En A til Å guide for ripping av Blu-Ray

1 Okt 2005
19.480
0
0
Introduksjon

Det finnes riktignok allerede en annen tråd med noen enkelte gode forklaringer på hvordan å rippe Blu-Ray plater, men ingen ga meg akkurat det undertegnede var ute etter. Mitt fokus er ripping til et 100% komprimeringsfri og tapsfritt (lossless) filformat uten noen som helst kopibeskyttelse på sluttresulatet. Denne guiden gir et slikt resultat; MKV med multikanals FLAC. Det er verdt å notere seg at resultatet av ripping iht. denne guiden avspilles perfekt på en HTPC med rett software, men ikke alle mediastreamere (alà Popcorn Hour) støtter avspilling av ISO eller MKV med multikanals FLAC. Alternative måter å rippe på er bedre forklart i den andre tråden.

Jeg tar også med en kort guide på ripping til ISO, slik at man har valget og kan se forskjellen.

Guiden kommer til å bli oppdatert etter hvert, og kreative innspill tas i mot med takk. :)

Men hvorfor rippe?

Det er flere grunner til at dette kan være hensiktsmessig. Man får først og fremst backup av filmene sine som for mange kan være grunn nok, men stadig flere har også mulighet for avspilling av slike filer via mediacenter (HTPC), mediastreamere (PS3, Popcornhour, TWIX etc) og portable enheter (for eks. laptop). Man får også lett tilgang til filmene og via mediacenter mange spennende muligheter rundt organisering av filmene. Man slipper selvfølgelig også å tenke på riper/ødelagte filmer. Og alt av soner (A/B/C) og kryptering (BD+, PAP, HDCP) forsvinner som dugg for solen.

Det dukker sakte, men sikkert opp forskjellige streamingtjenester (Video On Demand), men felles for de er at de på svært lang tid enda ikke vil være et reelt kvalitetsmessig alternativ til Blu-Ray. Dette først og fremst pga. de store båndbredden dette formatet krever. Det er heller ingen erstatning for backup av egne filmer, og man må som oftest betale for hver gang man ønsker å se filmen. Utvalget er også så som så de fleste steder, og prisene ikke alltid så veldig langt unna det å kjøpe en lavt priset BD.

Enkelte velger også å laste ned filmene (ulovlig) fra ulike nettverk, og selv om jeg ikke ønsker den type diskusjon i denne tråden vil jeg komme med en kommentar til det. Man ender sjelden opp med den kvaliteten man oppnår med å gjøre det selv. Selv om man skulle komme over en MKV rippet fra BD (som forøvrig tar en evighet å laste ned selv med rask linje), så er det ikke alltid kameraten som har stått for rippingen har fått med seg lossless lyd - og helt sikkert ikke undertekster. Av og til er det også gjort feil i rippingen som kan by på kjedelige overraskelser når man først er plantet i sofaen og skal se film. Er man kresen (og ikke minst ærlig), er valget derfor enkelt; kjøp filmen, ripp den og put orginalen trygt i en skuff som backup!

Hvilke filformat er det mulig å rippe til?

Her er det flere alternativer, men de vanligste metodene i dag er ISO, som er et speilbilde av orginalplaten og MKV (Matroska) som er en fil-container svært godt egnet for lagring av HD.

Wikipedia om ISO
Wikipedia om MKV

ISO

+ Den raskeste måten å ta backup på
+ Krever kun et program for jobben
+ 100% speiling av orginalplaten, dvs. man kan på et senere tidspunkt lage en 1:1 kopi av orginalplaten om denne skulle bli ødelagt.
+ Tar vare på menyer og ekstramatriale.

- Krever software og hardware med støtte for bitstreaming av HD-lyd
- Filmen starter ikke umiddelbart etter avspilling siden man ikke har mulighet til å fjerne reklame, advarsler og menyer
- Utfordringer vedrørende veksling mellom avspilling av 24hz og 50hz basert video.

