DOXA Klubben

24 Nov 2009
129
0
0
Lurer litt på disse forsterkerene. Finner ikke så mye info på nettet ei heller her på forumet. Har søkt litt men har ikke funne specs på disse. Skal kanskje handle meg 2 stk av disse og kvasi koble, skal bruke de på Klipsch Rf-63. Og hvar er bra til og bruke som forforsterker på disse ?

Mvk KristerV

Skalle

0
26 Apr 2008
9.593
0
36
50
Det mest naturlige er vel å bruke Doxa sin egen pre. Jeg har ikke hørt den selv, men har lest at den skal være ganske bra.

Doxa har forøvrig kort signalvei med lite komponenter + stor strømforsyning. Doxa er meget god match med Klipsch.

Doxa boxenes venner

21 Jul 2003
10.559
0
36
Står mye om disse på Hifisentralen som nevnt her.
Såvidt meg bekjent er 70 SE tidligutgaven, mange sier at den som heter 70B er etterfølgeren til denne og er endel bedre.

Ellers så kan du kontakte Flageborg her på forumet, han kjenner disse produktene. Også RoKo er an mann å spørre.

Når det gjelder pre er jeg usikker, selv bruker jeg EC 4.7 på mine Doxaèr og er kjempefornøyd!

Ikke la deg lure av innmaten på disse når du får de. Ser ikke ut som noe kvalitetsprodukt innvendig akkurat, men gud bedre å de leverer!

24 Nov 2009
129
0
0
Takker for raske svar. Tok en tlf til lauvland himself, han mente på at doxa 70se mk2 ikke var noe bra greier på klipsch pga det kunne bli anstrengende på høyt volum og ikke så bra tyngde i bunn. Men han sa at dermiot den nye 73 skulle være meget bra på klipsch. De hadde testa denne på Rf-83 og det hadde ikke vært anstrengende i det hele tatt på rundt 110-115 db (tror det var det han sa)
Han påsto at 70se mk2 ble produsert i 89 og refererte med at han ikke hadde stått i ro siden da og at utviklingen av sine doxa produktar hadde blitt forbereda til de grader. Han nevnte også at det kom en 73b utgave og at den ville havne på 29900,- Mens de som hadde den vanlige 73 utgaven kunne betale 4900 for og få oppgradert til 73b.

KristerV

21 Jul 2003
10.559
0
36
KristerV skrev:
Takker for raske svar. Tok en tlf til lauvland himself, han mente på at doxa 70se mk2 ikke var noe bra greier på klipsch pga det kunne bli anstrengende på høyt volum og ikke så bra tyngde i bunn. Men han sa at dermiot den nye 73 skulle være meget bra på klipsch. De hadde testa denne på Rf-83 og det hadde ikke vært anstrengende i det hele tatt på rundt 110-115 db (tror det var det han sa)
Han påsto at 70se mk2 ble produsert i 89 og refererte med at han ikke hadde stått i ro siden da og at utviklingen av sine doxa produktar hadde blitt forbereda til de grader. Han nevnte også at det kom en 73b utgave og at den ville havne på 29900,- Mens de som hadde den vanlige 73 utgaven kunne betale 4900 for og få oppgradert til 73b.

KristerV

Det er helt riktig det han sier.
Har selv en 73 som skal oppgraderes til 73b i sommer.

Har dessuten en 140 Signature til senteren min, kjempeforsterker til formålet.

Men så er det pris igjen da, det er rimelig stort sprang fra 70 SE til 73 for å si det sånn!

24 Nov 2009
129
0
0
Millmaker skrev:
Det er helt riktig det han sier.
Har selv en 73 som skal oppgraderes til 73b i sommer.

Har dessuten en 140 Signature til senteren min, kjempeforsterker til formålet.

Men så er det pris igjen da, det er rimelig stort sprang fra 70 SE til 73 for å si det sånn!

Ja det var akkurat det. Hørres snadder ut den 73b.
Rekner med at det kanskje blir litt sparing og handle meg nyere doxa siden da har du den 10 års garantien og mer nymotens teknologi.

Zebby

0
1 Des 2009
3.749
0
0
Jeg venter til Millmaker har gjort sin oppgradering før jeg oppgraderer min. :mrgreen: DoxaStein, som har testet 73b, sier at det ikke på finlytting og nyanse nivå vi snakker om her.

Men om det er verdt 5000 kroner da...? Det er annet spørsmål. Begynner uansett å bli en ganske bra sum med penger hvis man skal kjøpe seg en ny Model 73b

Sitat Millmaker "Ikke la deg lure av innmaten på disse når du får de. Ser ikke ut som noe kvalitetsprodukt innvendig akkurat, men gud bedre å de leverer!"

