DTS:X eller Atmos --> DTS eller DTS-HD

Jeg sitter og gremmer meg over hvor elendig lyd jeg får fra Disney+, som angivelig streamer i Dolby Atmos. Jeg streamer Disney+ fra min AppleTV til TV'n, en Samsung 65" #huskerikkemerket og så plukker jeg ut audio fra TV'n og sender den til min Marantz AV8003 forforsterker, som kun støtter de "gamle" 5.1 formatene, Dolby Digital, DTS, DTS HD osv. For å gjøre vondt værre: Min Marantz støtter ikke 4K, så jeg kan ikke ta HDMI gjennom denne til TV'n. Men lyden er upåklagelig. Høyttalerne er fra Patos, og aller forsterkere er Parasound.

Det er spesielt i action scener at jeg merker at lyden blir dempet, og jeg mistenker at det er noe feil som skjer i konverteringen.

Her trenger jeg råd for hvordan jeg kan fikse bedre lyd - uten at jeg må ut og bruke 30 000 på en ny forforsterker. Finnes det dingser, evt streaming bokser som kan ta et DTS X eller Dolby Atmos signal og gi "bra" 5.1 lyd, det være seg DTS eller til og med Dolby Digital?

Til våre beste filmer bruker vi uansett BluRay, og da har vi "perfekt" lyd hver gang, så dette er bare for å slippe irritasjonen over elendig lyd fra streaming tjenestene. ikke i kvalitet fortrinnsvis, det er hva det er, men fra de merkelige frafallene av volum, særlig i actionscener, som skyldes "feil" tolkning av Dolby Atmos i min Marantz. Takker for alle konstruktive tips.

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Lyden på disney er generelt sett kjip etter mine opplevelser 😉
Sender appletv surroundlyd fra appen til disney? Disney gjør ikke de via chromecast. Jeg må bruke appen i tv'en når jeg ser film på disney for å få atmos/surround lydspor

Her er fasit:

Jeg fant aldri noen dingser som averterer med konvertering av Dolby Atmos til de eldre formatene, så jeg endte opp med å kjøpe meg en Denon X3800H i går, tok den hjem, og installerte. Det er 60 dagers åpent kjøp der den finnes, så da er jo den saken grei. Installasjon var en drøm. Litt surt at den ikke har balanserte utganger, siden jeg bruker den utelukkende i preamp modus, men jeg klager ikke.
Testet følgende:

Film:
- Apple TV: AppleTV0, Disney+, Netflix, HBOMax, SkyShowtime - alle høres riktig ut. Dolby Atmos overalt bortsett fra skyshowtime som må kjøre i dolby surround. Men selv denne låt bedre enn hva jeg fikk til på AV8003.
- XBox: AppleTv+, Disney+, NetFlix, YouTube. - All lyd høres riktig ut, null tull med formater

Musikk:
- AppleTV: Spotify - kjørte noen klassiske testspor, "HEart" av Bo Stief's, en del Kari Bræmnes, "bird" (domninique F.A), og infected mushroom
- XBox: Fremdeles surround lyd fra XBox på Spotify som irriterer meg, så her vinner Apple.

Jeg har ikke sjekket akustikk og frekvensresponser enda, det krever litt mer oppsett av mikrofon og PC, men jeg liker lyden, den er godt definert i mine ører, og føles noe skarpere enn det Marantz leverte på min AV8003. Jeg har også en ADA Suite 7.1 HD, som jeg skiftet ut for en stund siden bare fordi det ble for mange fjernkontroller for kona og barna, men jeg tviler vel på at jeg kommer nær lyden til denne.

paalab

0
9 Mar 2006
4.078
12
38
47
Sarpsborg
Opplever litt av det samme om jeg viser Disney+på min Philips 4k SmartTV. Har en Denon AVR 2313 som ikke har Atmos men kan kjøre 5.1 + 2 høydekanaler.
Lyden blir litt dempet, så jeg må gi litt mer volum, samtidig er lyden litt "tynn" og volumet blir kanskje litt lavere i mellomregister/ mid bass (bruker optisk mellom tv og receiver)
Har en Apple TV gen. 4 som ikke har 4K. Om jeg viser samme film fra denne konverterer Denon automatisk denne til f.eks DD +2Z. Lyden er da mye fyldigere, men bildet blir bare Full HD. Kan virke som "nedskalering" av lyd fra Atmos - > 5.1 ikke er så god, så om det finnes bokser som kan gjøre denne jobben bedre er det helt klart interessant.