MKV

+ Har muligheten til å hente ut nøyaktig det man ønsker på platen av film, lydspor, undertekster
+ Gir brukeren fritt valg mellom lossless lagring eller lossy komprimering av hovedfilmen
+ Filmen starter umiddelbart siden den blir "renset" for trege advarsler/reklame/menyer/JAVA-loading
+ Bred støtte av Windows-software for avspilling av MKV
+ Mulighet for å dekode lydspor, noe som gir bredere støtte av software og hardware (på en HTPC).
+ Åpent lydformat (FLAC) gir også muligheter for PC-basert romkorreksjon/EQ av lyden (for eks. Audiolense eller andre VST Host plug-ins)
+ Plassbesparende

- (se fordeler med ISO)

Det er viktig å huske på at MKV ikke er et videoformat i seg selv. Det er kun en container, eller veldig forenklet en "eske" man samler ulike video/lyd-filer i. MKV støtter en rekke ulike format, undertitler/subtitles og kapitler (men ikke menyer).

Hvor mye lagringsplass trenger jeg?

Undertegnede tok ut 10 tilfeldige filmer rippet i MKV (ukomprimert hovedfilmspor, HD-lyd, norske understekster, ingen ekstramatriale), godt og blandet mellom nye og gamle filmer, og et par konserter. Snittet var 21 GB. Dette vil variere noe.

ISO vil ligge høyere, kanskje rundt 30-35GB.

Komprimerer man filmen kraftig, vil man med dagens gode codec klare å komme ned på 3-4GB uten store konsekvenser for bildet. Men den type ripping tar mye tid, ofte 10-12 timer per film med en middels PC.

Anbefaling av BD-ROM til ripping

Når det gjelder Blu-Ray drev for ripping, så trenger man naturligvis ikke brenner. Min anbefaling er å gå for det raskeste man finner. På markedet i dag finnes det BD-ROM med 2x, 4x og 8x lesehastighet på Blu-Ray.

LG CH08 er en av få som klarer 8x lesehastighet, og prisen er helt kurrant. LG CH08 Prisguide

attachment.php

Vedlegg

• LG CH08LS.jpg
    LG CH08LS.jpg
    30,4 KB · Sett: 526
1 Okt 2005
19.480
0
0
1.0 Rippe til ISO

Det enkleste først. Dette er hva du trenger:

Siden Blu-Ray er beskyttet med BD+, er det ikke uten videre å kopiere filmen inn på en PC. Programmet AnyDVD HD knekker denne koden, og muligjør videre behandling av platen. Derfor trenger man dette programmet både for ripping til ISO og MKV. Siden programmet stadig oppdateres for å støtte de siste Blu-Ray utgivelsene, anbefales det at man kjøper en livstids lisens fra Slysoft. Det er uansett den eneste utgiften man ift. ripping.

Etter man har installert siste versjon av AnyDVD HD dukker det opp et lite rødt revehode til venstre for klokken på startlinjen i Windows.

attachment.php

Setter man inn en BD vil det dukke opp et lite boble som forteller at AnyDVD HD behandler filmen. Dette tar noen sekunder. AnyDVD HD har også den fine funksjonaliteten at man kan lage ISO uten noen andre tilleggsprogram. Det skal vi gjøre nå.

1.1

Høyreklikk på revehodet og velg "Rip to Image..."

attachment.php

1.2

Velg hvor man vil lagre filmen. La resten være som det er default.

attachment.php

Et eget vindu vil dukke opp som viser at den er i gang med kopiering. Selve kopieringen kan fort ta 1 time, men dette vil variere basert på lengde/størrelse på innhold og hvor rask BD-leser man har. På bildet nedenfor rippes The Shining (Ondskapens Hotell), og har valgt å legge den under Dokumenter mappen. Gjenstående tid stemmer ikke helt siden MB/s øker i takt med rippingen.

Denne filmen tok 34 minutter. Det var alt! Enkelt.