Akkurat det der irriterer meg litt kjenner jeg, feks ene inngangen på min forsterker. Der er det prestert å lodde lederen fra RCA inngangen som går ned på prinkortet med en 90 graders bøy. Hadde ikke kostet mye energi å skrudd denne på "rett vei". Nå er det vel neppe meningen at man skal inn i boksene for å inspisere arbeidet som er gjort, men alikevel. Kvalitetsinntrykket på selve monteringen synes jeg ikke er så veldig imponerende.

21 Jul 2003
10.559
0
36
Zebby skrev:
Jeg venter til Millmaker har gjort sin oppgradering før jeg oppgraderer min. :mrgreen: DoxaStein, som har testet 73b, sier at det ikke på finlytting og nyanse nivå vi snakker om her.

Hva mener du egentlig her Zebby, får ikke helt sammenhengen i setningen bare!

Er det kun på ørsmå nyanser du merker forskjellen, er det det du sier?

Zebby

0
1 Des 2009
3.749
0
0
Millmaker skrev:
Hva mener du egentlig her Zebby, får ikke helt sammenhengen i setningen bare!

Er det kun på ørsmå nyanser du merker forskjellen, er det det du sier?

Vet ikke hva som feiler meg om dagen, men det virker som jeg har store problemer med å skrive. Jeg leser over flere ganger men alikevel så blir det bare rare setninger, trenger ferie. :mrgreen:

Jeg spurte på HS ang denne oppgraderingen, og en kar som kaller seg Doxastein hadde testet 73b siden påske. Måtte spørre han om hvor stor denne oppgraderingen var, om forskjellene etter oppgraderingen var slik at du måtte sitte å lytte på detaljer og små nyanser, eller om hakesleppet kom etter første tone...og det var visst så stor forskjell at vi snakker om hakeslipp.

jokris

0
6 Des 2006
12.736
0
0
Zebby skrev:
Vet ikke hva som feiler meg om dagen, men det virker som jeg har store problemer med å skrive. Jeg leser over flere ganger men alikevel så blir det bare rare setninger, trenger ferie. :mrgreen:

Jeg spurte på HS ang denne oppgraderingen, og en kar som kaller seg Doxastein hadde testet 73b siden påske. Måtte spørre han om hvor stor denne oppgraderingen var, om forskjellene etter oppgraderingen var slik at du måtte sitte å lytte på detaljer og små nyanser, eller om hakesleppet kom etter første tone...og det var visst så stor forskjell at vi snakker om hakeslipp.

høres veldig rart ut., det pleier jo sjelden å være hakelslepp forskjell innen samme merket ved kun 4990.- kr forskjell, men en fin måte til å tyne mer penger ut av allerede eksisterende kunder er det jo:D penger var vel alt jeg oppfattet at han var interesert i når jeg snakket med han om forsterkere tidligere iår

21 Jul 2003
10.559
0
36
Nå skal de jo bytte ganske mye av innmaten i min 73 for å gjøre den om til 73B, så noe må det jo ligge i dette.

Jeg gleder meg ihvertfall til dette, skal bli moro å se om "hakeslippet" kommer!

Fikk igrunn "hakeslipp" når jeg fikk 73 i hus, så dette blir spennende.

jokris

0
6 Des 2006
12.736
0
0
Millmaker skrev:
Nå skal de jo bytte ganske mye av innmaten i min 73 for å gjøre den om til 73B, så noe må det jo ligge i dette.

Jeg gleder meg ihvertfall til dette, skal bli moro å se om "hakeslippet" kommer!

Fikk igrunn "hakeslipp" når jeg fikk 73 i hus, så dette blir spennende.

men til hvilken delepris? og hvorfor kontinuerlig forandre samme forsterker?
jeg kommer på ett svar, selger man ikke nok nye bokser så få folk til å oppgradere eksisterende. synes prisnivået på en boks man oppgraderer innmaten på i det uendelige er stivt med tanke på hvor få salgsledd det er her
kan ikke klage på griske importører og butikker når det gjelder pris:)

håper du får hakeslippet:)men det er litt suspekt hvis det kun skal 5 k til for å få ett nytt hakeslipp.

nok ot fra meg

21 Jul 2003
10.559
0
36
jokris skrev:
men til hvilken delepris? og hvorfor kontinuerlig forandre samme forsterker?
jeg kommer på ett svar, selger man ikke nok nye bokser så få folk til å oppgradere eksisterende. synes prisnivået på en boks man oppgraderer innmaten på i det uendelige er stivt med tanke på hvor få salgsledd det er her
kan ikke klage på griske importører og butikker når det gjelder pris:)

håper du får hakeslippet:)men det er litt suspekt hvis det kun skal 5 k til for å få ett nytt hakeslipp.

nok ot fra meg

Det er ikke gjort noe med Doxa 73 før, dette er første oppgradering som er mulig.
De har hatt diverse oppgraderinger av den gamle 70 modellen, og jeg har ikke hørt om noen som ikke har vært fornøyd.

