DM604 S3 - Hvor er bassen?!?

2 Nov 2008
24
0
0
Hei folkens. Visste ikke helt om jeg skulle spørre under receivere eller høyttalere, men uansett - Here goes...

Kjører 604'erne mine på en rotel RB-1080 og en Pioneer VSX-2016AVS, men jeg får ikke noe særlig trykk i bassen, samme hva jeg gjør...?

Har koblet høyttalerene riktig, har forsøkt å endre på speaker settings (Pioneer'en har valg for "large" og "small", og i følge manualen skal de laveste frekvensene gå til frontene når de er satt som "large". Har også satt "no" for subwoofer å sikre at ikke noe går dit).

Skal 604'erne rett og slett være så døde? Det er nesten ikke liv i bassene i det hele tatt, mens diskant og mellomtone gjengis ypperlig. Vet de trenger mye strøm men en 1080 burde da vitterlig være tilstrekkelig.

Folk sier jo at man fint skal kunne klare seg uten "basskasse" med disse

I call bullshit! ;)

Noe hjelp å få der ute?

12 Jan 2005
535
0
0
Det høres jo veldig ut som en teknisk feil. Har du forsøkt å:

-Resete receiveren - regner med det er en slik funksjon.
-Sjekket at broene mellom bi-wire terminalene på høyttalerne har kontakt.

Såvidt jeg ser er -3db på 39hz, så med romrespons skal det nå være greit med bass i disse.

2 Nov 2008
24
0
0
MCACC ja... skulle ha kjørt det men jeg finner ikke mic'en etter jeg har flyttet.
Men det bør jo være mulig å tvinge litt bass ut av høyttalerne uten å kjøre den eller?

12 Jan 2005
535
0
0
Du kan jo forsøke å deaktivere romkorreksjon, da denne sannsynligvis ikke gjør noe bra med lyden dersom du har kjørt den i et annet rom og/eller med andre høyttalere.

25 Aug 2008
1.600
0
0
Fasefeil??????

janergaard skrev:
Hei folkens. Visste ikke helt om jeg skulle spørre under receivere eller høyttalere, men uansett - Here goes...

Kjører 604'erne mine på en rotel RB-1080 og en Pioneer VSX-2016AVS, men jeg får ikke noe særlig trykk i bassen, samme hva jeg gjør...?

Har koblet høyttalerene riktig, har forsøkt å endre på speaker settings (Pioneer'en har valg for "large" og "small", og i følge manualen skal de laveste frekvensene gå til frontene når de er satt som "large". Har også satt "no" for subwoofer å sikre at ikke noe går dit).

Skal 604'erne rett og slett være så døde? Det er nesten ikke liv i bassene i det hele tatt, mens diskant og mellomtone gjengis ypperlig. Vet de trenger mye strøm men en 1080 burde da vitterlig være tilstrekkelig.

I call bullshit! ;)

Noe hjelp å få der ute?

Har selv de høytalerne du har på en NAD reciever, og bassen er så absolutt tilstede hos meg, (før subben kom i hus), så må nok være noe feil ja. For de skal jo klare å levere god bass i allefall ned til 35Hz.

2 Nov 2008
24
0
0
Jeg har resatt romkorreksjonen fra forrige rom - Slik at den er nøytral, og gjort endringer manuelt for å fremprovosere mer bass (mange av valgene er deaktivert hvis man ikke kjører MCACC). Kan vel legge til at det er jo bass der, bare ikke på de laveste frekvensene. Når jeg så flikker på ASW 675'en - Så er det en HEEELT annen verden.

Jeg vet jo at en sub blir det jo aldri, men det er et hav i mellom.
Vet ikke hvordan 35Hz høres ut, men er det så langt unna 20Hz da? Kjenner man 35Hz på kroppen forresten?

Leser på nettet at Pioneer'en har ny firmware tilgjengelig som fjerner problemet med -10dB via HMDI. Noen som vet noe om dette?

jakv

0
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Du har ikke vært uheldig og koblet en av høyttalerne feil? Kan føre til at bassen forsvinner.
604 har mer enn nok bass med litt krefter.

Har du en skisse av rommet og plassering?

24 Sep 2007
5.320
1
0
Jeg kjenner ikke så godt til Rotel. Men jeg kjenner godt til B&W høyttalerne og kan si at de er nokså kresne mtp både plassering og forsterker. Du bør velge en forsterker med 'nok' krefter, og helst det vi kaller for 'varm' signatur. Dvs at med B&W så er det ønskelig med litt 'bassfokusert' forsterker, dette da B&W er laget for en mest mulig nøytral og 'korrekt' gjengivelse av lyden. Resultatet er en glimrende utførelse i diskant og mellomtone (tør jeg si 'den beste'?), men litt 'lacking' i punch og trykk nedentil..

Ikke sikkert at dine 604 er så kresne som mine 803, for Nautilus serien er definitivt kresne. Hadde mine høyttalere i 5 år før jeg nylig fikk inn en effektforsterker fra Parasound som REVOLUSJONERTE lydbildet mtp bass og dynamikk. Fra før har jeg drevet de med Denons flaggskip og Yamaha sin DSP Z11. Men Parasound tok kaka!

Dersom du liker skikkelig med bass bør du tenke denne tanken. Altså 'nok' krefter og 'riktig' partner i form av forsterker. Bare en idè..

24 Sep 2007
5.320
1
0
Nå er jeg litt på 'viddene' egentlig, men er du sikker på at du har koblet riktig ift høyttalerne? En del høyttalere har differensierte innganger for diskant/mellomtone og separat for bass. Disse må kobles sammen, dersom du ikke biamper, for å få fullt spekter (tror jeg)

2 Nov 2008
24
0
0
Høyttalerene har en bro mellom terminalene bak for bruk uten bi-amping.
Rotel'en har to utganger til hver høyttaler, men manualen viser bare at den har én...? Jeg vet derfor ikke noe om det eventuelt er en forskjell på hvilke terminaler man kobler høyttalerne til - Regner med at de gir hele spekteret, begge to.