Vedlegg

• AnyDVD HD 01.PNG
    AnyDVD HD 01.PNG
    9,3 KB · Sett: 510
  • AnyDVD HD 03.PNG
    AnyDVD HD 03.PNG
    37,6 KB · Sett: 512
  • AnyDVD HD 02.png
    AnyDVD HD 02.png
    21,8 KB · Sett: 511
1 Okt 2005
19.480
0
0
2.0 Rippe til MKV

Det er flere måter å gjøre dette på. Denne guiden tar for seg lossless lagring av lyd (multikanals FLAC) og bilde, undertekster og kapitler. Vær oppmerksom på at det finnes alternativ software som gjør mer eller mindre samme jobben, men jeg har valgt en løsning jeg mener bør fungere bra for selv de mest kresne HTPC-brukere.

Dette trenger du:

• PC med Blu-Ray leser (BD-ROM)
  • AnyDVD HD
  • EAC3TO
  • HdBrStreamExtractor
  • BDSup2Sub
  • mkvmerge GUI
  • Haali Media Splitter
  • Arcsoft TMT 2.0

Man skjønner vel allerede nå at dette er en større jobb enn ved ripping til ISO, men ikke la deg skremme! Programmene er (bortsett fra AnyDVD HD) små gratisprogram, og selve rippeprosessen krever maks 3 programmer for selve jobben. Desverre finnes det per i dag ikke et program som gjør hele prosessen fra A til Å. Jeg ønsker å ta litt om de forskjellige programmene først, det er viktig for å forstå hva som skjer i de ulike prosessene.

AnyDVD HD

Et genialt program for å fjerne kopibeskyttelse av DVD, HD-DVD og Blu-Ray (BD+) i det platen settes inn i maskinen. Fjerner også kryptering (AACS) og regionsperre. Det anbefales å kjøpe en livstidslisens av dette programmet, da programmet stadig blir oppdatert ift. de siste formene for kopibeskyttelse.

AnyDVD HD finner du her

Haali Media Splitter

Ganske enkelt et DirectShow filter for å kunne lese av Matroska (mkv) filer. Må ikke forveksles med en dekoder, da denne ikke dekoder selve innholdet i filen - dette er kun demultiplexer. En demultiplexer blir også kalt en splitter, og jobben er i denne sammenheng kun å skille ut audio, video og undertekst i containeren slik at dekodere kan behandle de respektive formatene videre.

Haali Media Splitter finner du her

EAC3TO

EAC3TO er en DOS-basert (kommandolinje) program som har som formål å rippe ut de ulike filene (lyd/bilde/subtitles) fra en Blu-Ray plate til din harddisk. Programmet kan brukes alene, men ikke alle trives med å jobbe under kommandolinjer der alt må skrives inn manuelt.

EAC3TO finner du her

HdBrStreamExtractor

Dette programmet er et såkalt GUI (Graphical user interface) for EAC3TO. Dvs. at det gir deg et enkelt grafisk grensesnitt i Windows å jobbe i i steden for et mørkt og skummelt DOS-vindu. For mange er dette ryddigere og enklere. HdBrStreamExtractor er bygget eksklusivt for EAC3TO, og må derfor ligge i samme mappe som EAC3TO om det skal fungere.

HdBrStreamExtractor finner du her

BDSup2Sub

Etter at EAC3TO har gjort jobben sin (og dersom man har valgt å hente ut subtitles) vil man sitte igjen med en såkalt SUP-fil. Dette er selve understekstene til filmen. Desverre er ikke .sup et filformat som støttes av formatet MKV og derfor må vi konvertere teksten til en filtype som støttes. Det er her BDSup2Sub kommer inn. Det konverterer (som navnet sier) fra .sup til .sub. Det går litt på bekostning av kvaliteten (skarpheten på selve teksten), men vil neppe være veldig merkbart for de fleste.

Dette programmet skal også ha muligheten til å flytte understeksten, noe som er en fordel for de som sitter med 2.35:1 film-lerret og vanligvis har problemer med at teksten havner utenfor selve bildet.