Hvorfor skal jeg vite deleprisene? De driver butikk som alle andre merker og forhandlere. Om delene koster 15 øre eller 4899,- spiller liten rolle for meg. Oppgraderingen koster det den koster, og det er fritt valg om man vil dette. Jeg har valgt å gjøre det, får samtidig en sjekk av den mtp at alt er i orden.

Doxa selges ikke over disk noen plass såvidt meg bekjent, alt går via Doxa.no eller på telefon. På samme måte som Emotiva som mange har lagt sin elsk på, så kommer det rett fra fabrikk på en måte. Forskjellen er at hver eneste Doxa er håndlaget, intet samlebånd der. Det bærer de preg av også når det er sagt, skulle ikke tro innmaten kunne lage godlyd.
Sikkert noen som kan dette bedre enn meg, men det virker ikke som de har vært veldig opptatt av å selge produktene sine i hopetall. Virker på meg som om at Lauvland har vært mer opptatt av kvalitet kontra kvantitet.

Jeg har andre steder prøvd meg på at deleprisene på Doxa må være latterlig i forhold til pris, men har fått passet påskrevet for å si det sånn.
Nok om det.

Her er svaret jeg fikk av Lars hos Doxa:

"Ja, det stemmer at vi har oppgradert 73 til en 73b. 73b er ikke endret med hensyn på tekniske målespesifikasjoner i forhold til 73, men er endret en del lydmessig. Bedre dynamikk (musikken får lov til å eksplodere friere, når det trengs) og mer karakter på detaljene og litt mer definert bass. Endringen er skifte av en rekke komponenter og den må innbrennes på nytt over 3 døgn med finjustering. Pris NOK 4900,-."

Zebby

0
1 Des 2009
3.749
0
0
jokris skrev:
høres veldig rart ut., det pleier jo sjelden å være hakelslepp forskjell innen samme merket ved kun 4990.- kr forskjell, men en fin måte til å tyne mer penger ut av allerede eksisterende kunder er det jo:D penger var vel alt jeg oppfattet at han var interesert i når jeg snakket med han om forsterkere tidligere iår

Egentlig ja...har forstått det slik at det skal være litt mere av "alt", for Lauvland sier selv at det er ikke voldsomme forskjeller, men hørbart.

Men nå må man ikke la denne "sytingen" tro at vi snakker om ett drittprodukt her, på langt nær.

jokris

0
6 Des 2006
12.736
0
0
Millmaker skrev:
Det er ikke gjort noe med Doxa 73 før, dette er første oppgradering som er mulig.
De har hatt diverse oppgraderinger av den gamle 70 modellen, og jeg har ikke hørt om noen som ikke har vært fornøyd.

Hvorfor skal jeg vite deleprisene? De driver butikk som alle andre merker og forhandlere. Om delene koster 15 øre eller 4899,- spiller liten rolle for meg. Oppgraderingen koster det den koster, og det er fritt valg om man vil dette. Jeg har valgt å gjøre det, får samtidig en sjekk av den mtp at alt er i orden.

Doxa selges ikke over disk noen plass såvidt meg bekjent, alt går via Doxa.no eller på telefon. På samme måte som Emotiva som mange har lagt sin elsk på, så kommer det rett fra fabrikk på en måte. Forskjellen er at hver eneste Doxa er håndlaget, intet samlebånd der. Det bærer de preg av også når det er sagt, skulle ikke tro innmaten kunne lage godlyd.
Sikkert noen som kan dette bedre enn meg, men det virker ikke som de har vært veldig opptatt av å selge produktene sine i hopetall. Virker på meg som om at Lauvland har vært mer opptatt av kvalitet kontra kvantitet.

Jeg har andre steder prøvd meg på at deleprisene på Doxa må være latterlig i forhold til pris, men har fått passet påskrevet for å si det sånn.
Nok om det.

