med inntrykket at de fleste har relativt store budsjett eller en utstrakt kunnskap om lyd, bilde eller byggteknisk. Jeg innehar ingen av delene 🤣

Utgangspunktet for (kjeller) rommet er 2.86cm bredt, 3.93cm langt og 2,05cm høyt. 11,2kvm der altså.
Veggene er kledd med trepanel og taket med takplater. Gulvet er vinyl.

Drømmen hadde vært en Atmos feeling, men jeg vet strengt tatt ikke om det er gjennomførbart..

Skjermen er en 65 tommer 4k uhd tv med "dolby vision" av grei nok kvalitet.

Så kommer spørsmålene..

Byggteknisk
Tenkte i utgangspunktet å male vegger og tak matt, men dekke vegg bak tv og sittegruppe med scene molton (unødvendig når tv?).
Muligens legge teppe på gulv.

Har dere forslag til "bør gjøre"?
Evt. Hva som er kan nedprioriteres?

Så kommer de største spørmålene..
Lyd..

Er det mulig å få til ok atmos til rundt 10000-,?

Siden taket er såpass lavt, vil vel fronthøyttalere med innebygde oppadfyrende elementer vær det rette?

Så ett sett fra Onkyo, SksHT588 som virker lovende, har noen kjennskap til dette? Er det eventuelt andre sett man heller bør se på?

Hva slags reciever bør man bruke?

Dersom noen har tips og anbefalinger som kan gi god lyd til en rimelig penge, blir jeg/vi veldig glade for alle vi kan få.

16 Mar 2012
750
793
93
Hjelper veldig og ha mørk farge selv om du bruker tv. Har selv sort tv vegg i stua og kunne ikke tenkt meg noe annet.

Burde jo gå greit og få noen høytalere til atmos til under 10k, men hvis du tenker for alt skal du vel slite. Noen muligheter for og felle inn høytalere så hadde jeg ihvertfall hatt dem i taket. Får jo også en del vegghengt som ikke bygger mye du kan henge i taket med litt mod.

Angående reciver så er det mye bra, men må nok opp i pris for atmos. Jeg liker Yamaha siden den gir meg mye justeringer og lett meny. Lyden er også god.

Det viktigste er uansett og kose seg med det man har og har muligheten til😊

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Takk for svar! Alle tips hjelper! :)

10000,- var tenkt på "anlegget", altså reciever og høyttalere.

Hittil har jeg funnet en høyttaler pakke 5.1.2 fra Onkyo, som heter Sks-HT588.
https://www.dustinhome.no/product/5011165149/sks-ht588

Og vurderer om også reciever fra Onkyo, typ TX-SR494 kan være rett match.

Ser noen internasjonale "anmeldelser" har sagt det er en god match, men jeg har ingen forutsetning til å si hvorfor eller om de passer sammen. Om noen har kjennskap til disse eller erfaring med merket så for all del fortell! Å om noen kan å lese spesifikasjoner og ut av de se om de passer, så hadde det hjulpet masse.

Dette skal bare bli en koselig hule å se film/spille litt i og derav ingen feinschmecker-kino. Så får man heller se om man blir bitt av basillen etterhvert :p

Forøvrig kan jeg si at siden taket er så lavt. Ca 2m, så har jeg forstått det slik at takmonterte høyttalere ikke er det beste da avstand til lytteposisjon blir for kort? Correct me if I'm wrong.

15 Aug 2011
1.207
102
63
Takk for svar! Alle tips hjelper! :)

10000,- var tenkt på "anlegget", altså reciever og høyttalere.

Hittil har jeg funnet en høyttaler pakke 5.1.2 fra Onkyo, som heter Sks-HT588.
https://www.dustinhome.no/product/5011165149/sks-ht588

Og vurderer om også reciever fra Onkyo, typ TX-SR494 kan være rett match.

