elektrikker hjelp??

21 Mar 2006
1.070
0
0
hei folkens ...har ett byggestrøms skap på jobben ..i det står det ett 3fas støpsel- blått med 4 hulls kontakt..jeg trenger å få ut mer av kursene der ..det jeg tenkte var å lage en overgang fra 3fas 4 pins kontakt til en vanlig 2 pins kontakt..kjøpte et støpsel som er riktig men:hvordan kopler jeg lederne riktig..har jo bare 2 faser pluss jord i ett vanlig støpsel..og i skapet er det jo en med 3faser pluss jord--- L1-L2-L3 og gnd..hvilkene skal brukes...:confused: :confused:

Kemb0

0
3 Jan 2006
402
0
0
Heidu!

Er en avioniker jeg da, ikke elektriker. Men tipper jeg rett, så er dette et IT-anlegg der du har 3 faser og en jordkontakt. Dvs at du har 230v mellom fasene. Det som er opplegget her er at du skal få javn belastning av fasene ved å bruke L1 L2 + GND/ L2 L3 + GND/ L1 L3 + GND. Bruk alle kombinasjoner for å få en javn belastning av anlegget. Om dette er et TN-anlegg har du 400v mellom fasene og 230v mellom fase og N-leder... Håper dette var til hjelp?

NB: Bruk måleapparat for å se hva du har over de forskjellige punktene.

21 Mar 2006
1.070
0
0
som jeg skrev så er den blå....det om jeg forstod riktig er : jeg bruker L1-L2 pluss gnd så er sake biff.....dette er på en byggeplass ,,og jeg trenger mer en de 16 a som den ene kursen greier å gi..tenkte derfor å lage en overgang så jeg kan benytte meg av den andre kursen også..dog med vanlige støpsler..

Ookami

0
15 Mar 2004
1.640
0
0
Kabel som er festet til vanelige støpsler er skjelden beregnet for mer enn 16Amp, foreslår at noen forteller deg hvilken kvadrat til hvilken effekt.

Vanlige støpsler/kontakter er heller ikke beregnet for å levere mer enn 16Amp, foreslår at du henter ut L1-L2 fra den blå du har.

Foreslår vel egentlig at du lar hele greia være og heller ordner noe ordentlig byggestrømms fordeling.

Hva har du på ETT støpsel som trekker mer enn 16Amp?

21 Mar 2006
1.070
0
0
hehe..skjøteledninger med to sager en ovn 3lamper kompressor osv..skal nok ikke overstige 16 amp på den 3fas greia men der er bare en kurs i skapet med vanlig støpsel..og en med 3 fas ..de er sikkert på 16 amp hver så da dobler jeg jo kapasiteten.godkjente kabler har jeg av god kvalitet..men stadig vekk hadde det vært greit med en overgang jeg nå skal lage..biltema har en ferdig sak fra 3 pins kontakt til 2 pins....men hvorfor 3 faser hvis man henter ut 240v med bare 2 av dem..hva skjer når man da tar alle tre i bruk..L1+L2 gir 240v L1+L2+L3 gir??

21 Mar 2006
1.070
0
0
takker for hjelpen forresten..kan ikke gjøre så mye galt dette ..det er jo automat sikringer i skapet i tillegg...går for L1-L2-gnd til standard jordet støpsel....L3 blir da ikke brukt..

21 Mar 2006
1.070
0
0
Ookami skrev:
Kabel som er festet til vanelige støpsler er skjelden beregnet for mer enn 16Amp, foreslår at noen forteller deg hvilken kvadrat til hvilken effekt.

Vanlige støpsler/kontakter er heller ikke beregnet for å levere mer enn 16Amp, foreslår at du henter ut L1-L2 fra den blå du har.

Foreslår vel egentlig at du lar hele greia være og heller ordner noe ordentlig byggestrømms fordeling.

Hva har du på ETT støpsel som trekker mer enn 16Amp?

fikk 5 i elektro for 12 år siden så jeg er ikke blank på området ..men 3 fas hadde falt ut av hukommelsen min, det har jeg vel strengt tatt ikke vært borti siden heller.....p=uxi

23 Jan 2004
1.822
0
0
scanspeak skrev:
hehe..skjøteledninger med to sager en ovn 3lamper kompressor osv..skal nok ikke overstige 16 amp på den 3fas greia men der er bare en kurs i skapet med vanlig støpsel..og en med 3 fas ..de er sikkert på 16 amp hver så da dobler jeg jo kapasiteten.godkjente kabler har jeg av god kvalitet..men stadig vekk hadde det vært greit med en overgang jeg nå skal lage..biltema har en ferdig sak fra 3 pins kontakt til 2 pins....men hvorfor 3 faser hvis man henter ut 240v med bare 2 av dem..hva skjer når man da tar alle tre i bruk..L1+L2 gir 240v L1+L2+L3 gir??

