Egreat A5

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Kan velge men får melding etterpå at det ikke er kompatibelt (se innlegg over).

Usikker på hva som skjer. Letter å si hvis du sier hva melding som kommer opp sier.
Uansett så skifter den til 23.976 hvis du har aktivert auto adjust framrate. Da blir det valgt 4:2:2 automatisk mener jeg.

4 Apr 2005
3.564
0
36
Kan ikke velge noe 10-bit med 4k 60 Hz. Er det JVC X7900 som ikke takler det?

Xbox X sier at systemet mitt takler kun 4K 24 Hz med 10 bit uten at jeg har testet alt enda.

Ser jeg forskjellen mellom 8 og 10 bit? Kanskje ikke noe å henge seg opp i?

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Kan ikke velge noe 10-bit med 4k 60 Hz. Er det JVC X7900 som ikke takler det?

Xbox X sier at systemet mitt takler kun 4K 24 Hz med 10 bit uten at jeg har testet alt enda.

Ser jeg forskjellen mellom 8 og 10 bit? Kanskje ikke noe å henge seg opp i?

Jeg har en X5000, så det skal fungere, men sett på auto framrate på egreat, så skiftes det automatisk til 24hz og antall bit som er støttet. Trykk på info-knappen på jvc fjernkontrollen mens du spiller av en film, så får du opp hvor mange bit.

4 Apr 2005
3.564
0
36
Googlet litt rundt min forsterker Yamaha RX-V781 og det viser seg at den har 2 hdmi-moduser som man kan velge mellom i en "skjult" advanced menu.
Måtte bytte fra modus 2 til modus 1 og da fungerte alt slik du har instruert. Uten dine klare anmodninger hadde jeg kanskje bare gitt opp...
Så da får jeg valgt alt i menyen fra EgreatA5!
Litt off-topic men jeg kjøpte meg en Xbox X for å spille Red Dead redemption 2 og når jeg valgte den beste oppløsningen der fikk jeg masse små grønne og røde prikker i bildet og etterhvert ikke opp bildet i det hele tatt. Fungerer med EgreatA5 men Xbox X bruker vel kanskje mer båndbredde så jeg lurer på om den Biltema-kabelen ikke holder.
Krøp til korset og bestillte meg en Dreamscreen Ultrafiber-kabel fra AVshop så slipper jeg å tenke noe mer på det håper jeg? Regner med at kabelen som følger med Xboxen ikke var flaskehalsen...

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Bra du fikk det til :)
Hvis det er 10 meter fra biltema og Xbox kjører 4:4:4, så takler nok ikke kabelen det. Dreamscreen kabelen skal takle alt, så du blir nok fornøyd.

Danke

0
4 Aug 2007
12.465
256
83
Du må nok få en bedre spesifisert kabel ja.

Det må ikke nødvendigvis være dyrt, men jeg ville valgt en av kjendisene til 10 meter, og betalt de 500-1000 kr dette koster

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Tror kanskje det er litt lurt å sette seg inn i hva som er de viktigste parameterne for å få best mulig bilde på skjermen, vs det å kjøre alle innstillinger på max i spilleren og få en båndbredde hverken kabel eller mottaker egentlig takler.

Det er f.eks liten grunn til å overføre 4K i 60 hz og 4:4:4 hvis det er film i 24fps materiale i 10bit 4:2:0, og Chroma oppskaleringen gjøres vel så godt og kanskje bedre i projektor..
Ville prioritert 10bit over 8bit for å slippe banding og latt bilde prosessering i mottaker jobbet mer, og sett om ikke det gir et vell så godt resultat vs en kildespiller og en lang HDMI kabel som jobber på høygir.

4 Apr 2005
3.564
0
36
Jeg har fått et problem med Egreat A5. Den ser ikke lenger diskene jeg deler på en PC over det kablede
nettverket. Den ser fortsatt 3stk NAS som er i nettverket. Jeg kunne fortsatt spille av og se innhold på den
ene disken hvor jeg hadde lagt inn brukernavn og passord. Etter en factory reset av Egreat for å forsøke
å fikse feilen får jeg ikke spilt av denne lenger ettersom login og path ble slettet.
Deling er vel over smb og jeg har ikke problemer med dette med andre mediaspillere.
Noen som har noen tips?