Ser noen internasjonale "anmeldelser" har sagt det er en god match, men jeg har ingen forutsetning til å si hvorfor eller om de passer sammen. Om noen har kjennskap til disse eller erfaring med merket så for all del fortell! Å om noen kan å lese spesifikasjoner og ut av de se om de passer, så hadde det hjulpet masse.

Dette skal bare bli en koselig hule å se film/spille litt i og derav ingen feinschmecker-kino. Så får man heller se om man blir bitt av basillen etterhvert :p

Forøvrig kan jeg si at siden taket er så lavt. Ca 2m, så har jeg forstått det slik at takmonterte høyttalere ikke er det beste da avstand til lytteposisjon blir for kort? Correct me if I'm wrong.

Med lav takhøyde og begrenset budsjett så legg heller pengene i et ok 5.1 system. finner mye bra på brukten , har ikke god erfaring med onkyo, og anbefaler heller å finne en receiver som har pre out. har selv gode erfaringer med yamaha. De yoghurtbegerene som du linket til fra Dustin gir deg nok meget begrenset lydopplevelse:) Klipsch tidlig Rf serien får du ofte fin pris på brukten, og xtz subber gir også bra bang for bucks

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Enig med @PureHifi om å gå for 5.1 oppsett. Jeg ville kjøpt brukt Denon receiver (jeg har x4200) og startet med kun 2 høyttalere (f.eks brukt B&W DM serie), evt også 1 subwoofer. Når budsjettet og og interessen tilsier det kan du kjøpe bakhøyttalere og hvis du absolutt vil; også center (all lyd til center blir kanalisert til høyre og venstre når receiveren får info om at center mangler). Jeg benytter ikke center selv, og har aldri savnet det. Har gitt meg mulighet til å kjøpe bedre fronthøyttalere, og pga lerret/tv ville jeg uansett ikke fått plassert centerhøyttaleren i riktig høyde. Husk at mesteparten av lyd inkl tale og musikk kommer fra front, så man kan godt benytte små ht bak.
Lykke til!

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Beklager sen tilbakemelding! Endelig tilbake i jobb fra Corona perm, så måtte fokusere litt på det.

Etter mye prat med "eksperter" og råd fra dere, så resulterte det i dag med følgende utstyr, slik at vi kan bygge ut over tid (feriepengene gikk derimot rett ut vinduet).

Reciever : Denon AVRX2600H
Front høyttalere : B&W 706
Subwoofer: Dali SUBE12F

Fikk anledning til å teste de opp mot flere andre (B&W606, 607, klipsch klipsch rf62 mkii, Dali oberon +++) og følte at dette ga ett bedre "lydbilde" enn de øvrige.
Litt dyrere, men... Hva tror dere?

Nå gjenstår bare å male ferdig rommet, legge teppe, så blir det oppsett. Bilder kommer etterhvert :)

• Like
Reactions: PureHifi and Danke

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Det der er sikkert bra nok. Om receiveren har pre out (rca utganger for
signalkabler som sender signalet ut) så kan du på et senere tidspunkt koble på en ekstern effektforsterker til fronthøyttalerne (jeg kjøpte Roksan K2 brukt for noen få tusenlapper til dette formålet). 12 tommers Dali sub virker som et godt valg. Prøv å dele signalet på 80 Hz mellom ht og sub. Tror du har gitt deg selv en god start👍

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Nå har jeg IKKE erfaring med Dali 12F - men har en B&W 610XP som jeg tenkte å ta i "kinoen" - den ble skrotet til fordel for en SVS 2000. Betydelig forskjell i dypbass og punch for film. Nå kjører B&W'en i et annet rom.. Så dersom Dalien spiller like dypt som B&W - så bør du vurdere noe som går dypere - det merkes på film - veldig...

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Hei igjen alle sammen!
Mye tid har gått siden jeg sist posta her, å mye har skjedd siden sist.

