En A til Å guide for ripping av Blu-Ray

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
hvorfor står det "multichanel" i display på recieveren når jeg ripper til mkv, velger hd lydsporet i flac?

9 Sep 2006
4.029
0
36
Pr i dag finnes det jo enklere måter en denne guiden også...
Men enklere er ikke samme som bedre, fremgangsmåten i denne guiden er den "regelrette"...

Her er en alternative metode jeg bruker:
  1. Any DVD HD er fortsatt et must og fungerer strålende.
  2. Any DVD HD ripper filmen til harddisk som enten ren mappekopi eller som .iso-fil
  3. Handbrake lager .mkv med foreksempel 1920x1080 video og DTS passtrough Audio.

Handbrake er derimot ikke god på Subtitles...

Kjører nå gjennom en film på min Core i7 4 kjerner/8tråder 2800MHz, 6Gb ram atm...
Får bare 11fps i konverteringen og 100% CPU-bruk og 90grader på CPU...
Det er hårda bud for en PC dette... :mrgreen:

Edit : hadde gått veldig fint dette om jeg ikke hadde vært idiot...
Disken jeg valgte å lagre til var en FAT32-disk.... bråstopp på 4100Mb.... grrr... :mrgreen:
Og : noen dusjer med trykkluft så falt temperaturen ned fra 90 til 65grader...

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
ja, antageligvis - men lyden burde vel bli "lik" uansett?

er riktignok litt irriternde da, hehe. Har prøvd å isteden for rippe til flac, så har jeg prøvd å rippe til f.eks dts - men da fikk jeg ingen lydfil. Er dette fordi pcn ikke forstår dette, eller en feil i programmet?

amunds

0
29 Okt 2007
5.491
0
0
sirant skrev:
ja, antageligvis - men lyden burde vel bli "lik" uansett?

såvidt jeg vet, så vil kvaliteten være den samme - hvertfall i tall.
men så kommer det vel ann på hvilken DAC som er best.

nå beveger jeg meg dog litt utpå tynn is. :)

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
men dacen sitter vel i reciever uansett, da hdmi ikke sender analoge signaler. er vel heller at dvd spilleren omkoder dts til multichanal, enn at recieveren står for dekodinga?

amunds

0
29 Okt 2007
5.491
0
0
Men tror det er der LPCM kommer inn - at det er et ferdig-dekodet signal, som da det eneste Recieveren gjør er å dekode det tilbake. (Følte dette var vanvittig klønete forklart.)

2 Mar 2007
8.589
2
38
sirant skrev:
hvorfor står det "multichanel" i display på recieveren når jeg ripper til mkv, velger hd lydsporet i flac?

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Hva mener du det skulle ha stått når du overfører mer enn to kanaler?

amunds

0
29 Okt 2007
5.491
0
0
trondmm skrev:
Jeg skjønner ikke spørsmålet. Hva mener du det skulle ha stått når du overfører mer enn to kanaler?

DD TrueHD eller DTS HD Master (hvis jeg forstår han rett).

7 Nov 2005
2.364
0
36
amunds skrev:
Jeg tipper at det overføres et LPCM-signal, og ikke bitstreamen.
Dvs at den dekodes internt og ikke i Recieveren.
(Minner om: Tipper.)

På noen receivere står det også multichannel dersom du overfører lyden analogt. Jeg regner med du vet om du overfører analoget eller digitalt? Overfører du analogt, vil dacen og evt bass management i bd-spillerenha noe å si. Overfører du digitalt er det sikkert ferdig dekodet LPCM du overfører (men det er fortsatt digitalt). Da står receiveren for all signalbehandling og D/A-konvertering.

2 Mar 2007
8.589
2
38
amunds skrev:
DD TrueHD eller DTS HD Master (hvis jeg forstår han rett).

Men han har jo konvertert lyden til flac. Dette er jo noe man gjør hvis PCen ikke kan bitstreame TrueHD eller DTS HD Master. Da kan man vel ikke forvente at PCen konverterer flac til noen av disse formatene realtime heller?

PCen pakker ut flac-lyden og sender den ut som multichannel lpcm. Jeg hadde ikke forventet noe annet enn at forsterkeren da viser "Multichannel" i displayet.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
spiller med mediaspilleren dune. Forstår hvorfor det står multichannel i recieveren når jeg ripper til flac, og når jeg lager iso står the true hd (f. eks). Men hvordan kan jeg rippe til mkv filer og få slik at det står true hd i recieveren? Overfører fra mediaspilelen til recieer med hdmi ja..

så er jo filformatet som er "feil". Prøvde f.eks å isteden for å velge flac å velge hd, dts eller noe annet (i eacto programmet), men da lagde ikke programmet en "lydfil" som jeg kunne ta inn i mkvmerge programmet.

Litt dårlig formulert av meg kanskje, men lurer da altså på hvordan lage mkv av blu-ray med dts hd lyd isteden for multichanal flac?

Antar att lyden blir relativt likt, men ser jo unektelig litt tøffere ut når hd lampa lyser idisplay ;)

2 Mar 2007
8.589
2
38
sirant skrev:
spiller med mediaspilleren dune. Forstår hvorfor det står multichannel i recieveren når jeg ripper til flac, og når jeg lager iso står the true hd (f. eks). Men hvordan kan jeg rippe til mkv filer og få slik at det står true hd i recieveren?

Du lar simpelthen være å konvertere lysporet til flac når du lager mkv-fila.

Det enkleste er å bruke MakeMKV. Det er foreløpig gratis å bruke, men det vil koste €50 for blu-ray ripping når betatestingen er over.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
hmm.. legger meg (muligens) flat nå.. hehe, prøvde på nytt nå og ser ut som eacto lager en fil med benevnelsen .dtshd nå, så da burde det fungere... får testet dette når den er ferdig senere ikveld. Jeg har vel antageligvis gjort en feil forrige gang jeg testet tidligere i forige uke.

beklager eventuelt unødvendig diskusjon når det tilsynelatende er jeg som har driti meg ut, hehe.

hvis ikke kjøper jeg makemkv som du foreslår!

13 Aug 2012
3
0
0
Takk til trådstarter og øvrige bidragsytere for en god guide og nyttige råd. Etter noen startvansker føler jeg nå at jeg behersker "MKV-metoden" ganske bra. Men det er en ting jeg fortsatt ikke skjønner:

Noen ganger overstyrer lyden mye når jeg bruker FLAC, og det skjer ikke hvis jeg ekstrakterer samme lydsporet til DTS-HD. Problemet har kun meldt seg på filmer hvor det er stor dynamisk kontrast, ikke minst på Band of Brothers, hvor det jo er stor nivåforskjell mellom f.eks. dialoger og krigsscener. Noen som har løsningen på dette problemet?

Til å begynne fikk jeg heller ikke ut lossless lyd fordi jeg ikke fikk codecen til ArcSoft TotalMedia Theater til å virke, selv etter å ha prøvd flere versjoner av programmet. Løsningen ble å kun laste ned selve driverne - ArcSoft DTS Decoder 1.1.0.8 - og aktivere dem med kommandoen regsvr32 i Windows 7. Jeg skjønner at en TMT-installasjon gjør susen for mange, men hvis man ikke trenger programmet vil det nok være greiere å bare laste ned en liten driver-pakke.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
Tar opp igjen denne fantastiske tråden, infoen jeg har lært her bruker jeg fortsatt ukentlig.

Men, om kkke lenge håper jeg å kjøpe en 3D kompatibel PJ og mediaspiller

ripper via en USB blu-ray spiller. Må den være 3D kompatibel også?