15 Nov 2004
4.179
3
38
Har litt lyst til å rippe filmene mine og har kikket litt på Egreat sine spillere. Er det noe poeng i å velge A11 over A5? Hva er de største forskjellene? Kan også Apple TV 4K streame MKV filer fra en harddisk/NAS? Er ganske blank på dette feltet enda.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Har litt lyst til å rippe filmene mine og har kikket litt på Egreat sine spillere. Er det noe poeng i å velge A11 over A5? Hva er de største forskjellene? Kan også Apple TV 4K streame MKV filer fra en harddisk/NAS? Er ganske blank på dette feltet enda.

A11 har større PSU, dobbelt HDMI ut med HDCP 1.4 på utgang 2 (for bruk mot eldre receivere), samt da muligheten for intern HDD. Ytelsesmessig er A5 og A11 helt like, samme CPU, og jeg tror neppe den større PSU har noe særlig å si, har ikke sett hakking eller andre issues med A5 som jeg selv bruker p.t. selv når jeg kjører tunge HDR 4K UHD filer.

15 Nov 2004
4.179
3
38
Har prøvd å rippe et par Blu-ray filmer med DVDfab 11 til MKV. Da jeg spiller de på PCen får jeg norsk teksting men når jeg spiller filene på Sony Blu-ray spilleren kan jeg velge norsk teksting men den vises ikke. Det samme gjelder kapitler, kan hoppe fram og tilbake på PCen men ikke med Blu-ray spilleren. Hvordan fungerer dette på Egreat sine avspillere?

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Har prøvd å rippe et par Blu-ray filmer med DVDfab 11 til MKV. Da jeg spiller de på PCen får jeg norsk teksting men når jeg spiller filene på Sony Blu-ray spilleren kan jeg velge norsk teksting men den vises ikke. Det samme gjelder kapitler, kan hoppe fram og tilbake på PCen men ikke med Blu-ray spilleren. Hvordan fungerer dette på Egreat sine avspillere?

Fungerer uten problem her. Husker ikke helt i farten om det er mulig å sette den til norsk automatisk, men engelsk blir valgt her, hvis det er inkludert i mkv-filen.

15 Nov 2004
4.179
3
38
Fungerer uten problem her. Husker ikke helt i farten om det er mulig å sette den til norsk automatisk, men engelsk blir valgt her, hvis det er inkludert i mkv-filen.

Tekstinga fungerer flott på Egreat men er et par ting jeg ikke er helt fornøyd med. Får ikke satt YCbCr444 10 bit, kun 8 bit selv om både TV, AV forsterker og kabel skal takle det. I poster wall mode vises ikke alle titler og den viser feil postere på noen filmer. Er det mulig å legge inn egne postere? Hvis det er mulig hva slags filnavn skal en da bruke?

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Tekstinga fungerer flott på Egreat men er et par ting jeg ikke er helt fornøyd med. Får ikke satt YCbCr444 10 bit, kun 8 bit selv om både TV, AV forsterker og kabel skal takle det. I poster wall mode vises ikke alle titler og den viser feil postere på noen filmer. Er det mulig å legge inn egne postere? Hvis det er mulig hva slags filnavn skal en da bruke?

Hvorfor skal du kjøre 444 10 bit? Hvis det er blu-ray du spiller av så er det jo 420 og TV er som regel bedre å konvertere til hva det er brukt internt.

Jeg har sluttet å bruke poster wall pga mye manuelt arbeid og mange filmer den ikke klarer å finne match på. Nå bruker jeg Kodi eller Emby og velger Egreat som ekstern avspiller. I emby er det bare å gå i settings og velge ekstern avspiller og neste gang en spiller av en film spør emby hvilken ekstern avspiller som skal brukes.
I kodi er det litt er styr. Har laget en guide i tråden på hvordan en kan gjøre det.
Ulempen med Kodi er at når avspillingen er ferdig så kommer en tilbake til hovedmenyen for Egreat og ikke tilbake til kodi. I emby fungerer det fint.

15 Nov 2004
4.179
3
38
Har kun DVD og Blu-ray enda men hvis det blir noe 4K HDR etterhvert er det vel 444 10 bit som gjelder?
Har en del hi-res music i surround (flac) men oppdaget at musikkspilleren ikke støtter gapless playback. Skuffende. Klarer Emby det?

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Har kun DVD og Blu-ray enda men hvis det blir noe 4K HDR etterhvert er det vel 444 10 bit som gjelder?
Har en del hi-res music i surround (flac) men oppdaget at musikkspilleren ikke støtter gapless playback. Skuffende. Klarer Emby det?

UHD Blu-ray bruker fortsatt 420.
Usikker på om emby støtter gapless. Skal få testet det i løpet av helga.
Hva har du av server/Nas? Emby må kjøres som server. Mulig at siste versjon av serveren kan kjøres på Android, men et litt usikker.