Offisielt diskusjonsforum og nedlasting finner du her

mkvmerge GUI

Det eneste man gjør med programmene ovenfor å hente ut/behandle råfilene fra Blu-Ray platen. Mkvmerge GUI har i denne sammenhengen jobben om å samle de sammen i en MKV fil. En såkalt container som nevnt tidligere i guiden. Mkvmerge GUI er en del av MKVtoolnix.

MKVtoolnix finner du her

Arcsoft TotalMedia Theater

ArcSoft TMT er en software-avspiller for videofiler. Og hvorfor skulle man trenge noe slikt for ripping spør du. Vel, i denne guiden fokuseres det på å dekode all lyd til multikanals FLAC. Lydspor i filmer som kommer med DTS Master Audio skal dekodes, og for å klare det helt uten kvalitetsforringelse kreves et codec (som ikke følger med EAC3TO). Per i dag så er det Arcsoft som har den beste dekoderen. EAC3TO vil gi deg lyd gjennom sin egen libav-codec, men dette gir deg IKKE lossless lyd (kun DTS-core). Vi trenger ikke selve programmet, men kun de relevante filene som ligger i programmet. Det holder derfor med en gratis trial-versjon av programmet installert på maskinen. EAC3TO skal finne filene automatisk og benytte seg av disse.

NB. Enkelte har rapportert om problemer med Arcsoft sin DTS codec og EAC3TO. Dvs. at codec ikke fungerer skikkelig, og EAC3TO går over til å bruke sin egen codec (som kun gir DTS Core). Jeg skal skrive litt om løsningen på dette i del 3.0 av guiden.

Arcsoft TMT finner du her

Phu. Om ikke du allerede har fått nok kan vi endelig begynne på selve rippingen. Etter alt er installert og på sin plass, er det nå 3 programmer vi skal forholde oss til. HdBrStreamExtractor, BDSup2Sub (om vi vil ha subtitles) og mkvmerge GUI. Pass på at AnyDVD HD kjører (revesymbolet i systemstatusfeltet).

2.1
Sett inn en Blu-Ray disk i spilleren, og etter noen sekunder vil stasjonen dukke opp i explorer. Jobben til AnyDVD HD er allerede ferdig på dette tidspunktet.

2.2
Start først opp HdBrStreamExtractor. I venstre hjørne [1] velger vi lokasjonen til Blu-Ray platen, og i høyre hjørne [2] lokasjonen hvor vi vil lagre filene vi henter ut. Etter dette er valgt trykker du på den blå Feature(s) linken under Input feltet [3]. Programmet vil ta hente ut informasjon om de filmspor som platen inneholder [4]. Oftest finner man flere spor her, siden filmene gjerne har med ekstramatriale. Som regel er det enkelt å plukke ut hovedfilmen siden den gjerne har lengst varighet.

attachment.php

Marker det sporet du ønsker å ha hente ut informasjon om (enkelt museklikk), og informasjon om hva den inneholder dukker opp i feltet under Stream(s).

2.3
Nå skal vi sortere ut hva vil ha med, og her gjelder det å ha tungen rett i munnen. Vi skal ha et filmspor, et lydspor, kapitler og evn. subtitles (om ønskelig). Sett en hake på venstre kolonne for det man ønsker å inkludere i rippingen, og velg i rullegardinen til høyre hva slags format man ønsker å ta det ut som.

Chapters kan kun lagres som TXT
Video skal lagres som MKV

attachment.php

Man får ofte flere valg på lydspor, men min anbefaling er er da å velge en av de som er lossless. RAW/PCM, DTS Master Audio, 5.1 etc. Pass på at du velger et engelsk lydspor. Her er PCM valgt. Velg alltid lagre som FLAC.

attachment.php

Ønsker man å ha med undertekst (subtitles), skal disse lagres som SUP.

attachment.php

2.4
Trykk på Extract. Denne jobben tar 30-60 minutter.

attachment.php

Når jobben er ferdig (Stream Retrieval Completed), lukkes programmet. Vi sitter nå igjen med følgende filer:

attachment.php

Punkt 2.5 og 2.6 kan hoppes over om man ikke skal ha med undertekster.

2.5
Start opp BDSup2Sub. Bruk File - Load, eller rett og slett dra filen inn bildet. Det spretter da opp et vindu for Conversion Options - men her trykker du kun OK. Opp spretter et bilde som viser teksten før [1] og etter [2] konverteringen. Man kan manuelt gå inn på hver eneste undertekst i menyen Subtitle [3] om man vil ta en titt.

attachment.php

2.6
Bruk Save/Export funksjonen (under File) til å kovertere filen til et Sub format. Dette tar bare noen sekunder. Når det er ferdig dukker et nytt vindu opp. Det eneste man kan gjøre der er evn. å endre tekst til Norsk (no). I mappen med alle filene skal man nå sitte med 2 nye filer, en .sub og en .idx.

attachment.php

2.7
Nå har vi alt vi trenger, og kan starte opp programmet mkvmerge GUI. Legg inn video, lyd og subtitle filen (kun .IDX filen) i det øverste feltet (Input Files). Bruk "add" knappen, eller bare dra de over [1]. Under Output filename [2] velger vi hvor vi vil lagre filmen, og filnavn. Jeg bruker helst orginaltittelen på filmen som filnavn slik at evn. indeksering-software i Mediacenteret enkelt og raskt skal kunne finne frem til riktig film.

attachment.php

Vi bør også legge til kapitler. Velg fanen Global [1]. Under kolonnen Chapters [2] finner vi "Chapter file". Bruk Browse knappen [3] for å finne chapter filen og legg den inn her.

attachment.php

2.8
Trykk på knappen Start muxing!

attachment.php

Denne prosessen tar 6-12 minutter. Omtrent nok tid til en kaffekopp og et wienerbrød. :D

attachment.php

Ferdig! Alle de gamle filene kan nå slettes. Resultatet er en MKV med selve hovedfilmen, kapitler, norsk subtitles (som selvfølgelig kan skrus AV/PÅ) og et multikanals FLAC lossless lydspor.

Har man gjort denne prosessen et par ganger, trykker man seg som regel veldig raskt gjennom programmene.

Lykke til! :-D

attachment.php

Vedlegg

• HdBrStreamExtractor 01.PNG
    HdBrStreamExtractor 01.PNG
    80,7 KB · Sett: 507
  • HdBrStreamExtractor 02.PNG
    HdBrStreamExtractor 02.PNG
    24,6 KB · Sett: 509
  • HdBrStreamExtractor 03.PNG
    HdBrStreamExtractor 03.PNG
    21,4 KB · Sett: 501
  • HdBrStreamExtractor 04.PNG
    HdBrStreamExtractor 04.PNG
    18,7 KB · Sett: 500
  • HdBrStreamExtractor 05.PNG
    HdBrStreamExtractor 05.PNG
    1,1 KB · Sett: 490
  • HdBrStreamExtractor 06.PNG
    HdBrStreamExtractor 06.PNG
    13,1 KB · Sett: 515
  • BDSup2Sub 01.PNG
    BDSup2Sub 01.PNG
    152,7 KB · Sett: 510
  • BDSup2Sub 02.PNG
    BDSup2Sub 02.PNG
    22,2 KB · Sett: 538
  • mkvmerge 01.PNG
    mkvmerge 01.PNG
    107,1 KB · Sett: 495
  • mkvmerge 02.PNG
    mkvmerge 02.PNG
    101,6 KB · Sett: 508
  • mkvmerge 03.PNG
    mkvmerge 03.PNG
    1.022 bytes · Sett: 486
  • mkvmerge 04.PNG
    mkvmerge 04.PNG
    85,9 KB · Sett: 479
  • Ferdig MKV.jpg
    Ferdig MKV.jpg
    113,8 KB · Sett: 495
1 Okt 2005
19.480
0
0
3.0 Installering og Feilsøking

4.0 FAQ for ISO

4.1 Jeg ønsker å åpne ISO filene i Windows. Hvordan gjør jeg det?

Siden ISO er et speilbilde av en DVD/BD plate, må ISO filen "mountes" i Windows. Det innebærer et program som setter opp en virtuelt DVD/BD drev i Windows via en stasjonsbokstav (for eks. D: eller E: ), og setter opp ISO filen mot det virtuelle drevet akkurat som en fysisk plate skulle blitt satt inn.