16A i 1-fas gir deg 3600watt.
16A i 3-fas gir deg 6400watt.

Ookami

0
15 Mar 2004
1.640
0
0
Fikk vel 5 i Elektroteknikk jeg å en gang i tiden :mrgreen:
Hvis det er en 16Amp 3~ stikk er det mindre problem med å dele opp, hvis den er sikkret høyere så er det verre, da må du ha større kvadrat på kabel.
Hvis det feks er en 32Amp stikkontakt (den blå) så ville det riktige være at det gikk en feeet 3~ kabel til dit du skal jobbe, så ett fordelingsskap med flere 16Amp kurser/stikk

Sikkringen er der for å beskytte kabler ol, ikke for å redde saga.
Du kan bare ta ut 230V uansett hvordan du henter ut på L1-L2-L3

Effekt på 3~ P=U*I*1,73 (som er kvadratrota av 3)

Dukker vel snart opp noen av elektro-gutta som kan si hvor skapet skal stå ;-)

21 Mar 2006
1.070
0
0
skapet henger på en stolpe.:mrgreen: :mrgreen: så lenge det gir 240 volt uannsett..så er ting i boks..skap eller hva nå enn det er:mrgreen:

Ookami

0
15 Mar 2004
1.640
0
0
Hvis 3~ er sikkret med 16Amp og du henter ut en 1~ fra den (feks L1-L2) så er du like langt, den kutter fortsatt når det går over 16Amp. Du må da legger en 3~ kabel frem og så koble på 3stk stikkontakter der #1= L1-L2 #2=L2-L3 og #3= L3-L1 , da får du utnyttet 3~.

27 Mai 2007
266
0
0
Hepp!

Hvis du bare lager en stikkontakt/støpsel som er koblet til L1-L2 vil du ikke kunne trekke noe mer enn fra en "vanlig" 16A kurs. Det du må gjøre er å lage deg 3 støpsel/stikkontakter, en som er koblet til L1-L2, en som er koblet til L1-L3, og en som er koblet til L2-L3. Da vil du kunne utnytte 3-fasen. En sikring som er 16A ryker når det går 16A gjennom en av fasene, dermed vil du med din løsning ikke få noe annet enn en vanlig 1-fas 16A kurs.

Håper dette var greit å forstå?

- Bjørn

edit: Shit, 1 minutt for sein gitt! :)

11 Mar 2006
10.509
1
0
41
Er det slik at de vanlige 2 fase kursene er "makset" og du vil benytte tre fase kontakten som "to" fase?? for å ikke makse de enda mer??

I såfall tar du den 3 fase kontakten og fjerner den ene lederen slik at du har kun to! og disse to kobler du også i 3 fase støpselet! Du må FJERNE den lederen som er til overs!

For det er vel ikke hovedsikringen som ryker??

21 Mar 2006
1.070
0
0
jeg skjønner jo at jeg ikke får hentet ut mer enn 16 amp ..men IDAG henter jeg ut 16AMP ut av den ENE kursen.DENNE ENE skal jeg fortsatt bruke..MEN jeg skal også bruke DEN ANDRE kursen..den har 3 fas støsel....JEG LAGER OVERGANG OG FÅR DERMED 2STK 16 AMPERE KURSER SOM DA VIL KUNNE GI MEG 7680w FAKTISK....(240 anntatt spenning X 2stk 16amp)litt enket forklart:-D ....takker for all hjelp...:twisted: ser dere i agderposten at nybyg i arendal har brent ned så er det bare jeg som har glemt å rulle ut en kabeltrommel før jeg starter hele minikraftverket vårt:twisted: :twisted:

21 Mar 2006
1.070
0
0
litt sent ute der svantekiller ,,du har iallefall forstått mitt poeng ..god natt:-D problemet løst....

11 Mar 2006
10.509
1
0
41
PS: les innlegget mitt ETTER at jeg skjønte hva du mente ;)

så enkelt er det!!

oppskrift:

Du tar 3 fase støpselet og FJERNER L3 og kobler L1, L2 og PE på 2 fase støpslet kobler til og lever lykkelig :mrgreen:

11 Mar 2006
10.509
1
0
41
scanspeak skrev:
litt sent ute der svantekiller ,,du har iallefall forstått mitt poeng ..god natt:-D problemet løst....

Det måtte en elektriker til :mrgreen:

PS: selv om du sikkert vet dette godt så MÅ DET NEVNES!! hvis den 3 fase kursen er mer en 16A må du bytte sikring...

Jeg hadde nok valgt en annen måte å løse det på ;) men det er en metode som en ikke elektriker skal tenke så mye på :)

Ookami

0
15 Mar 2004
1.640
0
0
Scanspeak, jeg skal maile elektrolæreren din........ :mrgreen:
Lag 3-stikker'n så får du opptil 10500W :p