Uansett; jeg har bi-amp'et de inntil nylig, men jeg gikk over til én kabel for å se om det kunne endre lydbildet noe - Merket egentlig ingen forskjell. Har 4mm2 kabler med en tykk kobber tråd i midten og "strains" rundt.

rommet er rektangulært og høyttalerne står mot den ene langveggen mens jeg sitter ved den andre - Ca 3 meter unna.

Ehm.. Vedlagt ligger et fotografi av rommet. :)

Vedlegg

• Rom.JPG
    Rom.JPG
    7,6 KB · Sett: 11

jakv

0
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Hvordan er det med stemmer? Opplever du dem midt mellom høyttalerne? Hvis ikke kan det tyde på at pluss og minus er byttet om på en høyttaler.

Har en kompis som hadde 604 S2 koblet på en Denon 2803 med omtrent samme plassering som deg, bare at rommet var bitte litt mindre. Der inne var det et trykk i bassen som jeg ikke hadde trodd han greide å få med 2803.

Er det mer bass noen andre plasser i rommet?

28 Okt 2003
1.397
1
38
50
janergaard skrev:

I call bullshit! ;)
Ja, det er mye dumme folk her i verden :roll: Du ha sub til disse, og gjerne dele på ca 80Hz etter min erfaring (sett dem til small). Har samme høyttalere og sub stående hjemme, sånn til info.

2 Nov 2008
24
0
0
Nja... Har ikke forsøkt meg på andre plasseringer egentlig... Kan ikke helt skjønne at det skal være noen bedre plassering for front høyttalere da...? De må jo liksom stå der på hver sin side av TV'en. Flytter jeg de må jeg jo flytte alt annet også, og da vil vel forholdene bli de samme eller?

25 Apr 2005
43.993
0
0
41
Nord-Trøndelag
Hvor har du suben stående nå da ?

Utnen sub:
Sett Center og Surround til small med 80hz x-over.
La frontene stå i Large, de får da all bass under 80hz + LFE
Flytt frontene nermere bakveggen for og få litt basshjelp av rommet.
Flytt sofa nærme bakveggen da det er mere bass og høre der.

Med sub:
Sett front-center og surround til small.
Sett suben i høyre hjørnet forran. Bruk X-over 60 eller 80hz.
Sinus toner og dB måler må her til for og hente mest mulig ut av suben på plasseringen.

Søk på Subkallibrering og les igjenom de forskjellige måtene mann kalibrerer subbass på.
Målet er en best mulig frekvensrespons,
PS!!! menneskets hørsel er likevell ikke helt dynamisk... så du avgjør selv om du syns det hører bra ut :)

twelve

0
5 Feb 2007
2.466
0
0
Har selv likedane høyttalere og slet pittelitt med noe av det samme, endret seg når jeg fikk snudd rundt på innredningen i stua. Husk å deaktiver EQ'en i Pioneeren, hos meg satt den mellom -4db 0g -7db på alle de lavere frekvensene.. Kjører Pioneer + Rotel selv og har bass både til musikk og film nå :)

25 Aug 2008
1.600
0
0
Kan ikke si meg helt enig med det gitt

jokke2k3 skrev:
Ja, det er mye dumme folk her i verden :roll: Du ha sub til disse, og gjerne dele på ca 80Hz etter min erfaring (sett dem til small). Har samme høyttalere og sub stående hjemme, sånn til info.

Når jeg ser på film hjelper det selvfølgelig på bra med en sub. Og dele på 80 HZ.
Men på musikk synes jeg faktisk det er like bra uten subb.

Og det fungerte jo med de høytalerne uten sub i mange måneder før jeg skaffet meg en.

blir vel litt å ta i!!!!!!:mrgreen:

2 Nov 2008
24
0
0
Av med EQ'en - Det likte jeg. Har ikke sett på det ennå, så la oss (mest meg da) håpe at det ligger noe inne der :) Takk for tipset.

Når det gjelder kalibrering av sub, så skal jeg gyve løs på det så snart fronten har skikket seg - Uten sub'en koblet inn i det hele tatt. Så her er det bare å avvente nye, dumme "Noob" spørsmål. Jeg har massevis på lager! ;)

24 Sep 2007
5.320
1
0
B&W Spydeberg skrev:
Når jeg ser på film hjelper det selvfølgelig på bra med en sub. Og dele på 80 HZ.
Men på musikk synes jeg faktisk det er like bra uten subb.

Og det fungerte jo med de høytalerne uten sub i mange måneder før jeg skaffet meg en.

blir vel litt å ta i!!!!!!:mrgreen:

Enig. Selv synes jeg sub er 'et must' når det gjelder film. Men musikken gjør seg best i stereo only. Enkelte låter vil briljere litt ekstra dersom sub'ene finjusteres til å 'spille med', men stort sett er det unødvendig.

2 Nov 2008
24
0
0
Merkelig...

Pioneer'en har en funksjon som begrenser bassen. Og når jeg kjører den ned mot 20 dB (den skal stilles inn til å kutte rett før vrenging av lyden) begynner det å riste godt i heimen. Så det er akkurat som om det ikke sendes noe lavfrekvent lyd til høyttalerne ved normal avspilling (TV/TV-spill/film), men at potensialet til å gjøre det absolutt er til stedet.

EQ var selvfølgelig helt flat da, men den går uansett ikke lavere en 65Hz eller hva det var... Dammit! :evil: