DOXA Klubben

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
Hei! Fikk kjøpt brukt Doxa 70 Signature mkII og 07 mkII forforsterker i går. Veldig fornøyd med lyden :)

Har litt kontaktproblemer på forforsterkeren. Potmeteret skurrer (veldig svakt) i en kanal. Verre er vakkelkontakten i velgeren for inngangene.

Kan dette løses med rensespray for oksyd-belegg, etterfulgt av spray som bevarer god kontakt?

Bryteren/e er så pass dårlig, at jeg har vel ingenting å tape på å prøve ... Er litt mer betenkt med potmeteret. Spray kan kanskje gjøre ting verre på sikt ...

Noen som har erfaring med dette?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Jeg har hatt en del Doxa tidligere og nå er jeg tilbake i klubben :) Kjøpte Doxa 8.2 Junior 22.desember 2014 og er svært fornøyd! Lite forskjell opp til 8.2, samme elementer, kasser og spesifikasjoner. Rimeligere diskant og noen rimeligere interne deler og fås kun i sort er hovedforskjellene. Prisen er ca 45 000 så de som vil ha nesten hele lyden til 8.2 for nær halv pris bør lytte til 8.2J :)

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
Hei! Fikk kjøpt brukt Doxa 70 Signature mkII og 07 mkII forforsterker i går. Veldig fornøyd med lyden :)

Har litt kontaktproblemer på forforsterkeren. Potmeteret skurrer (veldig svakt) i en kanal. Verre er vakkelkontakten i velgeren for inngangene.

Kan dette løses med rensespray for oksyd-belegg, etterfulgt av spray som bevarer god kontakt?

Bryteren/e er så pass dårlig, at jeg har vel ingenting å tape på å prøve ... Er litt mer betenkt med potmeteret. Spray kan kanskje gjøre ting verre på sikt ...

Noen som har erfaring med dette?

Jeg fikk av lokket på 07-en nettopp. Ser at både brytere og potmeter er av lukket type. Man kommer ikke til med spray.

Det er heller ikke enkelt å demontere brytere og potmeter. All innmaten må ut på en gang. Virker også som setskruen til alu-knappen til potmeteret er rundet ut i sporet for umbraco-nøkkel. Mulig brytere og potmeter kan plukkes fra hverandre, men det ser jeg ikke før jeg får plukket dem ut. Dette blir en større jobb ser det ut til.

Utsetter dette inn til videre. Lyden er jo helt upåklagelig. Likevel litt skeptisk. Har hørt at slike kontaktproblemer kan påvirke lyden.

Sist redigert:

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
Det ble et nytt forsøk. Merket meg at mutterene til bryterne og portmeteret var i tommemål. Kom på tanken at settskruene kanskje var det samme. Sannelig! Jeg fikk endelig løsnet potmeterets alu-knapp. Ble litt lurt her. Lokkets umbrakoskruer er jo i millimeter og settskruene til de to andre knappene løsnet lett. Altså husk: bruk umbraconøkkel i tommer for knappene, før du ødelegger dem!

Resten gikk mye glattere en forventet, ingen lodding er nødvendig :)! Etter å ha løsnet de flate mutterene som fester bryterene og potmeteret til fronten, trekkes hovedkortet så langt bakover som mulig. Kortet er ikke fastmontert. Alle ledninger bøyer seg uten at det gir problemer. Kortet til bryterene og potmeteret trekkes så ut av hullene i fronten, etter at tomme-mutterene er løsnet. Også nå gir ledningene etter uten problemer.

Bryterene har et lokk som er festet med fire plastkroker til bunnen. På bildene kan du se lokket i svart og bunnen i hvitt. Disse krokene løsnes lett (men forsiktig) med et tynt lite flatt skrujern. Flott! Alle kontaktflatene og slepekontaktene er nå helt tilgjengelige!

Det er lurt å være forskitig med lokket, for det inneholder to små stålkuler og en fjær. Om en dytter ut akselen av lokket, flyr de veggimellom. Går likevel tålig greit å få det på plass igjen, men det er ingen grunn til å ta det fra hverandre.

Jeg så med en gang at kontaktflatene var svarte. Jeg brukte Biltemas oksidrens (Oksidrens - Biltema). Kom til med q-tips, slik at en fikk gnidd av skitten skikkelig. Avluttet med Biltemas kontaktbeskytter (Kontaktbeskytter - Biltema).

17012015426.jpg

Så enkelt er det å komme til kontaktflatene:

17012015427.jpg

På det øverste bildet ses en ring med en tapp. Legg merke til hvilket hull tappen går inn i, før den demonteres! Det bestemmer det andre stoppet for bryterens vandring (det første er gitt).

Potmeteret lot jeg være. Tror ikke det kan demonteres. Så likevel små hull på hver side, hvor man kan komme til med spruterøret på sprayen. Knitringen var så liten. Det kan vente til det blir værre. Merkelig, men etter monteringen av boksen, kunne jeg ikke høre skraping i det hele tatt :).

Etter dette ble bryterne helt fine. Ikke antydning til skraping. Håper det varer.

Vil tro det er en del 07-forforsterkere der ute, som har skrapeproblemer. Håper denne beskrivelsen kan være til hjelp!

25 Apr 2005
43.993
0
0
41
Nord-Trøndelag
Smilte og tengte "jippi" da jeg kom over en orginal 140 sign. til salgs på finn.no.

