DIY forforsterker (Bygging er begynt)

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Har du kommet deg videre nå? Virket merkelig dette med den trafoen din? Du har du koblet pinne 1 og 6 rett til 230V? Og når du måler så er det helt ubelastet, det ligger ikke noe last på viklingene?

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Takk for at du minner meg på denne, Jozho :-D
Har det med å starte med alle prosjekter på en gang... Har vel for tiden tilsammen 5 prosjekter på gang + eksamen, i tillegg til at pengene fyker i øst og i vest. Så nå er nok forforsterkeren snart støvet ned ;)

Uansett, har veldig lyst til å kjøpe en ringkjærnetrafo (fy så dyrt...) og enten vikle av eller vikle en ny sekundærside for å få riktig spenning. Du har vel prøvd det sistnevnte, men med liten spenningstyrke;
-har du plass i innersirkelen til å vikle 9-11 volt?
-eller vil det gå greit å skjære opp plastlaget og vikle ned trafoen litt?

Edit: målt ubelastet, ja. har aldri opplevd liknende. (men så fikk jeg jo faktisk en 800 kroners kondensator fra eltek som var deffekt; noe de hadde opplevd bare en gang tidligere)

Men når vi snakker om sola, hvordan går det med din? fått rettet opp i "poff" uhellet ditt? -eller stjeler smårollingen det meste av oppmerksomheten? :-D

jozho

0
25 Mai 2005
4.291
0
0
Merklig det med trafoen, det greieste er vel å prøve å få en ny av eltek. Og skal du først ha en ringkjerne så er det nok greiest å kjøpe en "ferdig" en. Jeg viklet ny da jeg trengte to spenninger ut. Å skjære i plasten på den du har nå vil jeg tro bare lager trøbbel, er nok støp inn i noe epoksy greier, er jo flere viklinger du trenger også, ikke færre.

Ellers så driter jeg i gainclonen og satser på en Amp10 Basic fra 41hz. :D Feilsøking uten den rette apperaturen er ikke i min gate, prøver heller noe nytt. Så her blir det gjenbruk av trafo til en helt ny forsterker.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Tenkte ikke å skjære av plasten på den jeg har nå, for den er, som du sier, støpt. Men tenkte jeg skulle kjøpe en liten (30VA) ringkjærnetrafo å gjøre inngrepet på denne, om det er en mulighet? Har med andre ord lyst å kvitte meg med regulatorene, for kan foreløpig ikke fordra dem ;)

Katten

0
2 Mai 2008
12
0
0
Heisan, jeg er ny her og har noen ting jeg lurte på.
Jeg har nå lest denne og andre DIY-tråder. Jeg kunne ha lyst til å bygge meg en forforsterker og effektforsterker. Derfor lurte jeg på om du, KimSan ville dele med deg av ditt intrykk på den forforsterkeren fra ESP. Var den vanskelig å få til å virke, og var det greit å få tak i deler? Som effektforsterker hadde jeg tenkt å prøve meg på en GainClone basert på LM3886 fra ChipAmp.

Ser fram til noen gode svar.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Katten skrev:
Heisan, jeg er ny her og har noen ting jeg lurte på.
Jeg har nå lest denne og andre DIY-tråder. Jeg kunne ha lyst til å bygge meg en forforsterker og effektforsterker. Derfor lurte jeg på om du, KimSan ville dele med deg av ditt intrykk på den forforsterkeren fra ESP. Var den vanskelig å få til å virke, og var det greit å få tak i deler? Som effektforsterker hadde jeg tenkt å prøve meg på en GainClone basert på LM3886 fra ChipAmp.

Ser fram til noen gode svar.
Så ikke innlegget før i dag
Mitt intrykk så langt er at det er lurt å bestille kretskort og deler av ESP istede for å lage kretskort selv, hvis en skal få det til å fungere med en gang. Såfremt en setter komponentene på riktig plass, i sistnevnte tilfelle, går jeg ut i fra at det ikke er veldig vanskelig å lodde og få det til å fungere. men det er riktignok litt mindre hjemmelaget. Vel, det jeg prøver å si er at denne forforsterkeren ikke fungerer enda, men så har jeg ikke prøvd så veldig enda, men håper jeg skal få satt den i drift en gang i nermeste fremtid. Mitt lytteintrykk er altså snevert ;)

Uansett, det er kanskje greit å bygge forsterkeren først, da den er betydelig enklere og fordi det føles som om du har "utrettet mye". Deler får du på elfa.se, om du ikke bestiller ett "sett" fra ett firma.

Lykke til med byggingen, uansett hva du ender opp med!!!

19 Sep 2005
1.998
0
0
KimSan skrev:
Vel, det jeg prøver å si er at denne forforsterkeren ikke fungerer enda, men så har jeg ikke prøvd så veldig enda, men håper jeg skal få satt den i drift en gang i nermeste fremtid.

Det håper jeg også at du får! Sitter liksom her og venter :mrgreen:

Katten

0
2 Mai 2008
12
0
0
KimSan skrev:
Så ikke innlegget før i dag
Vel, det jeg prøver å si er at denne forforsterkeren ikke fungerer enda, men så har jeg ikke prøvd så veldig enda, men håper jeg skal få satt den i drift en gang i nermeste fremtid. Mitt lytteintrykk er altså snevert ;)

QUOTE]

Heisan. Jeg har lest litt rundtomkring, og har bestillt kretskort fra ESP, og ett LM3886 Stereo Kit fra DIY Chip Amplifier Kits, PCB's, Components and Information. Det tar vel noe tid å få dette i hus, og så skal det bestilles noe her hjemme.
Men siden du ikke har din forforsterker igang ennå, kan jeg spørre om det er mangel på tid eller tekniske problemer som er årsaken?
Takk for svar.

KimSan

0
3 Mai 2007
1.634
0
36
Begrunnelsen er vel litt av hvert;
-har tidsknapphet pga eksamen, båtpussing/lakkering, andre prosjekter som foreløpig frister mer
-trafoen ser ut til å være noe galt med
-har fremdeles INGEN anelse om jeg har tegnet og etset printkortet riktig enda, noe du slipper å beskymre deg for.

Men går ut i fra at man får slik til så lenge man ikke gir opp, for det kan jo bare være rene bagateller... (håper jeg) ;)

Katten

0
2 Mai 2008
12
0
0
Ja, av og til kan det komme ting i veien. Du finner nok ut av det, bare å ta den tid det trenger, men feilsøking kan jo være tidkrevende. Du får i alle fall ha lykke til.