En A til Å guide for ripping av Blu-Ray

2 Mar 2007
8.589
2
38
vetting skrev:
Med "fettet" mener jeg all unødvendig reklame, subtitles/lydspor og ekstramateriell. Slik at en bare står igjen med filmen, lydsporet og underteksten.

OK. Ja, du kan rippe kun de titlene du er interessert i, og du kan fjerne alle lyd- og tekstspor du ikke vil ha.

6 Jun 2007
42
0
6
Nå har jeg rippet noen blu-ray filmer og testet de med XBMC på den nye HTPC'en min. Å spille de av går supert, kan ikke med det blotte øye se noen kvalitetforingelse av bildet :D
Men lyden er dessverre bare Pro Logic på forsterkeren min.

Har satt opp både i Windows og XBMC at den skal bruke optisk utgang, som er koblet til forsterkeren.
Testet fra lyddriveren i Windows, og den kan sende både DTS og Dolby Digital som jeg testet og som forsterkeren gjenkjente.
Har noen rippede DVD fra før, og flere av de er i Dolby Digital, og som fungerer og som forsterkeren viser at den får lyd fra en Dolby Digital lydkilde.

Bør jeg velge noe annet enn FLAC når jeg ripper blu-rayene? Ser at man kan velge DTS eller DTSHD også. Noen som har testet dette?
Jeg valgt lydsporet som heter DTS Master Audio.

Når jeg først skal rippe Blu-Ray og DVD samlingen min, vil jeg ha med 5.1 surround.

2 Mar 2007
8.589
2
38
Sånn for de som er nysgjerrige, her er et skjermskudd fra makemkv, som viser hvordan man velger bort innhold:

sshot-s2-web.png

1 Okt 2005
19.480
0
0
Da er guiden oppdatert med info ang. Hali Media splitter og AnyDVD HD.

vetting skrev:
Fungerer din guide for DVD også? Altså MKV-guiden.
Det har jeg ikke testet.

anrefsah skrev:
Men lyden er dessverre bare Pro Logic på forsterkeren min.

Har satt opp både i Windows og XBMC at den skal bruke optisk utgang, som er koblet til forsterkeren.
Optisk utgang (S/PDIF) støtter ikke multikanals HD lyd, kun stereo eller DTS/AC3. Jeg tipper det er stereo du får ut, og da er eneste alternativ for receiver modus som Pro Logic.

For HD-lyd trenger du en HDMI utgang. Et annet alternativ er også å kjøre alt ut analogt fra PC`en.

Multikanals FLAC er heller ikke noe som støttes nativt av Windows, så du må ha en FLAC dekoder. Jeg bruker MadFLAC som spiser det meste. Settes opp i FFDSHOW.

anrefsah skrev:
Testet fra lyddriveren i Windows, og den kan sende både DTS og Dolby Digital som jeg testet og som forsterkeren gjenkjente.
Har noen rippede DVD fra før, og flere av de er i Dolby Digital, og som fungerer og som forsterkeren viser at den får lyd fra en Dolby Digital lydkilde.
Ja, DTS og Dolby Digital går helt fint over optisk.

anrefsah skrev:
Bør jeg velge noe annet enn FLAC når jeg ripper blu-rayene? Ser at man kan velge DTS eller DTSHD også. Noen som har testet dette?
Du får akkurat samme problemene med DTS-HD også. S/PDIF støtter det ikke, og du må uansett ha en DTS-HD dekoder satt opp. DTS derimot vil sannsynligvis gi deg surround uten noe mer hassle. Men da blir lyden komprimert til DTS under rippeprosessen. DTS er ikke et tapsfritt format, så du mister "HD-lyden" under en sånn prosess.

14 Mar 2007
2.100
0
36
Tre spørsmål angående lyd:

Hva er forskjellen om lyden blir rippet i lossless kontra HD-formatene?

Er det noen hørbar forskjell, at den ene er bedre enn den andre?

Med iso-konvertering, blir det HD-formatet som blir lagret?

6 Jun 2007
42
0
6
vetting skrev:
Til trådstarter:
Fungerer din guide for DVD også? Altså MKV-guiden.

Jeg er ikke trådstarter, men har forsøkt å rip'e en DVD med dette programmet, noe som ikke fungerer. Når HDBRStreamExtractor skal søke etter innhold, finner den ikke noe på DVD'en jeg har testet.

2 Mar 2007
8.589
2
38
vetting skrev:

Nei. Forskjellen ligger i at mange avspillere ikke støtter HD-formatene, mens de støtter flac. Flac vil i de fleste tilfeller også ta større plass.
Hvis avspilleren du bruker ikke har noen problemer med TrueHD eller DTS MA, så er det like greit å holde seg til originalformatene.

vetting skrev:
Med iso-konvertering, blir det HD-formatet som blir lagret?

Når du ripper til iso beholdes alt som det er på plata, ja (bortsett fra at det nå er ukryptert).

1 Okt 2005
19.480
0
0
vetting skrev:

Regner med at du mener FLAC.