Høyttalere er montert og testet (meget fornøyd med trøkk og lydkvalitet).
Ny 75" Qled tv ankom forrige uke (desverre med knust skjerm). Og, nye høyttalere ble plukket opp i går.
Jeg klarte rett og slett ikke å la sjansen gå fra meg da senter og surround høyttalere i rett kategori dukket opp på tilbud. 🤣

Status på anlegg pdd.
Front: 2x B&W 706 S2
Senter: B&W HTM72 S2
Sub: Dali Sub E12F
Surround: 2x B&W M-1

Status på rommet for øyeblikket er:

Rom malt i matte farger, dempet sort på vegg bak tv og i tak. Mørk lilla farge på vegger ( madammen fikk bestemme denne for husfredens skyld).

Teppefliser er lagt og gir meget fin demping.

Neste steg er montering av akustikkplater på vegger for førsterefleksjoner.

Til uka står mye på planen, bla. Montering av surround høyttalere, bygging av tvbenk tilpasset rom, tv, reciever og senter- høyttaler.
Spørsmålet er når den nye tv'n kommer da kundeservice ennå ikke har svart, men regner med at dette ordner seg ila. 2 uker.

Skal ta noen bilder når ting er ferdig!

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Gratulere med fremgang 😃 spennende å se hvordan dette ser ut
Hehe, ikke ha for høye forventninger nå! Jeg er slett ikke noe "handyman" å ser allerede ting jeg skulle gjort annerledes da resultatet ikke ble som ventet. Skulle revet veggene, isolert og lagt inn skjult kabling for så å sette opp nye vegger å male disse, men lot meg overtale til å velge det "enkle, rimelige alternativet".
Dette resulterte i at malingsjobben ble mye mer komplisert og med et resultat jeg ikke er strålende fornøyd med, men.. Nå vil jeg bare få ting på plass så jeg kan se film, så får nye vegger/tak bli et fremtidig prosjekt for nå...
Men, det kan jeg si, utrolig nyttig lærdom i dette prosjektet, så nå ble planlegging og oppussing av andre rom mye lettere :)

• Like
Reactions: vegardxf

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Heisann hoppsann!
Langt og lenge i mellom jeg skriver her, men det får så være.
Har kost meg masse i hula, meeeen det frister å øke på ett lite hakk og nå har jeg fått et tilbud om å kjøpe ett sett, B&W 705 S2 som frister veldig...
Da ville i såfall 706'ene flyttes bak og m1 litt foran sitte posisjon og opp mot taket (innbiller meg at det vil øke surround effekt og skape litt mer trøkk).

Men! Jeg er litt usikker også, vil det være verdt det? Eller finnes det bedre alternativ enn 705 til en rimeligere penge? Har slitt litt med å finne hva disse alternativene kan være da...

Forslag taes imot med takk.

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
IMG_20220118_172734813.jpg

Vedlegg

• IMG_20220118_172700679.jpg
    IMG_20220118_172700679.jpg
    1,4 MB · Sett: 116
  • IMG_20220118_214113963.jpg
    IMG_20220118_214113963.jpg
    2,6 MB · Sett: 116
Sist redigert:
  • Like
Reactions: oes and lygren

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Sånn ser det da ut foreløpig.
Har en del lyddemping som skal opp på strategiske plasser, men det har latt vente på seg til man er fornøyd med posisjonering etc. Jeg er sikker på at dere guruer ser ting som kan bedres, så det er bare å komme med tips :)

Og ja, det skal ryddes opp i ledninger bak tv 😂

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Du bør kanskje høre selv, og vurdere hvor mye bedre du liker det ene paret vs det andre. Kanskje ikke så mange her som kjenner til begge. Lykke til!

Ajax

Medlem
29 Jun 2020
13
9
3
Er det noen som kjenner til fronter som kunne passe inn i oppsettet?

Har kjøpt nytt hus med større kjeller og ønsker å oppgradere. 704 s2 er det naturlige alternativet, men disse er vanskelig å oppdrive i sort nå om dagen. Hva kan være alternativ?