Det finnes flere alternativer til slike program, men et populært valg er Virtual Clone Drive. Det er laget av Slysoft som også lager AnyDVD HD, og er enkelt i bruk. Programmet er gratis.

SlySoft Virtual CloneDrive

4.2 Jeg ønsker å brenne Blu-Ray ISO filer. Hvordan gjør jeg det?

En Blu-Ray brenner og en tom BD-R plate er nødvendig. Husk at de fleste BD-R plater som selges i dag er på 25GB, og at en del filmer rippet til ISO ender opp på størrelser over 25GB. BD-R DL (Dual layer) støtter hele 50GB, men er både dyrere og vanskeligere å oppdrive.

For å brenne ISO, trenger du også et egnet program til jobben. Gratisprogrammet ImgBurn brenner det aller meste av image-formater (BIN, CUE, DI, DVD, GI, IMG, ISO, MDS, NRG and PDI), og bør være lett i bruk for de fleste.

The Official ImgBurn Website

5.0 FAQ for MKV

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
HåkonN skrev:
Det finnes riktignok allerede en større tråd med noen enkelte gode forklaringer på hvordan å rippe Blu-Ray plater, men ingen ga meg akkurat det undertegnede var ute etter. Mitt fokus er ripping til et 100% komprimeringsfri og tapsfritt (lossless) filformat uten noen som helst kopibeskyttelse på sluttresulatet.

Er det ikke det den andre tråden gir da?

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Det skrev du da heller ikke noe om?

Ingen grunn til å hisse seg opp. Bare lurte på om du hadde misforstått sluttresultatet av den andre tråden og trodde det ikke var et 100%-kvalitets-resultat eller noe...

1 Okt 2005
19.480
0
0
RuneW skrev:
Merk at jeg skriver ukomprimert. De fleste guidene i den andre tråden tar så langt jeg kan se utgangspunktet i komprimert lyd.

Guiden er på nåværende tidspunkt litt "Work in progress", så det er selvfølgelig mulig å revidere litt for å unngå misforståelser.

RuneW skrev:
Ingen grunn til å hisse seg opp.
Skjønner ikke helt hva du ser i mitt innlegg som skulle tyde på at jeg "hisser meg opp".... ;)

Valo

0
6 Nov 2007
2.160
0
0
I fare for å bli tatt for å være litt kort(noe jeg er :mrgreen: 165cm på strømpelesten).
Hva menes med? "ISO-filen må mountes"

1 Okt 2005
19.480
0
0
Valo skrev:
I fare for å bli tatt for å være litt kort(noe jeg er :mrgreen: 165cm på strømpelesten).
Hva menes med? "ISO-filen må mountes"

ISO formatet er et speilbilde/image av en CD/DVD/BD-plate, og kan ikke likt som en vanlig fil åpnes enkelt åpnes i Windows. Og selv om man kan åpne det, så er det få/ingen avspillere som kan spille av innholdet slik det er ment. For at innholdet skal spilles av "as intended", trenger man en software som kan laste filen inn i Windows som en et simulert drev/stasjon. Programmer som MagicISO lager en en ny stasjonsbokstav i Windows (for eks. D: eller E: ), og "mounter" ISO-filen opp mot denne - slik at alle Windows applikasjoner ser denne filen helt likt som du skulle ha satt inn en DVD/BD-skive inn i en fysisk avspiller (ROM).

ISO er et ganske smart format fordi det lager en perfekt backup av platen, og ved mounting "lurer" software til å tro at du har lastet inn orginal-platen.