Fordelen med FLAC er at man slipper å forholde seg til codec og/eller hardware for dekoding av HD-formatene - ingen bitsreaming. For de med receiver og et skjermkort med støtte for bitstreaming/HD-lyd så er nok ikke dette så viktig, men for de som har eller planlegger litt mer spesielle løsninger (PC som prosessor, PC-basert romkorreksjon etc) så er det gjerne helt nødvendig. Med FLAC står man også nærmest fritt til å velge media-avspiller.

De som sitter med mediastreamere (Popcorn hour, AC Ryan osv) bør kanskje ta en titt på hva utstyret deres støtter av format (bitstreaming, FLAC, ISO, MKV etc) før de begynner en større rippeprosess. Siden det fort kan gå med mye tid på ripping, så kan det også være lurt å se litt på hva som kan bli aktuelt i fremtiden...

vetting skrev:

Nei. Om HD formatet blir dekodet til PCM under rippeprossen eller i realtime i receiver har ingen betydning hva lydkvalitet angår.

Se forøvrig fordeler og ulemper med MKV vs. ISO i guiden.

14 Mar 2007
2.100
0
36
Takk for svaret HåkonN og trondmm. Da er det mer klart for meg. Iogmed at dune-spilleren både kan decode og sende HDsignaler som pcm, kan jeg bruke begge metodene om jeg vil.

cv-dan

0
25 Jan 2008
3.605
0
0
Genial guide :)

Er en nødt å velge Flac på lyd? Kan en ikke ta DTSHD?

Eller får jeg hd lyd uansett?

Har ati 5870 skjermkort og Onkyo 608 receiver.

7 Nov 2005
2.364
0
36
DTSHD, TrueHd eller whatever, poenget med å lagre som flac er at du gjør dekodingen på forhånd og lagrer lydsporet i et ferdig dekodet format. Dersom du velger flac, får du akkurat samme hd-lyden som om du gjør en sanntids dekoding under avspilling. Se forøvrig to-tre poster ovenfor...

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
gammel tråd, men takker for en god og forståelig guide!

Har dog ett lite spm, fulgte guiden til punkt å prikke, bortsett fra på audio, valgte der dts isteden for flac, fordi jeg trodde at da gjør recieveren og mediastreameren min dekodinga, men finner ingen lyd fil når jeg skal "gjøre alt om til en fil". er dette riktig? Åpnet den ferdige fila i vlc og fikk ikke opp noen valg når det kom til audio, det kan jo være pga at ikke pcn min har noen mulighet til å skjønne dts? Overfører den til serveren min nå og skal teste den ikinoen etterpå, men har en sterk mistanke om at jeg har nå en film uten lyd?

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
endte opp med en fil uten lyd ja, hehe, litt kjedelig. Ripper den på nytt nå, tester å rippe kun lydsporet i flac format. Fikk ikke chapters eller underteksten til å fungere på dune heller, var litt rart, det fungerte med vlc på pcn... har da fått til undertekst på mkv før.

5 Feb 2008
1.507
0
0
sirant skrev:
endte opp med en fil uten lyd ja, hehe, litt kjedelig. Ripper den på nytt nå, tester å rippe kun lydsporet i flac format. Fikk ikke chapters eller underteksten til å fungere på dune heller, var litt rart, det fungerte med vlc på pcn... har da fått til undertekst på mkv før.

Får heller ikke underteksten til å fungere på min dune hd. Det fungerer på min Playon hd mini. Skulle gjerne hatt dette til å fungere på Dune HD da den har mye bedre bilde enn Playon hd mini. Håper det kommer en oppdatering som fikser dette snart.

KydeX

0
8 Aug 2006
1.370
1
38
Hvilke mediaspillere på markedet kan spille av BD-Iso direkte, og overføre HD lyden som bitstream via HDMI?

5 Feb 2008
1.507
0
0
Fordelen for min del ved å bruke denne rippe guiden er at jeg kan plassere teksten i bilde når jeg bruker den i min hjemmekino på 2:35.1 lerret. Det jeg må gjøre nå er å laste ned eller lage egen tekstfil med SRT. Da kan jeg flytte teksten på Dune.

2 Mar 2007
8.589
2
38
KydeX skrev:
Hvilke mediaspillere på markedet kan spille av BD-Iso direkte, og overføre HD lyden som bitstream via HDMI?

Dune og Popcorn Hour C200.

I tillegg kan de fleste nyere spillere spille av BD ISO uten menyer. Ikke fullt så nyttig, men bedre enn ingenting.

sirant

0
24 Jan 2010
6.992
31
48
arntost skrev:
Får heller ikke underteksten til å fungere på min dune hd. Det fungerer på min Playon hd mini. Skulle gjerne hatt dette til å fungere på Dune HD da den har mye bedre bilde enn Playon hd mini. Håper det kommer en oppdatering som fikser dette snart.

Jeg fikk det til å fungere når jeg fulgte guiden, men isteden for idx fila i mkvmerge valgte sub fila.