Her er svaret jeg fikk av Lars hos Doxa:

"Ja, det stemmer at vi har oppgradert 73 til en 73b. 73b er ikke endret med hensyn på tekniske målespesifikasjoner i forhold til 73, men er endret en del lydmessig. Bedre dynamikk (musikken får lov til å eksplodere friere, når det trengs) og mer karakter på detaljene og litt mer definert bass. Endringen er skifte av en rekke komponenter og den må innbrennes på nytt over 3 døgn med finjustering. Pris NOK 4900,-."

ja tenkte på de tidligere modellene, men nå begynner jo oppgraderingen av 73 også, emotiva blir feil å sammenligne med synes jeg da de har en helt annen pris og utgangsfilosofi enn doxa,
men om doxa er verdt mellomlegget må jo bli opp til enhver, jeg har mitt inntrykk som jeg fikk etter samtale med sjefen sjølv og da var det ganske åpentbart at det var ett stort ønske om å selge mest mulig, så det med at de ikke ønsker å selge i hopetall tar jeg med en klype salt, det er vel tverimot ett av argumentene for at prisen er så høy kontra produksjonskostnad, de selger forholdsvis få enheter og må tjene penger.

jeg kontaktet de med ønske om pris for en komplett service på en eldre doxa modell jeg hadde på handa,men dette var ikke så veldig interesant for han,men hvis jeg derimot kjøpte 73 så skulle han oppgradere den gamle til 73 for slikk og ingenting, dvs godt under halv pris av hva de krever for 73, dette forteller meg at delepris på innmat er svært lav , ikke meningen å skrive mer ot i denne tråden nå, kan gjerne diskutere med deg på priv hvis du ønsker det, jeg trekker ikke kvaliteten på lyden i tvil bare sånn at det er sagt

21 Jul 2003
10.559
0
36
Mulig dette er et særnorsk fenomen også, jeg vet ikke.

Både Electrocompaniet, Abrahamsen og Doxa har jo solgt service og oppgraderinger i alle år.De har vært flinke til å selge dette, og folk hadde vel ikke gjort det hvis det bare var tull. Det hadde blitt avslørt for lenge siden, og særlig via alle forum som nå er tilgjengelig for alle.

Er vel en i Hokksund som driver med dette også, Malmin eller hva han heter. Han også driver med oppgradering og service på disse produktene.

Også SVS selger oppgraderinger, men der kan jo forbruker gjøre det selv i form av å bytte elementet.

Så er det jo helt opp til oss sluttbrukere å bestemme om dette er noe vi syns det er verdt å gjøre.

jokris

0
6 Des 2006
12.736
0
0
Zebby skrev:
Egentlig ja...har forstått det slik at det skal være litt mere av "alt", for Lauvland sier selv at det er ikke voldsomme forskjeller, men hørbart.

Men nå må man ikke la denne "sytingen" tro at vi snakker om ett drittprodukt her, på langt nær.

kanskje upopulært å ha egen mening om doxa her? har ikke nevnt ett ord om kvalitet kun pris og oppgraderingsbiten, alle som har 73 vil jo (hvis de er bitt av hifi basillen/oppgraderingspøkelset) oppgradere sin 73 til b, ganske kjekt for produsent

lydmesiig har jeg intet å "syte" om da jeg ikke har lyttet på 73 , kun de eldre
modellene som fulgte samme oppgraderingspor, og som slet med ikke helt stille trafoer, men lyden likte jeg

jokris

0
6 Des 2006
12.736
0
0
Millmaker skrev:
Mulig dette er et særnorsk fenomen også, jeg vet ikke.

Både Electrocompaniet, Abrahamsen og Doxa har jo solgt service og oppgraderinger i alle år.De har vært flinke til å selge dette, og folk hadde vel ikke gjort det hvis det bare var tull. Det hadde blitt avslørt for lenge siden, og særlig via alle forum som nå er tilgjengelig for alle.

Er vel en i Hokksund som driver med dette også, Malmin eller hva han heter. Han også driver med oppgradering og service på disse produktene.

Også SVS selger oppgraderinger, men der kan jo forbruker gjøre det selv i form av å bytte elementet.

Så er det jo helt opp til oss sluttbrukere å bestemme om dette er noe vi syns det er verdt å gjøre.

nei helt særnorskt er det ikke men visste ikke vi diskuterte endre merker her:)
mange steder i norges land man kan levere inn produkter å få de "oppgradert".
jeg synes det er litt "hallelulja" stemning når norske produsenter slipper nye produkter og mye av det jeg har hørt på forsvarer ikke pris i det hele tatt
i mine ører, men som sagt lyden til doxa modellen som tråden gjelder er god den, eller jeg synes den var det når jeg lyttet på den for en god stund siden:)

21 Jul 2003
10.559
0
36
Når det kommer til oppgraderinger av de eldre modellene, så har jeg hørt at han ikke er så hissig på det lenger jeg også. Mener det var RoKo her inne som nevnte det jeg.

Melder meg også inn i nok OT jeg også, vi stopper den der jokris!