Når det kommer til mediacenter, så er det slettes ikke alle som klarer å integrere dette på en slik måte at det går automatisk. Det eneste jeg vet om er MediaPortal, som kan integreres mot Deamon Tools (et alternativ til MagicISO nevnt ovenfor).

Kanskje litt vanskelig forklart, men....

Valo

0
6 Nov 2007
2.160
0
0
Ja Ja, noen flere utfordringer har vi jo tid til så:twisted:

Tusen takk for svar.

17 Sep 2008
6.794
0
0
Ingen komprimering i den andre tråden, hverken lyd eller bilde.
Bare trimming av det overflødige fettet som ekstramatriell og teksting på all-verdens språk.

1 Okt 2005
19.480
0
0
Denonbuster skrev:
Ingen komprimering i den andre tråden, hverken lyd eller bilde.
Bare trimming av det overflødige fettet som ekstramatriell og teksting på all-verdens språk.

For å dekode lyden må man ha blant annet Arcsoft sin dekoder, hvis ikke ender man bare opp med lossy core lydspor. Om lyden blir lagret i sitt opprinnelige format, er den komprimert og kodet i for eks. DTS-HD Master Audio.

Det er mulig det er noe jeg har gått glipp av i den andre tråden, men i så fall retter jeg samme spørsmål til deg som RuneW - hvilket innlegg/guide i den andre tråden tenker du på?

17 Sep 2008
6.794
0
0
For min del bruker jeg Tvix, og den har bare HD-passthrough.
All lyd dekodes i Receiver, om det var det du tenkte på?

Eller er det noen form for dekoding når filmen rippes? som ikke ligger i clownbd?

1 Okt 2005
19.480
0
0
Denonbuster skrev:
For min del bruker jeg Tvix, og den har bare HD-passthrough.
All lyd dekodes i Receiver, om det var det du tenkte på?

Eller er det noen form for dekoding når filmen rippes? som ikke ligger i clownbd?

Ja, alle former for lydspor dekodes til multikanals lossless FLAC.

Lagrer man lyden i sitt opprinnelige komprimerte format, er man for alltid avhengig av hardware/software som støtter de respektive codec lydsporet er lagret i. Dette er nok først og fremst en guide for de som bruker HTPC. Det er fortsatt ikke alle mediastreamere som støtter multikanals FLAC, MKV eller ISO.

ClownBD alene dekoder ikke lyden korrekt.

skorob

0
7 Sep 2003
22.682
0
36
RuneW skrev:

Ingen grunn til å hisse seg opp. Bare lurte på om du hadde misforstått sluttresultatet av den andre tråden og trodde det ikke var et 100%-kvalitets-resultat eller noe...

Øøøh.. hisse seg opp ?! .. lurer på hvordan det er i heimen hos dere :p.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Flott guide, HåkonN! Ripping av BD blir det helt store det kommende året, ingen tvil om det, og jeg tipper det dukker opp stadig flere mediastreamere som tar både BD-ISO og MKV utover året...

Valo

0
6 Nov 2007
2.160
0
0
Glemte vist i mitt tidligere innlegg å Takke for Initiativet til denne tråden, som jeg synes starter mer med forklaringer for en nybegynner en den andre rippe tråden som jeg også har fulgt med på.

Pr dags dato har jeg bare en ASUS O!PLay som avspiller, og den kommer til kort på BD da også min NAS har for dårlig nettverkskort. Så for tiden utforsker jeg bare mulighetene for å gjøre rippingen så enkel som mulig, og kanskje holde meg ajour med ripping av filmer så jeg slipper å ta et skippertak når mitt nettverk og diverse er oppgradert.

Så TUSEN TAKK for Guiden. :mrgreen:

1 Okt 2005
19.480
0
0
Bare hyggelig. :)

Guiden er ikke ferdig, og fortsatt litt grov på enkelte punkter. Punkt 3.0 Installering og feilsøking kommer. Spesielt installeringen av Arcsoft TMT kan være verdt å skrive noen ord om.

EAC3TO har en veldig fin funksjon for å sjekke at alt er i orden, dette skal jeg også skrive litt om.