Men holdt på og sette Colan i vrangstrupen da jeg så den ønskede prisen på 10.000 kr :eek:. Er ikke det omtrent 50% over normal bruktpris ?

21 Jul 2003
10.559
0
36
Noen som vet prisnivået på et par Doxa 8.1 høyttalere og evnt 140 Signature i dag? Vurderer å kvitte meg med en del Doxa produkter som ikke er i bruk lengre.

25 Apr 2005
43.993
0
0
41
Nord-Trøndelag
Noen som vet prisnivået på et par Doxa 8.1 høyttalere og evnt 140 Signature i dag? Vurderer å kvitte meg med en del Doxa produkter som ikke er i bruk lengre.

Sier du det ja :D

8.1 er litt etter hva folk er villige til og punge ut.
Revelator litt mer en Signature modellene.

140 har jeg sett noen vel overdrevet priser på Finn.
Men orgial vil jeg si kansje opp til 5.000 ?.

Hva annet Doxa er du syk nok til og legge ut ?

140 frister meg.
Kan by 4.000 kr + frakt for 140. Om den blir veldig godt innpakket for frakt :)

Sist redigert:
21 Jul 2003
10.559
0
36
Sier du det ja :D

8.1 er litt etter hva folk er villige til og punge ut.
Revelator litt mer en Signature modellene.

140 har jeg sett noen vel overdrevet priser på Finn.
Men orgial vil jeg si kansje opp til 5.000.

Hva annet Doxa er du syk nok til og legge ut ?

140 frister meg.
Kan by 4.000 kr + frakt for 140. Om den blir veldig godt innpakket for frakt :)

Jeg vet ikke helt enda, har jo noen 70 modeller, pre amper og også et par mod73 forsterkere i hus.
Har ikke bestemt meg enda, men vurderer sterkt å legge noe ut til salgs for å lufte stemningen.

BjoRas

0
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
Doxa 70 Signature Series Mk2 and BD245C/BD246C

Hei!

Jeg har smelt Doxaen min :( Den ene kanalen, to transistorer i utgangen, én i driveren og emittermostanderne. Trenger derfor noen stykker av BD245C og BD246C fra Texas Instruments, som har gått ut av produksjon.

Er det noen som har en defekt Doxa de vil bli kvitt, eller kanskje bare et defekt kort med disse på? Kanskje noen har slike transistorer liggende (gjerne brukt)?

Kanskje noen som har testet med andre transistorer (f.eks. TIP33C og TIP34C)? Disse kan man fortsatt få kjøpt nye til rimerlig pris.

Bjørn :)

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Jeg har hatt en del Doxa tidligere og nå er jeg tilbake i klubben :) Kjøpte Doxa 8.2 Junior 22.desember 2014 og er svært fornøyd! Lite forskjell opp til 8.2, samme elementer, kasser og spesifikasjoner. Rimeligere diskant og noen rimeligere interne deler og fås kun i sort er hovedforskjellene. Prisen er ca 45 000 så de som vil ha nesten hele lyden til 8.2 for nær halv pris bør lytte til 8.2J :)

Det kan ofte være interessant med tidlige erfaringer når en har kjøpt et produkt, men kanskje enda mer interessant med erfaringene når det har gått litt tid. Eierskapet til Doxa 8.2J begynner å nærme seg et år for min del og jeg er fremdeles minst like fornøyd! Den kontante bassen går jeg ikke lei av. Oppløsningen sammen med spilleglede og fravær av skarpe uhumsketer i det øvre registeret er akkurat slik jeg vil ha det. Her kan det lyttes i timesvis uten at en blir lyttetrett. Det er stor sannsynlighet for at jeg får et mer egnet lytterom i løpet av våren så det blir veldig spennende hvordan høyttalerene vil spille i et rom som er enklere å tilpasse akustisk.

4 Mar 2010
509
1
18
Sandnes
Jeg tror nok juniorene kommer til å gi deg smil om munnen uansett rom!
Har vært innom å fått testet 8.2 og 8.2J i Kristiansand ved flere anledninger, jeg må si at 8.2J var den som fristet meg mest etter demo, 8.2 ble fort veldig skarp i toppen og plagsom på høyt volum, mens junior er noe mer avslepen(uten at det er noe problem).
Det var min konklusjon uten å ta prisen tatt i betraktning.
Men WAF er desverre ikke helt på topp med disse...
Hva dirver du de med Ivaols?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Jeg driver de med en ATI AT3005 med Cary Audio Cinema 12 som pre både til musikk og surround. Synes dette fungerer strålende. Har 5.2 oppsett nå, skal jeg utvide til 7.2 trenger jeg to kanaler til så da vil Doxa effekt bli vurdert på nytt, men er nå svært fornøyd med ATI.

13 Des 2007
9.877
31
48
Knarvik rett nordom Bergen
Her var det stille. På tide å dra igang igjen denne tråden for dette fantastiske merket.
70SE har jeg selv enda. Utgaven med 2 sorte kondensatorer. Syns den var sprekeste kontra en med 2 større hvite.

Var planen å oppgradere denne til 61light.
Da blir alt inni utenom trafo fjernet og inn kommer nytt. Skal vist nok være enorm forskjell.
Koster vel ca 12k.
Snakket om det lenge nå så må få dillet meg til det etter hvert.
Jeg skal ha 2 trafoer da vertfall.
😉
Godt tips er Musical Innovation pre til Doxa effekt. Spiller rått.
Spilte flott med Rør pre også. Men husk nivå forskjeller at det passer med Doxa .
Går så regel greit.