En A til Å guide for ripping av Blu-Ray

2 Mar 2007
8.589
2
38
joeranjensen skrev:
Har prøvd titals av programmer for å rippe dvder, men enda ikke funnet et tilfredsstillende program. Betaler gjerne noen kroner for å få et program som er enkelt i bruk og funker "hver gang". Noen som har noen gode tips?

Det er snakk om barne-dvder, så jeg har ikke extreme krav til kvalitet.

Må også ha mulighet til å spille av filmene i xbmc.

Jeg liker MakeMKV veldig godt. Den er gratis til DVD-ripping, men den koster $50 for BD-ripping. Den komprimerer ikke i det hele tatt, du får en 1:1 kopi, i en MKV-container. Du kan velge hvilke tale- og tekstspråk du vil beholde.

MakeMKV - Make MKV from Blu-ray and DVD

17 Feb 2010
186
0
0
Valo: Må jeg ha begge programmene for å gjøre dette?

trondmm: Vet du om en grei guide for å rippe med makemkv? Synes å huske at jeg har testet det programmet uten å få det til å funke, men jeg må vel gi det en ny sjanse:) Vet du ca. hvor lang tid det tar å rippe en 90 minutters film?

Takker for raske svar:)

Valo

0
6 Nov 2007
2.160
0
0
joeranjensen skrev:
Valo: Må jeg ha begge programmene for å gjøre dette?

Takker for raske svar:)

Nei, kommer langt med DVD Shrink. Men det hender det er noen med kopisperre som protesterer. Etter det jeg har opplevd.

2 Mar 2007
8.589
2
38
joeranjensen skrev:
trondmm: Vet du om en grei guide for å rippe med makemkv? Synes å huske at jeg har testet det programmet uten å få det til å funke, men jeg må vel gi det en ny sjanse:)

Det har skjedd ganske mye med programmet i det siste, så det er verdt å ta en ekstra titt, ja.

joeranjensen skrev:
Vet du ca. hvor lang tid det tar å rippe en 90 minutters film?

Vanligvis ikke noe særlig mer enn 10, kanskje 15 minutter.

22 Des 2005
10.968
1
36
joeranjensen skrev:
Har prøvd titals av programmer for å rippe dvder, men enda ikke funnet et tilfredsstillende program. Betaler gjerne noen kroner for å få et program som er enkelt i bruk og funker "hver gang". Noen som har noen gode tips?

Det er snakk om barne-dvder, så jeg har ikke extreme krav til kvalitet.

Må også ha mulighet til å spille av filmene i xbmc.

Nå skjønner jeg ikke helt hvilke problemer du snakker om, men AnyDVD HD er det eneste verktøyet du trenger for å rippe både BD og DVD til disk i perfekt form. Det er bare å putte inn plata, høyreklikke på AnyDVD HD-ikonet og velge rip to image.
Det finnes garantert ikke en løsning der ute som klarer dette på færre klikk.

17 Feb 2010
186
0
0
Fikk testet makemkv og det fungerte perfekt bortsett fra å rippe tegnefilmdvd med mange små klipp. Da ble hvert klipp en fil, mens jeg gjerne skulle hatt alle klippene samlet på en fil. Er det noen løsning på dette?

5 Feb 2008
1.507
0
0
Flytte tekst.

Er det noen av disse programmene som kan flytte tekst for 2:35.1 lærret? Når jeg ripper mine DVD filmer til disk får jeg ikke opp noe setup meny for å flytte teksten. Jeg bruker Dune HD Base 3.0 til avspiller.

Valo

0
6 Nov 2007
2.160
0
0
Dersom du bruker oppsettet i denne guiden så kan du flytte teksten med BDSup2Sub. Husker ikke nå hvor valget ligger.

5 Feb 2008
1.507
0
0
Valo skrev:
Dersom du bruker oppsettet i denne guiden så kan du flytte teksten med BDSup2Sub. Husker ikke nå hvor valget ligger.

Gjelder vel blu ray filmer det. Det er vanlig DVD som er problemet.

Valo

0
6 Nov 2007
2.160
0
0
Ja, men du stilte spørsmålet i rippe blu-ray tråden. Derfor fikk du det svaret.:D DVD har jeg ikke brydd meg med å finne noe ut av.

Edit: Jeg ripper BD til ISO så jeg gjør det ikke der lenger heller.

5 Feb 2008
1.507
0
0
Nytt problem

Denne gangen er det Blu Ray. Har prøvd med Anydvd og guiden her, og alt går greit. Når jeg da skal starte filmen får jeg opp at undertekster er slått av, og jeg klarer ikke å får satt de på. Prøvde da med MakeMKV, og det ble det samme. Hva gjør jeg galt da? Bruker en Dune HD Base 3.0 til avspiller.

6 Jun 2007
42
0
6
Oppdatering til guiden din

@HåkonN: Tusen takk for en kjempe flott guide.
Takket være den, så er jeg i gang med å ta backup av blueray samlingen min.
Og i morgen, kommer kanskje den nye HTPC'en som jeg skal bygge, så at jeg fant innlegget ditt, passet perfekt.

Etter å ha kjørt igjennom veiledningen din en gang, så fikk jeg et problem som jeg også så at en annen også hadde gjort.

Derfor hadde det vært fint om du kunne oppdatert guiden med en link til programmet Haali Media Splitter, som jeg glemte å installere før jeg gjorde første extract. Programmet kan lastes ned fra Haali Media Splitter

Også er MKVMerge GUI oppdatert i siste versjon av MKVtoolnix, og heter nå mmg.exe og finnes i samme katalog som man installerte MKVtoolnix.
MKVMerge GUI er også oppdatert til versjon 4.0.0. Men programmet ser likt som forrige versjon.

Igjen, tusen takk for den gode guiden inn i BD rip verden :mrgreen:

1 Okt 2005
19.480
0
0
Bare hyggelig og takk for innspill, anrefsah.

Haali Media Splitter skal jeg sørge for å få med. Godt poeng. Skal ta en liten runde på guiden snart.

14 Mar 2007
2.100
0
36
Hei Håkon. Fin guide?

Kan denne guiden også brukes på dvd? MKV-guiden altså... <greit å kutte bort "fettet" på dvdene også...

2 Mar 2007
8.589
2
38
vetting skrev:
Kan denne guiden også brukes på dvd? MKV-guiden altså... <greit å kutte bort "fettet" på dvdene også...

Til DVD kan du like gjerne bruke MakeMKV. Det fungerer helt utmerket og er bortimot en enklikksløsning.

2 Mar 2007
8.589
2
38
vetting skrev:
Kan man trimme bort "fettet" med MakeMKV?

Spørs hva du mener med "fettet".

Du kan rippe kun de titlene du er interessert i, og du kan fjerne alle lyd- og tekstspor du ikke vil ha.

vetting skrev:
...Og uten tap av bilde lyd (lossless)?

Selvfølgelig.

14 Mar 2007
2.100
0
36
trondmm skrev:
Spørs hva du mener med "fettet".

Med "fettet" mener jeg all unødvendig reklame, subtitles/lydspor og ekstramateriell. Slik at en bare står igjen med filmen, lydsporet og underteksten.

Til trådstarter:
Fungerer din guide for DVD også? Altså MKV-guiden.